Inssi vai ivf-hoito??

Eilen tuli tieto lapsettomuusklinikalta. Sanoivat että miehen sperman tutkiminen on turhaa. Meillä tilanne siisä tämä. Mies teki vasektomian edellisessä liitossa. Tavattuamme aloimme miettiä tuota purkua. Joka tehtiin n. 3 vuotta sitten. Pari kertaa ollut tuossa ei niin laajassa tutkimuksessa missä katsotaan tuo liikkuvuus. Siittiöitä kyllä löytyy, mutta ei liikuvaisia.

Samalla kyselin niistä miehelle annettavista hormoonihoidoista. Eivät usko niistä olevan hyötyä. Eilen laitoin sähköpostilla uude kyselyn ja pyysin heitä suosittelemaan hoitoja mitkä kannattaisi.

Inssillä onnistumisprosentti olisi ilmeisesti 20-30 prossan luokkaa. Itse olen ajatellut että pari inssiä, ja sitten tuo Ivf-hoito. Olen aivan täpinöissäni, mutta mies pitää ihmestressaamista. Ei halua että puhuisin asiasta jatkuvasti. Huolestuu kun näkee että itselläni on takana valvottuja öitä jne. Eilen sitten päätinkin että hammasta purren täytyy mennä. Näyttää hänelle että jaksan. Että jaksaisin fyysisesti ja henkisesti.

Mutta asiaan. Ikäähän mulla on jo 42, ja harmittaa ettei aikoinaan tehty näitä hed-hoitoja. Mies oli vain vastaan, koska hänen mielestään se on luonnotonta.

Mutta jos jaksoitte lukea pitkän sepustukseni loppuun, niin kertokaa tietääkö kukaan onnistuneesti tehdyistä hoidoista yli 40-vuotiaille. Ja millä hoidoilla raskaus saatiin alkuun. Itse olen terve enkä polta. Kuukautiskierto edelleen säännöllinen. Ja ovuloin joka kuukausi.
 
Hei Battery, en kyllä osaa sanoa tuosta inssistä mitään. Meille suositeltiin aivan heti alusta lähtien ivf-hoitoa, joka jo nyt tehtykin. Meillä lapsettomuuden syy vähän epäselvä, mutta miehen simpat ovat heikkoja liikkuvuudeltaan ja toisekseen niitä on vähän. Itseni puolelta ei syytä konkreettisesti ole löytynyt. Mutta nyt on tehty siis kaksi siirtoa ja kiinnittymistä ei ole tapahtunut, että ehkä siinä on syytä minunkin puoleen tarpeeksi.. Mutta juuri miehen simppojen heikkouden vuoksi lääkärit suosittivat heti ivf-hoitoon ryhtymistä, eikä muusta ollut puhettakaan.
Ikää minulla on 34v ja miehelläni parikymmentä vuotta enemmän.. Miehelläni on ennestään lapsia, että heikkous on tullut myöhemmällä iällä..
 
Olen ymmärtänyt, että inssissä pitää tapahtua ovulaatio naisella ja miehen siittiöitä pitäisi olla paljon (suositus ilmeisesti 5-15milj) ja niiden pitäisi olla vähintään kohtalaisen liikkuvia, jolloin onnistumisprosentti on alle 30v. 25-30%/kerta ja yli 30v. 15-20%..

IVF:ssä ei naisen tarvitse ovuloida, vaan ainoastaan munasoluja tulee olla mahd. paljon, jotka otetaan punktiolla ja siittiöitä tulee olla mahd. paljon ja liikkuvia, koska hedelmöitys tapahtuu koeputkessa.

ICSI:ssä naisen ei tarvitse ovuloida, vaan ainoastaan munasoluja tulee olla mahd. paljon, jotka myös punkteroidaan. Siittiöitä ei tarvita kuin yksi vaikka huonosti liikkuva per munasolu, joka sitten ruiskutetaan munasolun sisään ja hedelmöittynyt munasolu siirretään kohtuun.

Sekä IVF että ICSI on onnistumiselta samaa 20% luokkaa, ikä tietenkin vaikuttaa, mutta tiedän yhden naisen jolla onnistui n.40v. ensimmäinen IVF.

