Inseminaatio 2015

Oho, onpas täällä paljon juttuja tupsahtanut, kiva, että on aktiivista keskustelua!(y)

Xescalle pahoittelut :unsure:

Kyllä tosi raastavia elämäntilanteita ja menneisyyttä on monella, sydämeen sattuu teidän puolesta. :'(
Itse kuitenkin on siinä onnellisessa asemassa, että on jo tuo yksi MaailmanTärkein tuossa tuhisemassa ja hoidot toiminu. Mä kovasti toivon, että pystyisin jatkaan samalla ajatusmaailmalla kuin tähänkin asti, ettei oo kovin synkkiä ajatuksia hoitojen ja epäonnistumisen kanssa... jotenkin oon (ehkä liiankin) varma siitä, että kyllä kohta sit onnistuu taas. Voi olla, että keväällä on mieli astetta synkempi, jos edelleen vaan yritetään.

Mulla terokuuri loppui eilen ja nyt venaillaan menkkoja. Gonalit tilasin jo odottaan lähiapteekkiin. Vihdoin taas alkaa tapahtua, hel*etin pitkältä tuntunu tää odottelu km jälkeen. Jotenkin ärsyttääjust nyt vaan ihan tosi paljon, että yli 2 kuukautta meni ihan "hukkaan" keskenmenon takia.
Ja sain ketutuskäyrää tossa ylös typerien raha-asioidenkin takia, kun menin kattoon Kelan sivuilta lääkemaksujen kertymää. Meillä käy niin ärsyttävästi, että just vuoden loppuun tulee se maksukatto täyteen eli ei ehditä saada yhtään hoitokierrosta halvoilla lääkkeillä. Perseen perse. :X3: Typerää ruikuttaa rahasta, mutta ottaa vaan niin pattiin. Saakelin keskenmeno, kun aiheutti pitkän tauon. :devil:

Kiitos ja anteeksi, tämä purkaus jo helpotti kummasti ärsytystä. Ehkä tää hetkellinen yleisketutus johtuu vaan alkavista menkoista. :LOL:
 
Kirsi-Mari, miten meni?
Adeliinan ehdotus faktoista tosi jees, itse kun googlettaa noita uudelleen ja uudelleen, ja helkkarin vähän löytyy tietoa mielestäni ja siinäkin keksiminen, millä sanoilla google nappaa. Mä voin nyt tähän siis laittaa tällä erää:

Faktat tiskiin 1.inseminaatiosta:

- Follikkeliultra kp11 jo 18x20mm!
- Kp 12 ovistestiin aamulla plussa
- Kp 13 inseminaatio päivällä (30.10.2015), follikkeli oli jo irronnut ja lääkäri ei osannut sanoa oliko siitä pitkä aika vai ei. Itse epäilin sen irronneen jo edellisenä iltana.
- Simppamäärä todella huono, 1miljoona, joista 84% liikkuu eteenpäin ja 97% pyörii minne huvittaa.

Lopputulosta odotellaan, mutta lääkärin sanoin; "ei hyvältä näytä".
 
Eka inssi takana. Menin sinne vähän niinku et helppo juttu sinne vaan ja sit se on siinä. Voivoi, kuinka väärässä mä olinkaan...

Miehen sperma oli priimaa kamaa, 30 miljoonaa jampsteria millissä, joilla hyvä liikkuvuus. Folli oli 20 millinen, limakalvo oikeen mallikas. Kuulostaapa helpolta...
Mutta kun kaikki välineet oli sitten paikallaan niin lääkäri sanokin tarvitsevansa muita välineitä kun vaan perussettiä koska niillä ei onnistu. Kokeili muita vaihtoehtoja eikä niiden kanssakaan onnistunu. Sitten sanoi, että nyt mun on ikävä kyllä otettava tollaset käyräpäiset pihdit, otettava kiinni sun kohdunnapukasta niillä ja korjattava kohdunkaulan asentoa suoremmaks. Ja tää sitten sattuu, en halua valehdella. Ja kyllä, se sattu. Mun kohdunkaula oli 90 asteen kulmassa eikä katetria saanu ilman tota pihtihommaa sinne minne piti.
Luojan kiitos se on nyt ohi ja tehty. Olipahan kokemus.

Kaikki olosuhteet oli nyt ihanteelliset eli toivotaan parasta! :)
 
Niin ja Tuuti, kyllä mulla ainakin raha-asiat pyörii tiukkaan mielessä. Vaikka lapselle, sen haluamiselle ei voi tavallaan asettaa hintaa, mutta hukkaan heitetyt rahat muutenkin tiukassa rahatilanteessa ottaa pattiin. Ainakin meillä. Ei mulla ole varaa heitellä tonneja sinne tänne, saamatta mitään vastineeksi. Olkoon se sitten väärin ajateltu tai ei, mutta minä olen sitä mieltä.
Ja kyllähän tämä lapsettomuushoito on sellainen rahabisnes, ettei ole tosikaan. Oletteko koskaan miettineet, mikä siinä maksaa niin paljon, että yksityisellä esim IVF kohoaa noin 6000 euroon, eikä riitäkkään. Ajatelkaa, kuinka monta työtuntia saadaan tolla rahamäärällä!!
 
No niin, inssistä kotiuduttu!

