influenssa rokote

Rokotteenhan saa ilmaiseksi lapselle tänä syksynä.Meinaatteko ottaa?Mä kyllä harkitsen aika tarkkaan.Jos kaikkea vastaan nyt rokotetaan niin varmasti tulee uusia tauteja lisää.Miksei flunssaakaan saa enää sairastaa?Sikskö että vanhemmille ei tuu poissaolopäiviä töistä?
Laittakaahan nyt omia mielipiteitä niin saan vähän erilaisia näkökulmia.
 
Influenssahan on eri tauti kuin "tavan flunssa" ja sen on todettu aiheuttavan erityisesti lapsille usein sairaalahoitoa ja antibioottikuureja vaativia jälkitauteja esim. keuhkokuumetta. Ainahan tällaisissa asioissa on mukana raha eli kunnat säästäisivät, jos sairaalahoitoa ja lääkärikäyntejä tarvitsevia lapsia olisi vähemmän. No, toinen puoli on sitten se oman lapsen sairastaminen ja kärsimys tai sen mahdollinen välttäminen. Itse todenäköisesti lapseni rokotutan, uskon, että Suomessa nämä rokotusasiat ovat niin hyvin tutkittuja eikä rokotusohjelmaan oteta ihan mitä tahansa rokotuksia. "Jos kaikkea vastaan nyt rokotetaan niin varmasti tulee uusia tauteja lisää"- tämä ei ole ihan näin yksinkertainen asia. Mutta jokainen tekee itse päätöksensä.
 
Tunnetun rokotetutkijan Tom Jeffersonin British Medical Journalissa julkaistun artikkelin mukaan alle 2-vuotiaille annetuilla rokotteilla on sama vaikutus kuin lumelääkkeillä.

http://bmj.bmjjournals.com/cgi/content/full/333/7574/912?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&author1=jefferson&andorexactfulltext=and&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT
 
mä olen kanssa tässä asiassa kahden vaiheilla.influenssa on raju tauti mutta terkkari sanoi että harvalle tulee pahoja jälkitauteja.
rokotetta perusteltiin sillä että alle 3 vuotiaat tartuttavat tehokkaasti työ ja vanhusväestöä eli tällä tavalla saataisiin säästettyä rahaa hoitokuluissa.se jos mikä on huono perustelu...
 
Mä meinaan rokotuttaa meidän 1 vuotiaan. Influenssa ei todellakaan ole mikään flunssa vaan erittäin kurja tauti, jossa voi olla rajutkin jälkitaudit.
Ja mä luin, että tuon rokotteen tarkoitus on lähinnä vähentää korvatulehduksia lapsilla, se on nimittäin yleisin jälkitauti influenssassa.
Meillä oli influenssa 3 vuotta sitten, kun toiseksi nuorin oli silloin 8kk.
Ei ollut kiva, kun niin pienellä oli kuume yli 40 kolme päivää ja tuollaista 38 kuumetta sitten viikko.
Miestä lukuunottamatta oltiiin kaikki tuossa taudissa enkä muista, milloin itsekään olisin ollut niin kipeä kuin tuolloin. Ja tytöille tuli korvatulehdukset jälkitautina (ainoat mitä kummalakaan on ollut) ja itselleni poskiontelo-ja korvatulehdus.
Että kyllä, jos pystyn rokotuksella pienitä suojaamaan, niin ihan varmasti sen teen!
 
mä alan kanssa kallistumaan rokotteen puoleen kun aloin miettiä miten kamala tauti se oikeesti pienelle on.flunssa on lastenleikkiä verrattuna influenssaan....sen tietää vaan jos on itse sairastanut kyseisen taudin.muistin just et itselle tuli jälkitautina poskiontelon ja keuhkoputkentulehdus ja sairastin liki kuukauden kaikkinensa sitä tautia.2 lääkekuuriakin se vaati...
 
Me käytettiin 8 kk:n ikäinen tyttömme eilen influenssarokotuksessa. Itse olin kans ensin ei-linjalla rokotteen ottamisen kanssa, mutta kun neuvolatädin kanssa juttelin niin hän korosti nimenomaan näiden jälkitautien, kuten korvatulehdusten ja keuhkokuumeiden merkitystä, eli kun rokotteen ottaa niin nämä jälkitaudit todennäköisesti jäisivät pois.
 
rokote,vaikka hoidankin lapsia kotona. Esikoisen kanssa jouduttiin aikoinaan olemaan sairaalassa pari vuorokautta hänen ollessaan 7kk ikäinen,kun sai sisään ja uloshengitystie infektiot yhtä aikaa flunssan yhteydessä eikä henki meinannut enään kulkea :( En tiedä,että oliko tavallista flunssaa vai jotain influenssan tyyppistä,mutta kuitenkin. Jos rokotteen avulla on mahdollista selvitä pahimmista pöpöistä niin tottakai otamme ne lapsille.
 
