Isomman lapsen maitoallergia - kokemuksia?

  • Viestiketjun aloittaja vieras..
  • Ensimmäinen viesti
vieras..
Lapsi ollut pienestä asti laktoosittomalla ruokavaliolla (molempien suvussa paljon) . Lapsi nyt 12 v. Nyt sitte marraskuussa alkoi kummalliset mahakivut. Maha oli vähän väliä ihan sekaisin. Itse sitten päätin että kokeilee maidotonta ruokaa. Tammikuuhun asti meni hyvin oireet katosi ym. Sitten oli reissussa ja söi siellä yhden jäätelön. Seuraavana iltana alkoi mahakivut ja oksentelu ja huono olo. Kesti kolme päivää. Nyt eilen söi noin kymmenkunta suolakeksiä missä oli juustoa. Yö meni valvoessa ja ei puhettakaan että olisi jaksanut kouluun. Edelleen huono olo.

On vaan vielä niin opettelua tän kanssa. Itelläkin syyllinen olo kun ei tarkemmin ole vahtinut.

Onko jollain kokemusta saako noita oireita jollain lievennettyä? Tottakait yritetään olla tarkkoja mutta pelkään että vahinkoja sattuu varsinkin jos on reissussa tms.
 
"wieras"
Itse olen nyt 27v ja koko ajan herkistyn maidolle enemmän. Lapsena siedin normaalisti, koulu ikäisenä todettiin laktoosi intoleranssi ja parikymppisenä en sietänyt enää laktoosittomia tuotteitakaan täysin ja nykyään olen kokonaan maidottomalla ruokavaliolla.

Mun 2v tytär on kanssa täysin maidoton ja me molemmat käytetään poikkeustilanteissa sellaisia kuin
Laktaasientsyymivalmiste laktaasin eli maitosokerin pilkkomiseen. Apteekista saa ja on monia eri valmisteita joissa eri verran vaikuttavaa ainetta. Itsellä parhaiten toimii Lactrase ja Nolact nimiset valmisteet.
 
"Heidi"
[QUOTE="wieras";30642504]Itse olen nyt 27v ja koko ajan herkistyn maidolle enemmän. Lapsena siedin normaalisti, koulu ikäisenä todettiin laktoosi intoleranssi ja parikymppisenä en sietänyt enää laktoosittomia tuotteitakaan täysin ja nykyään olen kokonaan maidottomalla ruokavaliolla.

Mun 2v tytär on kanssa täysin maidoton ja me molemmat käytetään poikkeustilanteissa sellaisia kuin
Laktaasientsyymivalmiste laktaasin eli maitosokerin pilkkomiseen. Apteekista saa ja on monia eri valmisteita joissa eri verran vaikuttavaa ainetta. Itsellä parhaiten toimii Lactrase ja Nolact nimiset valmisteet.[/QUOTE]

Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on täysin eri asioita. Maitoallergiassa oireita aiheuttaa maitoproteiini, eikä tähän vaivaan ole muuta apua kuin välttää kaikkea, missä tuota proteiinia on, eli mitkään maitotuotteet ei käy. Jokuset eivät voi syödä edes naudanlihaa.

Laktoosi-intoleranssin syy on maitosokerin imeytymishäiriö. Laktaasientsyymiä ei ole riittävästi pilkkomassa laktoosia. Apuna juurikin nuo apteekin tuotteet ja laktoositon ruokavalio.

Näitä ei passaa sotkea toisiinsa.
 
"a p"
[QUOTE="Heidi";30642536]Maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi on täysin eri asioita. Maitoallergiassa oireita aiheuttaa maitoproteiini, eikä tähän vaivaan ole muuta apua kuin välttää kaikkea, missä tuota proteiinia on, eli mitkään maitotuotteet ei käy. Jokuset eivät voi syödä edes naudanlihaa.

Laktoosi-intoleranssin syy on maitosokerin imeytymishäiriö. Laktaasientsyymiä ei ole riittävästi pilkkomassa laktoosia. Apuna juurikin nuo apteekin tuotteet ja laktoositon ruokavalio.

Näitä ei passaa sotkea toisiinsa.[/QUOTE]

Tiedän eron, eikä mene seakaisin. Meillä useammalla laktoositon ruokavalio ja nyt tällä yhdellä täysin maidoton. Ihmisillä menee kyllä iloisesti sekaisin kaikki vähälaktoosiset, laktoosittomat ja maidottomat.
Lapsi kävi verikokeessa testaamassa tuon maitoproteiinin mutta tulokset oli normaalit eli ei mitään poikkeavaa. Silti noin rajut oireet pienestäkin määrästä maitoa.
 
