Imetys ja allergia

  • Viestiketjun aloittaja Moniallergisen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Moniallergisen äiti
Allergialääkäri painostaa lopettamaan imetyksen välittömästi, koska vauvani (7kk) on osoittautunut allergiseksi useimmille ruoka-aineille. Itse olen tähän asti ollut dieetillä. Haluaisin kuulla muilta mielipiteitä ja kokemuksia sekä antamaan henkistä tukea. Olen päättänyt hiljalleen lopettaa imetyksen, jos se todella on lapseni parhaaksi. Samalla tuntuu pahalta ja vaistoan, että lopetettuani imetyksen vauvan oireet eivät kuitenkaan häviä tai sitten käy niin, että olen ollutkin dieetillä turhaan ja vauva ei olekaan niin allerginen mitä luullaan. Joudun lopettamaan imetyksen muiden tahdosta, vauvalle rinta on äärimmäisen tärkeä :(
 
Meillä moniallergikko joka ei onneksi maidon kautta oireillut kuin muutamalle ruoka-aineelle mut ne olikin sit täysin pannassa. Itse olisin ollut jo aikasemmin valmis lopettamaan imetyksen, vaan kun meidän pojulle ei käy mikään apteekin korvike, siirryttiin sitten suoraan, kaupan soija/riisimaitoon..
 
hulda
Itselläni on kovin allerginen lapsi ja imetin häntä 9kk asti. Olisin jatkanut vielä pidempään, mutta uuden raskauden myötä päätin lopettaa. Itselläni oli imettäessä tiukka dietti ja kolmen viimeisen kuukauden aikana oma painoni putosi 6kg! Kiva laihdutusdietti samalla, mutta alkoi hieman ottaa nuppiin, kun mitään ei voinut syödä. Eli olisin varmaan muutenkin pian lopettanut imettämisen.
Allergialääkäri ei sanonut mitään imettämiselle, kysyi aina vain että jaksanko itse tätä.
 
Jos et saa imetysdieettiäsi toimimaan, vaan lapsella oireet jatkuvat kannattaa harkita korvikevaihtoehtoa. Jotkut lapset allergisoituvat pikkuhiljaa kaikelle äidin syömälle maidon kautta ja ovat sitten todellisissa ongelmissa, kun yritetään löytää kiinteitä. Toisaalta ennen imetyksen lopetusta täytyy löytää sopiva korvike. Korvike voidaan kokeilla antamalla sitä mahdollisimman kauan, niin että äiti pumppaa ahkerasti. Tulokset eivät välttämättä näy heti, jos ihottumat ovat pahoja tai suolisto hyvin kipeä, vaan epäsopiva äidinmaito voi kummitella kauan oireina. Jollei pumppaus onnistu voi antaa korviketta lisääntyvin annoksin äidinmaidon rinnalla ja katsoa vähenevätkö oireet (ei kuitenkaan niin luotettava tapa). Tärkein on, että arvioidaan mikä on lapselle parasta, jos korvikkeella hänet saadaan oireettomaksi tai vähäoireisemmaksi on imetys lopetettava. Se on päätös lapsen parhaaksi. Toisaalta ellei lapsen tilanne ole huono, kannattaa etsiä sopiva korvike, ennenkuin lopettaa imetyksen. Jos et luota omaan lääkäriisi, hae toinen mielipide toiselta allergologilta. Itse jatkoin turhan kauan imetystä, koska pelkäsin korvikkeen sopivuutta. Kun lopulta lopetin imetyksen (7kk), oli ihana huomata, miten lapsen olo koheni ja myös itse voin paremmin, kun ei tarvitse dietata.
 
