Istuttamisesta

Meidän 4,5 kk ikäinen poika on nyt 3 vkoa pönkenyt istumaan sylissä, sitterissä ja makuulla kun ottaa käsistä kiinni. En ole vielä uskaltanut antaa istua kuin sylissä kainaloista tukien. Kysyin neuvolasta milloin voi alkaa harjoitella istumista tuen kanssa ja terkka sanoi että vasta kun vauva pysyy itse istumassa lattialla! Kuulostaa oudolta, eihän istuminen tuen kanssa ole sitten mikään kehitysvaihe... Kertokaas nyt kokeneemmat milloin uskaltaa aloittaa istumisharjoitukset sohvalla ja syöttötuolissa ettei vaan tule mitään vahinkoa. Selkä vaikuttaa melko suoralle, mutta vatsa on vielä vetelä ja pää kovin painava.
 
meillä ei olla ko kohta 4kk ja on jo pari viikkoa pungennu istuun. suuttuu kauheesti jos ei pääse sylissä istumaan pystyyn, mikään upoli-istuva asento ei sylissä kelpaa. siispä oonki koittanu aina vaihdella asentoja, mutta kyllä minä pojan annan jonki aikaa sylissä ollessaan istua. meillä on kyllä ollu jäntevä jo aivan pienestä asti ja kaikki on ihmetelly että miten pitää päätäänki jo pienenä ylhäällä. on varmaan vähä lapsesta kiinni.

minäkin kuulisin mielellään kokeneempien mielipiteitä
 
Meillä myös tyttö punki aina sylissä istumaan ja neuvolassa sanoi että jos itse sillee istumaan nousee sylissä niin saa istua mut ei saa esim. tyynyillä tukea istumaan. Sitterissäkin nousee istumaan vaikka sitteri aika makuuasennossa mut syöttötuolissa ei oikein vielä pysty istumaan, heiluu vaan kun kaverilla kokeilin. Ei olla syöttötuolia vielä edes hankittu.
 
Meillä on aloitettu lyhyinä aikoina syöttötuolissa tuettuna istumiset jo ennen kuin istui ilman tukea lattialla ja siihen saatiin ihan neuvolasta lupakin. Ei kyllä ihan noin pienenä ollut,mutta tuolloinkin istuttiin hetkellisesti sylissä,kun ei puoli istuva asento miellyttänyt. Oltaiskohan oltu n.6kk,kun syöttötuolia jo kokeiltiin..ihan tarkkaan en muista. Mitään ongelmia ei ole kummallakaan lapsella siitä ollut. =)
 
meillä 2 kk iästä asti istunut sylissä. 3 kk iästä pumpossa. (sori, pehmee p kirjain ei toimi :)) 3 kk iästä rattaissa. 5 kk iästä syöttötuolissa. 5 kk iästä itse ilman tukea pieniä hetkiä lattialla. nyt istuu jo ilman tukea ja ikää vähän yli 6 kk. eikä neuvolassa olla koskaa oltu tuota vastaan. jokainen tavallaan.
 
Meillä kaksostytöt alkoi istua itse ennen puolen vuoden ikää, neuvolassa kovasti moitti ja sanoi ettei saisi istuttaa. Jos kerran lapset itse istuu niin olisiko pitänyt käydä laittamassa pitkälleen joka kerta kun rupesivat istumaan :LOL:
 
meillä kans ängetty pystyyn jo pari kuukautta.sylissä ollaan istutettu ja pikkusen harjoteltu syöttötuolissa.en rupea pitämään lasta väkisin makaavassa asennossa jos lapsi itse haluaa pystympään.ja kaikki kehittyy omalla ajallaan. :)
 
Harva vauva enää tuon ikäisenä tykkää olla sylissä makuu asennossa,minulla ei yksikään.Ja tämä nuorimmainen reilu 4kk:tta on saanut istuskella jo ihan hyvän aikaa sylissä,ei nyt mitään jatkuvaa istumista ettei selkä väsy mutta aina kun ite haluaa.Kysyin kerran lääkäriltä kun aina sanotaan että noin pientä ei saa istuttaa,että saako vauva istua jos ite pyrkii niin lääkäri sanoi että silloin kun vauva ite nousee silleen niin saa istuttaa.Ja eihän ketään voi väkisin pakottaa makaamaan.Eli oon antanut istua sylissä mutta ei oo valmis syöttötuoleihin vielä.Sitten syöttötuoliin kun osaa ite paremmin istua.
 
Meilläkin poika alkoi tosi varhasessa vaiheessa istumaan sylissä. 5,5 kuukauden ikäsenä poika oppi istumaan lattialla ilman tukea, enkä oo ruvennut sitä estämään. Neuvolassa vaan ihmettelivät että kylläpäs poika oppi aikaisin istumaan.
 
Meillä kans tuo tyttö (nyt 6kk 2vk) on noussut jo aikaisin sylissä istumaan ja 4kk ikäisenä veti jo itsensä rattaissa ja sitterissä vatsa lihaksilla ja käsillään istumaan. Ja kun tyttö kerran istua nakotti jo noissa peleissä niin hyvin, niin annoimme sitten istua jo syöttötuolissakin kun osasi korjata itse asennon. Mutta vieläkin otamme heti pienenkin valituksen tullessa syöttötuolista pois ettei selkä väsy liikaa. Ja tuo valitus on ainoa jolla lapsi osaa ilmoittaa että nyt riitttää istuminen. Ja Bombo on maailman paras istumapaikka. Siinä jaksoi saunotella melki puoli tuntia... :whistle:
 

Yhteistyössä