Faktat tiskiin, 1. Inseminaatio:

Vasemmalla oli 21 follikeli jo lähes puhkeamaisillaan (näkyi jo vähän vuotanutta nestettä) ja oikeallekin oli yllättäen kasvanut 16-17 mm yksilö, joka mahdollisesti nyt inssissä pistetyn pregnylin vaikutuksesta voi kypsyä ja irrota. Limakalvo oli hyvä 12.5 mm. Siittiöitä oli ennen pesua 22 milj. (ml vai kokonaisuudessaan, en tajunnut kysyä!) ja hyvin liikuvia 90% ja pesun jälkeen 20 milj. ja hyvin liikkuvia 98%. Ilmeisesti oikein hyvä tulos.

Itse toimenpide oli helppo, mutta myös mun kohdunkaula oli vänkyrä, ilmeisemmin kuin S-kirjaimen mallinen, mutta ei kuitenkaan tehnyt kipeää. Nyt neljän päivän kuluttua aloitan lugesteronit ja nyt viikonloppuna tietenkin varmistellaan vielä kun ei voi tietää tapahtuuko se ovulaatio huomenna vai sunnuntaina. Mittaa kyllä lämpöjä ja analysoin itseäni liikaakin. Kohta alkaa piinava odotus, epätoivon ja toiveikkuuden vuoristorata.
 
Ja tuuti81, mä niin allekirjoitan ton tunteen, joka keskenmenon jälkeen tuli, kun piti odottaa ja odottaa ja mikään muu ei pyörinyt mielessä. Kyllä mulla helpotti kun päästiin jatkamaan hoitoja ja koko ajan oli jotain tapahtumaa ja selkeä suunnitelma. Tsemppiä!
 
INSSILÄISET 2015

Lauantai 7.11.




Nimimerkki IUI Ajankohta Folliuä Lääkitys Yritetty lähtien Syy
thelma_ 3. 11/15 - pu+pr 2011 siittiöt
vane83 3. 11/15 - lz 2013
tuuti81 2. 11/15 - t+g+pr pco+km
mar80 2. 11/15 - lz+pr 2012 selitm.
NeleLiis 1. 11/15 - g+o endo
AdeliinaJosefiina 2. 11/15 13.11. - siittiöt
-bella 2. 12/15 - g+pr+l 2013 selitm.
Xesca 1. 12/15 - g+o+l ovulaatio/kemialliset raskaudet
Mursu83 3. - - -
EinoSanelma 3. - - lz 2014
Höytyvä 4. - - lz+mp+pr 02/2013 selitm.
amys 1. - - c+pu 2007 siittiöt
Eino 3. - - f 2014 selitm.

Lyhenteitä: c=clomifen, lz=letrozol, a=anazol, f=femar, pu=puregon, mp=menopur, m=metformiini, g=gonal-F, b=bemfola, pr=pregnyl, o=ovitrelle, l=luget, lt=lutinus, t=terolut, pri=primolut, ol=orgalutran, fos=fostimon, sy=synarela


PIINAILIJAT


Nimimerkki IUI Inssi Testi Lääkitys Yritetty lähtien Syy
kulmalla 1. 22.9. - - 2011
kolibri87 2. 29.10. 12.11. lz siittiöt
Nappeus 2. 29.10. 12.11. lz+pr 05/2014 pco+siittiöt
Mamido 2. 29.10. - lz siittiöt
Pirunpelto 1. 30.10. - - siittiöt
Sangollinen 1. 6.11. - lz+pr selitm.
Kirsi-Mari 1. 6.11. - m+lz+mp+pr+l 1/2015 pco

INSSEISTÄ PLUSSANNEET


Nimimerkki IUI Plussauspvm Lääkitys Yritetty lähtien Haasteet
Madre-82 2. 14.1. c siittiöt
Yaelle 1. 7.3. c+pu+pr siittiöt
Lisperi 1. 8.3. f+pr+l pco
Felis 1. 9.3. c+pr selitm.
Intopiukka 2. 15.5. lz 9/2013 pco
Supsu86 1. 24.5. t+pu 1/2013 pco
Susanna38 5. 28.5. g+pr pco
Am80 3. 2.6. selitm
Hulda84 3. 17.7. c 10/2011 selitm.
Jookos79 2. 11.8. lz selitm.
Jensku80 2. 2.9. lz 2012 selitm.
tuuti81 1. 13.9. t+g+pr pco
vane83 2. 28.9. lz 2013
Petraus 2. 29.9. g+o 2013 selitm.
miicu 2. 12.10. g+o 2013 siittiöt
eläinystävä 1. 31.10. lz+pr+l selitm.


