imetys,joutuuko muut antaa korviketta

oon nyt imettänyt vauvaani joka päivä,mutta iltaisin vauva on kituinen ja olen antanut korviketta juo sen oikein hyvin ja on sen jälkeen tyytyväinen.

Onko mahdollista että illasta ei enää olekkaan maitoa tarpeeksi?vai mikä on?

Päivisin imetä ihan normaalisti,vauva syö vaihtelevasti 5-15min joskus voi syödä tunninkin.

Syödessään hamuaa hirveästi(vaikka olis syönyt jo kauankin),suu tosi auki ja heiluttelee päätänsä,mitä tämä tarkoittaa? Joskus tämän jälkeen tulee itku ja kun antaa tutin alkaa sitä hyvällä mielellä imeä.

Pelottaa että saako vauva tarpeeksi ruokaa,huutaahan se jos ei saa?

Kiitos jos joku ystävällinen viittii vastata!
Enkä kaipaa sitten mitään moitteita korvikkeista :)
 
Luultavasti sinulla ei tule tarpeeksi maitoa,joskus vauvat joutuvat kovalle työlle kun imevät tyhjää rintaa tai maidon tulo on tosi niukkaa.Korvikkeiden käyttö näissä´tilanteissa on vaan hyväksi,syötä sitä aina jos vähänkin näyttää että lapsi on levoton rinnan jälkeen.Oletko kokeillut rintapumppua,siinä huomaat kuinka paljon maitoa sinulla tulee ja riittääkö se.jos lapsesi on tyytyväinen korviketta saatuaan niin suosittelen sitä.Itse olen aina antanut tissittelyn jälkeen korviketta jos ei piisannut maito.Tärkeintä on saada evästä masuun oli sitten korviketta tai rintamaitoa.
 
Juu meillä on ollut ihan täsmälleen samanlaista kuten kuvailusi! Pään heiluttelu johtuu tod näk joko siitä että lasta hermostuttaa jos ei saa rinnasta enää riittävästi maitoa ja alkaa päreet palaan eli ns.rintavihaa puskee päälle:)

Noh siis vaimo alko pumppaan rintaa, jotta näkis tuleeko paljon maitoo ja iltasella alettiin sitten jo viikon ikäsenä antaan korvikemaitoa imetyksen lisäks ja sitä meni n.80-120ml päivässä;merkkinä nestlen nanni! Kyllä alko vauva rauhottumaan!

Nyt vauva 2kk ja ei yhtäkkiä tarttekkaan enää lisämaitoa, liekö sitten vaimon maidonerityskin lisääntynyt pumppailun ja kovan vedenjuonnin ansiosta tai jotain:)
 
Juu meillä on ollut ihan täsmälleen samanlaista kuten kuvailusi! Pään heiluttelu johtuu tod näk joko siitä että lasta hermostuttaa jos ei saa rinnasta enää riittävästi maitoa ja alkaa päreet palaan eli ns.rintavihaa puskee päälle:)

Noh siis vaimo alko pumppaan rintaa, jotta näkis tuleeko paljon maitoo ja iltasella alettiin sitten jo viikon ikäsenä antaan korvikemaitoa imetyksen lisäks ja sitä meni n.80-120ml päivässä;merkkinä nestlen nanni! Kyllä alko vauva rauhottumaan!

Nyt vauva 2kk ja ei yhtäkkiä tarttekkaan enää lisämaitoa, liekö sitten vaimon maidonerityskin lisääntynyt pumppailun ja kovan vedenjuonnin ansiosta tai jotain:)
 
Juu meillä on ollut ihan täsmälleen samanlaista kuten kuvailusi! Pään heiluttelu johtuu tod näk joko siitä että lasta hermostuttaa jos ei saa rinnasta enää riittävästi maitoa ja alkaa päreet palaan eli ns.rintavihaa puskee päälle:)

Noh siis vaimo alko pumppaan rintaa, jotta näkis tuleeko paljon maitoo ja iltasella alettiin sitten jo viikon ikäsenä antaan korvikemaitoa imetyksen lisäks ja sitä meni n.80-120ml päivässä;merkkinä nestlen nanni! Kyllä alko vauva rauhottumaan!

