Iso sf-mitta ; kohtalo tovereita?

Hei,

osaisko joku auttaa minua? olin eileen keskiraskauden lääkärineuvolassa rv 26+5 (eilen) , sf mitaksi saatiin 29cm.
lääkäri meinasi että kohtu sijaitsee korkealla lantiossa ja vauva on tosi ylhäällä että tuossa on muutama ylimääräinen sentti kun alamahassa on aivan tyhjää melkein käden levyinen tila.
Ja että on normaalia ja kohtu laskeutuu kun vauva alkaa laskeutumaan ja silloin sf mitta tasoittuu..
Ei puhunu että olis vakavaa tai mitään muutakaan..

MUTTA huolestuisitko silti? menisitkö yksityiselle esim tarkistuttamaan tilanteen? miksi se kohtu on jäänyt niin ylös yms.
kumminkin olen yhden 3,6kg tytön puskenut maailmaan normaaleilla sf mitoilla..

HELPPIÄ KIITOS! :/
 
"mie"
Mulla otti esikoisesta kanssa keskiraskaudessa toi sf-mitta harppauksen. Oli varmaan aika samoissa, kun sulla. Raskauden lopussa oli sf-mitta 40cm :D Poika syntyu rv 42+1 ja painoi tasan 4kg. Mullakin poika oli todella ylhäällä, tunki koko ajan varpaita tonne kylkiluihin. Kuopuksesta taas sf-mitta oli normaali, maha alhaalla, poika syntyi rv 40+4 ja painoi 3960g. Eli ei juurikaan kokoeroa tohon isoveikkaan (tosin 3cm oli lyhyenmpi), vaikka sf-mitoissa oli usempien senttien ero.
 
Esikoisesta mentiin yläkäyrän yläpuolella, syntyi 40+3 ja painoi 3160g. Tää kakkonen käväisi myös yläkäyrän yläpuolella(kahdella viimeisellä mittauksella laski), syntyi 39+1 ja painoi 2690g. Ja esikoisesta vielä th:n ihana sijainen pelotteli vain mitan perusteella että iso sokerivauva tulossa, vaikea synnytys jne..joten en välttämättä huolestuisi.
 
"vieras"
No en lähtisi mihinkään yksityiselle. Sf-mitta kun ei ole mitta vauvan koosta. Siihen vaikuttaa mm. kohdun asento, vauvan asento, lapsiveden määrä ja mittaajallakin on vaikutusta, kaikki eivät tuppaa ottamaan samasta kohtaa.

Mulla on mennyt parissa raskaudessa sf-mitta koko raskauden yläkäyrän yläpuolella reilusti, esikoisen aikaan rv 40 mitta oli 40cm, poika oli syntyessään 3480g ja 51cm, seuraavalla lapsella sama homma, yläkäyrillä mentiin, lapsi painoi syntyessään 2,8kg. Neljännestä lapsesta mulla oli kaikkein pienimmät sf-mitat ja lapsi oli syntyessään isoin, 3,8kg.
 
"sannuli"
Mulla oli myös 40cm sf-mitta viikoilla 37+2 ja painoarvio vauvalle oli sillä hetkellä 3,7kg. Vauva syntyi rv 38+5 ja oli 3,3kg 49cm. Mitta johtui mahan muodosta, kasvoi suippona eteenpäin, takaa katsottuna sitä ei edes huomannut. Pituuttakin mulla on vaivaiset 155cm joten siinä suurin syy, myöskin kohtu oli tosi edessä ja lääkäri sanoikin vauvan kasvavan mulla sylissä. varpaiden hipustelu tuntui vain vähän rintojen alapuolella.
Äidilläni sama juttu, on ollut iso sf-mitta kaikista lapsista ja on myös tosi lyhyt. 2 sisarustani ovat syntyneet lasketun ajan tienoilla ja painaneet 3,3kg tyttö ja 3,9kg poika.
Olin itsekin huolissani vatsan koosta, kilojakin oli tullut vain8 raskauden aikana, mutta onneksi vauva ei ollut kuitenkaan iso joten seuraavalla kerralla olen viisaampi.
 

Yhteistyössä