Isä ongelma!!!

Heippa!!!

Ajattelin täältä kysellä neuvoa, eli tilanteeni on seuraavanlainen: saan lapsen tuossa muutaman viikon päästä, LA 3.3.2007 ja lapsi on seurausta lyhyestä kesä ihastuksesta! Lapsen isän kanssa ei olla tekemisissä, mutta yhteisen tuttavamme puheiden mukaan hän voi ruveta todella hankalaksi niin sukunimi asiassa ja huoltajuudessa!! Hän on käynyt jo juttelemassa asianajajan luona ja aikoo saada lapselle oman sukunimensä, mihin hänellä ei käsittääkseni ole mitään mahdollisuutta!! Hän myöskin haluaa yhteishuoltajuuden sekä lapsen itselleen joka toiseksi viikoksi, eikä hän suostu maksamaan elatusmaksua!!! Käsittääkseni vauvaa hän ei pysty saamaan vielä pitkään aikaan edes yökylään, eikö??

Eli miten on, onko minulla velvollisuutta ilmoittaa lapsen syntymästä heti hänelle vai voinko ilmoittaa vasta myöhemmin? En missään tapauksessa halua häntä sairaalaan enkä kotiini vauvan syntymän jälkeen. Voinko ilmoittaa vasta kun tulee tuo isyyden tunnustaminen?? Entä ristiäiset, en haluaisi häntä myöskään sinne, eli voinko päättää itse nimen ja pitää ristiäiset omassa perhepiirissäni??? Haluaisin myös saada huoltajuuden kokonaan itselleni, miten helposti se onnistuu??? Vai onnistuuko ollenkaan??

Ja vielä tulevista lapsen tapaamisista, onko minulla muita vaihtoehtoja isän ja lapsen tapaamisen kanssa, kuin pyytää isä omaan asuntooni tapaamaan lastaan??? Entä tämän isän vanhemmat, en tahdo tuntemattomia ihmisiä kotiini, koska juuri ja juuri tunnen tuota isää jotenkuten???

En kuitenkaan lapsen takia voi enkä halua estää häntä tapaamasta isäänsä enkä hänen puoleista sukua, mutta en myöskään ole innoissani ajatukesta tuntemattomista ihmisistä vauvaani tapaamassa!!!

Kiitos jo etukäteen, mikäli joku osaa vastata kysymyksiini!!!
 
tuleva äippä84
Huoltajuudesta voin sanoo sen verran että koska ette ole naimisissa niin se on automaattisesti sinulla.. :) Ja mikään pakkohan sinun ei ole ilmoittaa lapsen syntymästä hänelle mutta jossain vaiheessahan hän saa sen kuitenkin tietoonsa.. www.yyl.fi sivulta löytyy neuvoja arjen tilanteisiin ja yksin lastaan odottaville
 
momma
Hei! Olin pari vuotta sitten samantapaisessa tilanteessa. Minä ratkaisin asian niin, että kielsin isyydenselvityksen. Tapaamisia en ole kieltänyt, mutta niitä ei juurikaan ole ollut, vaikka mies aikanaan oli kovasti tulossa mukaan lapsen elämään ja kantamaan vastuuta. Isyyden voi selvittää (tunnustaa) myöhemminkin, kannattaa minun mielestäni ensin katsoa miten asiat lähtee sujumaan kun lapsi on syntynyt, että vieläkö miestä siinä vaiheessa kiinnostaa. Silloin ei tarvi myöskään riidellä elatusmaksuista ym, eli säästät itseäsi. Lapsen isäsuhde ei ole siitä paperista kiinni millään tavalla, sehän on vain muodollisuus. (Tietysti miehen pitäisi myös kantaa vastuunsa, mutta jos siihen pitää pakottaa tai muuten tuntuisi tulevan ongelmia niin antaa olla.)

Lapseni tapaa myös isän puolen isovanhempia aika säännöllisesti. Se on minusta mukavaa, vaikka alkuun olikin vähän hankalaa kun en heitä kauhean hyvin tuntenut. Lapsi on heille tärkeä, ja koska he aidosti välittävät niin nieleskelen sitten omat kiukkuni jos sellaisia tulee.

Minusta sinun kannattaa olla tässä vaiheessa vähän itsekäs ja ajatella että miten asiat sujuvat helpoiten sinun kannaltasi. Tarvitset ihan kaikki voimasi ja jaksamisesi sitten vauvan kanssa.

Voimia!
 
touho
Moikka!

Minulla oli aikalailla samanlaisia ajatuksia ja pelkoja isyyden suhteen kuin sinulla. Pelkäsin todella paljon sitä miten isä voisi hankaloittaa elämääni, vaatia omaa sukunimeä lapselle, vaatia juuri tuollaista viikko äidillä viikko isällä -tapaamisoikeutta yms.

