Imetyksestä tietäjät!!!

No niin meille synty noin 17päivää sit vauveli jota olen nyt imettäny siitä lähtien. pulloa olen antanu ehkä noin 8kertaa yhteensä!
samaan aikaan mulla alko maha ongelmat kun tyttö synty eli maha ollu löysällä siitä lähtien..?? oon ottanu imodiumia koska neukista ja apteeksita sanottiin että voin ottaa. nyt tytöllä ollu täs 5päivää maha ongelmia eli kiertää ja kakka ei oikeen tule. sitä ennen se kakkas joka ruokailun jälkeen nyt ei sit ole tullu kun ehkä kerran tai jos kertaakaan päiväs.

eli kysymys on lopetanko imettämisen? ostanko maitohappobakteeria itellinen vai kun D-tippoja pitäs ostaa jokatapaukses tytölle niin sen gefiluksen jossa on noita maitohappoja samas..
 
"vieras"
Ensinnäkin: saako lapsi tarpeeksi ruokaa? Kuinka usein imetät? Monta vaippaa kaatuu päivässä? Toiseksi: imodium on tarkoitettu vain
todella lyhytaikaiseen ripuliin, ei monen päivän käyttöön. En tiedä, miten se sopii imettäjälle. Mene lääkärille, joka tietää jostain jotakin. Älä lopeta i
imetystä. Soita vaikka imetystukipuhelimeen!
 
-
Älä nyt ainakaan imetystä lopeta. Jos neuvolassa ja apteekissa on sanottu imodiumin olevan turvallinen imettäessä, luottaisin kyllä heihin. Tytön maha voi olla sekaisin jostain muusta syystä ja kakkaamistiheyskin voi vaihdella ja hakea rytmiään vielä noin pienellä. Itse suosittelen maitohappobakteereja, niin sulle kuin tytöllekin. Siihen en osaa kommentoida millaiset d-tipat on parhaita sun tytölles, kun se tuntuu olevan niin yksilöllistä.
 
"Vieras"
Aika herkästi olisit minusta lopettamassa imetyksen. Jos vauva ei yritä takertua rinnalle nälissään, niin se ei luultavasti ole nälkäinen. Välillä vauva takertuu rinnalle kyllä ihan senkin takia, että saa tilattua sinulta lisää maitoa. Kakkaamistahti voi vaihdella ihan muutenkin, että ei pidä heti säikähtää. On yhtä normaalia kakata 10 kertaa päivässä kuin kerran kymmenessä päivässä. Vaikka sinulla ei riittäisi maitoa aivan tarpeeksi, niin silti kannattaa imettää niin paljon kuin mahdollista ja vasta sitten lisänä maitoa, jos on pakko. :)
 
"Viivi"
En ole mikään imetyksen asiantuntija, mutta älä ainakaan imetystä lopeta! Itsellani on pian vuoden ikäinen poika ja parin viikon ikäisenä alkoivat mahavaivat. Ei mitään koliikkia, mutta jonkun aikaa kesti, että vauvan maha tottui uuteen ravintoon. Välillä oli itkuisempi ja välillä ei niinkään. Maha on koko ajan toiminut km. kerran päivässä, välillä useammin, mutta ei todellakaan joka syötön jälkeen. Itse join fenkolinsiementeetä sekä kamomillateetä vauvan ollessa ihan pieni. Fenkoli auttaa maidon tuotannossa ja kamomilla rauhoittaa kokonaisvaltaisesti. Ja voithan vaikka kokeilla esim. banaania ja mustikkaa, jotka myös kovettavat mahaa, jos yhdistät oman "lääkityksen" vauvan kakkaamattomuuteen.

Joka tapauksessa suosittelen tekemään kaiken mahdollisen imetyksen turvaamiseksi! Sen lisäksi, että se on vauvan ensisijainen ravinto, niin helpottaa myös arkea, kun ruoka on aina mukana ja saatavilla. Tällä en mitenkään halua kritisoida niitä äiteja, jotka syystä tai toisesta eivät imetä. Omasta kokemuksesta kuitenkin olen sitä mieltä, että liian helposti ei kannata antaa periksi.

Toivottavasti löydätte ratkaisun, joka sopii teidän molempien mahoille :) Ja onnea uudesta vauvasta!
 
[QUOTE="Vieras";23973010]Aika herkästi olisit minusta lopettamassa imetyksen. Jos vauva ei yritä takertua rinnalle nälissään, niin se ei luultavasti ole nälkäinen. Välillä vauva takertuu rinnalle kyllä ihan senkin takia, että saa tilattua sinulta lisää maitoa. Kakkaamistahti voi vaihdella ihan muutenkin, että ei pidä heti säikähtää. On yhtä normaalia kakata 10 kertaa päivässä kuin kerran kymmenessä päivässä. Vaikka sinulla ei riittäisi maitoa aivan tarpeeksi, niin silti kannattaa imettää niin paljon kuin mahdollista ja vasta sitten lisänä maitoa, jos on pakko. :)[/QUOTE]

siis en halua lopettaa kun tää sujuu niin hyvin!! mietin siks että jos mun mahan väänteet johtuu tytön ilmavaivoihin ja kipristelyihin...
 