joten rokotutan hänetkin. Sieltähän ne taudit tulee. Mä jään töistä pois jo joulukuun alussa (olen sairaanhoitaja, sairaiden lasten kanssa teen töitä ), joten luultavasti pääsen aallon alta pois. Ensiksi ajattelin olla rokottamatta, mutta sen verran raju tauti on ja kuitenkin synnytys lähestyy. Ekan kanssa jouduin vielä olemaan sairaalassa ennen synnytystä ja ainekset saman uusiutumiseen on olemassa. Voinhan sairastua influenssaan itsekin, tai mies voi sairastua, mutta viimeisillään olo sairaan lapsen kanssa ei ole herkkua.
 
meillä tyttö sai rokotuksen eilen.itsellä motivaationa se että tyttö korvalapsi ja influenssa lisää riskiä uuteen korvakierteeseen jos tulee jälkitauteja.toiseksi mulla la 1/2008 ja olis kiva jos tyttö ei toisi pöpöä päiväkodista juuri synnytyksen aikoihin...
 
Meillä otettiin tänään pojalle 2v8kk infulenssarokotus. Olin pitkään kahden vaiheilla, mutta kun tänään soitin terkkarille asiasta hän suositteli pojalle rokotusta, kun meille on tulossa vauva, la 2.12.

Säälitti kyllä viedä toinen piikitettäväksi, toivottavasti siitä on hyötyä, infulenssa ei ole mukava tauti, eivätkä ne jälkitaudit. Meillä on kyllä poika ollut melko terve, saa koputtaa puuta. Täytyy nyt vain toivoa, ettei poika tuosta rokotteesta tule kipeäksi.

Itse en tunne ketään, jotka olisivat rokotteen ottaneet. Eilen oli kuitenkin tv.ssä ollut juttua, että liian harva on rokotteen ottanut; ihmiset eivät ole tainneet ymmärtää sen tarpeellisuutta pienillä lapsilla.
 
Tarpeellisuutta? Kun rokotteesta ei tutkimusten mukaan esim. alle kaksivuotiaille ole sen enempää hyötyä kuin lumelääkkeestä, mitä tarvetta sen käyttö palvelisi? Rokotevalmistajien ja -markkinontiketjuun kuuluvien (kuten suomalaiset rokotevalmistajiin taloudellisesti sidonnaiset usein asiassa äänessä olevat) palkkapussien täyttöä tietenkin, mutta onko jokin muukin tarve?

Jos tarve on em. tahojen tilipussin täyttö, tehtäköön se mieluummin sellaisilla tavoilla, joista ei ole lasten terveydelle riskiä rokotteen haittavaikutusten muodossa.
 
Valitettavasti tuli otettua pojalle (2 v. 4 kk) influenssarokotus. Tänään sitten todettiin haittavaikutuksena korvatulehdus! :headwall: Ja eikös tämän rokotteen pitänyt nimenomaan suojata niiltä influenssarokotteen ikäviltä jälkitaudeilta kuten esim. korvatulehdukselta.

Tämä oli nyt toinen kerta kun poika sairasti korvatulehduksen. Se ensimmäinen korvatulehduskin tuli rokotteesta, MPR:stä tammikuussa. Meidän pojalle ei näemmä nämä rokotteet sovi. :/
 
Minua ihmetyttää se, että kaikki taudit, jotka ilmenevät n. kuukauden sisällä rokotuksen antamisen jälkeen, tulkitaan rokotusreaktioiksi. Tätenhän kaikki pikkulasten sairastelu johtuisi rokotuksista..haloo... On eri asia puhua rokotuksen VUOKSI tulleista kuin rokotusten JÄLKEEN tulleista oireista. Ja osa tämän päivän ihmisisistä vielä kyselee, miksi rokotetaan, kun ei ko tauteja Suomessa ole. No, juuri siksi, että ne tulevat takaisin, jos ei rokoteta. Väestössämme ei enää paljoa näe polio-invalideja. Hemofiluksen aiheuttamia kurkunkannen- ja aivokalvontulehduksen bakteeri-infektioita ei enää ole Suomessa Hib-rokotteen ansiosta. Vielä 70-, ja 80-luvun alkupuolella n. 150-200 lasta sairastui noihin tuon hemofilustyypin bakt.infektioihin. Osa menehtyi, osa vammautui, osa selviytyi tehohoidossa. Olin siihen aikaan lasten päivystyspolilla ja -osastolla töissä, joten ihan oikeesti tiedän asiasta.
 
