istukkatutkimus

Heissan,

laitoinkin kysymyksen tuonne odottajien puolelle, mutta tuli niin tylsä vastaus, että päätin kokeilla omasta ikäryhmästä. Eli toista odotan ja ikää yli 35 v. Tässä mietin istukkatutkmukseen menoa, jossa siis koromosomit selviävät. Kamalasti mietityttää, kosak keskemenoriski 0,5-1 %. Pieni, mutta silti. Menen toki parhaalle mahdolliselle yksityislääkärille.

Onko kenellekään tehty ja menikö kaikki hyvin? Vatatkaan nyt kiltit joku. Ilman miksi menet ja muuta tuomitsevaa.


 
myy
Mä olin menossa ko. tutkimukseen ison niskaturvotuksen takia, mutta eivät pystyneetkään ottamaan näytettä takaseinäistukan takia.
Istukka oli niin pahasti, että keskenmenoriski olisi kasvanut huomattavasti, kun olisivat joutuneet pistämään lapsiveden läpi.
Lääkäri (Taysissa) sanoi, ettei uskalla ottaa ja niinpä odotettiin 2 vkoa, jonka jälkeen otettiin lapsivesinäyte. Sen otto meni hyvin, eikä mitään ongelmia jälkikäteen esiintynyt.

Mä siis päätin, että menen istukkatutkimukseen(ja lapsivesitutkimukseen) keskenmenoriskistä huolimatta, koska en olisi pystynyt odottamaan synnytykseen asti saadakseni tietää, onko lapsella kromosomivirhe.

Ei tästä nyt sulle mitään apua ollut, mutta kerroinpa oman tarinani.
 
Minulle on tehty sekä lapsivesipunktio että istukkatutkimus. Ihan samalta tuntuivat molemmat. Pisto tuntui ikävältä ja maha oli jomottava ja siinä oli harjoitussupparin kaltainen kiristävä tunne n. puolen tunnin ajan näytteenoton jälkeen. Sain molemmilla kerroilla (kyseessä siis eri raskaudet) lähteä saman tien kotiin. Otin rauhallisesti ja lähinnä makailin, vaikka niin ei erityisesti käsketty tehdä. Keskenmenoja ei tullut. Istukkabiopsian tulokset tulivat postitse kotiin alle viikossa, lapsivesipunktion tuloksia sain odotella kolmisen pitkää viikkoa.

Keskenmenoriski on suurimmillaan kahden päivän ajan näytteenotosta ja häviää kokonaan viikossa. Keskenmeno voi aiheutua tulehduksesta tai lapsiveden pois vuotamisesta. Sitä vähentää lääkärin kokeneisuus. Luulisin, että eniten punktioita tehdään ja siis eniten kokemusta löytyy isojen sairaaloiden sikiötutkimusyksiköistä. Minulla on sellainen käsitys, että yksityisellä puolella punktioita tekevät ovat usein juuri niita samoja julkisten sairaaloiden kokeneita gynekologeja.
 
Kiitos kaikille vastauksista! Ensi vkolla menen kuuntyelemaan yksityiselle sydämensykeen, kun aiemmat keskemenot kauhistuttavat. Täytyy kysyä mielipidettä muista tutkimuksista. Lohduttaa, kun kaikilla kuitenkin mennyt hyvin!

 
Turkkeli
Minulle on tehty myöskin istukkabiopsia. Ja erittäin positiivinen kokemus. Suosittelen Helsingin Mehiläistä ja sieltä dosentti Sirkka Liukkosta. Huipputekijä Suomessa.
 

Yhteistyössä