Istumapaikka raskaana olevalle?

  • Viestiketjun aloittaja "baby on board"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
No olen ollut usein bussissa näin, enkä näe siinä mitään ongelmaa? Jossei itse pysy pystyssä voi hakeutua nojaamaan sinne jotain seinää vasten tai penkkien väliä. Siinä jos pitää lasta vaikka omia jalkoja vasten ja kädestä niin ei varmasti kaadu. Ja sylissä menee vielä paremmin. Ehkä minulla on sitten vähän parempi tasapaino. :D Eipä kuulkaas niissä penkeissäkään kauhean hyvin pysy jos tulee äkkijarrutus!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28483740:
raskaus ei ole sairaus, eikä raskaana oleva tarvii mitään erityiskohtelua.
Esimerkiksi kuitenkin pääkaupunkiseudun liikennevälineissä osa paikoista on osoitettu liikuntarajoitteisille, raskaana oleville ja vanhuksille. Ihan siinä tuon istumapaikan osoittavassa kyltissä on nainen ison mahansa kanssa. Kyllä silloin minusta on niin, että varsinkin kyseiset paikat on osoitettu ensisijaisesti näille ryhmille, toissijaisesti muille.

Se, että raskaus ei ole sairaus, ei poista sitä tosiasiaa, että on hyvien tapojen mukaista tarjota paikkaansa jollekin joka sitä fyysisten ominaisuuksien takia tarvitsee enemmän kuin sinä.
 
[QUOTE="vieras";28483974]No olen ollut usein bussissa näin, enkä näe siinä mitään ongelmaa? Jossei itse pysy pystyssä voi hakeutua nojaamaan sinne jotain seinää vasten tai penkkien väliä. Siinä jos pitää lasta vaikka omia jalkoja vasten ja kädestä niin ei varmasti kaadu. Ja sylissä menee vielä paremmin. Ehkä minulla on sitten vähän parempi tasapaino. :D Eipä kuulkaas niissä penkeissäkään kauhean hyvin pysy jos tulee äkkijarrutus![/QUOTE]

Sä et ilmeisesti ole menny ruuhkabussilla ollenkaan, vai hakeudutko sä nohin paikkoihin pukkaamalla jo niissä olevat ihmiset veks?
 
"vieras"
Sä et ilmeisesti ole menny ruuhkabussilla ollenkaan, vai hakeudutko sä nohin paikkoihin pukkaamalla jo niissä olevat ihmiset veks?
niinpä. Ja äkkijarrutuksessa toki istumapaikka on turvallisempi, siinä iskeytyy edellä olevan penkkiä vasten todennäköisesti, seisovat iskeytyy lattiaan. Raskaana olevalle (sikiölle) ja pikkulapselle Tai vanhukselle esim. sellainen on vaarallisempaa kuin terveelle aikuiselle.
 
"vieras"
Sä et ilmeisesti ole menny ruuhkabussilla ollenkaan, vai hakeudutko sä nohin paikkoihin pukkaamalla jo niissä olevat ihmiset veks?
Voi mäkämäkä sentään. Suunsa voi avata ja pyytää, tämmöinen asia mikä monelle on ihan vieras asia ja moni on myös kohtelias ja päästää lapsen kanssa sellaiselle paikalle. Ei elämä ole noin vaikeaa.

Joo istumapaikat on turvallisempia ehkä, mutta oletetaan nyt ettei se bussi mene ja aja kolaria niin kyllä se seisominenkin ihan hyvin lasten kanssa luonnistuu! Ihme erikoiskohtelua vaaditaan joka paikassa. Ei minun mieleni tästä muutu enkä vieläkään ala lapsia säälimään busseissa, sanoitte mitä sanoitte.
 
"Niinpä"
[QUOTE="vieras";28484157]Voi mäkämäkä sentään. Suunsa voi avata ja pyytää, tämmöinen asia mikä monelle on ihan vieras asia ja moni on myös kohtelias ja päästää lapsen kanssa sellaiselle paikalle. Ei elämä ole noin vaikeaa.

Joo istumapaikat on turvallisempia ehkä, mutta oletetaan nyt ettei se bussi mene ja aja kolaria niin kyllä se seisominenkin ihan hyvin lasten kanssa luonnistuu! Ihme erikoiskohtelua vaaditaan joka paikassa. Ei minun mieleni tästä muutu enkä vieläkään ala lapsia säälimään busseissa, sanoitte mitä sanoitte.[/QUOTE]

Moukka mikä moukka.
 