Joten mahdollisuuksia on :) Tietenkin sinun tulisi saada aika mahd. nopeasti, koska jokainen vuosi heikentää hedelmällisyyttä paljon yli 35-vuotiailla :)

Onnea teidän matkalle! :)
 
Battery: Suosittelisin kyllä teille ICSI-hoitoa. Meillä on samantyyppinen tilanne että simpat liikkuu huonosti, pesun jälkeen on jäänyt 200 000, 400 000 ja 2milj. Inssissä pitäis siittiöitä jäädä pesun jälkeen VÄHINTÄÄN 2 milj. että olis tuo 20-25% mahdollisuus onnistua.
IVF-hoidossa pitää myös löytyä 2 milj. siittiötä pesun jälkeen maljalle, jos ei löydy niin hoito on ICSI jossa siittiöt viedään yksitellen munasolujen sisään.
Teidän kannattais teettää koepesu ensin miehen siittiöillä ja katsoa sit sitä mukaan, että mitä jää pesun jälkeen ja liikkuvatko.
 
Kiva kun olitte vastailleet. KAMILLA tuo spermantutkiminen ei lääkärin mielestä enää kannata. Kun sitä liikkuvuutta ei simpoissa ollut. Harmittaa kun purkuleikkaus onnistui, mutta simpat eivät liiku. Näin maalaisjärjellä ajatellen tuntuu oudolta, että jos niitä kerran on, niin mikä vaikuttaa siihen, ja auttaisiko tuo pesu, koska vasta-aineista ilmeisesti kysymys.

Olen soitellut moneen klinikkaan, ja niissä on hintaluokka kovinkin erilainen. Pelottaa ja ahdistaa noissa hoidoissa että mitäpä jos ei onnistu. Ikää on sekä nuo hoitojen hinnat. Eilen lähetin meitä hieman lähemmäs olevalle klinikalle sähköpostia että voiko maksaa esim. 2-3 erässä, mutta että viiminen maksu olisi suoritettu kun hoidot loppuneet.
 
Battery: Joo, toi on kyllä tosi turhauttavaa ku simppoja löytyy mut eivät liiku :kieh: Meillä liikkuu tosi vaihtelevasti, mut useimmiten aika heikosti... En kans tiedä mistä se johtuu ja miten sitä sais parannettua. Jos tupakoi, niin se tietysti pitää lopettaa, mut mitä muita keinoja olis...

Meillä eka ICSI tulossa helmikuussa, hirvittää kans rahanmeno. Ollaan muuttamassa isompaan asuntoon ja kovalla työllä säästöön saatu "pahan päivän vara" olis hyvä olemassa jatkossakin mut se kyllä menee nyt Väestöliittoon. Eikä harmittaisi jos tietäisin et tulosta tulee, mut kun ei oo kuitenkaan mitään takuita...

Hyvää ja plussarikasta uutta vuotta 2008 sinulle, kyllä me vielä onnistutaan! :hug:
 
Kiitti sulle KAMILLA tsemppauksesta. Sitä vain kun ikää tulee, niin alkaa se biologinen kello armottomasti tikittämään. ja tuota verikoetta mietin mistä katsotaan sitä hormoonipitoisuutta. Että siitä ilmeisesti selviää että ovatko vaihdevuodet lähellä. Korjatkaa jos olen värässä. Mutta aloitetaanko niitä hoitoja edes, jos tuo arvo ei ole hyvä? Mua hirvittää ihan kauheasti rahanmeno, ja meillä kyllä hoidot loppuu jos niitämaksuja ei saa sovittua edes 2-3 osaan. fertinova-klinikalle olen ollut yhteydessä ja tuntui sellaiselta sopivalta paikalta ihan tuon rahankin takia. Mutta nyt vain hiipinyt ahdistus, että onnistuuko hoidot. Koska ivf-hoito on kallista, ja se olisi vain se yksi kerta. Tuo inssikin yksi vaihtoehto, mutta ikää jo senverran että uskon etteivät sitä edes suosittele. Sitten oli vielä tuo mikrohedelmöitys, mutta mietin että meneekö rahaa vain enemmän, että ivf-hoitokin yhtä hyvä. Olen niin uusi näissä asioissa, että tulee mietittyä kaikkea.

plussarikasta uutta vuotta sullekin :hug:
 
Noi hormoni- ja infektioverikokeet otetaan aina ennenkuin aloitetaan IVF/ICSI-hoito.
Jos teillä simpat ei liiku, niin kyllä se mun mielestä on selvä et hoitomuoto on ICSI=mikrohedelmöitys. IVF:ssä tarvitaan tietty määrä (2 milj. tai yli) liikkuvia simppoja, koska niiden pitäisi maljalla itse uida munasolujen sisään.
Tuli mieleen, et minkä ikäinen olet? Itse olen 33v. ja lääkäri ei pitänyt ikääni hankaloittavana tekijänä.
Oletko kysynyt Väestöliiton maksupolitiikasta? Itse vaan vertailin Tampereen klinikoiden hintoja ja Väestöliitto oli halvin.
 

Yhteistyössä