Istukkabiopsia

  • Viestiketjun aloittaja Biopsia
  • Ensimmäinen viesti
Biopsia
Olisiko kenelläkään kokemusta istukkabiopsiasta?
Onko toimenpide suurinpiirtein samanlainen kuin lapsivesitutkimus vai esim. kivuliaampi?
Hinta on ilmeisesti lapsivesitutkimusta korkeampi?
 
Taukku
Multa on otettu vain istukkabiopsia, joten en osaa kivuliaisuutta vertailla, mutta ei istukkabiopsia erityisemmin sattunut. Ennenmminkin se oli aika epämiellyttävä, kun ensi työnnettiin neula vatsanpeitteiden läpi ja sitten ilmeisesti jotenkin "rapsuteltiin" näyte. Multa otettiin runsas näyte, joten jouduttiin useampaan kertaan "rapsuttelemaan". En siis tiedä, että miten käytännössä näyte saatiin, mutta tuntui lähinnä joltain harjaamiselta.

Hinta oli poliklinikkamaksun verran Naistenklinikalla ja tulokset tulivat viikossa.
 
näin mulla
Minä olen käynyt kaksi kertaa istukkabiopsiassa. Viime raskaudessa näytteen otto tuntui enemmän kuin mitä tässä nykyisessä raskaudessa. Ottajakin kyllä oli eri. Mutta kumminkin itse toimenpide ei niinkään käynyt kipeää vaan paremminki tuntui ikävälle. Viime raskaudessa kun se neula oli kohdussa niin tuli semmonen kamala paineen tunne kohtuun. Olo oli huono ja kun neula otettiin pois paineen tunne hävisi. Noin puolituntia näytteen oton jälkeen alkoi tuntumaan selviä supistuksia. En itse olisi pystynyt ajamaan autolla joten saattaja oli kyllä tarpeen. 2 päivää toimenpiteen jälkeen vaan otin tosi rauhallisesti eli lähinnä pötköttelin sängyllä. Oli semmonen olo et ei tehnyt mieli tehdä mitään... nostelua yms..
Kaikki meni hyvin ja terve poika syntyi 2005 keväällä.
Tässä toisessa raskaudessa näytteen otto oli jotenki helpompi. Tai itse ottaja oli varmasti parempi. Sai itse näytteenki otettua yhdellä kertaa. Pistoksia ei siis tarvinnut kummassakaan raskaudessa tehdä kuin yksi. Mutta edellisessä raskaudessa joutui sitä näytettä ottamaan kolme eri kertaa ja se tuntui inhottavalta. Ei kipeältä vaan inhottavalta.
Ja kipeä en ollut toimenpiteen jälkeen kuin noin 10 minuuttia. Eli olo oli miltei heti normaali. Ja vielä selvennykseksi kipeällä ololla tarkoitan nimenomaan sitä että tuntui semmosia kipeähköjä supisteluja.
Ja viikon kuluttua tuli tulokset ja vauvalla kromosomit ok. Ja nyt siis viikkoja jo melkein 30. Joten hyvin on mennyt.
Tämmönen kokemus mulla. =)
 
Biposia
Kiitos Taukku kommenteistasi! Mua myös kiinnostaisi kuulla, miltä operaation jälkeen tuntui. Kerrottiinko sulle, minkä ajan sisällä jotain alkaa tapahtua, jos raskaus on mennäkseen kesken?
Mulle tehtiin ekassa raskaudessa lapsivesitutkimus ja tunsin sen jälkeen yhden illan ajan neulakohdassa pienen pistoksen. Muuten koko homma oli ihan siedettävä.
 
Biopsia
Kiitos kaikista kommenteista!
Vielä keskenmenoriskistä - sanottiinko mitään suuntaa-antavaa siitä, minkä ajan kuluessa mahdollisesti alkaa tapahtua, jos jotain menikin pieleen ja raskaus keskeytyisi? Mikähän keskeytyksen muuten voi aiheuttaa - tulehdus, verenvuoto kohtuun??
 
Taukku
Pistoskohta oli illan vähän arka, mutta muuten mulla olo oli kyllä ihan OK. Varmuuden vuoksi kyllä otin ihan iisisti. Tutullani alkoi kova vuoto biopsian jälkeen, mutta raskaus jatkui kaikeksi onneksi normaalisti.

Ja kyllä mullakin yksi pisto riitti, mutta kun näytteestä tutkittiin sekä "normaalit" kromosomit että erikseen vielä kantamani (kantamamme) perinnöllinen sairaus, niin näytteen kokokin piti olla isompi. Kaikki oli onneksi hyvin ja nyt rv 29+5 menossa.
 
Bopsia 2
Minulle sanottiin Naistenklinikalla, että km tulee tästä johtuen noin viikon kuluessa, jos on tullakseen, mutta ettei syytä voida jälkikäteen mitenkään todeta. Itselleni tuli vatsakipuja ala-aulaan päästyäni, enkä kyllä julkisilla saanut kotiin mentyä. Lopun päivää pötköttelin. Kaikki meni kuitenkin lopulta ihan ok.
 