Alussahan, ennen kuin isyyden tunnustus on tehty, huoltajuus on automaattisesti vain äidillä. Lapselle on kuitenkin annettava nimi 2kk kuluessa syntymästä. Ainakin meidän kunnassa jo aika lastenvalvojalle järjestyi yli 2kk:den päähän, joten automaattisesti lapselle tuli minun sukunimi, koska isyyttä ei vielä tässä vaiheessa oltu tunnustettu. Toisaalta, sinulla äitinä ei ole mikään pakko suostua sen kummemmin yhteishuoltajuuteen, kuin tuohon isän sukunimeenkään.

Jos isä vaatii saada tunnustaa isyytensä, sekä sinulla että isällä on oikeus vaatia isyysverikokeita. Niihin lastenvalvoja kirjoittaa lähetteen, kokeet otetaan terveyskeskuksessa, ja tuloksia odotellaan noin kuukausi. Tässä prosessissakin voi mennä useampi kuukausi, joten ennen kuin isyys on selvitetty, ehdit antaa lapselle nimen ja järjestää ristiäiset ihan omien sukulaistesi kesken. Isillä, sen kummemmin kuin muillakaan ihmisillä ei ole oikeutta tunkeutua kotiisi :)

Minulla nämä pelot kuitenkin osoittautuivat turhiksi, joten sen puolesta olen tavallaan jäävi neuvomaan ketään. Mielestäni, kaikesta huolimatta, paras ratkaisu niin sinun, kuin isän, mutta etupäässä lapsen kannalta, on olla rehellinen, ja antaa isän tunnustaa isyys mikäli hän sitä haluaa ja vaatii. Isän puolen sukulaiset eivät meillä ole kovin paljoa yhteyttä pitäneet, mutta mielestäni lapselle voi olla hyvinkin tärkeää saada tuntea myös toinen puoli suvusta. Puolet geeneistä (kuten myös perinnölliset sairaudet) tulevat isän puolelta, joten ehkä tulevaisuudessa elämää helpottaisi mikäli pystyisitte tulemaan toimeen keskenänne!

Tunnetusti monilla isillä on alussa tätä 'uhoamista' eli vaaditaan tosiaan tyyliin suoraan synnytyslaitokselta lapsi viikoksi luo jne... mutta se taitaa suurimmaksi osaksi olla vain hetkellistä tarvetta kontrolloida tilannetta. Sekä sinun että lapsen kannalta varmasti olisi helpointa jos isä kävisi teidän luona tapaamassa lasta. Mikäli et halua tai uskalla olla kahdestaan isän kanssa, ainahan voit pyytää jonkun tutun siksi aikaa kylään, tueksi ja turvaksi, etenkin alkuvaiheessa. Todennäköisesti sinunkin pelot ja epäluulot häviävät ajan kanssa, ainakin toivon niin!!

Mikäli sinusta tuntuu ettet halua isää siaraalaan sinua ja lasta tapaamaan, sinulla on mahdollisuus kieltää osaston henkilökuntaa päästämästä miestä sinne. Äidin ei ole sairaalassa pakko otaa vastaan yhtään vierasta jollei tahdo! Älä turhaan pelkää synnytystä ja sairaalassa oloa. Kerro isälle lapsen syntymästä ihan rauhassa, omaan tahtiin, sitten kun olet kypsä siihen, mutta muista kuitenkin että isällä on oikeus tietää lapsen syntymästä! Kyllähän isä saa kuitenkin jotain kautta siitä tietää, joten ehkä olisi reilumpaa jos kertoisit hänelle itse! Ja tosiaan, jos isä haluaa tulla katsomaan lasta ennen kuin saatte ajan lastenvalvojalle, voit pyytää jonkun tutun mukaan tapaamisiin jotta et joudu olemaan kaksin isän kanssa, mikäli se sinua ahdistaa.

Kuitenkin asioilla on tapana mennä ihmeellisellä tavalla, joten sitähän ei ikinä tiedä vaikka isä haluaisi olla aktiivisestikin mukana lapsen elämässä, ihan hyväntahtoisesti, ja sillä mielellä että hän haluaa auttaa lapsen hoidossa. Apu pienen lapsen kanssa on kuitenkin kullan arvoista! Toivottavasti saatte järjesteltyä asian parhain päin, ja uskallat olla pelkäämättä! Ei kukaan vie sinulta lasta pois, eikä kukaan päätä asioista sinun ohitsesi. Toivottavasti sinäkin annat isälle mahdollisuuden olla isä. Monesti se 'uhoaminen' tuntuu haihtuvan tuoreilta isiltä kuin tuhka tuuleen. Hyvää jatkoa sinulle! :hug:
 
touho
...jatkan vielä...