Moi =) Mulla on samanlainen tilanne kuin sinulla, mutta en koe sitä painostukseksi. Meillä siis nuorin 6½kk ja hän ilmeisesti moniallerginen tapaus ja oireillee ihottumana ja ripulilla...Olen ollut maidottomalla, viljattomalla, kalattomalla ja sitrushedelmättömällä dieetillä jo aika pitkään ja oireet ei häviä. Kortisonilla saadaan kuntoon, mutta taukojen aikaan iho menee pahaksi ja maha ripulille. Lisäksi verikokeilla otettu kananmuna ja maito, joista maito selkeästi yli arvojen (verikokeet ei kerro koko totuutta muuten) ja viljaerittely oli ok, mutta selvät oireet tuli kun söin ruisleipää. Ja jauhopöly aiheutti yskäkohtauksen ja naaman täyteen pikkunäppyjä...Ollaan nyt käyty lastentautienpoliklinikalla ja lääkäri oli sitä mieltä, että mun oma jaksaminen huononee kokoajan ja että ruokavaliota ei voida enempää niukentaa. Ollaan siis kokeiltu jo yhtä apteekin maitoa (nutrisoija) joka ei sopinut ja seuraavaksi vuorossa almiron pepti, kunhan saadaan ensin iho kuntoon. On hankalaa saada edes oppimaan pulloon ja tuohon maidon makuun..saatiin sitä nutrisoijaakin vain vaivaiset 20ml menemään kamalalla huudolla :( mutta kyllä minusta sinun kannattaa kuunnella lääkäriäsi ja alkaa etsimään sopivaa korviketta (olin itse alkuun pettynyt siihen, etten enempää imettäisi ja tuli todella haikea olo, sillä meilläkin tissi on tärkeä, mutta on se vaikeaa katsoa kun lapsi kärsii ihottuman ja ripulin vuoksi)...se ei käy välttämättä niin helposti ja nopeasti...jos haluat vaihtaa ajatuksia niin laita yytä =) Jaksamista :hug:
 
Hei!

Meillä ollut kolme allergista vauvaa ja kaikkien kohdalla on imettämisen lopettaminen ollut paras ratkaisu. On todellinen helpotus nähdä vauvan oireiden loppuvan, tai ainakin vähenevän, kun hän saa vain niitä muutamaa varmasti sopivaa ruoka-ainetta.

Meillä korvike löytynyt kaikille heti, joka tietysti on helpottanut imetyksen lopettamista. Kuopuksella oli vielä 8kk:n iässä käytössä vain kolme ruoka-ainetta korvikkeen lisäksi, mutta kasvoi ja voi hyvin koko ajan.

Itse koin imetyksen lopettamisen hyvänä myös siksi, että aina uutta ruoka-ainetta kokeiltaessa saatoin olla varma, että mahdolliset oireet johtuvat juuri tästä ruoka-aineesta, eikä mistään rintamaidon kautta tulleesta. Olin myös väsynyt ja stressaantunut jatkuvista oireista ja omasta nälästä. Oli ihanaa taas syödä kaikkea miettimättä koko ajan seurauksia.

Eli vaikka imetyksen lopettaminen on raskas päätös, niin silti se usein koituu molempien eduksi. Vauva saa läheisyyttä aina sylissä ollessaan, huolimatta siitä mistä saa maitonsa. Kannattaa ajatella asiaa vauvan voinnin kannalta. Tsemppiä!

:hug:
 
Heippa
Täällä myös äiti, jonka allergologit painostivat lopettamaan imetyksen. Nyt 9 päivää poika (melkein 6 kk) ollut ilman tissiä, pelkällä Neocatella.
En olisi millään halunnut lopettaa, mutta täytyy myöntää, että nyt olen tosi tyytyväinen. Pojan oireet helpottuneet huomattavasti, yöt nukutaan paremmin ja muutenkin elämä hymyilee. Imetysdieettasin 4 kk (munaton-maidoton-soijaton-maissiton-kauraton-kalaton-tomaatiton-sitrushedelmätön), mutta poika ei vaan tullut kuntoon. Näiden allergioiden lisäksi viime viikolla löytyi mm. rapsi, jota en tietenkään osannut vältellä!

Joten jos tuntuu, että tiukkakaan imetysdieetti ei saa lastasi oireettomaksi, lopeta imettäminen hyvä ihminen! Uskoisin, että asia on vaikeampi äidille kuin lapselle.
 
Alkuperäinen
Kiitos kaikille vastanneille; juuri tällaista tukea halusin. :hug: Monet itkut on itketty ja olo on todella haikea, mutta useimpien mielestä imetyksen lopettaminen on meidän tapauksessa vain vauvani parhaaksi sekä koko muun perheen joten täytyy uskoa niin...mies jopa sanoi, että avioliitto alkaa jo kärsiä kun olen jatkuvasti pahalla päällä ja valitan kun ei ole mitään mitä syödä, myös esikoinen alkaa jo reagoida kun äiti ei voi syödä samaa ruokaa ja olla näin mallina. Nyt kun vain saisin rintani tyhjenettyä niin saisin askeleen eteen päin. Vauva juo heikosti korviketta mikä on siis vasta testissä sekin, mutta kai se alkaa juoda paremmin sitten kun imetys loppuu kokonaan. Otan mielelläni vastaan lisää kokemuksia. Rankkoja nämä allergiat, voimia muillekin samassa tilanteessa olevile!
 