Sama meillä :-( Otettiin pojalle influenssarokotus (1v. 8kk) ja tuli kerran jo kuumetta, ja sen jälkeen korvatulehdus... nyt oli toinen kertaa rokotettu, ja taas kuumetta on :( ... toivottavasti ei tule uudestaan korvatulehdusta... :kieh: (siis rokote on tosiaan 2kpl, kun ensinmäistä kertaa rokotetaan)
 
Meillä sai nyt pari päivää sitten eka rokotteen ja julmettu itku alkoi illalla ja kesti koko yön!!! Kuumetta oli ja annoin suppoa 3 kertaa, hetkeksi auttoi ja sitten taas oli pää kuumana ja itki. Mietinkin että uskallanko laitattaa enää ollenkaan sitä toista rokotusta. Kyllä kirosin itteni sen sataan kertaan tuona yönä että miksi yleensä annoin laittaa koko piikin.
 
meillä ensimmäisen rokotuksen jälkeen oli vain kuumetta,muuten tuntui olevan hyvä olo.nyt annettiin vahvisterokotus ja poika tuli samana iltana todella heikon oloiseksi ja agressiiviseksi.huusi illalla myös suoraa huutoa eikä mikään auttanut.yö ja seuraava päivä myös erittäin levotonta.miksi meninkään ottamaan rokotteen...onneksi on paljon pieniä joille ei tule mitään oireita.
 
teidän lapsilla kuume nousi? Ja miten kauan kesti?
Tyttö 3-v sai tehosteen torstaina ja lauantaina nousi kuume. Ei siis mitään lämpöä vaan kuume, 38.8.
Tänä aamuna kuumetta oli edelleen yli 39 ja soittelin neuvolaan.
Terkkari oli sitä mieltä ettei voi johtua rokotteesta.

Tehoste oli Vaxigrip.
 
Meillä kuume nousi samana iltana kun rokote annettiin, en mitannut yön aikana, mutta on näppituntuma kehittynyt tässä lasten kuumeen seurailussa että uskallan sanoa että ainakin yli 38 astetta oli. Se vielä että supot ei juurikaan helpottaneet oloa. Kovempaa itkuisuutta kesti 2 vuorokautta ja sitten semmosta kärttyisyyttä vielä useita päiviä.

Soitin maanantaina neuvolaan ja peruin tehosterokotteen. Neuvolassa olivat sitä mieltä ettei tehostetta ole edes syytä antaa jos eka rokotteesta on tullut noin kovat oireet. On kuulemma saanut riittävän suojan jo eka rokotteesta ja toisesta voisi tosiaan tulla vielä rajummat oireet.

Jostain luin, että rokotteesta voi nousta kuume vuorokauden-kahden sisällä eli uskonpa, että Tara teillä voi johtua rokotteesta.
Paranemisia ja haleja kipeälle lapselle :hug:
 
Tytöt
huono kokemus tuosta rokotteesta.Otettiin lapselle se ja samana iltana nousi kuume 38asteeseen..tällä vkolla sai tehosteen..rokotettu jalka ja lapsen koko kroppa tuli kosketus araksi,samoin kuume nousi seuraavana päivänä taas 38 asteeseen.Lapsi ei kävellyt eilen ollenkaan,kun jalka oli niin kipeä.Käytettiin sairaalassa(vietettiin siellä 4h |O )otettiin verikokeita jne..mutta mitään ei löytynyt.Lääkäri vain totesi,että joskus rokotteesta saattaa tulla juuri influenssan oireet..ja näin meil vissiin sitten kävi!!!Kyseessä vajaa 3v lapsi..tänäänkin vielä varoo astumasta jalalla,mutta kuume lähti lääkkeellä pois..huh,huh!!!!


Joopa joo,viikko mennyt edellisestä kuumeesta ja taas ollaan kipeenä,en tiedä johtuuko tauti taas rokotuksesta,mutta mielessä on käynyt...5 päivää nuha kuume(38-39astetta vaihdellen..),tänään käytiin lääkärissä,korvatulehdus,mahdollisesti angiina,räkä valuu jne..lapsella ollut korvatulehdus viimeksi puolivuotiaana ja muutenkin ollut suht koht terve lapsi,tähän saakka...ensimmäistä kertaa kuumekin on kestänyt näin kauan!!!!!Kaduttaa,että mentiin ottaan koko rokote......EN SUOSITTELE KYLLÄ ENÄÄ KYSEISTÄ ROKOTETTA KENELLEKÄÄN,KUN TÄLLÄISET JÄLKITAUDIT TULEE!!!!!!!
 

Yhteistyössä