Elatusmaksuja isä joutuu kyllä maksamaan, siitä sinun ei kannata huolehtia. Mikäli isä ei niitä suosiolla maksa, kunta maksaa ne sinulle isän puolesta, jonka jälkeen kunta ulosmittaa kyseisen summan mieheltä.

Isällä toki on oikeus tavata lasta, mutta vaikka hänellä olisi miljoona asianajajaa, hän ei voi lasta sinulta nin vain viedä. Alussa tapaamiset ovat vain lyhyitä hetkiä, ja ajan kanssa niitä voi vauvan ehdoilla pidentää muutamaan tuntiin jne. En mene vannomaan, mutta muistaakseni lapsen ei tarvitse mennä isän luo yöksi ennen kuin lapsi on kolme, ja silloinkaan ei heti kokonaiseksi viikonlopuksi, vaan yhdeksi yöksi. Nämä ovat kuitenkin sopimuskysymyksiä, ja siihen mikä on järkevää, vaikuttaa luonnollisesti se kuinka paljon lapsi on isäänsä tavannut.

Uskon kuitenkin että tulevalla iskällä on melkoinen paniikki päällä, koska yhtälailla hänellä on epäluuloja varmasti sinua kohtaan! Oletteko te muuten jutelleet keskenänne tästä tapaamisasiasta ja elatusmaksujen maksamisesta?

Meillä nimittäin tällä hetkellä isä rakastaa lastaan yli kaiken, käy meidän kotona tapaamassa muutaman kerran viikossa, maksaa elatusmaksuja vähän keskivertoa suuremman summan, ja kyllä,lapsella on minun sukunimeni :)

Älä turhaan pelkää tulevaa. Kukaan ei vie sinulta lastasi pois, eikä isä häntä sinulta voi varastaa. Mutta lapsella on oikeus tavata isäänsä, ja ethän sinä tiedä miten vielä käy. Voi olla ettei isää paljon lapsi muutaman kuukauden kuluttua kiinnosta, mutta voi myös käydä niin että pikkuihminen sulattaa isän sydämen ja isä hakee lapselle vaikka kuun taivaalta!
 
"Touho" ei olekaan nimensä väärti ;) ...todella ihana lukea järjevän ihmisen järkevää tekstiä! Hieno lähtökohta, ettei tule "isä-ongelmaa" mutta ei myöskään äiti-ongelmaa. ..
Tässä kuten erotilanteissakin parhaat tulokset löytyvät yhteistyöllä ja molempien hyvällä tahdolla. Ja lähtökohtana on lapsen hyvinvointi!

Aino: yksinhuoltaja tarvitsee myös itselleen hengähdysaikaa, vaikka pikkuhetkiäkin vaan, ollakseen ja jaksaakseen taas parempana äitinä. Silloin lapsen on hyvä olla rakastavan isän kanssa.

:hug:
 
tyhmä kysymys, mut eikö lapselle olis hyvä kun isä olis mukana (paljonkin)? Tiedän, ettei äidille välttämättä aina helppoa, mutta toisaalta saisit sitten omaa aikaa ja lapsi miehenmallia (siis en tiedä kuinka luotettavasta hepusta on kysymys). Mulla on 1 kaveri, jonka lapseen isä ei pidä mitään yhteyttä ja hänelle olisi kyllä ollut suuri apu jos isä osallistuisi...

Mutta ei millään pahalla, en tunne tapaustanne!
 
SukuSuki
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2007 klo 14:26 Aino kirjoitti:
Heippa!!!

Ajattelin täältä kysellä neuvoa, eli tilanteeni on seuraavanlainen: saan lapsen tuossa muutaman viikon päästä, LA 3.3.2007 ja lapsi on seurausta lyhyestä kesä ihastuksesta! Lapsen isän kanssa ei olla tekemisissä, mutta yhteisen tuttavamme puheiden mukaan hän voi ruveta todella hankalaksi niin sukunimi asiassa ja huoltajuudessa!! Hän on käynyt jo juttelemassa asianajajan luona ja aikoo saada lapselle oman sukunimensä, mihin hänellä ei käsittääkseni ole mitään mahdollisuutta!! Hän myöskin haluaa yhteishuoltajuuden sekä lapsen itselleen joka toiseksi viikoksi, eikä hän suostu maksamaan elatusmaksua!!! Käsittääkseni vauvaa hän ei pysty saamaan vielä pitkään aikaan edes yökylään, eikö??

