Iso vauva 3kk - koska kiinteät?

Meillä on 3kk:n ikäinen poika ja kokoa on 64cm ja 7120g. Tuntuu, että maidolla en saa poikaa enää tyytyväiseksi ja syökin päivällä vähintään 2 tunnin välein. Päikkäreiltä herää jopa tunnin jälkeen nälkäisenä.. Öisin saattaa herätä 8 kertaa. Alan olemaan aika väsynyt. Th kehuu, että ei mitään kiirettä alottaa kiinteitä, ku paino nousee noin hienosti..
 
Minusta on vähän hassua, että kiinteiden aloitusta perustellaan sillä että vauva on isokokoinen. Kun neuvolasta taas kannustetaan aloittamaan kiinteät aiemmin jos vauva on keskonen tai muuten pienikokoinen. Eihän siihen väliin jäisi sitten kuin ne"normaalit" vauvat joilla kiinteiden aloituksen alaikärajaksi suositellaan 4kk.

Jos olisin sinä aloittaisin gluteenittomilla velleillä. Kiinteitä ehtii syömään myöhemminkin.
 
Olen tuon kuullut, että pienillä vauvoilla kiinteät alotetaan monesti aikasemmin. Ehkä pitää vain imettää tiheämmin, niin josko se maidon määrä nousis. Lisämaitoa en halua antaa, ettei vauva ala hylkimään rintaa.
 
Mun"pikku poitsu"painoi 3kk neuvolassa 8230g ja meillä juotiin lisämaitoa jo sairaalassa! Vellit aloitettiin reilu kolmikuisena,mutta se ei maistunut ollenkaan.Kiinteisiin siirryttiin muistaakseni,kun ikää oli kolme ja puoli kk.Niitä ahmitaankin sitten urakalla,kaikki maistuu.
Mun mielestä ei voi tuijottaa vauvojen neuvolakäyriä/mittareita kamalasti ruoka-asioissa.Isommat vauvat kun vaativat pienestä pitäen jo niin paljon enemmän sapuskaa... =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fiona08:
Olen tuon kuullut, että pienillä vauvoilla kiinteät alotetaan monesti aikasemmin. Ehkä pitää vain imettää tiheämmin, niin josko se maidon määrä nousis. Lisämaitoa en halua antaa, ettei vauva ala hylkimään rintaa.
mielummin antaisin lisämaitoa kun kiinteitä ensin. mutta itsehän päätöksesi teet..
 
Meillä on nyt iso vauva ja esikko oli pienikokoinen. Molempia täysimetin 5½kk ja sitten hitaasti alettiin maistella pottua jne. Ei musta se koko sanele sitä tarviiko vauva kiinteitä. Maitohan on ihan koko ekan vuoden vauvan pääravinto.
3kk iässä esikko painoi 5400g ja tämä kakkonen 7500g :)
 
Yeb
Fiona08, mun mielestä sulla on hyvät ajatukset ja asenne asiaa kohtaan :)

Meidän tyttö oli 3kk iässä 7360g ja täysimetyksellä mentiin lähes 6kk ikään asti. Vellejä ei ole koskaan maistanutkaan, ne tuntui aika turhilta. Lisämaitoakaan ei tullut annettua. Typykkä söi usein ja nukkuikin vieressä että jaksoin yöt paremmin.

Iankaikkinen vastaus näihin imetyshommiinhan on tuo tiheän imun kausi mutta oikeesti, ei mene enää kauaa kun vauvastasi tulee jo niin iso että ottaa kerralla isompia määriä ja pysyy pidempään tyytyväisenä. On nyt vielä niin pieni ettei jaksa rinnasta ottaa masuansa aivan täyteen, sehän ei tule yhtä helposti kuin pullosta tulisi..
 
