irtisanominen meni pieleen(kö)?

Hei!
Nyt ois neuvojen paikka. Irtisanoin itseni eilen kirjallisesti. Eli eilen oli siis 1.6.2009. päivämäärä näkyi paperissa ja näin kirjoitin siihen myös: Irtisanoudun työsuhteestani. Irtisanoutumisaikani on 1kk, joten
viimeinen työpäiväni on 30.6.09. Jotenka ajattelin että olen 1.7. niin sanotusti vapaa.
Nyt pomo kuitenkin pistää hanttiin ,sanoo mulle että irtisanomisaikani olisi 1.6.-1.7.?
Se tuntuu ihan hullullta. Että jos on kuukauden irtisanomisaika eli koko kesäkuu niin miksi menisin vielä heinäkuussa yhdeksi päiväksi duuniin?? Siis voisko joku kiva selventää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Näin luottamusmiehenä tulkitsen että se on ainoastaan tuo kesäkuu eli 1.7. olet "vapaa".
Näin työnantajana tulkitsen, että se on kuukausi eli olisi pitänyt irtisanoa 31.05. Minusta tämä on kyllä sopimuskysymys. Lisäksi kirjallisesta työsopimuksesta voi löytyä tarkennuksia.

 
[quote="vieras"

Näin työnantajana tulkitsen, että se on kuukausi eli olisi pitänyt irtisanoa 31.05. Minusta tämä on kyllä sopimuskysymys. Lisäksi kirjallisesta työsopimuksesta voi löytyä tarkennuksia.

[/quote]

Tuossa jo utelinkin että oliko 1.6. töissä. Eli silloin on eri asia. Mutta jos ei ollut 1.6. töissä ja se on ensimmäinen "irtisanomispäivä" niin silloinhan se kestää vain kuukauden loppuun.
 
näin
Ei sillä ole mitään merkitystä, onko töissä irtisanomispäivänä vai ei. Yleisen tulkinnan mukaan työsuhteesi päättyy 1.7., kun olet sen irtisanonut 1.6.

Tässä määräajan laskemisen ohjeet Kemianliiton sivuilta (muidenkin liittojen sivuilta löytyi käytännössä ihan samat ohjeet):

***
1. Jos ajanmääräyksenä on jokin määrä päiviä nimetyn päivän jälkeen, ei määräaikaan lueta sitä päivää, jona toimenpide on suoritettu.

Esimerkki 1
Jos työnantaja lomauttaa työntekijän 14 päivän lomautusilmoitusaikaa noudattaen 1.3, on ensimmäinen lomautuspäivä 16.3.

2. Aika, joka on määrätty viikkoina, kuukausina tai vuosina nimetyn päivän jälkeen, päättyy sinä määräviikon tai -kuukauden päivänä, joka nimeltään tai järjestysnumeroltaan vastaa sanottua päivää. Jos vastaavaa päivää ei ole siinä kuussa, jona määräaika päättyisi, pidetään sen kuukauden viimeistä päivää määräajan loppupäivän.

Esimerkki 2
Mikäli työnantaja irtisanoo työntekijän, jonka työsuhde on jatkunut keskeytyksettä yli 4 mutta enintään 8 vuotta ja jonka irtisanomisaika on siis 2 kuukautta 30.7, on työsuhteen viimeinen päivä 30.9. Mikäli mainitun työntekijän irtisanominen tapahtuu 31.7, on työsuhteen viimeinen päivä 30.9, koska syyskuussa ei ole järjestysnumeroltaan vastaavaa päivää, jona määräaika päättyisi.

Vaikka määräpäivä tai määräajan viimeinen päivä sattuu irtisanomisessa pyhäpäiväksi, itsenäisyyspäiväksi, vapunpäiväksi, joulu- tai juhannusaatoksi tahi arkilauantaiksi, on mainittu päivä tästä huolimatta työsuhteen päättymispäivä
 
siis onpas monimutkaista. Menin siis aamulla aikaisin duuniin ja irtisanoin itseni heti siinä.
Miten tässä nyt sitten toimitaan? Pomo kuitenkin pani lappuun nimensä eli ilmeisesti allekirjoituksellaan hyväksyi asian. Ja sitten vielä semmonen asia että kun olin irtisanonut itseni niin soitin heti palkanlaskuun ja sanoin palkanlaskijalle että irtisanouduin tänään . Niin meidän palkanlaskija siellä sitten totesi että no olet sitten kesäkuun loppuun. Että mitenköhän tää nyt pitäs tulkita?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja menkkaränkkä:
siis onpas monimutkaista. Menin siis aamulla aikaisin duuniin ja irtisanoin itseni heti siinä.
Miten tässä nyt sitten toimitaan? Pomo kuitenkin pani lappuun nimensä eli ilmeisesti allekirjoituksellaan hyväksyi asian. Ja sitten vielä semmonen asia että kun olin irtisanonut itseni niin soitin heti palkanlaskuun ja sanoin palkanlaskijalle että irtisanouduin tänään . Niin meidän palkanlaskija siellä sitten totesi että no olet sitten kesäkuun loppuun. Että mitenköhän tää nyt pitäs tulkita?
Miten niin monimutkaista, tuossahan se on selkeä vastaus juuri ennen tätä viestiäsi. 1.7. on vielä työpäivä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja menkkaränkkä:
siis onpas monimutkaista. Menin siis aamulla aikaisin duuniin ja irtisanoin itseni heti siinä.
Miten tässä nyt sitten toimitaan? Pomo kuitenkin pani lappuun nimensä eli ilmeisesti allekirjoituksellaan hyväksyi asian. Ja sitten vielä semmonen asia että kun olin irtisanonut itseni niin soitin heti palkanlaskuun ja sanoin palkanlaskijalle että irtisanouduin tänään . Niin meidän palkanlaskija siellä sitten totesi että no olet sitten kesäkuun loppuun. Että mitenköhän tää nyt pitäs tulkita?
Aika, joka on määrätty viikkoina, kuukausina tai vuosina nimetyn päivän jälkeen, päättyy sinä määräviikon tai -kuukauden päivänä, joka nimeltään tai järjestysnumeroltaan vastaa sanottua päivää.