MUUTEN KETJUSTA POISTUNEET/TAUSTALLE SIIRTYNEET

Nimimerkki Inssejä Haasteet Poistumissyy
Ruu84 1 selitm. Plussa välikierrosta
vauvayritys 6 selitm. Siirtyi IVF-hoitoihin
_Lilja_ 0 selitm. Plussa välikierrosta
marianna87 3 - Siirtyi IVF-hoitoihin
kiia-s 1 pco Siirtyi IVF-hoitoihin
Rulla85 1 - Ei päivityksiä yli 60 päivään
HilleviHiiri83 1 - Ei päivityksiä yli 60 päivään
Nennalii 1 selitm. Siirtyi IVF-hoitoihin
Lara_ 3 selitm. Siirtyi IVF-hoitoihin
Inspis 3 selitm. Ei päivityksiä yli 60 päivään
haaveilija1986 3 siittiöt Ei päivityksiä yli 60 päivään
Suvipilvi 3 selitm. Siirtyi IVF-hoitoihin
Pupuska81 1 pco + siittiöt Siirtyi IVF-hoitoihin
Hipsunpöpsy 2 kierto + kilppari + ylipaino Tauolla
Neeeuska 3 - Siirtyi IVF-hoitoihin
babul 2 11/2013 - selitm. Plussa IVF-hoidoista
Vihdoinhoitoon 3 - Siirtyi IVF-hoitoihin
Mangalitza 0 selitm. Ei päivityksiä yli 60 päivään
Possunen 2 selitm. Ei päivityksiä yli 60 päivään
Roope82 1 kierto + siittiöt Siirtyi IVF-hoitoihin
karma82 5 selitm. Plussa välikierrosta
tiainen 2 selitm. Ei päivityksiä yli 60 päivään
karhukopla 0 selitm. Plussa välikierrosta
nans 3 siittiöt + pcos Siirtyi IVF-hoitoihin
Bunny91 2 selitm. Ei päivityksiä yli 60 päivään
Felis 2 selitm. Ei päivityksiä yli 60 päivään
taimi 1 siittiöt Ei päivityksiä yli 60 päivään
Vaavikuume80 0 Ei päivityksiä yli 60 päivään
tuuti81 1 pco Plussa insseistä sitten km, nyt tauolla
Xesca 0 ovulaatio Plussa välikierrosta
Reuna 4 pco Siirtyi IVF-hoitoihin
spring 3 selitm. Siirtyi IVF-hoitoihin


Päivityspyynnöt korostettuna, kiitos!
 
Sitten sanoi, että nyt mun on ikävä kyllä otettava tollaset käyräpäiset pihdit, otettava kiinni sun kohdunnapukasta niillä ja korjattava kohdunkaulan asentoa suoremmaks. Ja tää sitten sattuu, en halua valehdella. Ja kyllä, se sattu. Mun kohdunkaula oli 90 asteen kulmassa eikä katetria saanu ilman tota pihtihommaa sinne minne piti.
Minulla oli sama juttu. Viisi inseminaatiota tehtiin, joista kahdessa piti käyttää pihtejä kohdunkaulan suoristamiseen. Eli pihtejä ei välttämättä tarvita joka kerta, vaikka tällä kertaa tarvittiinkin. Ja vaikka ensimmäisellä ja toisella kerralla ei tarvita, voi silti kolmannella kerralla tarvitakin. Välillä onnistuu ihan tuosta noin vaan. Ilmeisesti limat vaikuttavat asiaan myös; kaikkein nopein ja helpoin inseminaatio minulla oli silloin, kun limaa oli todella paljon, ja lääkärikin sanoi, että lima helpottaa katetrin liukumista.

Pihtien käyttö aiheutti minusta yllättävän paljon verenvuotoa, mutta vuoto loppui todella nopeasti. Sitä sai vastaanotolla pyyhkiä paljon, mutta pikkuhousunsuojaan ei vastaanoton jälkeen tullut kuin pienen pieni pisara. Sama oli kivun kanssa. Niin kauan kun pihdit olivat kiinni, sattui ihan kunnolla, mutta heti kun pihdit irrotettiin, kipu loppui kuin seinään.

Kirjoittelen aika yksityiskohtaisesti tuosta, koska minä en tykkää yllätyksistä, ja tuo pihtioperaatio oli minulle sellainen yllätys, että mieluummin olisin kuullut siitä etukäteen, enkä vasta 10 sekuntia ennen kuin se tapahtuu. Joten jos tuosta yllä olevasta on muille iloa, niin hyvä.
 
Onnea Kirsi-Mari ja Sangollinen hyvistä simppamääristä ja olosuhteista! Noi om varmaan juuri niitä inssejä missä edes se tsäänssi onnistua :) onhan se ihan eri laittaa 20miljoonaa matkaan kun 1miljoona! Toivotaan parasta teille :love:
 
Mitä minusta, pirunpelto? En ymmärrä mitä tarkoitat (n)

Mullahan olis virallinen testipäivä ollut tämän viikon ke, mutta menkkojen alettua jo viime su en tietenkään tehnyt yhtään testiä noina piinapäivinä!
Perjantaina seurantaultra ja seuraavaa pettymystä kohti!
 
Moi, täällä lähdetään uuteen inssikiertoon. Samalla tavalla kuin ennenkin, eli letrot kp 2-6 ja folliultra kp 11 (18.11). Nyt sitten toivon ettei taas mene viikonlopulle, vaan että onnistuu inssi pe 20.11. Olin tosiaan niin päättänyt että kaksi inssiä tehdään. Eilen vielä mietin ettei kuitenkaan, kun viime kierto oli jo tavallaan toinen, vaan lähdetään nyt jo seuraavaan vaiheeseen. Mutta sitten kun mietiskelin että jos nyt jää kierto väliin suunnittelun takia, ja seuraava varmaan jonkun joulunpyhien takia, niin miten mä jaksan ilman näitä piinailuita ens vuoden puolelle asti :).
 