Nyt vauva 2kk ja ei yhtäkkiä tarttekkaan enää lisämaitoa, liekö sitten vaimon maidonerityskin lisääntynyt pumppailun ja kovan vedenjuonnin ansiosta tai jotain:)
 
Juu annan korviketta imetyksen lisäksi ja kovin on ollut tyytyväinen lapsi. Korvaan osan imetyksistä kokonaan korvikkeella. Esikoista vaan hölmänä imetin ja imetin ja imetin ja.... siis en tajua miksi en silloin antanut korviketta lisäksi. Nyt tää toinen korviketta saava vauva on ainakin paljon rauhallisempi ja nukkuu paremmin-
 
Meillä ollut samaa ongelmaa, vauva kylläkin vasta neljä päivää vanha. Hamuaa rintaa mutta menee hysteeriseksi kun ei maitoa tulekaan nähtävästi vielä riittävästi. Ollaan annettu korviketta pieninä erinä ennen imetystä, jotta saatu rauhottumaan ja tarttumaan rintaan. Onko muita jotka kokeilleet samaa? Lienee paras olis antaa korvike imetyksen jälkeen? Mutta kun tuo ei malta rinnasta kiinni ottaa kun nälkä on niin kova...Ihana kuulla että muilla samaa ongelmaa, ajateltiin jo että vain meillä tällaisia vaikeuksia :)
 

Meillä annetaan vieläkin iltaisin korviketta vaihtelevasti menee 80-120ml. hyvällä mielellä juo ja niin on sitten rauhallinen.
välillä olen antanut päivälläkin imettämisen jälkeen,kun vielä tuntuu nälkäiseltä
silloin rinnat on ihan pehmoiset(tarkoittaako tämä että maitoa ei ole?)
eikä vauva muuta tee kun raivoaa jos yritää vielä tarjota mutta pullon sitten ottaa hyvillä mielin. No nyt joku sanoo että olen totuttanut siihen että saa raivoamalla pullon,no näin ei ole joskus vauva saatta vielä imeäkkin mutta useimmin ei.Kovasti kyllä yritän että vielä imis


Olen yrittänyt nyt muutaman päivän imettää ahkerasti,melkein koko aika jospa sitä maitoa kuitenkin alkais tulemaan enemmän,Onko tämä mahdollista?Kuinka paljon enemmän pitää imettää että sitä tulis enemmän edes tuo 100ml mitä korviketta menee.
Lypsänykkin olen yrittäny,lisääkö se maidon tuloa?vaikka lypsäessä maitoa en saa kerralla kuin jotain 20ml aamulla enemmän.

Tuntuu vaan niin hirveeltä antaa korviketta varsinkin sen takia että on kavereita jotka on niin imettämisen puolesta ja että korvike on myrkkyä eikä keltään maidon tulo voi loppua,kyllä sitä kaikilla riittää kun vain imettää.

Ihanaa kuulla että muillakin on ongelmia :heart:
 
vierahana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.05.2007 klo 19:57 kaisa kirjoitti:
Syödessään hamuaa hirveästi(vaikka olis syönyt jo kauankin),suu tosi auki ja heiluttelee päätänsä,mitä tämä tarkoittaa? Joskus tämän jälkeen tulee itku ja kun antaa tutin alkaa sitä hyvällä mielellä imeä.
Meillä tuota hamuamista ja pään heiluttelua (ärinän säestyksellä)tapahtuu
sillon kun lapsi on niin täynnä ettei oikeasti jaksais ees syödä. Tosin sen jälkeen pukli yleensä tuleekin sitten kaarella.
 
Ap, et kerro minkä ikäinen vauvasi on, mutta ihan pieni vauva saattaa asua rinnalla usein ja pitkäänkin, näin pieni 'tilaa'maitoa itselleen, eli maitoa muodostuu sitä enemmän mitä vauva imee. Tämän takia suurten korvikemäärien antaminen tekee hallaa imetykselle/sen käynnistymiselle. Jos käyttää pulloa, kannattaa hommata ns. newborn tai slow flow -tuttipullo (esim. Avent), joka muistuttaa rinnan imemistä (näin vauva ei hylkää rintaa ainakaan ihan heti), maitoa ei tule liian vuolaasti. Kannattaa siis hommata jos haluaa jatkaa myös imetystä!

Vaikka rinta tuntuu tyhjältä (esim. illalla), ei se ihan tyhjä ole koskaan. Imetyksen aikanaki maitoa muodostuu koko ajan. Ja pumppaamalla ei pysty selvittämään kuinka paljon maitoa vauva saa, koska vauva imee aina tehokkaammin. Jotkut imettävät äidit eivät saa pumppaamalla juuri yhtään maitoa. Pumppaaminen (vaikkei mitään tulisikaan) kyllä lisää maidon tuotantoa.

Kannattaa lukaista www.imetystukilista.net ja siellä osasto FAQ, löytyy vastauksia/neuvoja vaikka mihin pulmaan!