Biobsiasta
Olen myös kuullut että istukkabiobsia olisi kivuton. Näin ei kuitenkaan ainakaan minun kohdallani ollut. Itse pistäminen sattui jo niin paljon että meinasi itku tulla lisäksi pistokohta oli aivan tajuttoman kipeä lähes kolmen päivän ajan. en siis pystynyt nauramaan tai nousemaan ylös tai tekemään yleensä mitään joka vaatii vatsalihasten käyttöä. Itse pistokohta oli arka lähes kahden viikon ajan. Neuvolassa epäilivät että onko neula sitten osunut juuri johonkin vatsalihaksen hermoista kun on kerran niin kipeää tehnyt mutta en sitten tiedä.

Kaikki oli kuitenkin hyvin ja nyt menossa rv 35+1
 
Tästä aiheesta on jo kauan kun viimeksi on kommentoitu, koitan nostaa aihetta ja kyselisin onko lisää kokemuksia jaettavana??
Minulla istukkanäyte otetaan maanantaina ja pelottaa/ jännittää....
Minulta otettiin istukkanäyte loppukeväästä, kun sikiöllä oli niskaturvotusta. Ei ollut ollenkaan pahan tuntuista. Minulla oli istukka edessä ja se helpotti näytteenottoa, ainahan istukkanäyte ei onnistu jos istukka on takana ja sitä ei päästä turvallisesti biopsoimaan. Pieni nipistys tuntui, kun neula menee ihon ja vatsakalvon läpi, muuten tuntui vain vähän kummalliselta. Katselin kattoa toimenpiteen ajan. Jälkeenpäin ei ollut mitään tuntemuksia, ei vuotoa, ei supistelua, ei mitään. Alustavat vastaukset tavallisimmista trisomioista tulivat parissa päivässä ja lopulliset puolessatoista viikossa. Meillä oli lopulta kaikki kromosomit normaalit. Sanoisin että näytteenottoa itseään ei tarvitse jännittää. Tsemppiä kovasti ❤
 
  • Tykkää
Reactions: Anelmila
Minulta otettiin istukkanäyte loppukeväästä, kun sikiöllä oli niskaturvotusta. Ei ollut ollenkaan pahan tuntuista. Minulla oli istukka edessä ja se helpotti näytteenottoa, ainahan istukkanäyte ei onnistu jos istukka on takana ja sitä ei päästä turvallisesti biopsoimaan. Pieni nipistys tuntui, kun neula menee ihon ja vatsakalvon läpi, muuten tuntui vain vähän kummalliselta. Katselin kattoa toimenpiteen ajan. Jälkeenpäin ei ollut mitään tuntemuksia, ei vuotoa, ei supistelua, ei mitään. Alustavat vastaukset tavallisimmista trisomioista tulivat parissa päivässä ja lopulliset puolessatoista viikossa. Meillä oli lopulta kaikki kromosomit normaalit. Sanoisin että näytteenottoa itseään ei tarvitse jännittää. Tsemppiä kovasti
Kiitos sinulle kommentista! Vastaan myöhässä mutta luin kyllä tuolloin heti, helpotti oikeasti kovasti tuota pelkoa, vaikka kyllä- jännitti se näytteenotto todella paljon. Koitos on nyt takana ja odotellaan tuloksia. Jälkioireita ei juuri tullut, muutaman tunnin vatsalla hieman ajoittaista juilimista, muttei juuri kummemmin haitannut, töihin menin heti iltavuoroon. Istukasta löytyi kystiä, nyt jännitetään tosiaan vielä se näyte ja sitten myöhemmin tutkivat onko kystat kutistuneet ja mitä mahaan kaikkiaan kuuluu. Sikiö itsessään näytti normaalilta ja venkoili sielä ultratessa ahkeraan. Mutta Ei olekaan aivan huoletonta tämä odottelu vissiin… toivottavasti sinulla on kaikki sujunut hyvin!!!! Joko vauva on syntynyt? 🙂 Voimia tähän hämyisään alkutalveen ja tsemit sinnekin!!❤
 
  • Tykkää
Reactions: hill4
Kiitos sinulle kommentista! Vastaan myöhässä mutta luin kyllä tuolloin heti, helpotti oikeasti kovasti tuota pelkoa, vaikka kyllä- jännitti se näytteenotto todella paljon. Koitos on nyt takana ja odotellaan tuloksia. Jälkioireita ei juuri tullut, muutaman tunnin vatsalla hieman ajoittaista juilimista, muttei juuri kummemmin haitannut, töihin menin heti iltavuoroon. Istukasta löytyi kystiä, nyt jännitetään tosiaan vielä se näyte ja sitten myöhemmin tutkivat onko kystat kutistuneet ja mitä mahaan kaikkiaan kuuluu. Sikiö itsessään näytti normaalilta ja venkoili sielä ultratessa ahkeraan. Mutta Ei olekaan aivan huoletonta tämä odottelu vissiin… toivottavasti sinulla on kaikki sujunut hyvin!!!! Joko vauva on syntynyt? Voimia tähän hämyisään alkutalveen ja tsemit sinnekin!!
Kiva kuulla että sait helpotusta jännitykseen. Toivotaan, että kaikki on kuitenkin hyvin! Olen itse ihan loppuraskaudessa ja odottelen vaan, että vauva päättäisi syntyä.
 

Yhteistyössä