Immunisaatio kokemuksia!?

Hei!
Onko kenelläkään ilmentynyt raskausaikana vasta-aineita? Jos on, miten raskaus ja synnytys on sujunut? Kuinka vauva on voinut raskausaikana ja synnyttyään?

Onko ketään, joka on tullut immunisoitumisen jälkeen uudelleen raskaaksi? Miten raskaus on sujunut?

Itselläni yksi lapsi, joka rh + ja minä olen rh -. Kyseessä siis anti D-immunisaatio. Vasta-aineita tuli reilusti (max.tiitteri 128) ja kyseessä oli vasta eka raskaus. Vauva anemisoitui synnyttyään. Nyt mietityttää, uskaltaako toista lasta edes haaveilla.

Onko kenelläkään kokemuksia punasolusiirroista kohtuun?
 
Heippa. Minulla on sama tilanne, siis nyt kun olen raskaana. Minulla todettiin vasta-aineita tässä raskaudessa, koko asia oli täysin vieras kun siitä kuulin, ja totta puhuen en vieläkään tiedä tarkalleen mitä se tarkoittaa. Tiedän vain sen, että minun tulee käydä verikokeissa kuukauden välein, jotta selviää ettei vasta-ainetasot ainakaan nouse, jolloin voisi ilmetä jotain komplikaatioita. Vielä ainakaan toistaiseksi sellaista ei kuitenkaan ole tapahtunut!

Olen tosiaan lukenut netistä tästä jotain, ja käsitin että verensiirto (punasolusiirto) kohtuun suoritetaan juurikin jos äidin kehon tuottamat vasta-aineet ovat tuhonneet sikiön punasoluja niin, että tämä on anemisoitunut. Ja luin myös että lapsella on aina suurempi vaara sairastua hemolyyttiseen tautiin synnyttyään, mitä useampia raskauksia on takanapäin. Ilmeisesti puhutaan siis useammasta kuin kolmesta raskaudesta.

Tarkempaa tietoa en itsekään ole saanut selville, ja olisi mukava jos jollakin olisi kokemuksia muutoinkin kuin pelkästään raskausajalta! Uskon kuitenkin ettei sinun kohdallasi lapsella olisi suurta todennäköisyyttä sairastua, kerta vain yksi raskaus on takana. Riski siis kasvaa raskauksien myötä.
 
Tilanteen vakavuus riippuu myös siitä, mitä vasta-aineita veressä on. Anti-D on vakavin ja johtuu siis siitä, että äiti on rh- ja isä rh+. Mikä vasta-aine sinulla on? Minulla oli tuo D ja lisäksi vielä C.

Jos vasta-aine tiitteri nousee 1:16, tulee soitto tai kutsu yliopistollisesta sairaalasta ultratutkimukseen. Tuo arvo on siis merkittävä ja vauva voi sairastua hemolyyttiseen tautiin. Ultralla ne tutkii aivojen keskivaltimon virtausnopeutta, jos se kiihtyy yli raja-arvojen, voidaan päätellä lapsen olevan anemisoitunut. Sitten seurataan myös, että ei kerry nestettä elimistöön ja että lapsiveden määrä pysyy hyvänä.

Yleensä lapsi syntyy näissä tilanteissa sektiolla, jos arvot on kohonneet ja lapsi anemisoitunut. Se varmasti arvioidaan tapauskohtaisesti.

Se miten tämä vaikuttaa syntyneeseen lapseen, onkin sitten hyvin tilannekohtaista. Useimmiten seurauksena on bilirubiiniarvojen nousu ja tavallista pidempi sinivalohoito. Meillä poika oli 3 viikkoa valohoidossa (välillä oli pois ja sitten jouduttiin takas). Keisarinleikkaus siis tehtiin ja poika vietiin heti teholla, tosin aivan hyvä vointisena. Sitten toinen asia on hemoglobiinin lasku syntymään jälkeenkin. Meidän poika sai punasolutankkauksia yhteensä neljä, viimeisin 3kk iässä. Hemoglobiini laski 5kk ikään, 6kk iässä lopetettiin rautalääke ja nyt (7kk iässä) hemoglobiini oli vasta noussut ilman lisärautaa. Poika on täysin normaali ja virkeä nyt. Anemiaa kun oli enemmän, untakin riitti päivässä paljon.

Oliko sinulla vasta-aineita jo ekassa raskaudessa? Yleensä eka immunisaatio-raskaus menee hyvin. Immunisaatio tapahtuu yleensä vasta toisessa raskaudessa. Kaikki sen jälkeen alkavat raskaudet ovat suurempi riski joutua kohdun sisäisiin verensiirtoihin.
 
Ei tule äidille oireita. Suuri stressiä aiheuttava tilannehan se on (ainakin mua stressas). Vauvan painoon ei mun tietojen mukaan immunisaation pitäisi vaikuttaa. Jos veriarvot pysyy matalana, ei ole hätää! Ja vaikka nousisi, hyvin osataan hoitaa Suomessa.
 
Pelottaa vaan kamalasti kun luin tosiaan netistä vauvan mahdollisesta anemisoitumisesta ja noista muista jutuista. Kamalaa kun ei tiedä yhtään mistään mitään. Neuvolassa minulle ei ole valaistu asiaa millään muotoa, vaan otin itse asiasta selvää.
 

Yhteistyössä