 

Vauva on nyt tasan 1kk.
Olen nyt muutamana päivänä imettänyt tiheään ja välillä lypsänyt maitoa,kuinkahan nopeata maidon tulo lisääntyy?
Meillä on käytössä tuttipullona aventin pullo.
Tuntuu vaan niin kauhealta varsinkin iltaisin vaikka kuinka imettää ja imettää niin tuntuu ettei vauva ei tuu täyteen eikä oo tyytyväinen pitää sitten toista nälässä ja sitten onkin turvauduttu korvikkeeseen ja niin on vauva ollut tyytyväinen.

Mutta miksi vauva alkaa sitten raivota aina siinä tilassa kun rinta on tyhjä tai siis pehmoisen tuntuinen??


 
Vauva kasvaa ja ravinnontarve myöskin. Joten välillä imee tiheämpään. Lisämaito ei valitettavasti heruta omaa tuotantoa ja voi pilata koko imetyshomman. Kantsii huolehtia siitä, että juot tarpeeksi nestettä (ei mitään pierettäviä eikä tietty alkoholipitoisia) ja syöt itse hyvin. Yritä myös ulkoilla ja levätä.
 
Sanna ja mamma oikeassa. Eli käväisepä imetyksen tuki ry:n sivuilla. Sieltä saat hyviä eväitä imetykseen. Ja muista että kaikki ottaa aikansa =) Imetys on mystinen laji. Mullakin takkuaa taas. Hyvin meni 2kk kunnes tyttö päätti alkaa syömään saavillisia ja asuu taas tissillä. kannattaa harkiten antaa korviketta jos haaveilet imetyksen jatkuvan.

:hug:
 
lapsi tekee ihan samaa eli heiluttaa päätäään jne...ja huutaa tietty..välillä ottaa kiinni ja päästää taas irti..imee siis vain pari imua.
mulla tosi lyhyet nänninpäät muutenki ja esikostakin jouduin rintakumia käyttään kunnes opetin sen imeen ilman sitä(tai sit nänninpäät veny niin että se ymmärsi mistä pitää imeä)
kokeile sinäkin rintakumin kanssa jos vauva imis paremmin...tuo kuulostaa tosi lyhyeltä ajalta jos syö vain 5-15 min...eli ei jaksa tehdä töitä sen ruokansa eteen jne.
meillä vaikka tuo kuopus syökin lähemmäs 45 min kerrallaan niin silti iltasin on hieman kämänen ollu muutamana päivänä ja sillon annoin pullosta noita heruneita maitoja(mullla siis maidonkerääjä ja laitan ne aina pullopussiin ja pakkaseen...) ja niistä tuli ilatsin tyytyväiseksi.
kannattaa myös kokeilla juoda puoli pulloa pilsneriä tai olutta se nimittäin ainakin mulla sai tisit liianki täyteen maitoa...
ja jos mikään ei auta niin sitten pulloa enempi...
pääasiahan on että lapsi saa ruokaa.. =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletko kokeillut rintapumppua,siinä huomaat kuinka paljon maitoa sinulla tulee ja riittääkö se.
Minä en ainakaan saanut koskaan maitoa herumaan kunnolla pumppaamalla. Eli vaikka maitoa riitti oikein mainiosti ja sitä tuli imettäessä ihan suihkuamalla, en pumpulla saanut irti kuin 10-20 ml kerralla.

Mutta yhdyn muihin siinä, että jos vauva näyttää olevan nälkäinen tissin jälkeen, niin kannattaa sitä korviketta uskaltaa käyttää. Eihän pullon ja tissin tarvitse sulkea toisiaan pois. :)
 
typy syö ekka molemmista rinnoista usein kahteenki kertaa vaihdan välillä ku typy meinaa suuttua :kieh: ei ihan aina tarvi antaa ainakaa heti korviketta mut jonku ajan päästä sit annan ku alkaa oleen levoton ja tisulla vaan lopuksi hamuaa ja riehuu.korviketta menee n.40-80ml imetyksen jälkeen.mulla kans tulee monesti suihkuamalla maitoa mut ei vaaveli ilmeisesti multa tarpeeksi saa maitoo tai ei malta imeä nii ahnaasti.usein typyllä menee henkeen ku hotkii maitoa multa.yöllä pärjää ilman korviketta mut aamulla imetyksen jälkeen annan aina korviketta peenelle :heart: nii ja typykkä syö kerralla tisusta n.tunnin ajan jos ei kauemminki.
 
