Iso sf-mitta= jättivauva?

  • Viestiketjun aloittaja Harmailen...
  • Ensimmäinen viesti
Harmailen...
Tänään synnytystapa-arvioinnissa lääkäri arvioi käsikopelolla vauvan kooksi jo nyt 4 kiloa, vaikka viikkoja on vasta 36+4. Sanoi mahani olevan tosi iso ja sf-mittakin huiteli taas yläkäyrien yläpuolella eli oli 36. En sitten tiedä, vaikuttaako sf-mittaan se, että vatsa on kasvanut tuohon ihan eteen isoksi palloksi, eikä ollenkaan ns. sivulle. Lisäksi minulla on suht lyhyt selkä ja vatsanpeitteitä (läskiä) löytyy..

Pelottaa aivan vietävästi, että kuinka iso jättivauva sieltä on oikein tulossa, kun kummankin suvussa vauvat olleet isokokoisia.

Tämän lisäksi jouduimme anelemaan lähetettä äitipolille lasketun ajan varmistamista varten, sillä aikoinaan np-ultrassa laskettua aikaa siirrettiin 10 päivää eteenpäin, mutta rakenneultralääkärin mielestä turhaan. Joten pelko perseessä on melkoinen, jos vauvan annetaan mennä yliikaiseksi (tässä tapauksessa yliyliaikaiseksi, jos aiempi la pitää paikkansa). Tässä nyt odotellaan pahimmillaan 2 vkoa, että saadaan ultrattua vauvan koko.

Onko teillä muilla suuri sf-mitta merkannut suurta vauvaa?

 
Taikatuuli harmaana
Mulla huiteli sf-käyrä pitkällä yläkäyrien yläpuolella. En muista lukemia, mutta vatsa oli oikeasti VALTAVA. Vauva syntyi rv 37, kokoa oli 3,3kg ja 51cm. Mulla syy suureen sf-mittaan oli liiallinen lapsiveden määrä.
 
vieras
No mulla oli tuolloin kans 36cm ja viikolla 39 38cm ja vauva oli syntyessään viikolla 40+2 3360g ja 49cm. Eli ei tarkoita välttämättä tuo sf mitta sitä että vauva on suuri.
 
vieras
Ei, mulla oli kakkosesta isompi sf-mitta kuin kolmosesta, kakkonen painoi kuitenkin 300g vähemmän. Riippuu myös äidin ruumiinrakenteesta (pituudesta), pääasia että mitta kasvaa tasaisesti (noh, mulla ei kasvanut vaan loiveni koko ajan).

Meilläkin siirrettiin rv20 la:a 2 viikkoa eteenpäin: yksi lääkäri päätti siirtää, vaikka muut sitä ihmetteli, ja kätilöt synnytyssalissa olivat sitä mieltä että ihan täysaikanen vauva oli, vaikka sit muka ennen la:a syntyi. Vaikee niitä on arvioida, pääasia että vauva voi hyvin.
 
Mulla ollut viikolla 34+ esikoisesta sf mitta 34 cm.
Menin ultraan ison mitan takia ja ultraaja sai vauvan kooksi viikolla 37+ 3,8-3,9 kg. Uusi ultra viikolla 39+ ja vauvan kooksi saatiin n. 4kg.
Syntyessään vauva oli himpun päälle 4 kg.
 
Mulla oli sf-mitta molemmilla kertaa ihan todella reilusti yli käyrien ja kokoarvioita tehtiin useita.

Esikko syntyi rv41+1 ja oli 4,2kg ja 49cm, kuopusta pitivät isompana ja syntyessään rv:llä 40+3, oli 3990g ja 52cm.

Eli vaikka maha oli valtava (etenkin toisella kertaa, ihan järkyttävän kokoinen) ja sf-mitat PALJON yli käyrien, niin ei nuo mitään jättiläisiä olleet.
 
Mulla oli kanssa kunnon jättimaha. Sf isoimmillaan 39cm. Vauva syntyi (41+5) 4 kiloisena/53cm. Lapsivettä oli valtavasti ja olen aika lyhyt. Lisäksi vauva laskeutui vasta synnytyksessä. Mahtu potkimaan ja riehumaan valtamerialtaassaan ihan loppuun asti. Ja kontrolleissa äippäpolilla tuli ravattua.
 
F
Mulla oli iso sf mitta pitkään ja pääsin vasta rv39+1 painoarvioon. Neuvolassa käyrien mukaan olisi ollut 4,5kg, ultrassa sanottiin että 4kg tai vähän päälle, jos laskettuna aikana syntyy. No poika syntyi 39+6 ja painoa 5110g..
 
Siiri78
Mulla oli SF yläkäyrillä kuopuksesta ja neuvolan käsikopelolla vauva arvioitiinkin yli nelikiloiseksi.
Ultra-arviokin mammapolilla noin 3800g.
Poika syntyi rv 40+5, 3505g ja 50cm
 

Yhteistyössä