"Heidi"
[QUOTE="a p";30642550]Tiedän eron, eikä mene seakaisin. Meillä useammalla laktoositon ruokavalio ja nyt tällä yhdellä täysin maidoton. Ihmisillä menee kyllä iloisesti sekaisin kaikki vähälaktoosiset, laktoosittomat ja maidottomat.
Lapsi kävi verikokeessa testaamassa tuon maitoproteiinin mutta tulokset oli normaalit eli ei mitään poikkeavaa. Silti noin rajut oireet pienestäkin määrästä maitoa.[/QUOTE]

En sua tarkoittanutkaan, tuolle wieraalle luennoin :D kun eihän maitoallergiaan auta laktaasivalmisteet.

Lapsen maitoallergiasta ei ole kokemusta, aikuisen kylläkin. Eikä siinä oksentelu kestää montaa päivää.

Oliko siinä jätskissä vohveli? Jos olisikin keliakiaa.
 
vieras*
Nykyisin allergioita hoidetaan siedättämällä, ei kokonaan välttämällä ellei oireilu ole hyvin rajua, tarkoittaa käytännössä anafylaktista shokkia.

Mun tyttären maitoallergiaa hoidettiin vuosia siedättämällä, ja siedätysannokset olivat siis oikeasti lusikallinen hapanmaitotuotetta tai pieni pala juustoa päivässä. Lisäksi tarvittaessa allergialääkkeenä levosetiritsiinia (ei väsytä) joka toimii siis myös suolisto-oireiluun.

kannattaa ehkä hankkiutua uudelleen lääkäriin, meillä testattiin sokkotestinä oireita aiheuttavat ruoka-aineet.
 
"a p"
[QUOTE="Heidi";30642568]En sua tarkoittanutkaan, tuolle wieraalle luennoin :D kun eihän maitoallergiaan auta laktaasivalmisteet.

Lapsen maitoallergiasta ei ole kokemusta, aikuisen kylläkin. Eikä siinä oksentelu kestää montaa päivää.

Oliko siinä jätskissä vohveli? Jos olisikin keliakiaa.[/QUOTE]

Ei ollut vohvelia ja muutenkin syö päivittäin viljaa. Ja oireet pysyy poissa kun ei syö mitään missä maitoa. Mutta mikä tässä itseä hirvittää on nuo oireet kun tulee todella pienestä ja niin rajuna ja kestää pitkään.
 
"a p"
Nykyisin allergioita hoidetaan siedättämällä, ei kokonaan välttämällä ellei oireilu ole hyvin rajua, tarkoittaa käytännössä anafylaktista shokkia.

Mun tyttären maitoallergiaa hoidettiin vuosia siedättämällä, ja siedätysannokset olivat siis oikeasti lusikallinen hapanmaitotuotetta tai pieni pala juustoa päivässä. Lisäksi tarvittaessa allergialääkkeenä levosetiritsiinia (ei väsytä) joka toimii siis myös suolisto-oireiluun.

kannattaa ehkä hankkiutua uudelleen lääkäriin, meillä testattiin sokkotestinä oireita aiheuttavat ruoka-aineet.
En ehkä miettisi siedätys hoitoja vielä tässä vaiheessa kun allergia alkanut vasta muutama kk sitten. Saisi nyt ensin opeteltua tän maidottoman kunnolla ensin. Näitä siedätyksiä tulee pakostakin kun vahingossa syökin jotain maitopitoista. Ja nuo oireet ei ainakaan ole helpottaneet pikemminkin päinvastoin joka kerran rajumpia.
 
vieras,.
Meillä kävi niin että 7v puhkesi (oksentelua, mahakipua), tyttö nyt 11v. Lääkärin mukaan saattaa helpottaa murrosiässä ja sitten taas vanhempana pahenee. Maitoallergiaksi diagnosoitu.
 
Meidän pojalla todettu jo 1-vuotiaana maitoallergia, selkeät oireet saa, mutta ei näy veritesteissä. Allergialääkärimme mukaan on tyypillistä, että pienillä lapsilla allergiat eivät näy verikokeissa tai prick-testeissä, mutta myöskin suolioireisilla allergikoilla harvoin näkyvät testeissä. Altistustestit ovat siis luotettavin keino todeta allergia.

Siedätyksen kanssa nyt on vähän niin tai näin, huonossa kunnossa olevaa allergikkoa ei parane lähteä siedätyksillä kiusaamaan, vaan ensi hoidetaan vatsa ja suolisto kuntoon. Sitten kun on riittävän kauan ollut kokonaan ilman ja saanut tilanteen tasapainoon, voi silloin tällöin kokeilla pienillä määrillä, että joko sietäisi hieman paremmin. Silloinkin kannattaa aloittaa hapanmaitotuotteista ja mielellään laktoosittomista sellaisista.

Meillä ei maitoa enää edes kaipailla, kauramaito ja -jäätelö ajavat saman asian. Ainoa minkä vuoksi toivoisin helpotusta allergian, on se, että saataisiin ruokavaliota hieman laajennettua, meillä kun kylkiäisenä on juurikin myös allergia naudanlihalle, soijalle ja kananmunalle.
 

Yhteistyössä