isovanhemmat meinaa sitten antaa lapsille joululahjoiks pelkkiä vuohia ja koulupukuja :(

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
m
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mä en nyt oikein ymmärrä, miksi mua täälä syytetään että olen totuttanut lapset kulutushysteriaan ja pidän isovanhempia lahja-automaatteina. meillä on aina eletty niukasti, koskaan ei ole lapset uineet tavarapaljoudessa ja lähestulkoon kaikki on ollut kierrätettyä, vanhaa, käytettyä. liki ainoat kaupasta uutena ostetut tavarat on lapsilla olleet isovanhemmilta saadut joululahjat. mulla ei ole edes sitä 30? ylimääräistä, mistä joku tuossa puhui ja lapsia on 4 kpl että vaikka oliskin niin en silläkään paljoa ostelis.

kiva että meidän tilanne aiheutti joissain hilpeyttä. mä poistun nyt paikalta, koska mua itkettää lukea enää yhtään enempää teidän kommentteja.
No mun nähdäkseni kalsarit ja halpa barbi on samanhintaisia. Lelujakin saa alennuksella ympärivuoden, kun tonkii poistolaareja.
 
Minusta nuo toisen laiset lahjat ovat yleisesti tosi loistavia juttuja, mutta ei ehkä tässä tapauksessa. MINÄ olisin iloinen, jos saisin "toisen laisen lahjan" ja itsekin ajattelin sellaista äidilleni jouluksi. Äiti on kuitenkin aikuinen ja ei ole niin tavaran perään eli arvostaa kyseistä lahjaa. Lapselle meinasin kuitenkin ostaa ihan perinteisiä leluja.
 
mummi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis tiedättehän, niitä "toisenlaisia lahjoja". on siinä selittämistä noille 3-9 -vuotiaille, että miksi mummilta ja ukilta ei tullut mitään joululahjaa heille itselleen, pelkkä paperinpala ja kuva jostain vuohesta. :|
No kai tekin ostatte lahjoja, ostakaa te tavallisia. Entäs kummit. Ei montaa lahjaa tarvitse olla ja pienet lapset
 
kiva ideahan se toisenlainen lahja on, mutta en mä lapsille sellaista antais. ei pikkuinen lapsi ymmärrä sellaisen lahjan merkitystä ja todennäköisesti vain pahoittaa mielensä kun odotti pukilta jotain konkreettisempaa. ymmärrän kyllä ap:n harmistuksen, varsinkin kun itselläkin on tiukkaa.
 
satunnainen vierailija
No on kyllä aika inhottava tilanne. Ajatelkaa nyt vähän 3-9 vuotiaat eivät varmasti ymmärrä tämän lahjan ideaa, vaikka kuinka yrittäisi selittää. Lahjavuohihan on oikein hieno lahjaidea, mutta eiväthän lapset voi sen merkitystä ymmärtää! Siinä mielestäni menee myös isovanhempien ajatus metsään, koska lapset eivät varmasti kykene vielä ymmärtämään tälläisen lahjan ideaa. Eli kummatkin osaåpuolet jäävät ilman niin lahjan saamisen kuin sen antamisenkin iloa. Tämän tyyppiset lahjat sopivat 20v ->. Todella valitettavaa. Olisivat isovanhemmat sitten vaikka antaneet tämmöiset lahjat omille lapsilleen ja hommanneet pienille lastenlapsille jotain heidän iälle sopivaa kivaa!!!
 
mummi
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äite:
Onpas teillä ihanan järkevät isovanhemmat!

Aivan liikaa sitä romua ja roinaa jouluna aina tulee, joten toi on ihana idea.
joillekin ehkä tulee liikaa roinaa ja romua. meidän lapset ei saa joululahjoja keltään muulta kuin isovanhemmilta ja meiltä. ei ole muita sukulaisia, ei ainakaan sellaisia jotka lahjoja ostelisi. meillä on rahasta tiukkaa, eli omat lahjamme ovat varmaan luokkaa villasukat ja suklaapatukka. nyt sit isovanhemmat päätti lahjoittaa vuohia. tulee lapsille köyhä joulu. :'(
Minä olen syksyn neulonut lapasia ja töppösiä lapsenlapsille ja lapsilleni, miniöille, vävyille kun ei rahaa. Lapsenlapset saavat lisäksi jotain pientä. Nytkö ne pahastuvat? Itse ostavat paljon lapsilleen ja sisarusten lapsille.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja mummi:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äite:
Onpas teillä ihanan järkevät isovanhemmat!