Eli päättyy 1.7.
 
Mutta kun pomoni jo pani siihen irtisanomislappuun nimensä. Ei kai hänen olisi ollut pakko laittaa nimeään ellei hyväksy siinä olleita aikoja vai kuinka ? Ja miten ne ei siellä palkanlaskussa sanoneet sitten että viimeinen päiväsihän on muuten 1.7. ?
 
vieras
Parasta on vielä kysyä pomolta tai sitten jos yrityksessä on henkilöstöpäällikkö tai vastaava, niin häneltä. Palkanlaskija ei ole päättäjä, vaan on vain ohimennen tulkinnut asiaa itselleen. Neuvotella kannattaa, vaikka olet nyt vähän mokannut tuossa ajoituksessa.
 
näin
Joka tapauksessa aina on mahdollista sopia myös poikkeavasta työssäoloajasta työsopimuksen irtisanomisen jälkeen. Tämä siis on työntekijän ja työnantajan välinen sopimusasia.

Kannattaa ehdottomasti varmistaa työnantajalta, että olette lopettamispäivästä samaa mieltä. Pahimmassa tapauksessa työnantaja voi nimittäin pidättää lopputilistäsi korvausta siitä, että on joutunut hankkimaan sinulle sijaisen k.o. päivälle.
 
viersas
Alkuperäinen kirjoittaja *:
Eihän sillä käytännössä ole väliä -vai onko? Jätä menemättä 1.7. töihin, jos siltä tuntuu. Vai pelkäätkö potkuja? ;)
Jos työnantaja haluaa olla ilkeä, tuosta voi joutua korvausvelvollisuutten työsopimuslain rikkomisesta. Jos menee vielä toiseen työpaikkaan sinä päivänä, niin juttu on selvä. Rahaa palaa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja menkkaränkkä:
Mutta kun pomoni jo pani siihen irtisanomislappuun nimensä. Ei kai hänen olisi ollut pakko laittaa nimeään ellei hyväksy siinä olleita aikoja vai kuinka ? Ja miten ne ei siellä palkanlaskussa sanoneet sitten että viimeinen päiväsihän on muuten 1.7. ?
Onko sinulla tuon kanssa nyt sitten väliä? Pyydä vaikka vapaapäivä viimeiseksi päiväksi.
 
No olen henkilökohtainen avustaja. Ja elän ja olen aina elänyt siinä käsityksessä, että jos pomo/työnantaja lukee paperin ja kuittaa sen,niin hän/työnantaja on silloin asian hyväksynyt. Aivan kuten minäkin työsopimusta hänen kanssa kirjoittaessani hyväksyin tyhmyyttäni kai että koeaika on vain 2 vkoa. Mutta kun kerta olin laittanut mustaa valkoiselle niin siinä se oli. Kässäättekö mitä ajan tässä nyt takaa?
 
yrittäjä
Alkuperäinen kirjoittaja menkkaränkkä:
Mutta kun pomoni jo pani siihen irtisanomislappuun nimensä. Ei kai hänen olisi ollut pakko laittaa nimeään ellei hyväksy siinä olleita aikoja vai kuinka ? Ja miten ne ei siellä palkanlaskussa sanoneet sitten että viimeinen päiväsihän on muuten 1.7. ?
Pomo allekirjoituksellaan vahvisti vastaanottaneensa irtisanomisilmoituksesi 01.06. Ei muuta. Neuvottele.
 
Alkuperäinen kirjoittaja menkkaränkkä:
No olen henkilökohtainen avustaja. Ja elän ja olen aina elänyt siinä käsityksessä, että jos pomo/työnantaja lukee paperin ja kuittaa sen,niin hän/työnantaja on silloin asian hyväksynyt. Aivan kuten minäkin työsopimusta hänen kanssa kirjoittaessani hyväksyin tyhmyyttäni kai että koeaika on vain 2 vkoa. Mutta kun kerta olin laittanut mustaa valkoiselle niin siinä se oli. Kässäättekö mitä ajan tässä nyt takaa?
Mutta kun itse olet vahvistanut että irtisanomisaika on yksi kuukausi vaikkakin olet sitten kirjoittanut eri tavalla. Eli olette molemmat tavallaan oikeassa. Mutta jos tuosta alatte riitelemään niin eiköhän lain oikea tulkinta vie voiton.
 
no soitin nyt sitten pomolleni. Hänpä ei osannut sanoa, että tahtooko minut töihin 1.7. vai ei. Sama asia aina kun koittaa keskustella asioista,lomista tai mistä vaan niin joko vastauksena on : emmä tiiä tai et oon liian väsynyt keskustelemaan. Mä sanoin sille luurissa et se on sana vaan jos se haluaa mun olevan viel duunis sillon 1.7 . mut ei ku ämpyilee vaan. VOI VITTU mä sanon!
 
Mua vaan ärsyttää ihmiset jotka ei osaa päättää. Ensin eilen sano et ok. Tänään huomatti et se ois muuten varmaan se 1.7. ja sitten kun soittaa se sanoo juu ei vaarinhousut. Siis mulla on varmaan maailman surkein pomo,kun kun ei osaa suoraan asioita sanoa,aina saa olla arvailemassa asioita,että se sitten voi nyppiä.
 

Yhteistyössä