Eli miten on, onko minulla velvollisuutta ilmoittaa lapsen syntymästä heti hänelle vai voinko ilmoittaa vasta myöhemmin? En missään tapauksessa halua häntä sairaalaan enkä kotiini vauvan syntymän jälkeen. Voinko ilmoittaa vasta kun tulee tuo isyyden tunnustaminen?? Entä ristiäiset, en haluaisi häntä myöskään sinne, eli voinko päättää itse nimen ja pitää ristiäiset omassa perhepiirissäni??? Haluaisin myös saada huoltajuuden kokonaan itselleni, miten helposti se onnistuu??? Vai onnistuuko ollenkaan??

Ja vielä tulevista lapsen tapaamisista, onko minulla muita vaihtoehtoja isän ja lapsen tapaamisen kanssa, kuin pyytää isä omaan asuntooni tapaamaan lastaan??? Entä tämän isän vanhemmat, en tahdo tuntemattomia ihmisiä kotiini, koska juuri ja juuri tunnen tuota isää jotenkuten???

En kuitenkaan lapsen takia voi enkä halua estää häntä tapaamasta isäänsä enkä hänen puoleista sukua, mutta en myöskään ole innoissani ajatukesta tuntemattomista ihmisistä vauvaani tapaamassa!!!

Kiitos jo etukäteen, mikäli joku osaa vastata kysymyksiini!!!
Älä sitte pyydä siltä rahaakaan..
 
JHJ
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2007 klo 14:26 Aino kirjoitti:
Heippa!!!

Ajattelin täältä kysellä neuvoa, eli tilanteeni on seuraavanlainen: saan lapsen tuossa muutaman viikon päästä, LA 3.3.2007 ja lapsi on seurausta lyhyestä kesä ihastuksesta! Lapsen isän kanssa ei olla tekemisissä, mutta yhteisen tuttavamme puheiden mukaan hän voi ruveta todella hankalaksi niin sukunimi asiassa ja huoltajuudessa!! Hän on käynyt jo juttelemassa asianajajan luona ja aikoo saada lapselle oman sukunimensä, mihin hänellä ei käsittääkseni ole mitään mahdollisuutta!! Hän myöskin haluaa yhteishuoltajuuden sekä lapsen itselleen joka toiseksi viikoksi, eikä hän suostu maksamaan elatusmaksua!!! Käsittääkseni vauvaa hän ei pysty saamaan vielä pitkään aikaan edes yökylään, eikö??

Eli miten on, onko minulla velvollisuutta ilmoittaa lapsen syntymästä heti hänelle vai voinko ilmoittaa vasta myöhemmin? En missään tapauksessa halua häntä sairaalaan enkä kotiini vauvan syntymän jälkeen. Voinko ilmoittaa vasta kun tulee tuo isyyden tunnustaminen?? Entä ristiäiset, en haluaisi häntä myöskään sinne, eli voinko päättää itse nimen ja pitää ristiäiset omassa perhepiirissäni??? Haluaisin myös saada huoltajuuden kokonaan itselleni, miten helposti se onnistuu??? Vai onnistuuko ollenkaan??

Ja vielä tulevista lapsen tapaamisista, onko minulla muita vaihtoehtoja isän ja lapsen tapaamisen kanssa, kuin pyytää isä omaan asuntooni tapaamaan lastaan??? Entä tämän isän vanhemmat, en tahdo tuntemattomia ihmisiä kotiini, koska juuri ja juuri tunnen tuota isää jotenkuten???

En kuitenkaan lapsen takia voi enkä halua estää häntä tapaamasta isäänsä enkä hänen puoleista sukua, mutta en myöskään ole innoissani ajatukesta tuntemattomista ihmisistä vauvaani tapaamassa!!!

Kiitos jo etukäteen, mikäli joku osaa vastata kysymyksiini!!!
Uskomaton akka! Raha kelpaa.. Todella vastuuntunnotonta.
 
Edelliselle... Olipas aika asiallinen kommentti. Itse olen ollut melkein samanlaisessa tilanteessa ja olen edelleen kuin ap ja enpä usko, että tässä on kyse rahasta.
Minulle olisi hyvin sopinut, että isä ei olisi tunnustanut lasta ja näin ollen hänen ei olisi tarvinnut maksaakaan elatusta, mutta hän halusi osallistua lapsen elämään kieroutuneella tyylillään ja itsekkäällä asenteellaan.
Yleensähän näillä miesraukoilla ketkä ovat jonkun muijan paksuksi saattaneet niin myös vaihtoehto olla osallistumatta. Onko naisilla vaihtoehtoa valita osallistuuko isä? Eipä taida olla kun isällä ja taas tässä tapauksessa näillä miesraukoilla on oikeutensa, mutta naisilla ei ole oikeuksia tässä asiassa.
 

Yhteistyössä