Irtisanominen

Onko tietoa? Mä oon vanhenpainvapaalla. Mut irtisanotaan. Maksaako firma jokatapauksessa mulle irtisanomisajanpalkan vaikka olenkin vanhenpainvapaalla? Eli ikäänkuin kotiin??? KERTOKAA TOKI!!! Kiitos!
 
anu
Mun tietääkseni irtisanominen hoitovapaalla on laiton. Ota ihmeessä yhteys ammattiliittoosi ja selvennä asia. Työnantajat uskaltavat olla uskomattoman härskejä näissä tapauksissa, kokemuksesta sanon! Mutta jos allekirjoitat irtisanomisilmoituksen (kukapa haluaa töihin paikkaan, josta yritetään potkia pihalle?) niin vaadi ainakin rahallista korvausta!!

Korvaus riippuu työsopimuksestasi: vakituiselle maksetaan 6-8kk palkka ja määräaikaiselle koko määräaikaisuuden (-lopun) mittainen aika.

Oletko millä alalla töissä?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 13:51 Anu kirjoitti:
Mun tietääkseni irtisanominen hoitovapaalla on laiton. Ota ihmeessä yhteys ammattiliittoosi ja selvennä asia. Työnantajat uskaltavat olla uskomattoman härskejä näissä tapauksissa, kokemuksesta sanon! Mutta jos allekirjoitat irtisanomisilmoituksen (kukapa haluaa töihin paikkaan, josta yritetään potkia pihalle?) niin vaadi ainakin rahallista korvausta!!

Korvaus riippuu työsopimuksestasi: vakituiselle maksetaan 6-8kk palkka ja määräaikaiselle koko määräaikaisuuden (-lopun) mittainen aika.

Oletko millä alalla töissä?
Äitiys- ja vanhempainvapaan aikana ei saa irtisanoa, hoitovapaan aikana saa.

Termit järjestykseen.
 
Jos se ilmoittamasi aika, minkä olet hoitovapaalla menee sen ajan yli jolloin olet saamassa irtisanomisajaan palkkaa, luultavimmin menetät sen koska olet hoitovapaalla. Mutta liitosta toikin selviää.
 
Myös vanhempainvapailla voidaan irtisanoa, mikäli myös muita samanlaisessa työssä olevia irtisanotaan, eli ei voida katsoa vanhempainvapaan asettavan sillä olevaa parempaan asemaan kuin muita. Mikäli samankaltaisissa tehtävissä olevia muita ei irtisanota, on irtisanominen laiton. Tosiaan kannattaa ottaa liittoon yhteyttä.

Vaikka irtisanottu on vanhempainvapaalla on irtisanomisaika olemassa, ja siltä ajalta pitää maksaa palkka.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 13:55 poikia3 kirjoitti:
Myös vanhempainvapailla voidaan irtisanoa, mikäli myös muita samanlaisessa työssä olevia irtisanotaan, eli ei voida katsoa vanhempainvapaan asettavan sillä olevaa parempaan asemaan kuin muita. Mikäli samankaltaisissa tehtävissä olevia muita ei irtisanota, on irtisanominen laiton. Tosiaan kannattaa ottaa liittoon yhteyttä.

Vaikka irtisanottu on vanhempainvapaalla on irtisanomisaika olemassa, ja siltä ajalta pitää maksaa palkka.


Onko tää varma tieto? Ja tää irtisanominen on tosiaan ihan laillinen, koska firma lopettaa toiminnan.
 
anu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 13:57 Miäs kirjoitti:
En siis ole hoitovapaalla vaan vanhempainvapaalla
Juu..anteeksi, kun kirjoitin tuossa väärin, tarkoitin kuitenkin vanhempainvapaata. Mutta hyvät täytyy olla perusteet, mikäli tuossa tilanteessa irtisanotaan. Luultavasti joudut hakemaan korvauksia ja/tai palkkoja ammattiliiton asianajajan kautta.

Minulla oli vastaavanlainen tilanne tuossa vajaa pari vuotta sitten ja ihan kirjallisella sopimuksella sain palkkani kiristettyä itselleni, ei siis tarvinnut sentään oikeuteen mennä.
 
anu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 13:59 Miäs kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 13:55 poikia3 kirjoitti:
Myös vanhempainvapailla voidaan irtisanoa, mikäli myös muita samanlaisessa työssä olevia irtisanotaan, eli ei voida katsoa vanhempainvapaan asettavan sillä olevaa parempaan asemaan kuin muita. Mikäli samankaltaisissa tehtävissä olevia muita ei irtisanota, on irtisanominen laiton. Tosiaan kannattaa ottaa liittoon yhteyttä.

Vaikka irtisanottu on vanhempainvapaalla on irtisanomisaika olemassa, ja siltä ajalta pitää maksaa palkka.



Onko tää varma tieto? Ja tää irtisanominen on tosiaan ihan laillinen, koska firma lopettaa toiminnan.
Tietoni on omakohtaisista kokemuksista, enkä kaikkia lainhaaroja tiedä, kannattaa tosiaan kysyä liitosta. Mutta jos firma lopettaa toimintansa kokonaan niin ainakin määräaikaisella, että ks. työajasta pitäisi maksaa, koska määräaikaisuudessa on se ehto, että töitä tulee olla sopimuksen mittainen aika. Vakituisessa sopimuksessa taas tuo irtisanomisajan palkka tulisi maksaa. Nämä taitaa päteä kaikkiin toimialoihin, mutta sitten liittokohtaisista sopimuksista en tidä, esim. onko irtisanomisajat erimittaisia eri aloilla?

Toisaalta jos firma lopettaa toimintansa konkurssin vuoksi on niitä palkkoja jäänyt tällöin paljonkin makselematta. Joka tapauksessa mitään et saa, jos et vaadi niitä erikseen..
 

Yhteistyössä