Adeliina niin siis anteeksi, sekoitin päivät, nimet ja ajatukset :(
Voihan rähmä.
Minä meinasin eilen hypätä kattoon, tein nimittäin Onstepin testin, en herkkään vaan sen 25mlu olevan. Kuvailin sitä blankkoa testiä rauhassa ja sitten tajusin, että siinä on per**le 2 viivaa, mistä se toinen siihen tuli!
Testi siis oli aivan vitivalkoinen, ja siihen tuli jotain harmaata nukkaa koko testiin ja näky oli tämä
[URL]http://aijaa.com/xBtX8z[/URL]

Toiveet kattoon ja sitä rataa. Tänä aamuna tein pregchekin, ja se nyt vaan on blankko ja sillä hyvä. Toi onestep kiusas mua. Mutta hetken (koko eilisen illan) olin hiljaa onnellinen.

Toivo ei ole vielä menetetty, mutta oireet eivät enteile hyvää. Tuhrutti eilen illalla jo, menkkaoireet alkaa hiippailemaan pikkuhiljaa.
 
Ja missä ovat Kolibri ja Nappeus?? Teillähän alkaa testipäivä olla nurkan takana (y)
Muistanko lukeneeni oikein, että jommallakummalla oli myös ongelmia myös siittiöissä?
Tsemppiä tsemppiä ja toivotaan plussia nyt kovasti :love:
 
Mar80: tsemppiä uuteen kiertoon sinnekin! Tuntuu aina kurjalta, mutta samalla se on jotenkin aina "uuden alku".

Pirunpelto: ei se mitään :whistle:
Kurjaa että sielläkin näyttäis nega tulevan, voi hitto :(
 
Mä oon kovasti miettinyt ja ammentanut tietoa viime päivinä.

a) yhdessä normaalissa siemensyöksyssä on 50-200miljoonaa siittiöitä millilitrassa,jotka siis siellä kotioloissa pääsee matkaan yhdessä yhdynnässä.Liikkuvia pitäisi olla väh.50% jotta ne ehtivät ajoissa perille, sanoo lisääntymisbiologian kirja.
Jos niitä tosiaan meikäläisille jää pesun jälkeen reilu 1 miljoona joista parikyt prossaa liikkuu, niin kyllä toi tsäänssi onnistua on pienentynyt niin olemattomiin että ihmekös kun ei onnistu.

b)munasolu pysyy hedelmöittymiskykyisenä vain maksimissaan yhden vuorokauden irtoamisensa jälkeen. Jotta munsolu hedelmöittyisi, pitäisi siittiöitä olla valmiina munanjohtimessa. Siittiöiden hedelmöittämiskyky säiluu 1-4vrk. Itse sain viimeksi ovisplussan erään päivän aamuna, ja tunsin saman päivän iltapäivällä oviksen. Inseminaatio tehtiin vasta seuraavana iltapäivänä, eli aika todennäköistä on että liian myöhässä. En tiedä muuttaako se noiden paskojen siittiöiden hedelmöittämiskykyä mihinkään mutta kai sillä oikealla ajoituksella joku pointtinsa olis. Olen siis päättänyt vaatia seuraavan inseminaation samalle päivälle kun saan ovisplussan! :whistle:

c)olen myös miettinyt luteaalivaiheen pituuden merkitystä; mullakin ovis vasta kp16-17 ja menkat alkaa kp28 joten jääkö se kuitenkin liian lyhyeksi? Jos munasolu hedelmöittyy, sillä kestää 2-4 päivää kulkeutua munanjohtimia pitkin kohtuun. Sen jälkeen se on muuttunut blastokystiksi eli alkiorakkulaksi. Sen jälkeen sillä kestää 6-9 päivää kiinnittyä kohdun limakalvoon. Jos mennään maksimin mukaan (4 päivää kulkeutuminen kohtuun + 9 päivää kiinnittyminen) tarvittais 13 päivää aikaa inseminaatiosta ja viimeks mulla alko menkat jo 11 päivää inseminaatiosta. Voiko tässä olla kans ongelma, vaikkei koskaan aiemmin ole todettukaan vielä?

d) mietinkö liikaa? :LOL:

Ps. Voi sitä lääkäriparkaa ylihuomenna kun pääsen klinikalle kertoon kaikki pohdintani! :ROFLMAO:
 
Täällä ollaan. :) Huomenna pitäisi testata mutta siihen malliin on alkanut maha pöhöttämään ja tuntemuksia olemaan, että menkat alkaa lähipäivinä. Mietinkin että teenkö testiä ollenkaan (tähän mennessä en ole siis testaillut yhtään! :)) ja teen vasta ensi viikolla jos ei ole alkanut. Ollaan lähdössä miehen kanssa lauantaina viettämään parisuhdelomaa Lontooseen ja ajattelin yrittää olla ottamatta tästä asiasta stressiä ja sen takia en ole testaillut. Kyllä ne menkat sitten kertoo onko raskaana vai ei. Ihmettelen kyllä, miten olen osannut suhtautua tähän näin tällä kertaa.

