ISO vauva vaikka sokerit äidillä ok?

Minulla on menossa rv 35+1.
Lapsen painoarvio on nyt noin 2,9 - 3 kg. (=+1,5 käyrällä )

Sokerirasitus on tehty rv 28, ja arvot olivat oikein hyvät.

Onko muilla kokemusta tällaisesta tilanteesta ja siitä miten tiuhaan lapsen painoa on seurattu loppuviikot?

Jos lapsi on oletettavasti yli 4kg rv 40:llä, miten synnytystapa-arvio Helsingissä tehdään? Pääsenkö synnytyssairaalaan arvioon vai joudunko luottamaan neuvola"lääkärimme" (ei ole varmaan ole edes valmistunut, hyvin nuori "tyttö" ) tekemään kokoarvioon ja arvioon lantioni koosta?

Apuva..
 
Iso lapsi ja sokerit ok täällä. Mulla todettiin kuopuksesta että katsellaan sitä synnytystapaa sitten kun tulet synnyttämään, kun kävin kokoarviossa. Kätilö totesi, että mahtuu ja alatiesynnytykseen mentiin.
Kannattaa vaatia kokoarviota sairaalan puolella, siellä ne osaavat enemmän mitä neuvolassa. Itse en meinaa päästä kooarvioon ollenkaan tässä raskaudessa kun neuvolassa ajatus on "tulihan se edellinenkin", mutta jos on selkeä syy vaatia kokoarviota niin se myös sinun kuuluu saada.
Meille myös tulossa yli 4kg vauva ja tappelu neuvolan kanssa aloitettu.
 
Kannattaa vaatia arviota sairaalasta, mä pääsin esim. kun kerroin, et oon itse syntyny sektiolla mun äidin kapean lantion takia. Vaikka mun vauvaa ei isoksi epäilty. Eli vaikka keksit jonkun lisähuolen! Mulla se oli kyl tosi huoli. Onneksi kaikki meni hyvin

...ja kakkonen oli muuten 4,3kg vaikka sokerit ookoo eikä ollu edes mitään arvioo suuresta koosta. Se olikin hyvä, oisin pelänny muuten turhaan...
 
Minulla on aiempi synnytys kaksossynnytys 9 vkoa ennenaikaisena (1600g ja 1800g), joten siitä ei voi päätellä mitään.. No, rv 36+0 minulla on neuvola"lääkärini" synnytystapa-arvio, niin jos siellä arvioidaan edelleen että lapsi on viikolla 40 yli 4 kg, vaadin päästä Kätilöopistolle kokoarvioon sekä synnytystapa-arvioon.

Olen hiukan huolissani, kun sekä neuvolani lääkäri että terveydenhoitaja ovat aivan vihreitä!
 
Mullakin esikoinen oli 4350g ja 52cm, repesin ja tehtiin korjausleikkaukset, hyvin parani. Eilen kävin synnytystapa-arviossa tsekkauttamassa alakerran - mitään estettä normaalille alatiesynnytykselle ei ole. Huh, helpotti tieto, odottelen levollisemmin mielin tositoimiin pääsyä. Painoarvioksi masutyypille tuli jo 3300g, vkolla 36+4, eli reiska nelikiloinen olis taas tulossa..... Mulla ei oo sokerit olleet koholla, syön terveellisesti jne. Mies ollut viisikiloinen, itse olin reilu kolmekiloinen, joten tuo välimaasto kuulostaa siten loogiselta...
 
eka 4190 g
toka 4560 g
kolmas 4560 g

sokerit ok, kaikki synnytykset ok. Ei se vauvan koko mitenkään varmista sitä, että synnytys olisi suuntaan tai toiseen. Mulla on kavereita kolmannen asteen repeämillä ja vauvan paino 3000-3500 g ja toisaalta vauvoja reilusti yli 4000 g eikä repeämiä lainkaan. Suotta pelkäät.

PS. itse olen 162 cm pitkä.
 
Mulla eka 3855g
toka 4560g
ja nyt ootellaan kolmatta alkumetreillä 14+ 1 viikoilla ja nyt vauva on jo 4 päivää isompi ku pitäis. Eli jännityksellä oottelen minkä kokonen pötkö sieltä taas tulee...

Sokerit tosiaan mullakin ok tästä tokasta ja synnytys oli huippu helppo verrattuna ekaan käynnistettyyn. Synnytys kesti vaan 3h 35 min ja esim. etukäteen suuniteltua jalkatukea (pitäis helpottaa ison vauvan ponnistusvaihetta) ei ehditty ikinä laittaan ja kaikki suju oikein hyvin, ilman puudutuksia.
 
Kiitos kannustuksesta.
Olen menossa rv 38 tarkempaan ultraan jossa arvoidaan lapsen koko ja tarve tarkempaan synnytystapa-arvioon.