Imetys voi olla tosi hankalaa varsinkin aluksi. Jos haluaa imettää, niin teidän pitäisi voida luottaa neuvolaan. Punnitus ja kasvukäyrät kertoo yleensä totuuden. Punnituksen voi varata aluksi useastikkin, jos vain jäksää käydä. :hug:
 
Olen aina joutunut antamaan lisämaitoa, nyt imetän kolmatta lastani, ikinä ei lisäpullo ole sulkenut imetystä pois. Nautin imetyksestä, mutta jos maito ei tunnu riittävän, niin eihän lasta voi pitää nälkäänsä kitisevänä. Imetysfanaatikot katsokoon vinosti, koska aika paljon saa kommentteja, ja neuvolantätikin katsoo ei hyväksyvästi kun iltapullon mainitsee. Tosin nyt maidot riittää paremmin kuin koskaan, ainoastaan iltaisin menee n1 dl korviketta, tyttö lähes 3kk. Ehkä kokemus ja sen tuoma rentous auttavat imetyksenkin sujumiseen. Älkää vaan hyvät äidit tunteko itseänne huonoiksi, vaikka lisämaitoa annattekin, hyvinhän te lastanne hoidatte, kun he saavat masunsa täyteen. Minulle sanoi sairaalassa lääkärikin, että lapsen on saatava olla tyytyväinen, levätä ja vähitellen jaksaa pitää n 3h ruokailuväliä (ihan pienet vauvat tietysti imevät tiheästi ja välillä tuntikaupalla juuri jättääkseen "maitotilauksensa", kuten joku sanoi), muuten on parempi antaa lisämaitoa, ettei lapsi ihan uuvu imemisestä. Se on kuulemma rankkaa puuhaa.
 
noin 2 kk jälkeen otettava lisämaito lisäksi kun ei oma riittänyt ja vauva itki ruoan jälkeen joka loppui kun sai vähän lisämaitoa.(tottui pulloon jo synnärillä kun oli lisäruokintaa sokereiden takia..)Nyt mietin jo tän marraskuun kakkosen kans et hankin muutaman nan-purkin ja pullon valmiiksi kun ton tietää.Samoin hankin rintakumit :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletko kokeillut rintapumppua,siinä huomaat kuinka paljon maitoa sinulla tulee ja riittääkö se.
Minä en ainakaan saanut koskaan maitoa herumaan kunnolla pumppaamalla. Eli vaikka maitoa riitti oikein mainiosti ja sitä tuli imettäessä ihan suihkuamalla, en pumpulla saanut irti kuin 10-20 ml kerralla.

Mutta yhdyn muihin siinä, että jos vauva näyttää olevan nälkäinen tissin jälkeen, niin kannattaa sitä korviketta uskaltaa käyttää. Eihän pullon ja tissin tarvitse sulkea toisiaan pois. :)

joo täällä yksi joka imetti vuoden hyvällä menestyksellä ja pumppuun ei koskaan tullut 10-20 milliä enempää.

kannattaa muistaa vauvan tiheän imun kaudet jolloin suorastaan asuu tissillä tilatakseen itselleen enemmän ruokaa, koska kyllähän tarve kasvaa kun vauvakin kasvaa.
imetystukisivut tosi hyvät
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletko kokeillut rintapumppua,siinä huomaat kuinka paljon maitoa sinulla tulee ja riittääkö se.
Minä en ainakaan saanut koskaan maitoa herumaan kunnolla pumppaamalla. Eli vaikka maitoa riitti oikein mainiosti ja sitä tuli imettäessä ihan suihkuamalla, en pumpulla saanut irti kuin 10-20 ml kerralla.

Mutta yhdyn muihin siinä, että jos vauva näyttää olevan nälkäinen tissin jälkeen, niin kannattaa sitä korviketta uskaltaa käyttää. Eihän pullon ja tissin tarvitse sulkea toisiaan pois. :)



Minulla sujui ihan hyvin imetys, vaikka neuvolatädin mielestä vauva söikin liian usein (n. 2 tunnin välein, välillä useammin, välillä harvemmmin). Paino nousi kuitenkin hyvin ja vauva oli melko tyytyväinen tapaus. Mutta pointti siis on, että en minäkään koskaan pumppaamalla saanut juuri mitään irti rinnasta. Käsin lypsäminen onnistui paremmin, mutta vaikka tissit olisivat olleet tosi täydetkin, meni lypsäessäkin jonkin aikaa, ennenkuin maitoa alkoi kunnolla tulla. Parhaiten usein onnistui, kun vauva oli jo imenyt ja jatkoin lypsämällä saman tien, mutta useimmiten en näin tehnyt, koska sylittelin/röyhtäytin vauvaa ruokailun päälle.
 
koska olen sen verran itsekäs, että haluan joskus yksin käydä esim. kaupassa, jolloin on hyvä että vauva osaa ottaa pullosta. Ei oo koskaan imetystä haitannut eikä hankaloittanut vaikka siitä aina toitotetaan. Varsinkin yötä vasten oon korviketta antanut ni ovat nukkuneet paremmin:) esikoista imetin yli 7kk (maitoa ois riittnäny vaan en halunnu jatkaa)ja kakosta sitten vajaa 5kk.
 

Yhteistyössä