-
-Älä lopeta imetystä!
-imetystukipuhelin: 041-5285 582 http://www.imetys.fi/index.php
-Tarkista neuvolasta saako Imodiumia käyttää noin pitkään, kuulostaa hurjalta!
-Syö paljon juustoa ja pähkinöitä, ne kovettavat vatsaa.

Meillä toimi D-vitamiinina Jekovit, se on pahaa, mutta vatsaystävällistä. Vauva söi sitä mukisematta kuitenkin. Vaihdettiin mauttomiin D-tippoihin sitten kun lapsi ei enää n 8kk iässä suostunut ottamaan sitä. D-tipat syö oikein mielellään vaikka ne ei maistu miltään. Mutta ihan pienelle saattavat aiheuttaa vatsavaivoja.
 
"Pomm"
Tosiaan kaikki mitä sinä syöt vaikuttaa pikkuisen vatsaan. Jättäisin pois kahvin, teen, ruisleivän, paprikan, suklaan, kananmunan yms ja totuttelisin niihin pikkuhiljaa.

Kakkaaminen on normaalia jos tulee monta kakkaa päivässä tai vain parinkin päivän välein.

Meilläkin oli alussa tosi herkkä vatsainen pikkuinen. Äkisti kakkaa ja itki. Jätin ruoka-aineita pois ja nyt pystyy jo syömään ihan normaalisti (ikää pienellä 7vk) Rela-tippoja annan ja itsekkin syön maitohappobakteeria.

Kokeile itse mustikkaa? banaania? ne kovettaa vatsaa... lakritisia? (tuli dementia...sanokaa nyt ihmiset mikä ainesosa se siinä on millä sama vaikutus kuin lääkehiilellä?)

Vatsavaiva voi johtua myös korvikkeesta? Kokeile toista merkkiä.

Jatka vain kuitenkin imetystä....
 
Täällä eivät antanu imettäissä syödä imodiumia kuin yhdenpäivän ja sillonkin piti olla äärimmäinen pakkotilanne.
Imetystä ei kannata tuon takia lopetella, vauvasi alkaa olla sen ikäinen että mahavaivat alkavat oireilla jos ovat oireillakseen.
Jos ilmaa tuntuu olevan paljon niin suosittelen kokeilemaan disflatyl-tippoja sekä vauvahierontaa.

Meillä kahdella kävi mahaan mikäli olin paistanut ruuan, eli sitä sitten suunnilleen puolivuotta lihat keitettynä kunnes masu alkoi olla rautaisempi ja söi jo muutakin kuin rintamaitoa.

Itselläni on käynyt tuuri ja kaikkien kolmen kohdalla imetys on onnistunut hyvin, toki välillä on ollut ongelmia, mutta suurin ongelma on lopulta ollut imetyksen lopetus..
 
-
Lakritsi löysää mahaa! Älä sitä syö, vaikka joku tuossa aiemmin suositteli :)
Jos ilmavavat eivät vauvalla tunnu helpottavan, oli meillä aiankin vyöhyketerapiasta suuri apu! Käytiin 5 hoitokertaa ja vauva oppi piereskelemään :)
 
..
siis en halua lopettaa kun tää sujuu niin hyvin!! mietin siks että jos mun mahan väänteet johtuu tytön ilmavaivoihin ja kipristelyihin...
no korvikkeesta se saa kahta kauheemmat mahavaivat, kun se on aika huonosti sulavaa ravintoa rintamaitoon nähden kuitenkin. mahavaivat nyt vaan kuuluvat vauvan elämään. yleensä sanotaan että alle kuusiviikkoisen pitäisi kakata kerran päivässä jos maitoa tulee riittävästi, sen jälkeen kakkaamistiheys voi vaihdella reilustikin. jos vähänkin epäilyttää maidon riittävyys niin voihan sitä käyä ylimääräisellä punnituksella neuvolassa. yleensähän se menee niin että vauvan mahavaivat alkavat ahden viikon iässä, niin on vissiin teillekin käynyt. ei siihen tarvitse olla mitään ihmeempää syytä. on vaan hyväksi että lapsi tottuu erilaisiin ruoka-aineisiin, kuten sipuliin yms äidinmaidon kautta, joten aivan ensimmäiseksi en lähtisi ruokavaliotakaan muuttamaan, tietysti jos menee pelkäksi huutamiseksi niin sitäkin voi kokeilla.
 