  • Tykkää
Reactions: Oisku
Irlannissa on vielä kunnioitusta toisia kohtaan. Suomalaisiin hyvin ystävällistä väkeä ja vaikka bussit tulisi ihan täyteen käytäviä myöten, en ole kokenut saaneeni ns turpiini siellä. Suomessa se on yks ja sama. Mistäpä tiedät mikö selkävaivainen 20v siinä penkillä istuu. Irlannissa muuten osataan pyytää apua ja istumapaikkaa, täällä te mulkoilette ja puhisette jos ei auteta ja jos autetaan niin tullaan silmille "mä mikään invalidi ole!"

Että tämä mun kokemukseni.
 
"Mie"
Asun niin pienellä paikkakunnalla ettei tarvii bussilla koskaan matkustaa ja vaikka joskus matkustaisinkin niin ne ei kyllä koskaan ole niin täynnä että kaikki paikat olisi varattu :D Mutta kyllä mä ainakin pidän sitä ihan itsestään selvyytenä että vanhuksille ja raskaana oleville pitäisi tarjota sitä istumapaikkaa, samaten ovien auki pitäminen. Jos vaikka kauppaan mennessä tai tullessa takanani on vanhus, raskaana oleva tai nainen vaunujen kanssa niin tottakai sillon pidän ovea auki!
 
"Maria 85"
Joskus miettinyt kuumeisesti koko bussimatkan täydessä bussissa että oliko yksi nainen raskaana vai vain lihava. Oikeesti aina ei tiedä eroa niin aika noloa lähteä ylipainoisille paikkaa tarjoamaan.
 
Suomi, tai ainakin Helsinki on sellainen että istumapaikkaa ei anneta kenellekään, ei vaikka siinä penkin vieressä seisoisi taapero tai viimeisillään raskaana oleva. Katsellaan vaan ikkunasta ulos tai näprätään puhelinta ja ollaan niin kuin ei huomattaisi mitään :D
Mulla erilaisia kokemuksia. Asuin raskaana ollessani ihan Helsingin keskustassa, kuljin lähinnä ratikalla ja en muista kertaakaan etteikö paikkaa olisi tarjottu kun olin siis jo sen verran raskaana että vatsa kunnolla näkyi. Sen kyllä pistin merkille et lähes aina nää paikan tarjoajat olivat 30-40-vuotiaita miehiä. Vissiin tuoreita isiä tai pian tulevia. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Day
Itte tarjoan istumapaikkaa niin raskaana oleville kuin vanhuksille/invalideille ym. Kuuluu mielestäni ihan normaaleihin hyviin käytöstapoihin.

Mä olin tossa alkuvuodesta viimesilläni ja matkustin kaupasta kotiin bussilla kahden kauppakassin (+oma olkalaukku) kanssa. Istahdin melkein tyhjässä bussissa invapaikalle kaikkine kantamuksineni (aika leveesti olin kun iso maha ja toppatakki) niin yhtäkkiä, hyvä ettei mun päälle istunut vanha eukko. Jotain se murmutti, että nykynuoriso on niin törkeää että vie nämä heille tarkoitetut invapaikat ym mäkämäkä. Kohteliaasti huomautin, että Anteeksi nyt vain, mutta olen viimeisilläni raskaana joten minullakin on oikeus tähän paikkaan (osoitin vielä kylttiä missä raskaana olevan kuva). Eukko repes vielä pahemmin mäkättämään, että kun hänellä on tämä kihti ja niin kolottaa, nykynuoriso paskaa ymym. Siinä se sitten mäkätti mun kylkeen liimautuneena koko matkan kunnes jäi ensin pois.. Kaiken lisäks bussissa oli paljon muitakin istumapaikkoja vapaana, mutta eipä ne rouvalle kelvanneet. :)
 
"vieras"
Käytän tosi harvoin julkisia, joten kokemusta ei ole kuin yhdestä kerrasta. Ja tällöin paikan tarjoaja oli koko bussin vanhin naishenkilö!!! Kieltäydyin kohteliaasti. Kukaan muu ei asiaan reagoinut, ei edes ne, jotka istuivat raskaana oleville (ja vanhuksille ja vammaisille) tarkoitetuilla paikoilla. Ja mun tila ei varmasti jäänyt kellekään arvailujen varaan sen verran pitällä rasaus oli.
 