Minäkin lopetin imetyksen lapsen ollessa 6 kk:tta, kun todettiin kananmuna ja maitoallergia. Ajattelin, että kun ihottuma ei kaikilta osin parantunut, niin näin varmistan, ettei rintamaidon välityksellä ainakaan oireile.
Päätös oli hyvä, koska meillä poika on osoittanut olevansa hyvin monelle jos ei allerginen, niin ainakin yliherkkä vielä 9 kk:den iässä.
Se myös vahvisti päätöstä, vaikka vaikea olikin, kun olen hoikkaa sorttia, niin paino olisi pudonnut liikaa imetysdietillä.
Tsemppiä näihin allergioihin :hug:
 
Minua lääkärit ei ole painostaneet lopettamaan, itse olen kyllä asian ilmaissut ,että haluaisin lopettaa. Itse olen ollut tammikuusta lähtien maidottomalla ja siitä eteenpäin on tullut munaton, viljaton, soijaton ym. vältettävää. Välillä ei tiedä mitä omasta ruokavaliosta puottaa enää pois, kun poika saa vaan iho-oireita. Meillä imetyksen lopettamista hankaloittaa, kun ei löydy sopivaa maitoa pojallemme (9 kk ikäinen). Eilen aloitin neljännen apteekin maidon testauksen. Lääkäritkään eivät tiedä mitä tehdä, jos tämäkään maito ei käy. Ongelma tulee jokatapauksessa. Tämä nyt testattavan maidon tuotanto on lopetettu. Joten pitkälle ei juoteta tätäkään maitoa.
 
Minäkin jouduin lopettamaan imettämisen vauvan ollessa vasta 6 viikkoa vanha. Kyllä märisin monta kertaa lopettamisen jälkeen, mutta allergiaoireiden kadottua tuli valtava helpotuksen tunne, ettei lapsi enää kärsi maidostani. Nyt on ongelmana se, että maidontulo ei ota loppuakseen. Olen yrittänyt pumpata ylimääräisiä pois, mutta maitoa vaan tulee lisää rintoihin. Miten kauan tätä vielä jatkuu? Nyt jo kaksi viikkoa takana...
 
Meillä helpotuksen oireisiin toi vain korvike. Lopetin imetyksen lapsen ollessa 4,5 kk. Olimme sairaalassa osastolla ja sain maidon tuloa lopettavan lääkkeen. Lapsella oli siis jo tosi paha ripuli imetysdieeteistä huolimatta, imetys loppui siis seinään. Eka korvike(almiron) ei ollut täysin sopiva, mutta parempi sekin kuin rintamaito! Neocate toi oireettomuuden. Vaikeaa ja haikeaa se on, mutta itse ajattelin että joskus se imetys loppuu kuitenkin. Itsellä ainakin surusta huolimatta helpotti huomata, että imetyksen lopetus oli kaikille parhaaksi. Lapsi voi paremmin ja itse ei koko ajan syytä itseään lapsen oireista.
 
Meillä vauvalla todettiin 6 vkon iässä vahva kananmuna-allergia ja muut eli silloin aloitin dieetin joka alussa koostui vain lähes possusta ja perunasta, nyt kun lapsi 10 kk ruokavalioon on saanut kasviksia ja muutamia hedelmiäkin mukaan. Mutta ei siis edelleenkään munaa, kalaa, viljoja tms. Meillä imetys jatkui kun lääkäriasemallakaan ei lapsellemme saatu edes ruiskulla suuhun neocatea ja jotain on pitänyt antaa. Lapsemme ei edelleenkään huoli pulloja, mukia tai muita eli on tosi nirso. Ja olemme kokeilleet päivittäin tuttia ja pulloa mutta kun ei niin ei. Meidän lääkärimme oli sitä mieltä että ehdottomasti imetys parempi, mutta vain jos itse kokee että ruokavalio onnistuu. Itse jaksan kun tiedän ettei tilanne voi olla tällainen kuin rajoitetun ajan. Imetys tulee myös edullisemmaksi vaikka vaatiikin paljon työtä. Neocate kun kallista ellei vakuutus maksa sitä.
 

Yhteistyössä