Seuraava inssi on meillä viimeinen ja sen jälkeen ivf:ään. Tässä toisessa inssissä on ollut se eroavaisuus ensimmäiseen kertaan, että mua on pierettänyt aivan kauheesti viimeiset kaksi viikkoa. Olen oikein ihmetellyt mistä tuo johtuu. Mies onkin naureskellut, että hän on luullut tähän asti naisten tuoksuvan vaan kukkasilta...

AdeliinaJosefiina: Mä olen kanssa aikoinani tehnyt oikein Excel-laskelmat ja kuvaajat noista meidän simppamääristä ja kaivoi kaiken mahdollisen tiedon esille. Nyt olen onnistunut luopumaan siitä, ksoka koin sen aiheuttavan itselleni aivan kauheaa ylimääräistä stressiä. Mutta hyvä se onitselle selvittää niin osaa klinikalla kysyä oikeita asioita ja tarvittaessa kyseenalaistaa itselle suunniteltuja hoitoja. Uskon niin saavan asiasta paremman hyödyn irti.

Pirunpelto: Muistit oikein, meillä on ollut ongelmia siittiöiden kanssa. Ekalla kerralla pesun jälkeen meillä oli vain 5miljoonaa, joista A+B osuus oli 11%. Nyt mies ollut röökilakossa ja määrä oli kasvanut tähän toiseen inssiin ihan huomattavasti. Nytkin pesun jälkeen määrä oli 5miljoonaa, joista A+B osuus oli 34%. Lääkärin mukaan noilla määrillä alkaa olemaan jo ihan hyvä mahdollisuus raskauteen. Joten toivotaan.

Informoin täällä kyllä heti huomenna, jos uskaltaudun testaamaan ja jos menkat alkaa. Viimeistään palailen mestoille ensi viikolla.

Tsemppiä kaikille!
 
Mä oon kovasti miettinyt ja ammentanut tietoa viime päivinä.

a) yhdessä normaalissa siemensyöksyssä on 50-200miljoonaa siittiöitä millilitrassa,jotka siis siellä kotioloissa pääsee matkaan yhdessä yhdynnässä.Liikkuvia pitäisi olla väh.50% jotta ne ehtivät ajoissa perille, sanoo lisääntymisbiologian kirja.
Jos niitä tosiaan meikäläisille jää pesun jälkeen reilu 1 miljoona joista parikyt prossaa liikkuu, niin kyllä toi tsäänssi onnistua on pienentynyt niin olemattomiin että ihmekös kun ei onnistu.

b)munasolu pysyy hedelmöittymiskykyisenä vain maksimissaan yhden vuorokauden irtoamisensa jälkeen. Jotta munsolu hedelmöittyisi, pitäisi siittiöitä olla valmiina munanjohtimessa. Siittiöiden hedelmöittämiskyky säiluu 1-4vrk. Itse sain viimeksi ovisplussan erään päivän aamuna, ja tunsin saman päivän iltapäivällä oviksen. Inseminaatio tehtiin vasta seuraavana iltapäivänä, eli aika todennäköistä on että liian myöhässä. En tiedä muuttaako se noiden paskojen siittiöiden hedelmöittämiskykyä mihinkään mutta kai sillä oikealla ajoituksella joku pointtinsa olis. Olen siis päättänyt vaatia seuraavan inseminaation samalle päivälle kun saan ovisplussan! :whistle:

c)olen myös miettinyt luteaalivaiheen pituuden merkitystä; mullakin ovis vasta kp16-17 ja menkat alkaa kp28 joten jääkö se kuitenkin liian lyhyeksi? Jos munasolu hedelmöittyy, sillä kestää 2-4 päivää kulkeutua munanjohtimia pitkin kohtuun. Sen jälkeen se on muuttunut blastokystiksi eli alkiorakkulaksi. Sen jälkeen sillä kestää 6-9 päivää kiinnittyä kohdun limakalvoon. Jos mennään maksimin mukaan (4 päivää kulkeutuminen kohtuun + 9 päivää kiinnittyminen) tarvittais 13 päivää aikaa inseminaatiosta ja viimeks mulla alko menkat jo 11 päivää inseminaatiosta. Voiko tässä olla kans ongelma, vaikkei koskaan aiemmin ole todettukaan vielä?

d) mietinkö liikaa? :LOL:

Ps. Voi sitä lääkäriparkaa ylihuomenna kun pääsen klinikalle kertoon kaikki pohdintani! :ROFLMAO:

