Imetyksestä. Mielipiteeni.

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Mä inhosin imettämistä. En nauttinut siitä yhtään. Teki niin helkutin kipeää ja rinnat oli samperin kipeät myös.

Nännit verta tiristen yritin kakkosta imettää, mutta aina itkin kun sattu niin pirusti.

Huonot kokemukset mulla.

Nostan hattua niille jotka imettää pitkään :)
 
Bullet
Mulla sama juttu,tosin on vain yksi lapsi..Mulla tuli kammo imetykseen ja aloin saada paniikkikohtauksia..Sitten lopulta masennuin,en pystynyt imettää mutta pumppasin kyllä maitoa..Siitä tuli vanhemmilta ihmisiltä kommentteja "Hyvät äidit imettää" ja "ei se kipu oo mikään syy"..Siinä vaiheessa masennuin ja maidontulo hiljalleen loppui:( saas nähdä miten käy jos vielä lapsen teen joskus..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä inhosin imettämistä. En nauttinut siitä yhtään. Teki niin helkutin kipeää ja rinnat oli samperin kipeät myös.

Nännit verta tiristen yritin kakkosta imettää, mutta aina itkin kun sattu niin pirusti.

Huonot kokemukset mulla.

Nostan hattua niille jotka imettää pitkään :)
Ei se imettäminen ole mikään itsetarkoitus. Siitä on turha stressata tai syyllistää itseään, jos se ei onnistu tai jos se on vaikeaa. Minä nostan hattua niille, jotka osaavat riittävän ajoissa huomata sen, että on olemassa myös vaihtoehto -korvikemaitoa joko osaksi tai kokonaan.

Syitä imettämättömyydelle voi olla:

A ) imettäminen ei syystä taikka toisesta onnistu

B ) maidon tuotannossa on ongelma

C ) äiti ei halua/jaksa imettää (syitä lukemattomia)

D ) muu syy

 
Beep
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä inhosin imettämistä. En nauttinut siitä yhtään. Teki niin helkutin kipeää ja rinnat oli samperin kipeät myös.

Nännit verta tiristen yritin kakkosta imettää, mutta aina itkin kun sattu niin pirusti.

Huonot kokemukset mulla.

Nostan hattua niille jotka imettää pitkään :)

Ei siitä kaikkien tarvikaan tykätä. Mä tykkäsin tosi paljon, KUNNES... tuli hampaat. :D
 
Bullet
Mutta jos ei äiti ei halua imettää niin kuulee sit vaan tätä "miks sä menit lapsen sit hankkimaan" "sun rooli on ruokkia lapsi" ja rintamaito on parastaa lapselle,miks et ajattele lapsen parasta..Ei sekään kivaa oo kun syyllistetään:(
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Bullet:
Mutta jos ei äiti ei halua imettää niin kuulee sit vaan tätä "miks sä menit lapsen sit hankkimaan" "sun rooli on ruokkia lapsi" ja rintamaito on parastaa lapselle,miks et ajattele lapsen parasta..Ei sekään kivaa oo kun syyllistetään:(
minä en oli koskaan kuullut syyllistämistä.

Vaan ainoastaan kannustavia kommentteja: kasvaa ne lapset korvikkeellakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bullet:
Mutta jos ei äiti ei halua imettää niin kuulee sit vaan tätä "miks sä menit lapsen sit hankkimaan" "sun rooli on ruokkia lapsi" ja rintamaito on parastaa lapselle,miks et ajattele lapsen parasta..Ei sekään kivaa oo kun syyllistetään:(
Omaa päätä voi käyttää ja jättää paskamaiset kommentit huomiotta.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Bullet:
Mutta jos ei äiti ei halua imettää niin kuulee sit vaan tätä "miks sä menit lapsen sit hankkimaan" "sun rooli on ruokkia lapsi" ja rintamaito on parastaa lapselle,miks et ajattele lapsen parasta..Ei sekään kivaa oo kun syyllistetään:(
minä en oli koskaan kuullut syyllistämistä.