Aivan liikaa sitä romua ja roinaa jouluna aina tulee, joten toi on ihana idea.
joillekin ehkä tulee liikaa roinaa ja romua. meidän lapset ei saa joululahjoja keltään muulta kuin isovanhemmilta ja meiltä. ei ole muita sukulaisia, ei ainakaan sellaisia jotka lahjoja ostelisi. meillä on rahasta tiukkaa, eli omat lahjamme ovat varmaan luokkaa villasukat ja suklaapatukka. nyt sit isovanhemmat päätti lahjoittaa vuohia. tulee lapsille köyhä joulu. :'(
Minä olen syksyn neulonut lapasia ja töppösiä lapsenlapsille ja lapsilleni, miniöille, vävyille kun ei rahaa. Lapsenlapset saavat lisäksi jotain pientä. Nytkö ne pahastuvat? Itse ostavat paljon lapsilleen ja sisarusten lapsille.
Mummi ei nyt tainut lukea koko ketjua?
 
Voihan lapsille ostaa ihan halpojakin lahjoja.Jostain Tiimarista saa eurollakin jo vaikka mitä.Vesivärit,piirustuspaperia,koristetonttu/enkeli,tarroja.Jos vaikka tyttö on,niin pieni prinsessakruunu saa varmasti onnelliseksi,eikä maksa paljoa.
Voihan olla,että rahaa ei ole paljon (ei meilläkään) mutta mielikuvitusta apuna käyttäen voi saada paljon aikaan.Ja kyllä minusta lapset tulee onnelliseksi ihan tollasesta pienestä muistamisesta :heart:
 
siiri
Minä en henkilökohtaisesti pidä toisenlaisista lahjoista. Haluan itse päättää mitä kohteita avustan ja mitä en ja tuo vuohijuttu esimerkiksi ei ole sellainen mihin lähtisin. Isovanhemmat kuitenkin päättävät itse kuinka toimivat. Mutta jos niitä halpoja lahjavinkkejä haluat, niin mitäpä jos vaikka teet itse lahjakortin lapsille yhteiseksi joka sisältää vaikkapa lupauksen eläintarhaan, elokuviin tms. menosta esim. tammikuussa. Pienimmille varsinkin elokuvissa käynti olisi varmasti hieno elämys.
 
vieras
Tuo on hyvä idea normiperheelle, jossa lapset saavat noin 20 -30 pakettia ja kaikki sukulaiset ostelevat.
Mutta jos tilanne on että muutenkin paketteja tullut vähän, vanhemmilta ja isovanhemmilta, yhteensä alle 10 ja muulloinkaan ei saa lahjoja kuin jouluna ja synttärinä niin on tuo aika törkeä juttu, jos vielä oman lapsen perhe on köyhä ja rahasta tiukkaa.

Eikö sitä voisi isovanhemmat laittaa ne omat ulkomaanmatkarahat niihin vuohiin, eikä pienten lasten (kaikki alle 10 v) joululahjoja?
 
Nuppu
Alkuperäinen kirjoittaja satunnainen vierailija:
No on kyllä aika inhottava tilanne. Ajatelkaa nyt vähän 3-9 vuotiaat eivät varmasti ymmärrä tämän lahjan ideaa, vaikka kuinka yrittäisi selittää. Lahjavuohihan on oikein hieno lahjaidea, mutta eiväthän lapset voi sen merkitystä ymmärtää! Siinä mielestäni menee myös isovanhempien ajatus metsään, koska lapset eivät varmasti kykene vielä ymmärtämään tälläisen lahjan ideaa. Eli kummatkin osaåpuolet jäävät ilman niin lahjan saamisen kuin sen antamisenkin iloa. Tämän tyyppiset lahjat sopivat 20v ->. Todella valitettavaa. Olisivat isovanhemmat sitten vaikka antaneet tämmöiset lahjat omille lapsilleen ja hommanneet pienille lastenlapsille jotain heidän iälle sopivaa kivaa!!!
Kyllä meidän lapset tiesivät jo 5vuotiaina mitä nuo lahjat pitävät sisällään...voipi olla eittei sitä ollut suomessa vielä silloin. Minun omat ovat jopa vieneet afrikkaan omia lelujaan ja vaatteitaan eräs joulu kun siellä jouluna oltiin...pieni kylä ja kylän lapset olivat onnellisia....muuta lahjaa lapseni ei toivonutkaan.
 
Ei ehkä lapsille suunnattuja lahjoja kuitenkaan
Kohderyhmä pikemminkin aikuiset, järjestöt, työyhteisöt jne. On se nyt kumma kun lapsille ei saa antaa materiaa lahjaksi joulunakaan.
 

Yhteistyössä