Anna lapselle ruokaa, jos on nälkä. Suositukset on vaan suosituksia, ei raamattu. Kuuntele lapsen tarpeita ja omaa päätä. Ihan turhaa fanaattisesti imettää, jos vauvalle jää nälkä ja omatki voimat on vähissä. :hug:

Meillä alotettiin kiinteet 3,5kk iässä, 4kk söi jo usemman purkillisen päivässä. Kitinäpetteristä kuoriutu vallan hurmaava ja ilonen pikkumies, ku rupes saamaan mahansa täyteen. :)

Mulle kans kaikki jankkas imetä imetä imetä, mut maito ei vaan pitäny poikaa kylläsenä ja poika itkiki pahimmillaan aamu viidestä ilta seittemään. Ku oli kaikki tutkittu, eikä mitään vikaa löytyny mistään, myönnettiin neuvolassaki, että nälkähän sillä vaan on. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fiona08:
Oma pää sanoo, ettei alottaa kiinteitä koska kai pelkään kaiken maailman allergioita. Tosin miehen kanssa ei olla millekään allergisia. Kiitti tsempeistä :)
Meilläkään ei oo allergioita ja poika on moniallerginen, eli siihen ei kannata luottaa :( Ja tosiaan suolisto kun ei ole vielä kunnolla kehittynyt niin en aloittaisi minäkään kiinteitä vielä jos vaan on vaihtoehtoja.

Onko kasvanut omalla käyrällään hyvin? Jos on niin silloin saa ruokaa tarpeeksi. Ettei tosiaan olisi tiheän imun kausi? Jos on kestänyt jo kauan aikaa niin sitten ei välttämättä kyllä ole.

Ensimmäisenä kuitenkin tarkistaisin tosiaan onko kasvu pysähtynyt lapsella vai kasvaako normaalisti vaikka heräileekin usein (kehitysvaiheethan tekee levottomaksi ja ehkä hän on vain herättyään tottunut yöllä saamaan rintaa nukahtaakseen?)

Toivottavasti joka tapauksessa löydät ratkaisun joka sopii teidän perheeseen :)
 
Meillä poika oli 3kk 8270g ja 65cm. Kiinteät aloitettiin 3,5kk just siks, että söi 1-1,5h välein yötä päivää. Meille terkka antoi luvan aloittaa. Aloitettiin kasvissoseilla ja kaurapuurolla ja tosi pian alkoi syöntivälit pidentyä. Meillä siis oli kyse siitä, että maito ei vaan yksinkertaisesti pitänyt nälkää tarpeeksi kauaa poissa.

Mun mielestä kannattaa kokeilla muutamana päivänä pieniä annoksia, ja jos ei tuu mitään allergiaoireita yms, niin sitten vaan niin paljon kun lapsi haluaa syödä.

Ja yksilöitä vauvatkin on. Joku isokokoinen vauva voi hyvin pärjätä pelkällä imetyksellä, mutta toinen tarvii lisäruokaa jo aiemmin.
 
mä en muista kuinka isoja nuo kaks herraa oli 3kk ikäsenä(ei jaksa kaivaa neuvolakorttia, mut esikko ainaki oli iso) niin neuvolassa sillon sanoivat, että jos maitoo menee 1500ml vuorokaudessa niin voi alottaa kiinteet. toki eihän sitä tiä paljoko menee jos imettää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fiona08:
Meillä on 3kk:n ikäinen poika ja kokoa on 64cm ja 7120g. Tuntuu, että maidolla en saa poikaa enää tyytyväiseksi ja syökin päivällä vähintään 2 tunnin välein.

Ymmärsinkö oikein, että vauva on kuitenkin ihan tyytyväinen nuo kaksituntiset imetysten välissä?

Aika harvalla täysimetetyllä vauvalla tuossa iässä imetysvälit ovat opaskirjojen mukaista neljää tuntia :) Masu ei hirveästi maitoa vedä kerralla, mutta niinhän se on, että pienelläkin kupilla saa riittävästi maitoa, vaikka kuppi onkin täytettävä ja tyhjennettävä useammin ;)

Kun vauva on kasvanut hyvin, ei hän ravitsemuksen kannalta tarvitse lisäruokaa vielä. Maidollahan hän on kasvanut, eikö.

Mutta toki päätös on sinun, jatkatko täysimetyksellä vai otatko lisäruuan mukaan. Hitaammin sulavana lisäruoka todennäköisesti pidentäisi vähän noita imetysvälejä, jos se on sinulla tavoitteena. Niin tosin saattaa käydä muutenkin, kun vauva vähän kasvaa ja mahdollinen tiheän imun kausi on jäänyt taakse.

Omat vauvani ovat muuten kaikki syöneet yhtä tiheästi kuuteen kuukauteen asti - ja kasvaneet mainiosti :)

 

Yhteistyössä