[QUOTE="Maria 85";28484652]Joskus miettinyt kuumeisesti koko bussimatkan täydessä bussissa että oliko yksi nainen raskaana vai vain lihava. Oikeesti aina ei tiedä eroa niin aika noloa lähteä ylipainoisille paikkaa tarjoamaan.[/QUOTE]

Tähän ongelmaanhan on briteissä keksitty ratkaisu: raskaana oleville jaetaan "Baby on board"-rintanappeja :D
 
Mulla erilaisia kokemuksia. Asuin raskaana ollessani ihan Helsingin keskustassa, kuljin lähinnä ratikalla ja en muista kertaakaan etteikö paikkaa olisi tarjottu kun olin siis jo sen verran raskaana että vatsa kunnolla näkyi. Sen kyllä pistin merkille et lähes aina nää paikan tarjoajat olivat 30-40-vuotiaita miehiä. Vissiin tuoreita isiä tai pian tulevia. :)
Mä varmaan kuljen väärillä bussilinjoilla sillä mun silmiin ei kovin usein ole sattunut tyyppejä jotka antaa paikkansa sitä enemmän tarvitsevalle. Näin äkkiseltään mietittynä niin mä en ole kertaakaan nähnyt bussissa miestä joka antaisi paikkansa jollekin toiselle.
 
Ulkokuori pettää
Mistä aloittaja tietää onko edessä istuva nuori ihminen terve?? Itselläni on etenevä lihassairaus joka ei näy päälle päin, mutta sen takia en edes pysty matkustamaan julkisilla.

Minulla on invamerkki etuikkunassa. Olen siitä huolimatta saanut monet mulkaisut, kun jätän autoni inva paikoille. Ärsyttää kun jotkut ihmiset ovat niin pölvästejä, että tekevät ties mitä päätelmiä ulkonäön perusteella. Pystynhän minä kävelemään -hyvänä päivänä vajaan kilometrin. Siinä täytyy kauppareissunkin reitti miettiä tarkkaan jos mielii supermarkettiin ostoksille.
 
Khimaira
[QUOTE="vieras";28484157]Voi mäkämäkä sentään. Suunsa voi avata ja pyytää, tämmöinen asia mikä monelle on ihan vieras asia ja moni on myös kohtelias ja päästää lapsen kanssa sellaiselle paikalle. Ei elämä ole noin vaikeaa.

Joo istumapaikat on turvallisempia ehkä, mutta oletetaan nyt ettei se bussi mene ja aja kolaria niin kyllä se seisominenkin ihan hyvin lasten kanssa luonnistuu! Ihme erikoiskohtelua vaaditaan joka paikassa. Ei minun mieleni tästä muutu enkä vieläkään ala lapsia säälimään busseissa, sanoitte mitä sanoitte.[/QUOTE]

Nyt ymmärrän paremmin niitä laukkujaan tyhjällä penkillä lepuuttavia vanhempia rouvia :snotty:
 
  • Tykkää
Reactions: Phoebsi
EI
[QUOTE="baby on board";28483693]Te,jotka olette tai ootte olleet raskaana, onko teille esim. julkisissa liikennevälineissä tarjottu istumapaikkaa, kun maha alkaa olla iso?

Jotenkin olin kai ajatellut, et näin olis tapana tehdä (itse tarjoan), mutta nyt ekaa vauvaa vikoja viikkoja mahassa kantaen olen kyllä joutunut seisomaan, vaikka invapaikoilla bussissa istuisi ihan terveitä, nuoria ihmisiä. Kyse ei ole siis siitä, että ihan välttämättä tarvitsen istumapaikan, kunto on ihan kohtalainen edelleen, mutta vaikuttaako teistäkin vähän epäkohteliaalta?

Tänään oli "hauska" juttu pysäkillä. Setä, n. 50v. tuijottaa mun mahaa monta minuuttia ja kun luontevasti seisoskelujärjestyksen mukaisesti vyöryn ennen sitä bussiin, toteaa setä että "Ahneet ensin...!". Oon niin ahne, että nielen vauvoja...;)[/QUOTE]

Meinasin pyörtyä, kun ootin toista ja ikäeroo oli alle vuosi.
 
Harvoin kuljin/kuljen julkisilla mutta nekin kerrat raskaana ollessa on aina tarjottu paikkaa. (jopa ruuhka-aikana Helsingissä)

Itse nousen heti seisomaan jos vanhempi ihminen/raskaana oleva nousee bussiin, eikä muita paikkoja ole vapaana. Halusi sitten istua tai ei.

Olen muutamasti hätistänyt terveet pois invapaikoilta, jos eivät itse "epähuomiossa" ole huomanneet väistää vanhuksen tieltä.



Toi setä n. 50v oli kyllä ehana, hyvä että ihmisillä on huumorintajua:heart:
 

Yhteistyössä