Imetys turhauttaa - olenko ainoa?

  • Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti
-
Vauva nyt 4,5 vkoa.. Imetys mennyt ihan hyvin lukuun ottamatta sitä että heruminen sattuu edelleen ihan hirveästi, maitoa suihkuaa joka paikkaan ja vauva on niin tiheään tissillä, että lopulta se itkee ja yrittää syödä tyhjentynyttä tissiä. Tänä aamuna imetin putkeen 3h (vauva oli tississä kiinni) ja sittenkin vauva oli tyytymätön - annoin tämän kerran lisämaitoa 60 milliä ja sitten vauva nukahti tyytyväisenä. Jos on pitkä syöttöväli niin tisseistä tursuaa maitoa ja kun vauva imee pitkään niin vauva käy todella tyytymättömäksi (itkee, turhautuneena yrittää syödä) eikä nukahda. Miksi näin? Lisäksi kun vauva on niin tiheään rinnalla niin nännit alkaa kipeytyä. En usko noihin tiheän imun kausiin koska siinä tapauksessa meidän tiheä imu olisi kestänyt jo pari viikkoa. Turhauttaa kun tarjoan rintaa mutta vauva ei saa siitä tarpeeksi siltikään vaan rauhoittuu vasta lisämaidolla!
 
meillä tämän tytön kanssa "tiheään imemisen kautta" jatkui yöreästi 3kk, usko pois!!

Minä en liikkunut mihinkään tästä mökistä ja sen kerran kun lähdin, oli vauva kantoliinassa tissin vieressä ja jos alkoi huutaa, kaivoin tissin sille suuhun :LOL:
Nyt naurattaa, tuolloin ei :headwall:
Jotenkin vaan tahdoin imettää, pitää vauvan lähellä ja lopulta saatiin tolkku, maitoa tuli juuri tarpeisiin eikä tiheän imun kautta sen jälkeen ole ollut.
 
vieras
joskus se ottaa oman aikansa et maitoa tulee just vauvan tarpeen mukaan. Mutta jos susta tuntuu ettet jaksa niin kukaan ei pakota imettämään. parempi tyytyväinen vauva ja äiti kun väsynyt äiti ja tyytymätön vauva. Itse olen imettänyt kuopustani vuoden ja esikoista 2kk, aina ei vaan onnistu tai jaksa. Voimia mitä sitten päätätkin tehdä.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
joskus se ottaa oman aikansa et maitoa tulee just vauvan tarpeen mukaan. Mutta jos susta tuntuu ettet jaksa niin kukaan ei pakota imettämään. parempi tyytyväinen vauva ja äiti kun väsynyt äiti ja tyytymätön vauva. Itse olen imettänyt kuopustani vuoden ja esikoista 2kk, aina ei vaan onnistu tai jaksa. Voimia mitä sitten päätätkin tehdä.
Olen pitänyt imetystä tärkeänä asiana mutta harmittaa kun en saa vauvaa tyytyväiseksi vaikka yritän ja yritän. en tiedä pitäisikö siirtyä osittaisimetykseen tai antaa ainakin hyvällä omatunnolla antaa lisämaitoa useammin. tuntuu että sitä on vaan jotenkin huonompi äiti jos luovuttaa ja antaa lisämaitoa
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
joskus se ottaa oman aikansa et maitoa tulee just vauvan tarpeen mukaan. Mutta jos susta tuntuu ettet jaksa niin kukaan ei pakota imettämään. parempi tyytyväinen vauva ja äiti kun väsynyt äiti ja tyytymätön vauva. Itse olen imettänyt kuopustani vuoden ja esikoista 2kk, aina ei vaan onnistu tai jaksa. Voimia mitä sitten päätätkin tehdä.
Olen pitänyt imetystä tärkeänä asiana mutta harmittaa kun en saa vauvaa tyytyväiseksi vaikka yritän ja yritän. en tiedä pitäisikö siirtyä osittaisimetykseen tai antaa ainakin hyvällä omatunnolla antaa lisämaitoa useammin. tuntuu että sitä on vaan jotenkin huonompi äiti jos luovuttaa ja antaa lisämaitoa
hyvä äitihuolehtii lapsen tarpeista Jos muksulla on nälkä, annetaan sille ruokaa.

:hug:
ja vaikka tähän hätään antaisitkin kerran - pari päivässä pullsta korviketta voi täysimetys silti vieläkin onnistua.
tsemppiä :hug:
 
Terttu
Mulla oli ihan sama juttu, ja nyt kun imetys alkoi juuri sujua (4 kk), niin vauva alkoi saada rintaraivareita. Hämään vauvaa nyt tissille aina kun jaksan, muuten annan hyvällä omallatunnolla pullomaitoa. Ajattele, että joillakin ei suju imetys ollenkaan, ja hienoja vauvoja niistäkin tulee.
 
nn
meillä tuo imetys alkoi mennä mettään siinä 2kk paikkeilla. podin huonoa omatuntoa, kun jouduttiin antaa lisämaitoa ja sitten yksinkertasesti ei enää suostunut tissille kun tottu pulloon lisämaidon kautta. mun mielestä tuosta täysimetyksestä ja imetyksestä vouhotetaan ihan liikaa joka puolella, ja se luo turhia paineita varsinkin esikoisten äideille. Onneksi mulla oli aivan ihana neuvolantäti joka sai mut ymmärtämään, että kasvaahan näistä "pullolapsistakin" ihan normaaleja ja täyspäisiä lapsia ja se on pääasia, että vauva saa ruokaa, tavalla tai toisella!

