IMETYS JA ALLERGIALÄÄKKEET

  • Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti
apua
Mitä allergialääkettä saa käyttää imetyksen aikana. Mulla reseptilääkkeenä aerius. Lääkäri käski aloittaa sen vasta kun imetys on lopetettu. Ongelma on kuitenkin se, että imettelen vielä ja poikamme ei tahdo oikein lopettaa sitä ja samalla ensimmäiset ja pahat allergia oireet on jo ilmennyt. Onko siis reseptivapaina mitään lääkettä? Itse en ole ainakaan sellaiseen törmännyt. Auttakaahan nyt joku!!! :( Silmät turpoon ja puhutuksi ei saa eli jotain tarvittis varmaan tehdä. KIITOS! =) =) =) =)
 
Teratologisen tietopalvelun nettisivulta:

"Allergian hoitoon raskauden ja imetyksen aikana suositellaan ensisijaisesti paikallishoitolääkkeitä (nenäsumutteet, silmätipat). Nämä ovat paikallisten oireiden hoidossa yleensä vähintäänkin yhtä tehokkaita kuin suun kautta otetut allergialääkkeet. Lisäksi paikallisesti annosteltuna lääkkeestä imeytyy vain vähäinen määrä verenkiertoon, jolloin sikiön altistus jää vähäiseksi, ja vastaavasti imetyksen aikana lääkemäärä maidossa jää mitättömän pieneksi."

Eli reseptivapaana ainakin Flixonase tai Beconase -sumutteet.

Itse käytin nenäsumutetta jo ennen raskautta ja imetystä, koska työpaikkalääkäri sanoi sumutteen olevan tehokkain allergiaan. Vaikutus on tehokkain about viikon käytön jälkeen, eli ei tehoa ihan heti. Käytin aluksi myös Zyrteciä, sitä saa ottaa raskaana ollessakin.

:snotty:
 
Sain reseptin nenäsumutteelle Nasonex ja silmätipoille sekä pahimpiin oireisiin cetirizin tabletteja. Epäilin vähän tota nenäsumutteen tehoa, kun ei mulla aiemmin ole ollut niistä apua ja on tosi voimakkaat oireet. Toi Nasonex kyllä tehoaa tosi hyvin, että kannattaa pyytää resepti.
 
niiskuttaja
Mulle lastenlääkäri kertoi, että HEINIX on kuulema valmiste, jota uusimman tutkimustiedon mukaan voi käyttää imettäessä. Mieto lääke, joten jos tosi paha allergia, en tiijä kuin hyvin auttaa...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.05.2007 klo 12:23 niiskuttaja kirjoitti:
Mulle lastenlääkäri kertoi, että HEINIX on kuulema valmiste, jota uusimman tutkimustiedon mukaan voi käyttää imettäessä.
Heinixissä on sama vaikuttava aine kuin mm. Zyrtecissä (setiritsiini). Claritynissä ja esim. Tuulixissa vaikuttavana aineena on loratadiini, joka on monesti suositellumpi etenkin pientä vauvaa imettävälle.

Lääkeasioissa on hyvä ottaa yhteyttä Teratologiseen tietopalveluun (puh. (09) 471 76 500, kyselyihin vastataan arkisin klo 9-12), heillä on viimeisin tieto.
 

Yhteistyössä