"Mina"
Kokeile myös varovasti jumpata jalkoja, vuorotahdissa toinen jalka ja sitten välillä myös molemmat jalat vauvan masun päälle koukkuun. Sitten kannattaa hieroa varovasti vauvan masua suolen mutkaa seuraten.

Älä ihmeessä luovuta vielä! Meillä oli ilma- ja kakkavaivaa ensimmäiset 1,5 kuukautta. Ne ilmeisesti alkoivat antibioottikuuristani. Ei kannata liikaa karsia omaa ruokavaliotaan ilman neuvolan ohjeita, mutta esimerkiksi kaalit, omena, paprika, tuore ruisleipä, tuore pulla, kahvi, suklaa ja voimakkaat mausteet saattavat aiheuttaa oireita. Yritä itse olla ilman imodiumia ja syö mahdollisimman terveellistä perusruokaa. Kokeile ensi hätään niitä pikkuisia Valion Gefilus-juomia, auttavat mulla välillä mahavaivoihin, kun vatsa oikein kiukuttelee.

Tämä viimeinen ei tähän hätään lohduta, mutta aika auttaa. Pikkuisen suolisto on vielä kehittymisvaiheessa ja sillä menee aikaa tottumiseen.

Onnittelut pikkuisesta tytöstä!
 
Kiitos asiallisista vastauksista.

toivon todella että mun että tytön massu ongelmat alkavat helpottaa ja alan tarkkailla mitä suuhuni laitan ja kuinka usein syötän typyn ja vaihdan vaipat sille..

enkä ole lopettamassa imetystä.. kerran tää sujuu paremmin kun ekan kans niin en lopeta!! esikko on jo siis 7v. joten nää asiat on vähän hakusessa ja mietityttää paljon..
 
"Mie"
Hei,

mahan sekaisuus voi johtua myös hormoneista, muistan että itselläni oli rajua tyhjennystä, paino putosi useita kiloja. On vaikeaa juoda tarpeeksi nestettä, että ei itse kuivu kun imettää ja nesteet poistuu. Oliko sinulla ummetusta ennen synnytystä, joskushan se pitää tulla pois.. Miksei se Imodiumkin voisi imeytyä vauvaan ja aiheuttaa hänelle kivikovan vatsan? Imodiumhan on tosi tehokasta, lopettaa yleensä ripulinkin ihan about heti ja jos vielä olet monta päivää sitä vetänyt niin kandeisi ehkä jo lopetella ja katsoa auttaako se vauvan massun toimimaan taasen, siinä voipi jonkin aikaa kestää jos on iso annos lääkettä otettu.
 
[QUOTE="Mie";23973469]Hei,

mahan sekaisuus voi johtua myös hormoneista, muistan että itselläni oli rajua tyhjennystä, paino putosi useita kiloja. On vaikeaa juoda tarpeeksi nestettä, että ei itse kuivu kun imettää ja nesteet poistuu. Oliko sinulla ummetusta ennen synnytystä, joskushan se pitää tulla pois.. Miksei se Imodiumkin voisi imeytyä vauvaan ja aiheuttaa hänelle kivikovan vatsan? Imodiumhan on tosi tehokasta, lopettaa yleensä ripulinkin ihan about heti ja jos vielä olet monta päivää sitä vetänyt niin kandeisi ehkä jo lopetella ja katsoa auttaako se vauvan massun toimimaan taasen, siinä voipi jonkin aikaa kestää jos on iso annos lääkettä otettu.[/QUOTE]

joo oli ummetusta ja ennen raskauttakin on ollu.. mun maha ei kyl ole oikeen koskaa toiminu normaalisti.. ja paino on todellakin pudonnu nyt täs ihan mielettömän nopeasti 8kg niin on olen lähtöpainossa ja synnytyksestä tosin on reilu 2viikkoa. yritän juoda mutta kun en muista/kerkee. ruokailut jää vähäiseks kans koska yleensä sen jälkeen saa juosta vessaan. nytkin yritän syödä ja jo alko kourii omas mahas..

tota hormoonia mäkin epäilen että olis tai sitten kuona-aineet on poistumas kropasta koska viimiset kuukaudet mun kroppa täytty nesteistä niin että olin kun norsu ja paino nousi +2kg viikossa..
 
[QUOTE="Pomm";23973108]
Kokeile itse mustikkaa? banaania? ne kovettaa vatsaa... lakritisia? (tuli dementia...sanokaa nyt ihmiset mikä ainesosa se siinä on millä sama vaikutus kuin lääkehiilellä?)
[/QUOTE]

Väriaineena käytetty lääkehiili? :D


AP:lle Älä ihmeessä lopeta imetystä vaan kokeile jo täällä mainittuja vinkkejä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä