Iskias (si-nivel vai välilevyn pullistuma/tyrä)?

Hei!

Onko kellään muulla tullut synnytyksen, tai tarkemmin vaikean ponnistusvaiheen jälkeen monta kuukautta kestävä iskias?

Esikoiseni synnytyksestä on nyt reilut 4kk. Ponnistuvaihe oli todella hankala ja pitkä lantion ahtauden ja vauvan isohkon koon (3,8kg) vuoksi. Ison epparin ja lisäksi tulleen repeämän lisäksi olen nyt potenut synnytyksestä asti iskiasta. Kerran meni tunto pottuvarpaasta ja viereisestä varpaasta ja kerran olen laskenut yöllä pissat alleni. :ashamed: (Soitin silloin päivystykseen, mutta sanoivat, että jos voin kuitenkin pidätellä normaalisti, ei tarvitse välttämättä tulla).

Lääkäreillä olen ravannut. Fysioterapiassa olen käynyt sähköhoidossa ja syvälämpöhoidossa (ultra) nyt 10 kertaa. Hermoratatutkimus on tehty. Nyt minulla on lähete magneettikuvaukseen, joka toivottavasti selvittää tämän viheliään vaivan syyn, joka estää mm. täysipainoisen vauvan hoidon. Vaivani on pahimmillaan öisin ja istumisen jälkeen, mutta on läsnä koko ajan.

Tähän asti kaikki lääkärit ovat epäilleet välilevyn pullistumaa eli tyrää, joka painaa iskiashermoa. Leikkaukseen en millään haluaisi, sillä se vaikeuttaisi vauvan hoidon täydellisesti.

Viime aikoina vaivani on iskiaksen lisäksi paikallistunut lantion seudulle aivan selkärangan oikealle puolelle. Tietääkseni näillä main sijaitsee suoliluu ja si-nivelet. Luin asiasta netistä ja löysin tietoa, että si-nivelet voisivat mennä pois paikoiltaan synnytyksessä, joka sitten aiheuttaisi tällaisia oireita.

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Ja erityisesti, mikä tähän vaivaan auttaisi (muu kuin kirurgin veitsi)? Kiropraktikkoa, naprapaattia yms. olen myös miettinyt, mutta pitänee odottaa kuvausta, että vaivan oikea syy selviää.

Ps. Tietääkö kukaan, saako lannerangan magneettikuvauksessa selvitettyä samalla myös lantion mitat mahdollisia tulevia raskauksia varten?
 
Ensinnäkin: Mun kaverille tuli jotain vastaavaa synnytyksestä. Heti sen jälkeen alkoi, ei pysynyt edes jaloillaan seisomassa. Kävelytuen kanssa käveli. Hänellä johtui kaikki lantiosta. Heti sairaalassa olon aikana sai kunnon tutkimukset. Erikoislääkärit tuli hänet tutkimaan synnyttäneiden osastolle. Lähetteen sai OMT-fysioterapiaan ja siitä sai avun. Hänet myös kuvattiin sairaalassa, ja siinä selvisi syy. En muista, minkälainen kuvaus tehtiin. Omt-fysioterapiassa kävi useita kuukausia ja sai sieltä lainaan jonkilaisen tukivyönkin.
Itselläni on myöskin iskiasvaivoja, jotka kyllä alkoi jo ennen synnytyksiä. Selkä kuitenkin meni huonompaan kuntoon toka synnytyksen jälkeen. Mulla oli myös vastaava synnytyskokemus kuin sinulla. Mulla on magneetissa ja myös muissa kuvissa näkynyt välilevynpullistuma. Sain myös lähetteen omt:lle, josta sain silloin avun. Selkäni parani täysin. Kävin kuitenkin fysioterapiassa ja jumpassa siellä neljä kuukautta. Aluksi joka toinen päivä.
Nyt on tilanne sama. Oikeastaan vieläkin pahempi. Olen käynyt omt:ssä, mutta selkäni on niin ärhäkkä ettei hoidot edisty. Huomenna olen menossa omalle lääkärilleni (ortopedi). Saa nähä, mitä mulle sanotaan. Omt sanoi, että tarvin varmaan jonkin lääkityksen rauhoittamaan tilannetta.
Leikkauksesta: Mulle lääkäri suositteli silloin eka kerralla pullistuman leikkausta, mutta halusin kokeilla fysioterapiaa. Olin kuullut niin paljon hyvää siitä. Ja onneksi kokeilin, kun sain sillä avun. Leikkauksetkin usein epäonnistuu ja olen lukenut monen saaneen pysyviä hermovaurioita/pinteitä.
Si-nivelestäkin olen lukenut viimeaikoina netistä. Aika kiinnostavaa. Olenkin miettinyt, mistä tietää, jos mullakin kaikki johtuu siitä. Pitääköhän lääkäri tyhmänä, jos siitä kysyisi. Ehkä, koska lukeman perusteella, tämä vaihtoehto ei ole mahdollista lääkäreiden mukaan. Vaikka monella se on ollut täyttä totta ja vaivat on sen paikalleen panon jälkeen helpottanut. Niin ja mullakin on siis alkanut enemmän ja enemmän kivut esiintyä juuri lantion kohdilla.

Oletko koittanut OMT-fysioterapiaa? Hänellähän on paljon parempi koulutus tällaisiin vaivoihin. Osaavat etsiä syitä kipuihin yhtä hyvin (ja kokemuksen mukaan paremminkin) kuin lääkärit. Tavallisesta fysioterapeutista ei ole apua tällaisissa vaivoissa.
Mä olen kirjoitellut enemmän tästä mun vaivasta jännitysniskakeskustelussa. Mulla kun löytyy sellainenkin vaiva.
 
Mulle sanottiin pullistumasta, että sijaitsee sellaisella kohdalla, että voi aiheuttaa virtsaamisessa ongelmia. Jos näitä vaivoja olisi ilmaantunut, olisi pitänyt heti kuulema ottaa yhteyttä lääkäriini.
Toivottavasti magneetista selviää jotain. Mulle sanoi fysioterapeutti, että yleensä pullistumatkin "kuivuvat" pois. Harvemmin niitä tarvii leikata.
 
Nyt sain ajan magneettikuvaukseen ensi viikolle. Toivottavasti siellä selviää, mikä nämä vaivat aiheuttaa. Ja erityisesti, toivottavasti paranen, jotta pääsisin hoitamaan pikku nuppuani täysipainoisesti! :heart:
 
Naprapaatti voisi jotain osata tehdä tai sitten voisit etsiä Selkäsivut-nettisivuilta osaajia, jotka tietävät tuosta si-nivel vaivasta. Mun selkäkivut loppuivat kun sain si:t paikoilleen. Fysioterapiat, hieronta, jumppa, osteopatia ja omt-fysioterapia ei auttaneet yhtään mitään. Rahat kyllä hävisivät....

Olikohan se fysiatri Antti Heikkilä, joka osaa käsitellä selän tosi hyvin...? Katsopa noilta selkäsivuilta. Hän ottaa vastaan useammalla paikkakunnalla.
 
Minulla on vaivaa si-nivelissä. On siis ollut jo ennen synnytystä ja nyt synnytyksen jälkeenkin. Apuna on ollut kiropraktikko jo neljä vuotta. Valitettavasti minulla on niin paljon yliliikkuvuutta, että si-nivelet menevät helposti "lukkoon". Virheasento aiheuttaa mm. vihlovaa kipua, saa jalan pettämään alta... Kipu on minun mittapuuni mukaan kova ja ilmenee hyvin erilaisissa tilanteissa. Välillä käveleminen on todella hankalaa, mutta myös istuminen, nouseminen, kääntyminen jne saattaa aiheuttaa vihlontaa. Voimakkuudeltaan vihlaisut ovat tosiaan sitä luokkaa, että joskus meinaa ihan taju lähteä. Muuten kipu muistuttaa juilimista ja jomotusta.

Toivottavasti magneettikuvaus antaa vastauksen ja saat apua vaivaasi!
 
No niin, magneettikuvissa on käyty ja vastaukset saatu.
Ensinnäkin minulla on yliliikkuva rakenne, eli niveleni ovat yliliikkuvia, mikä mahdollistaa virheasennot helpommin.

Lisäksi L4- ja L5-nikamien välistä löytyi kohtuullisen suuri prolapsi (pullistuma), jonka voisi leikata, mutta koska hermojuuressa näyttäisi olevan tilaa, leikkaukseen ei ainakaan toistaiseksi ryhdytä. Hyvä niin, miten muutoin hoitaisin pientä vauvaani..

Lisäksi L5- ja S1-nikamien välissä on rappeumaa. Ja ilmeisesti on si-nivelten toimintahäiriö, koska iskiaksen lisäksi oireet paikantuvat si-niveliin kiinnittyvään ristiluuhun.

Että tällaista... Kipulääkkeillä, si-liivillä, kotijumpalla ja tns-hoidolla (sähköhoito) mennään nyt eteenpäin. Kyselin kirurgilta, että mitä jos kävisin omt-fysioterapeutilla. Hän kielsi sen ehdottomasti. Sanoi, että koska mulla on yliliikkuvat nivelet, minut väännettäisiin siellä täysin solmuun, jonka jälkeen olisin valmis suoraan leikkauspöydälle.

Samoin kirurgi kirjoitti jo nyt tietoihin, että kun palaan takaisin työelämään, niin Kelan ja työterveyshuollon yhteistyössä Aslak-kuntoutukseen. Sanoi, että tämä vaiva tulee olemaan minulla todennäköisesti aina - välillä olisi parempia aikoja ja välillä huonompia aikoja.

Kaikenlaista. Itkuksi meni tulosten saannin jälkeen kotona. Olen kuullut omt-fysioterapiasta si-toimintahäiriöiden hoidossa kuitenkin niin paljon hyvää, että varasin ajan ensi viikoksi. Toki otan sinne tulokset mukaan, jotta mitään "väärää" ei tehtäisi enkä ihan solmuun joutuisi.

Kohtalotovereita?
 
Mulla on pullistuma juuri samassa kohdassa kuin sinulla. Sehän huomattiin magneetissa vuonna 2003 ja 2007 kesällä se oli pienentynyt huomattavasti. Onneksi en mennyt leikkaukseen. Olen kuullut ja lukenut paljon selkäleikkauksista, jotka ovat epäonnistuneet. Monille on tullut sen seurauksena hermopinteitä ym. jotka sitten vaivaavat loppuelämän.

Omt-fysioterapeutit ovat kyllä niin hyvin koulutettuja, että voit luottaa heihin. Kun kerrot magneetin tulokset, niin osaavat katsoa mitä voivat tehdä ja mitä ei. Hyvä olisi, jos ottaisit kuvat mukaan hänelle. Jos kävin kunnallisella puolella kuvassa, voit soittaa röntgeniin ja he kopioivat kuvat sinulle cd:lle. Mä jouduin maksamaan niistä 15 euroa, mutta jossa muualla ottavat vain noin 8 euroa siitä.

Näkyikö siis nikamien yliliikkuvuus magneettikuvissa? Kuinka laajasti sut kuvattiin? Mulla nimittäin on samoja oireita ja viimeinen lääkäri sanoi, että mulla olisi yliliikkuvat nivelet. Mutta ei kukaan kyllä magneettikuvien jälkeen sellaisesta puhunut. Luin myös, että jotkut ovat käyneet fysioterapiassa, vaikka heillä on yliliikkuvat nivelet. Minähän kipeydyin jostain kumman syystä viimeksi omt-fysioterapiasta. Voikohan syy olla nämä mahdolliset yliliikkuvat nivelet? Ja luulisi, että fysioterapeutti olisi ne huomannut, jos mulla sellaiset on.