Olen etsinyt paljon tietoa tuosta luteaalivaiheen pituuden merkityksestä. Mikä sen aiheuttaa, mitä sille voisi itse tehdä ja ennen kaikkea voiko se yksinään olla syy lapsettomuuteen. Onhan tälle ongelmalle ihan nimiki, LPD, mutta taitaa riippua ihan lääkäristä pitävätkö he tätä oikeana ongelmana vai eivät tai onko se ylipäänsä edes diagnoosi. Olen epäillyt ongelmaa luteaalivaiheen puolella jo noin vuoden ja ensimmäinen lääkärini sanoi minulle noin vuosi sitten, että minun ei kuuluisi stressata raskaaksi tulemisesta eikä laskeskella mitään luteaalivaiheen pituutta tai minun ei välttämättä ole edes tarpeen tietää mikä on luteaalivaihe. Vaihdoin lääkäriä. Uusikaan lääkäri ei ollut varma vielä pari kuukautta sitten ovuloinko ollenkaan, mutta viimeistään toisen kemiallisen jälkeen siitä ei lienee tarvitse enää keskustella. Mulla on tosi vahvoja ovistuntemuksia joka kuukausi (limat ja kivut), saan plussan ovistestiin n. KP14, mutta kierto jää yleensä vain n. 24 päivän pituiseksi. Eli eiköhän se ole aika selvää, että ovuloin, mutta luteaalivaihe on jostain syystä liian lyhyt. Eli meillä on AdeliinaJosefiina aika samanlainen kierto tuon alkuvaiheen osalta, mutta kierron kokonaispituus on minulla 3-4 päivää lyhyempi. Clomeja kokeiltiin keväällä kaksi kiertoa, ei tapahtunut mitään muuta kuin limakalvon ohentumista, vaikka vaste muutoin ultrien perusteella olikin hyvä. Limat myös muuttuivat omasta mielestäni oudoiksi clomikierroissa.

Haluan ehdottomasti kokeilla vielä inssejä, koska IVF hoidot pelottavat niiden agressiivisuuden vuoksi. Minulla on ihan luomukierrossa todella epämukavia oviskipuja. En tiedä olenko joku luonnonoikku kun kipuilen oviksen aikaan paljon enemmän kuin menkkojen aikaan. Yleensä särkee vasenta lonkkaa (vaikea nukkua öisin kivun takia) ja alavatsaa vasemmalta puolelta. Epäilen, että oikea munasarja on unessa, koska siellä ei ole vielä koskaan näkynyt ultrassa isoja folleja ja kivut on aina vasemmalla puolella. Näiden kipuilujen takia hirvittää, miltä se munasarjojen stimulointi IVF:ää varten sitten mahtaa tuntua. Lääkärin mukaan kohtuni on todella lähellä vasenta munasarjaa, mikä saattaisi selittää kivut.

Meille on tosiaan tehty vaikka mitä testejä, nyt viimeisempänä kemiallisten takia tarkistetaan kromosomityypit (tuloksia vielä odotellaan), mutta tuskimpa sieltä mitään löytyy. Simpat priimatavaraa eli en todellakaan ymmärrä missä vika. Paitsi se luteaalivaihe, mutta voiko se tosiaan yksinään olla syypää siihen, ettei raskaus onnistu (paitsi ne kemialliset). Aloitin syyskuussa vähän tuhdimmat monivitamiinilisät ja lisäsin liikuntaa ja nyt viime kierrossa nostin B6 vitamiinin annostusta yli 50mg päivässä ja tästä kierrosta oli tuloksena se kemiallinen ja mielestäni ainakin pari päivää pidempi luteaalivaihe (vaikea sanoa sen kemiallisen takia). Nyt tässä välikierrossa nostin B6 annostusta vielä vähän ja aloitin luetaalivaiheen tueksi progesteronin. Tämä siis lähinnä sen takia, että saadaan seuraava kierto alkamaan niin, että pääsen inssiin. Tietty taustalla salaisesti haaveilen, että josko tästä kierrosta tärppäisi taas ja tällä kertaa progesteronin avulla se myös pysyisi siellä. Olen aikasemminkin käyttänyt progesteronia (clomikierroissa) ja se kyllä pidentää aina kiertoani ihan reilusti. Lääkäri ei vaan katso tällaista miksikään hoidoksi, koska luteaalivaiheen ongelmat kuulma yleensä johtuu heikosta ovulaatiosta, mutta eipä hän kieltänyt tällaista kokeiluakaan välikierrossa. B6 vitamiineista en tosin ole maininnut mitään enkä muutenkaan noista mun monivitamiinilisämuutoksista.

Tulipas pitkä avautuminen, mutta todella turhauttaa, kun ei tiedä missä vika ja tuleeko meille koskaan lasta. Onko vika siis pikkujuttu eli luteaalivaihe vai onko taustalla joku vielä löytymätön isompi ongelma esim. munasoluissa. Lääkäriä ei oikeastaan kiinnosta spekuloida lapsettomuuden syillä vaan tehdä hoitoja, jotka sitten toivottavasti ajaa yli kaikista niistä ongelmista mitä siellä mahdollisesti on. Olen siis aika yksin tämän luteaalivaihediagnoosini kanssa. Lääkäri pitää sitä todennäköisimpänä syypäänä, mutta sen enempää hän ei halua asialla spekuloida. Olen esim. ihan nettitiedon varassa sen kanssa, että luteaalivaiheen yksi yleinen ongelma on kemialliset raskaudet. Ehkä tässä yhteydessä on hyvä mainita, että en ole hoidossa Suomessa vaan yksityisellä klinikalla ulkomailla. Tällä klinikalla ei ole totuttu jäämään ihmettelemään kuukausiksi vaan tarjoamaan heti aika agressiivista hoitoa. Meillä tämä kaikki on kestänyt luvattoman kauan, koska olemme odotelleet mm. vakuutusyhtiön korvauspäätöstä tulevista hoidoista.
 