Nyt jo naurattaa tuo mun hysteria lisämaidon antamisesta ja itkut siitä kun tissi ei enää kelvannut vaikka kokeiltiin mitä! Ja mitä siihen läheisyyteen tulee, mitä jotkut niin täälläkin toitottaa, että pullovauvat ei saa tarpeeksi läheisyyttä, niin kyllä varmasti saa! meillä ainakin vauva aina sylissä syöttäessä ja muutenkin sylitellään paljon! Voihan imettävä äitikin olla ns. "kylmä", että imettää vain, mutta ei muuten paljon esim. sylittele vauvaa...

Eli turhat paineet pois! Et oo yhtään se huonompi äiti, vaikka imetys ei onnistukaan ja pullottelette. :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja nn:
meillä tuo imetys alkoi mennä mettään siinä 2kk paikkeilla. podin huonoa omatuntoa, kun jouduttiin antaa lisämaitoa ja sitten yksinkertasesti ei enää suostunut tissille kun tottu pulloon lisämaidon kautta. mun mielestä tuosta täysimetyksestä ja imetyksestä vouhotetaan ihan liikaa joka puolella, ja se luo turhia paineita varsinkin esikoisten äideille. Onneksi mulla oli aivan ihana neuvolantäti joka sai mut ymmärtämään, että kasvaahan näistä "pullolapsistakin" ihan normaaleja ja täyspäisiä lapsia ja se on pääasia, että vauva saa ruokaa, tavalla tai toisella!

Nyt jo naurattaa tuo mun hysteria lisämaidon antamisesta ja itkut siitä kun tissi ei enää kelvannut vaikka kokeiltiin mitä! Ja mitä siihen läheisyyteen tulee, mitä jotkut niin täälläkin toitottaa, että pullovauvat ei saa tarpeeksi läheisyyttä, niin kyllä varmasti saa! meillä ainakin vauva aina sylissä syöttäessä ja muutenkin sylitellään paljon! Voihan imettävä äitikin olla ns. "kylmä", että imettää vain, mutta ei muuten paljon esim. sylittele vauvaa...

Eli turhat paineet pois! Et oo yhtään se huonompi äiti, vaikka imetys ei onnistukaan ja pullottelette. :)
Juu hei. Mä täysimetin lasta puolivuotiaaksi, ja välillä syyllistyin jopa siitä, että pitkien imetyssessioiden aikana tein jotain niinkin kamalaa kuin luin kirjaa!! Nyt tekisi mieli mennä halaamaan ja rauhoittamaan sitä hormonihuuruista silloista minääni.
 
AP
Vielä olisi mukava kuulla kokemuksia! Mulla on huono omatunto kun tosiaan aamulla hermostuin jo itsekin, kun vauva ei tullut tyytyväiseksi. Siis käytöksestäni se ei varmaan näkynyt mutta mielessäni ajattelin että "voi hitto, tää imetys on kamalaa". Ja nyt sitten on huono omatunto tuosta ja siitä, etten rakastakaan imettämistä 100 %
 
Liihotin
Ei sitä ole pakko rakastaa. Kuinka moni rakastaa kakkavaippojen vaihtoa, vaikka se onkin tärkeää?:) Onko vauvasi kasvanut kuitenkin normaalisti? Kun sanoit, että maitoa suihkuilee, ei se varmaan kovin vähissä ole. Jotkut vauvat syövät mieluummin pullosta, kun siitä tulee helpommin maitoa, mutta ei se tarkoita sitä etteikö tissistä saisi tarpeeksi myös.

Noin alussa on usein hankalaa, mutta kun vähän aikaa opettelette molemmat, niin kohta menee nopeammin ja sujuvammin. Rinnat kun tottuvat, ei enää satu, ja itse kun opit parhaat tavat, imetystä tuskin tarvitsee edes kummemmin ajatella.
 
AP
Alkuperäinen kirjoittaja Liihotin:
Ei sitä ole pakko rakastaa. Kuinka moni rakastaa kakkavaippojen vaihtoa, vaikka se onkin tärkeää?:) Onko vauvasi kasvanut kuitenkin normaalisti? Kun sanoit, että maitoa suihkuilee, ei se varmaan kovin vähissä ole. Jotkut vauvat syövät mieluummin pullosta, kun siitä tulee helpommin maitoa, mutta ei se tarkoita sitä etteikö tissistä saisi tarpeeksi myös.

Noin alussa on usein hankalaa, mutta kun vähän aikaa opettelette molemmat, niin kohta menee nopeammin ja sujuvammin. Rinnat kun tottuvat, ei enää satu, ja itse kun opit parhaat tavat, imetystä tuskin tarvitsee edes kummemmin ajatella.
Vauvalla on noussut paino jo jonkin verran yli kilon ja se lienee tarpeeksi. Kovin on pyöreät posket jo :) . Maito suihkuaa tosiaan monesti päivässä, mutta kun vauva viihtyy jatkuvasti rinnalla, niin lopulta tissit on "tyhjät" ja vauva kitisee, on tyytymätön ja hermostuu rinnalla. Tätä tapahtuu siis kun vauva on ollut useita tunteja rinnalla. Tuolloin en saa tippaakaan puristettua enää nännistä. Kun tissit saa levätä jonkin aikaa, alkaa taas tuo suihkuaminen ja kivulias heruminen
 

Yhteistyössä