Vaan ainoastaan kannustavia kommentteja: kasvaa ne lapset korvikkeellakin.
ja lisäksi on useasti sanottu ettei äitiyttä mitata imettämisellä vaan ihan muilla jutuilla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Bullet:
Mutta jos ei äiti ei halua imettää niin kuulee sit vaan tätä "miks sä menit lapsen sit hankkimaan" "sun rooli on ruokkia lapsi" ja rintamaito on parastaa lapselle,miks et ajattele lapsen parasta..Ei sekään kivaa oo kun syyllistetään:(
Se on yleensä ajattelemattomien, itsekkäidenkin ihmisten puhetta. Ennen kaikkea -näillä henkilöillä ei selkeästi ole riittävää tietoa asioista. Terveydenhuoltoalan ammattilaisilta saa aivan erilaisen kannan asiaan, koska tuotakin on onneksi tutkittu.

Se, että ei halua imettää, on jokaisen aivan henk.kohtainen asia eikä siihen ole sanomista. Yhtä lailla voisimme kohta puuttua mihin tahansa toisten tekemään seikkaan. Kasvatuksissakinhan on valtavia eroja perhekohtaisesti. Suosituksia on olemassa ja pääsääntöisesti niitä kannattaa aina noudattaa, mutta on olemassa poikkeuksia.

Ainoa, mihin kannattaa ja Täytyy (!) erittäin kärkkäästi puuttua on lasten kasvattamisen laiminlyönti tai väkivaltaisuus ym. vastaavat erittäin vakavat ongelmat. Niissä tuleekin syyllistää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Bullet:
Mutta jos ei äiti ei halua imettää niin kuulee sit vaan tätä "miks sä menit lapsen sit hankkimaan" "sun rooli on ruokkia lapsi" ja rintamaito on parastaa lapselle,miks et ajattele lapsen parasta..Ei sekään kivaa oo kun syyllistetään:(
minä en oli koskaan kuullut syyllistämistä.

Vaan ainoastaan kannustavia kommentteja: kasvaa ne lapset korvikkeellakin.
Kuin myös. Kolmannen kohdalla sain imetyksen onnistumaan joten kuten kuukauden verran mutta sitten tajusin etten jaksa millään: Illalla istuin klo 17-23 imettämässä, yöllä klo 01-04 ja aamulla nousin kuudelta muiden lasten kanssa. Oli pakko lopettaa itsensä rääkkääminen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aatamin Akka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Bullet:
Mutta jos ei äiti ei halua imettää niin kuulee sit vaan tätä "miks sä menit lapsen sit hankkimaan" "sun rooli on ruokkia lapsi" ja rintamaito on parastaa lapselle,miks et ajattele lapsen parasta..Ei sekään kivaa oo kun syyllistetään:(
minä en oli koskaan kuullut syyllistämistä.

Vaan ainoastaan kannustavia kommentteja: kasvaa ne lapset korvikkeellakin.
Kuin myös. Kolmannen kohdalla sain imetyksen onnistumaan joten kuten kuukauden verran mutta sitten tajusin etten jaksa millään: Illalla istuin klo 17-23 imettämässä, yöllä klo 01-04 ja aamulla nousin kuudelta muiden lasten kanssa. Oli pakko lopettaa itsensä rääkkääminen.
Teitkin fiksun päätöksen. Äitienkin täytyy saada elää ja huolehtia omasta jaksamisestaan. Jos äiti on yliväsynyt, heijastuu se ilman muuta myös lapseen ja hoitamiseen. Ja myös perheeseen ja vanhempien välisiin suhteisiin, joita ei niitäkään tule missään vaiheessa unohtaa.

 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
jep. Mä tykkään ja onneks onnistuu hyvin.
mie kans. kolmea lasta jokaista imettäny 2v :)

Se on tietty ihan itestä kiinni minkä määrittelee sairaaks... Suosituksethan on vieläkin pidempään imetykseen.
Oikeestaan säälin ihmistä, jolla on tuollanen ajatusmaailma, toivottavasti siula ei oo lapsia.

 
._.
Mua ahdistaa vauvan syntymä tuon imetyksen osalta. En tykkää siitä, että mikään koskettaa nännejäni, niin tyhmältä kuin se kuulostaakin. En haluaisi imettää, mutten tiedä uskallanko kieltäytyä kun kaikkialla painostetaan. :ashamed:
 

Yhteistyössä