Heippa. Täällä oli tänään kp10 ultra. Oikealla puolella oli kasvanut yksi follikkeli 14mm. Vielä pitäisi gonalia piikittää kolme päivää saa nähdä miten tuo yksi putkelo riittää kahdeksaan päivään pistän 50yksikköä kerralla. Naikkarilta sanoivat että jos jää vajaaksi vähän niin ei sen takia tarvitse uutta piikkiä lähteä ostamaan. Ovitrellen pistän Lauantaina ja maanantaina 16.11 olisi ensimmäinen inssi. Lääkäri veikkas ovulaation tapahtuvan viikonlopun aikana mutta halusi silti tehdä inssin maanantaina.o_O
 
Heippa voisin nyt tännekkin liittyä! :) Elikkä itse olen 21v ja mies 23v, yritys aloitettu 3/2014.

Hoidoissa aloitimme kunnallisella puolella alkuvuodesta, ja minulta löydettiin aivolisäkkeestä kysta ja kilppari arvot koholla, ja en luultavasti ovuloinut aiemmin normaalisti ollenkaan ja kierrot heittivät 29-34.. Nyt kierto tasaantunut 29.
Nyt takana 3 ovulaatio induktiota. 1. clomi+gonal-f+ pregnyl =1 rakkula 2. letrozol+pregnyl = 1 rakkula 3. letrozol+pregnyl = 2 rakkulaa.. mutta ei ole onnistanut.:unsure:
ja tässä kierrossa alkaa sit inseminaatiohoidot
tänään kp 1/29

tsemppia kaikille! (y)
 
Xesca, luin suurella mielenkiinnolla kirjoituksesi, sillä itse kärsin myös lyhyestä luteaalivaiheesta. Ja aivan samanlaisia kokemuksia on, lääkärit eivät tunnu ottavan ongelmaa tosissaan. Mulla on kierto 25-26 pv ja ovulaatio kp 16-18. Ihan lyhyellä matematiikallakin osaa laskea, että ei tällaisella kierrolla voi raskaaksi tulla. Ovulaationhan kuuluisi olla 14 pv ennen kuukautisten alkamista. Mulle on nyt tehty kaksi inseminaatiota ja lääkkeenä vain Femar. Meneillään olevaan kiertoon syön tupla-annoksen femaria ja toivon että jos se edes vähän aikaistaisi ovulaatiota.

Olen myös googlannut myöhäistä ovulaatiota ja lyhyttä luteaalivaihetta oikein urakalla, mutta en ole löytänyt selkeää vastausta, mistä ongelma johtuu ja miten sitä voi hoitaa. Onko sinulla tai muilla lyhyestä luteaalivaiheesta kärsivällä e-pilleritaustaa? Itse popsin niitä ihanuuksia reilut kymmenen vuotta ja epäilen, että ainakin osittain ovat syypää ongelmaan. Pillereiden lopetuksen jälkeen menkat jouduttiin käynnistämään Teroluteilla, olin 1,5 vuotta ilman menkkoja. Pillerithän estää ovulaation, joten olisi loogista, että ne juuri ovat sen sekoittaneet.

Odotan mielenkiinnolla mitä lääkäri ehdottaa seuraavaksi. Ehdotin itse keltrauhashormonia tukemaan luteaalivaihetta, mutta lääkäri ei uskonut siitä olevan hyötyä. Tuntuvat Naistenklinikalla ottavan tosi varovaisesti nuo lääkitykset. Meillä on siis muuten kaikki kunnossa, vain luteaalivaiheen lyhyys on ongelmana. Voi kun joku osaisi kertoa miten sen saa pidemmäksi. Tai onko se ongelma jota ei voi hoitaa? Mites IVF, kuinka lyhyt luteaalivaihe vaikuttaa?

Huh, kauhea vuodatus, mutta aihe kiinnostaa. Ei tässä nyt enää viitsisi lääkikseen hakea, että saa vastauksia ongelmaan. :)

Tervetuloa Jes94!
 
Pirunpelto: Muistit oikein, meillä on ollut ongelmia siittiöiden kanssa. Ekalla kerralla pesun jälkeen meillä oli vain 5miljoonaa, joista A+B osuus oli 11%. Nyt mies ollut röökilakossa ja määrä oli kasvanut tähän toiseen inssiin ihan huomattavasti. Nytkin pesun jälkeen määrä oli 5miljoonaa, joista A+B osuus oli 34%. Lääkärin mukaan noilla määrillä alkaa olemaan jo ihan hyvä mahdollisuus raskauteen. Joten toivotaan.
Kommentoin pikaisesti. Minusta on ihanaa, että teille lääkäri on sanonut, että on hyvä mahdollisuus raskauteen. Mutta mulle kun se lääkäri sanoi, että "aivan sama onko niitä 1 miljoona vai 5 miljoonaa, koska se on silti niin vähän".
Ja tuo lauselma tuntui aika helvetin pahalta. Niitä oli nimittäin viimeeksi 5milj mutta nyt määrä oli vähentynyt.
Siitäkin 1 miljoonasta muistaakseni eteenpäin liikkuvia oli 98% ja silti se sanoi, että "ihan se ja sama, kun määrä on alle 20milj".

Ja Adeliina minä myös aion pyytää, pääsisinkö inssiin jo samana päivänä kun ovis plussa. Mulle tuli niin pitkä väli kans tohon, että en usko munasolun olleen enää elossa, Tuli reilusti yli vuorokausi plussasta inssiin aika nimittäin.

