Iso vauva?

Ihmettelen vähän...
neuvolahoitajalta kysyin tänää kokoarvioo (käsikopelolla kokeili) ja arvioi n. 3,2kg. Viikkoja nyt 36+5. sf-mitta 35, ja oli sama mitä viime viikon neuvolas lääkäri mittas eli se ei oo kasvanut.
Sano et viimestää nyt laittas koon takia sokerirasitukseen, jos en olis aiemmi siel käynyt (arvot oli ok).

Sf-mitta on mennyt koko ajan yläkäyrän yläpuolella, paitsi yks sijainen mittas sen keski ja yläkäyrän välille.

Ja viimeisin painoarvio esikoisraskaudessa mulle tehtiin ultralla rv 36+2 ja arvio oli 3045g. Sillo ei kukaan sanonu missää vaiheessa et olis isokokonen vaan keskikokoinen.
Joten ihmettelen miten tuo 3,2kg nyt nii isokokonen on? Samoilla viikoil mitattukin kun esikoisesta.

Rakenneultrassa on viimeks tehty ultralla painoarvio, se oli 30g enemmän kun esikoisesta samoilla viikoilla parin päivän heitolla.

Sf-mitta oli esikoisesta keski ja yläkäyrän välillä koko ajan... Nyt ku on menny alusta asti yläkäyrän yllä nii ei siitäkää oo oltu huolissaa ja lääkäri selitti tuon sf-mitan isouden sillä et esikoisen syntymän, ja tän raskauden alun välissä on vaa 6kk väliä, et ei oo paikat ehtiny kunnolla palautua viel edellisestäkää raskaudesta ihan normaaliin kokoonsa... ja et istukka on nyt etuseinämässä, seki toi jo ihan heti alussa pienene kummun tuoho mahaan (maha näky paljo aiemmi ku esikoista odottaes ku istukka oli takana)...

Mut tuo kokojuttu tosiaa ihmetyttää, mite toi 3,2kilonen muka on iso?
 
Mulla on ollut muutaman lapsen kanssa painoarvio noilla viikoilla samoissa lukemissa.
Ja syntymäpainot olleet 3400g-3800g väliltä.
Eipä siis kamalan suurelta vaikuta.
Mutta ovathan vauvat yksilöitä ja sanotaan että loppuraskaudesta keräävät painoa n 200g/vko.Kun laskee sulle sen 3 viikkoa laskettuun aikaan,niin silloin olis sitten 4kg.La:n jälkeen eivät enää niin paljon kerrytä painoa.
Minkä kokoinen sun esikoinen oli?
Itsellä kahden ekan välissä oli 1v2kk(eli esikoinen oli nippanappa sen 6kk kun aloin odottaa)ja esikoinen paino syntyessään 3180g ja kakkonen tasan 1/2kg enemmän,eli 3680g.
Toinenhan yleisesti ottaen kasvaa isommaksi kuin ensimmäinen!

Älä ole huolissaan,ei kuulosta isolta=)
 
No eipä 4kilonenkaan kai mikää liian iso oo? :) syntymäpainosena siis.. eikös se oo aika normaali kans vielä?

Esikoinen paino 3410g, kun syntyi, rv 41+3 (eli yliajallekin meni eikä silti tuon enempää painoa)... ja esikoisesta näillä viikoilla arvio oli sillä ultralla siis 3045g.
 
No ei ole 4kg vauva iso:DMulla parhain ja helpoin synnytys oli yli neli kiloisen tytön synnytys:heart:Kun taas viimisin,joka paino syntyessään "vaan"3380g,oli ihan kamala,enkä koskaan ole ponnistanut niin kauan kuin silloin.

Isompaa vauvaa on myös mukavampi käsitellä,kuin sellaista ihan pikkiriikkistä:)
 
Mulle sano neukus kyl se hoitaja et oon nii pitkä ja ruumiinrakenne sellane et mahtuu kyl hyvin isompiki vauva (siis isompi ku esikoinen) tuleen pihalle sen mielest...

Lantio mul on ainaki levee ulkomuodoltaa... Eipä tuo esikoisen ulos ponnistuskaa kestäny ku 20min (varmaa aika normi aika ensimmäisessä synnytykses).. koko synnytyksen kesto oli 13h 41min.
 
Mun esikoinen syntyi rv 36+ ja oli 3100g eikä isoksi missään vaiheessa sanottu. Eikös 3,5-4kg ole ns. normaalin vauvan paino :) Eli en olisi huolissaan.

Mulla kanssa sf mitta huitelee aina yläkäyrän yläpuolella ja silti laskettuna ja 38+ syntyneillä lapsilla painoa noin 3,7kg.
 
Sain synnytystapa-arviossa rv 36+0 painoarvioksi 3,1kg ja lääkäri sanoi vauvan kasvavan kauniisti ihan käyrillä ja lasketun ajan arvioksi sanoi 3,8kg.
Meillä toinen oli kyllä pienempi kuin ensimmäinen ja tästä kolmannesta veikataan kakkosta pienempää :)
 
itse en luota käsikopelo enkä sitten ultralla katsottuun paino arvioon. itse 18v ensi synnyttäjänä sain kokea pienoisen yllätyksen kun vauva maailmaan tuli. tyttö painoi 4920kg ja 52cm pitkä..siinä alko kätilötkin miettiin kun ponnistusvaihe alko et mitäs nyt,mutta onneksi turvallisesti pihalle saatiin :) semmonen jötköhän se sit oli vastasyntyneiden teholla niitten pienten keskosten naapurina :heart:
 

Yhteistyössä