Kätilö rauhoitteli, ja sanoi, että hiukan yli nelikiloinen mahtuu hyvin syntymään ja että ei ole niin väliä minkä kokoiset ovat aiemmat vauvat olleet (minulla keskosia, alle 2 kiloisia), koska oleellisinta tämän synnytyksen etenemisen kannalta on kuulemma se, että on ylipäätään aiemmin synnyttänyt alakautta, ei niinkään se kuinka isoja vauvoja on aiemmin synnyttänyt.

Noh, ensi viikolla olen vauvan koosta hiukan viisaampi. Olen ihan rauhallisin mielin.
 
mulla ei ollu raskausdiabetestä mut vauva oli 4770g ja synty ilman pulssia ku hartiat kiristi napanuoran niin tiukalle kaulan ympäri. vietiin heti pois, sain tunnin päästä takasin, kaikki meni lopulta siis ihan hyvin. selvis hengissä eikä happivajetta ollu ehtiny liiaks syntyä.

mut sanoivat et seuraava käynnistetää 38viikolla kun toi kakkonen oli niin iso. painoarvio vauvasta oli n,3kg+jota.
 
Minulla eka paino 4390g, silloinkin vaadin kokoarvioo kun eivät automaattisesti tehneet. Tuolloin käynnistettiin laskettuna päivänä kun oli niin iso. Nyt toinen rv 38+6 ja vika viikolla tullut painoa itelle 1600g, alkoi vähän mietityttämään että minkähän kokoinen tulossa. Kyselin lääkäriltä vika ultrassa ja totes vaan että tämänhän sf-mitta menee keskikäyrällä kun edellinen meni yläkäyrällä, ettei mitään huolta. Huolestuin kuitenkin ja soitin neuvolaan ja vaadin kokoarviota. Sain sen ens viikolle, pari päivää ennen laskettua aikaa. Saa nähdä ehdinkö käydä...
 
Mulla eka 3185g ja kakkonen 4470g. Sokerit aivan kunnossa. Tai vähän olen epäillyt sitä, kun kuulin ettei kaikki jää sokerirasitustestissä kiinni. Itselle tehtiin rasitus kaksi kertaa ja arvot olivat pikemminkin liian matalat. Hirvittää kolmannen kanssa, että miten käy. Tokasta repesin pahasti, mutta olen toipunut. Vaatimalla vaadin käynnistystä, kun tuntui ettei vauva liiku. Ei reppana mahtunut liikkumaan. Painoarvio oli viikkoa ennen synnytystä 3500g ja käynnistivät lopulta 39+5.
 
Mulla molemmat lapset olleet yli nelikiloisia syntyessään: esikko 54cm/4640g (synty rv42+3) ja kuopus 52cm/4300g (synty rv40+4 käynnistyksellä). Kummassakaan raskaudessa ei ole sokerirasituksen mukaan ollut raskausdiabetesta eikä muutenkaan ole ollut ongelmia. Molemmat ovat syntyneet alakautta.
 
Poikani oli 4840 g ja 55 cm. Raskausajan diabetesta ei ollut. Olen itse normaalipainoinen. Synnytys oli helppo. Kestoltaan 3,5 h ja ponnistus 30 min. Välilihaa ei ehditty leikkaamaan, iso vauva tuli omalla painollaan. II asteen repeämä tuli, joka ei häirinnyt. Istuminen ja käveleminen sujui heti normaalisti. Söin hurjat yhden särkylääkkeen synnytyksen jälkeen. Synnytin luomuna, kun en ehtinyt saamaan kipulääkettä. Pojasta arvioitaan useammassa ultrassa 3,8-4,1 kg laskettuna aikana. Poika syntyi rv 40+3. Pelkäsin itse isoa vauvaa. Onneksi en siitä etukäteen tiennyt. Pelkoni olisi ollut turha !!
 
Minulla esikoinen oli 4230g/52,5cm ja toisen kanssa vaadin päästä kokoarvioon. Pääsinkin ja rv 39+0 ultrattiin ja todettiin vauva alle 4kg. Toinen syntyi rv41+4 ja panoa olikin kiitettävät 5150g ja mitään häikkää sokereissa ei kummallakaan kerralla ollut, sokerirasitukset tehtiin.
Vaikka toinen oli iso kokoinen niin synnytys kesti 5,5h ja ilokaasu oli ainut mitä sain (parakervikaalipuuduts laitettii ja ainut mitä se puudutti oli nilkat). Mutta mielestäni kuitenkin helppo synnytys ja istuminen onnistui heti ja kipulääkettä meni ainoastaan iskiaskipuun, joka oli vanha vaiva :D.
 

Yhteistyössä