Mulla on aivan samassa kohdassa myös yksi pahimmista kipukohdista, kuin sinä kerroit ekassa viestissä. Lantion kohdalla selkärangan oikealla puolella. Viittaako tämä siis si-niveleen?
 
Mammax3, ihan pikaisesti vastaan (hurja kiirus!).

Nivelten yliliikkuvuuden kirurgi totesi niveliäni kokeilemalla ja liikuttelemalla. Minulla kaikki nivelet, esim. pää/niska, kyynärpäät, jalat yms. taipuvat ojennettaessa ns. yli. Kokeile, kun ojennat kätesi: onko se ihan suorassa, vai taipuuko esim. kyynärpäästä sivummalle.

Si-nivelet sijaitsevat tietääkseni jossain siinä lantion kohdalla nikamien molemmin puolin. Ja molemmilla puolilla ne kai kiinnittyvät ristiluihin. En ole lääkäri, joten korjatkaa joku, jos olen väärässä. Mut näin olen siis ymmärtänyt.

Nyt pitää mennä, mut kiitti tuosta vinkistä kopioida ne magneettikuvat itselle. En saanut niitä nimittäin mukaani.
 
mulla on Si-nivelvaivoja myös.
Pahimmillaan oireilee iskias tyyppisesti jolloin paikallaan makaaminenkin on tuskallista.

Parhaiten apua olen saanut tamperelaiselta naprapaatilta joka laittaa nivelet "järjestykseen" sekä myös infrapunahoitoa antaa.
mulla on myös yliliikkuvat nivelet ,mutta tämä mun hoitaja osaa asian huomioida ja joka kerta olen häneltä apua saanut.

Jalkalihasten hyvä kunto auttaa tilannetta eli jalkoja ja alaselkää kannattaa varovasti treenata silloin kun tilanne ei akuutti ole.
Itse jumppailen jalkojen ja alaselänlihaksia, kyykyt esim auttaa
 
Mulla siis lääkäri tutki yliliikkuvuutta vääntelemällä ja kääntelemällä jalkoja ja käsiä eri kohdista. Ja oli sitä mieltä, että mulla on yliliikkuvat nivelet. Hän oli kehitellyt ja kaksoissokkotestannut hoidon näihin vaivoihin. Potilaat ja lääkärit oli tätä hoitoa kehunut. Mullekin pisti tätä lääkettä eri kipukohtiin. Ainut miinus on sen hinta. Jos kiinnostaa, niin tuolla jännitysniskakeskustelussa olen kertonut siitä enemmän.

Eilen illalla, kun selkä oli kipeä sängyssä, niin tunsin ekaa kertaa oikein selvästi kípukohdan selässä. Häntäluusta pari nikamaa ylöspäin alkoi kipukohta ja siitä noin 5 cm ylöspäin. Jokin luu siinä kohdassa tuntui, ja selkärangan oikealla puolella. Siitä kipu säteili ylöspäin oikealle (ristiselän alueelle) ja jalkaan. Onkohan tämä si-nivelen kohta??

Noita jumppaohjeita kannattaa kysellä omt-fysioterapeutilta. He osaavat antaa jokaiselle oikeat ohjeet ja ohjaavat myös tekemään ne oikein. Olen lukenut, että kuntosali olisi hyvä yliliikkuville nivelille. Kun lihakset vahvistuvat, niin ne tukevat niveliä paremmin.
 
Minulla samanlaista vaivaa ja kuumeilen lapsesta. En tiedä, miten kroppa kestäisi raskauden, kun jo nyt alaselkä aika pahasti lordoosiin eli lannenotkolle kääntynyt kipujen takia. Vaiva: si- nivelissä kulumaa joka näkyi si- nivelten magneetissa, lisäksi pullistumaa.. kivut kovia, istumatyö ei onnistu.. tulevaisuus pelottaa kun opiskelen alalle, jossa istumatyötä. :'(
 

Yhteistyössä