Infektioverinäytteistä (hiv, hepatiitit)

Sattuuko kukaan tietämään, saako Veripalvelusta vielä verenluovutuksen yhteydessä otettavista hiv+hepatiitti-näytteistä pyydettyä ittelleen ne tulokset? Hoitoihin mennessä nuo aina vaaditaan ja muistelen aikoja sitten hoitoja alotellessa, että oisin säästänyt ihan kohtuullisesti käymällä verenluovutuksessa sen sijaan, että oisin otattanut nuo näytteet labrassa..? Kun ihan samoista näytteistä on kyse?
(Ja joo, oon pihi... :snotty: Vaikkei tuossa kyse ole suurista summista mutta hoitoihin ja lääkkeisiin saa menemään taas kaiken omaisuuden eikä riitäkään, pakko yrittää aina jotain...) :kieh:
 
Hei.

Sitä en osaa sanoa, onko mahdollista saada tulokset paperilla itselleen, mutta sen tiedän kuitenkin, ettei verenluovuttajaksi hyväksytä silloin kun lapsettomuushoidot ovat menossa. En tietenkään voi tietää tilannettasi, joten jos edellisistä hoidoista on vaikka vuosi aikaa, kelpaat varmaan luovuttajaksi.
 
Nuo näytteet saat sukupuolitautien poliklinikalla otatettua ilmaiseksi. Hepatiittia varten saatat joutua juksaamaan, ettet ihan varmasti tiedä, onko vaaraa, että olisit sen voinut saada. HIV-testi täytyy asetuksen mukaan tehdä aina, kun asiakas pyytää. Terveyskeskuksestakin noihin pitäisi saada lähete helposti. Ihan ymmärrettävää, että yrittää säästää jostain, kyllä nämä niin kalliita hoitoja ovat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja s1980:
Hei.

Sitä en osaa sanoa, onko mahdollista saada tulokset paperilla itselleen, mutta sen tiedän kuitenkin, ettei verenluovuttajaksi hyväksytä silloin kun lapsettomuushoidot ovat menossa. En tietenkään voi tietää tilannettasi, joten jos edellisistä hoidoista on vaikka vuosi aikaa, kelpaat varmaan luovuttajaksi.
No meillä ei oo hoidot vielä alkaneet (ja edellisestä hoidosta on aikaa 3 vuotta, saatiin siis lapsi viime kerrasta :) ). Tarkoitit kai sitä, että sillon ei voi verta luovuttaa, kun on aloittanut hormonilääkityksen?


 
Itse olen tahkonnut hoitoja läpi 2½ vuotta ilman että olisin vieläkään saanut lasta, joten vastasin siltä pohjalta. Silloin kun menossa olivat vielä kevyemmät hoidot ja olin syönyt joitain viikkoja aiemmin Clomikuurin inseminaatioon pääsemättä ja aioin mennä verenluovutukseen minulle sanottiin, että kyseinen lääke itsessään ei ole este luovutukselle, mutta niin kauan kuin lapsettomuushoidot aktiivisti jatkuvat, ei verta saa luovuttaa. Mutta tietenkään se ei ole mikään este jos olet ollut hoidossa kolme vuotta sitten viimeksi. :)
 
Eli vastaanpa vielä itse itselleni, että Veripalvelusta saa henk.koht. paikan päältä pyydettynä tulosteen infektioverikokeiden tuloksista. Tulokset on saatavissa n.vuorokausi verenluovutuksen jälkeen. Eikä siis maksa mitään.

 

Yhteistyössä