Imetys sektion jälkeen ensisynnyttäjillä?

Esikoiseni syntyi suunnitellulla sektiolla raskausmyrkytyksen takia 37 viikolla. Sain ensimmäisen kerran sain koittaa imettämistä heräämössä. Mitään ongelmaa ei ollut. Heti tytär alkoi imeä ja sitä lähtien hän rinnalla oli. Minulla uusi myrkytys parin päivän päästä sektiosta ja silloin jouduimme vähän aikaa antaan lisämaitoa pullosta. Mutta pian taas maito riitti ja tytär söi 10 kk:n ikään saakka.

Minulla oli kyllä ongelmia maidon tulon kanssa jo ennen sektiota. Siis jouduin pitään rintasuojia, kun maitoa tuli jo silloin tihkuen... Toisilla lapsilla ei ole tätä ongelmaa ollut..
 
Esikoisen kanssa takkusi, sillä hän oli teholla ja itse tietysti tavallisella osastolla, ja liikkuminen osastojen välillä hankalaa. Tosin imetys kyllä lähti oikein hyvin muutoin käyntiin kotona, tuli maitoa runsaasti ym, mutta vauva ei oikein millään oppinut syömään tissiä kun pulloakin oli saanut tuolla teholla enemmän.
Toisen kanssa, joka oli vierihoidossa, ei ollut mitään ongelmaa. Maito nousi kolmantena päivänä oikein kunnolla, painokin oli jo lähtenyt nousuun, joten oli jo sitäkin ennen tullut maitoa. Eikä mitään ongelmia senkään jälkeen.

Eli ainakin itselläni sektioista huolimatta maito noussut todella äkkiä ja hyvin on riittänyt.
 
Mulle tehtiin kiireellinen sektio ja ekan kerran imetin päästyäni takaisin synnytysosastolle eli kun tyttö oli noin parin tunnin ikäinen. Alusta asti imetys sujui hyvin, eikä lisämaitoa tarvinnut yhtään antaa. Maito nousi kunnolla rintoihin vasta melkein 4 vrk synnytyksestä.
 
Lääkkeet, joita sektion jälkeen annetaan, eivät vaikuta imetykseen.
Imetystä aloiteltiin heti osastolle päästyä. Kipeäähän se ensi alkuun teki (ainakin minulla), ja maidon nousu aiheutti myös tuskaa..

Meidän vauva sai lisämaitoa sairaalassa (oltiin 5 yötä ), maitoa alkoi tulla kunnolla vasta kotona.
Joudun käyttämään rintakumia toisessa rinnassa, nänni vielä ihan säpäleinä.

Pessi ja poika 3 viikkoa
 
Meillä myös, lapsi tuotiin tissille heti kun heräämöstä pääsin (kiireellinen sektio). Maito kyllä nousi vasta kotona kunnolla eli n 4-5 vrk kuluttua. Sairaalassa sai lisämaitoa hörpyttämällä kun ei osannut oikein imeäkään....
 
Minulla kaikkien sektioide jälkeen imetys lähtenyt käyntiin ihan normaalisti. Ekan jälkeen tosin hivenen hitaammin mutta uskon sen johtuvan alun osaamattomuudesta. Ainoa hankala asia imeyksessä oli tosiaankin ne haavan takia äärettömän kivuliaat jälkisupistukset. Auts!
 
Itsellä meni sektion jälkeen n.9h ennen kun sain vauvan rinnalle. Sektio oli kiireellinen ja kaiken lisäksi tuli vuotokomplikaatio. Pelkäsin, ettei imetys enää onnistuisi, mutta hyvin onnistui :) . Vauva imi hyvin ja hyvin on maito riittänyt.
 
Mullekin tuotiin vauva rinnalle kiirellisen sektion jälkeen heräämöön,ei ole muistikuvaa onnistuiko imeä vielä tuolloin.Oys:sa toivat kiitettävästi rinnalle vuoteeseen,olin tosi kipeänä monta päivää vuoteenomana ja eihän se imetys oikein helppoa ollu.Esikoinen vielä kyseessä.Vauvan kyllä tiesi mitä tehdä,mut äiti oli hukassa.Tissiä kyllä sai mut omat otteeni oli pielessä ja nännit rikki,hartiat jumissa yms.Kunnon imetysohjausta Oys:ssa sain ja kotona sujuu jo hyvin,vaikka vielä on haussa vähän..Bepanthenia suosittelen nänneille!Maito nousi kunnolla vasta kotona ku stressi laukes.
 

Yhteistyössä