Huoh. Voi kun meille tulisi joku lääkäri, joka käsittelisi hellävaroen.
 
Eino, onpa varsin mielenkiintoista, että sinulla on sama ongelma kierron kanssa kuin minulla. Onko sinulla ollut kemiallisia raskauksia? Ne ovat käsittääkseni varsin yleisiä luteaalivaiheongelmissa ja minullahan on ollut niitä ainakin kaksi. Alkanut raskaus ei jatku, koska kuukautiset alkavat vähäisen progesteronin ja/tai limakalvon väärän vaiheen takia ja tästä seuraa varhainen keskenmeno.

Ja tosiaan käytin myös e-pillereitä vuosia, varmaankin yhteensä n. 15 vuotta ilman taukoja, josta viimeiset kuutisen vuotta oli ehkäisyrengas käytössä. Minulla alkoivat kuukautiset ihan normaalisti renkaan poisjättämisen jälkeen ja kierrot olivat pidempiä kuin nyt. Emme tosin yrittäneet ensimmäiseen kolmeen kuukauteen raskautta ja pelkään nyt sen olleen virhe, koska puolisen vuotta renkaan poisjätöstä alkoivat nämä luteaalivaiheen ongelmat.

Oma lääkärini sanoi, että progesteronituesta ei ole mitään haittaa eli sitä voi periaatteessa käyttää ihan varmuuden vuoksi. Ihmettelen kyllä, että eivät ole sitä sinulle kirjoittaneet naikkarilta. Minulle tulossa ensimmäiseen inssiin gonal f + irrotuspiikki (irrotuspiikit tuttuja jo clomikierroista) sekä progesteroni. Progesteroni saattaa tulla pistoksena, ihan vaan varmuuden vuoksi. Katsoin kuvia noista progesteronipiikeistä ja jos ne tosiaan ovat niin isoja, taidan vielä jutella lääkärin kanssa ovatko ne tosiaan tarpeelliset vai kokeiltaisiinko ensin kuitenkin pessaareilla. En usko, että suostuisivat edes tekemään minulle inssiä ilman progesteronia. Progesteronipessaareita saa ilman reseptiä asuinmaastani ja ne ovat varsin edullisia eli olen vain maininnut asiasta lääkärilleni ja hakenut sen jälkeen lääkkeet ilman reseptiä apteekista.

Olen lukenut, että B6 vitamiini voi auttaa luteaalivaiheen kanssa. Söin sitä jo aikaisemmin ilman mitään vaikutusta, kunnes luin vaadittavan määrän olevan 50-200mg, että sillä olisi jotain vaikutusta. Nyt syön siis aika tuhtien monivitamiinilisien lisäksi B6 vitamiinia tuon reilut 50mg päivässä. En ole vielä onnistunut tulemaan raskaaksi ja muutenkin vasta toinen kierto tällä kaavalla eli mahdotonta sanoa vielä vaikuttaako vai ei. Mitään haittaa en tästä usko olevan eli ihan sama kokeilla. Luin myös jostain, että hormonaalinen ehkäisy kuluttaisi elimistön B-vitamiinivarastoja ja siksi sen lisääminen ehkäisyn lopettamisen jälkeen saattaa auttaa joitakin. Ovulaatio oli sunnuntaina tai maanantaina, joten parin viikon päästä näkee sitten miten kävi.
 
Viimeksi muokattu:
Hei
Tänään siis käynti n.polilla, ja suunnitelma pysyy samana kuin aikaisemmin. Inseminaatiohoidot ois aloitettu jo tälle vuodelle, mutta mies tässä kuussa juuri reissussa siihen aikaan ja joulukuussa inssi osuis juuri joulun tienoille, jolloin poli kiinni. Eli täällä siis päästään tositoimiin tammikuussa vasta. Sen verran omiin tietoihin että yritys aloitettu -08 ei -07.

Amys
 
Lyhyestä luteaalivaiheesta/keltarauhashormonivajeesta: mulla on taustalla (vain) yksi kemiallinen raskaus (ja yksi keskenmeno myöhemmässä vaiheessa), mutta sain helposti lugesteronin loppukiertoa tukemaan, kun ahdistuin itse tuosta kemiallisesta ja siitä että kyseisessä kierrossa luteaalivaihe oli vain 9-10 päivää. Muutoin mulla on vaihdellut tuo vaihe hoitokierroissa ollen 12-14 päivää. Lugesteronin myötä luteaalivaihe oli 13 päivää ja vuoto alkoi kolmantena päivänä sen lopettamisesta. Lääkärini mielestä toinen vaihtoehto tukea loppukiertoa olisi hcg-pistos/pistokset vielä loppukierrossa irrotuspiikin jälkeen. IVF-hoidoissa luteaalivaiheen tukihoito on lukemani ja ystävieni kertoman mukaan ennemminkin sääntö kuin poikkeus. Ehkä silläkin on merkitystä tehdäänkö IVF/PAS luonnolliseen vai lääkkeelliseen kiertoon.

Kiitos Adeliina inssionnitteluista! Aika kuluu tietenkin nyt hitaasti... Tänään dpo 5 ja oma mieliala ja tunnot tän kierron suhteen eivät ole enää niin posiitiiviset kuin inssipäivänä.
 

Yhteistyössä