Istukka kohdunsuulla...

no mulla oli kanssa ihan vaippamaisesti istukka eli peitti täydellisesti kohdunsuun. en saanut mitään rajoitteita, mutta vuosin verta viikolle 26 asti, jolloin istukka siirtyi pois takaseinään. ainakin kaikki painavampi kantaminen, juoksuaskeleet ja ylipäätään kaikki joka sai painetta kohdunsuun alueelle niin aiheutti mulla vuotoa. oikeastaan pystyt ihan järkeilemään, että esim pomppiminen (siis vaikka jumpassa) kannattaa jättää väliin ja ylipäätään kaikki, josta aiheutuu ylimääräistä liikettä sille alueelle.

millä viikolla olet?

mulle suunniteltiin sektio raskausviikolle 36, koska lapsen ei voi antaa alkaa itsekseen syntyä istukan läpi, se on hengenvaarallinen tilanne sekä äidille että vauvalle. mulla kuitenkin istukka siirtyi tosi pitkän matkan ja vauvani syntyi alakautta lapsivesien menon jälkeen 36+0.
 
13+1.... Sitä vähän pohdin, kun teen fyysisesti tosi rankkaa työtä :/ 20 viikolla on rakenneultra ja siinä katotaan samalla se istukan sijainti, et onko lähteny nouseen ja 32 viikolla seuranta ultra....
 
okei, koska sulla viikkoja vasta noin vähän niin on todennäköistä, että istukkasi nousee nopeastikin kohdun kasvun myötä ylös. mulla huomattiin istukka kohdunsuun päällä vasta n. rv 20 kun vuosin kovasti ja oli pakko mennä katsomaan mistä vuoto johtuu.

ainakin myöhemmässä vaiheessa fyysisesti raskas työ on mun mielestä pakko jättää pois, jollei istukka ole siirtynyt.

toivottavasti istukkasi nousee pian turvallisempaan paikkaan, onnea odotukseen !
 
Minulla oli myös istukka kohdunsuun päällä alusta noin viikolle 14. Tuona aikana minulta kiellettiin yhdynnän lisäksi kaikki raskas liikunta, nostelu, pomppiminen jne. Eli oikeastaan kaikki, joka voi aiheuttaa elimistässä paineen tunnetta tai painaa istukkaa painamaan kohdunsuuta, joka taas ilmeisesti saattaa aiheuttaa vuotoa tai kohdunsuun avautumista. Mutta kun itse kyselin tuolloin muiden kokemuksia, tuntui lääkäreiden neuvot vaihtelevan kovasti. Rauhallisesti ottaisin, mutta jos sulla ei ole ollut vuotoa ei tilanne varmaan kovastikaan haittaa ja suurin osahan tosiaan nousee pois kohdunsuulta raskauden edetessä. Sanoitko lääkärille työsi laadusta? Minulle nimittäin ehdotettiin jo toimistotyöläisenä sairaslomaa, jota en suostunut ottamaan, koska en olisi jaksanut kärvistellä paikallani. Mutta tämä oli enemmän istukkaan liittyneen vuodon takia.

Tsemppiä loppuraskauteen ja toivottavasti istukka tosiaan nousee!
 

Yhteistyössä