itkettää tuo pojan iho..

voi voi... kokeiltu on rypsiöljy ruokaan, atarax, rasvattu on pumppupullosta (poika huutaa heti kun vaan näkeekin rasvapurkin). Tuo maito juttu on aika kakspiippunen kun lääkäri ei oo testeissä todennu sitä niin ei saada avustusta kun käydään ostamassa. Kyllähän ne rahat jostain saadaan raavittua kasaan mutta silti....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2005 klo 20:01 Äiskäpäiskä kirjoitti:
voi voi... kokeiltu on rypsiöljy ruokaan, atarax, rasvattu on pumppupullosta (poika huutaa heti kun vaan näkeekin rasvapurkin). Tuo maito juttu on aika kakspiippunen kun lääkäri ei oo testeissä todennu sitä niin ei saada avustusta kun käydään ostamassa. Kyllähän ne rahat jostain saadaan raavittua kasaan mutta silti....
niin.. ja sibicortiakin on koklattu. se on ainut kortisoni mikä auttaa. Mutta siinäkin on se ongelma että kun sitä ei sais mennä missään nimessä silmiin ja poika kyllä hankaa silmiään välillä, sitä ei voi estää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2005 klo 17:43 yks äitsykkä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.03.2005 klo 11:18 mammukka75 kirjoitti:
Meillä myöskin pojalla atooppinen iho. Yksityislääkäri suositteli meille Elidel-voidetta, joka on pitänyt ihottuman välillä kokonaan poissa ja selvitty pelkillä perusrasvoilla pitkäänkin. Kysele lääkäriltä, sopisiko teille?
:hug:
Hei, mitä tuo Elidel-voide on? Saako sitä ilman reseptiä?
Elidel (tai toinen vaihtoehto Protopic) on takrolimuusivoide, joka toimii kuten kortisoni, mutta sillä ei ole kortisonin sivuvaikutuksia. Vaatii lääkärin reseptin. On paljon kalliimpaa, mutta muistaakseni nykyisin sv-korvattava. Hoidon alussa se aiheuttaa kutinaa, mutta se rauhoittuu parissa päivässä. Nopeampi teho kuin kortisonissa. Siinä pähkinänkuoressa.

Sulle äiskäpäiskä: heti lasten allergialääkärille, ellette ole jo käynyt. Jos asut pääkaupunkiseudulla tai lähistöllä, tiedän muutamia hyviä lääkäreitä. Allergiatestit ei ole 100 %, oireet ratkaisee. Maito, kananmuna ja kotimaiset viljat on lasten yleisimpiä allergisoivia ruoka-aineita. Altistus kertoo varman tuloksen. Niinkun tuossa ylempänä joku jo mainitsi, pari viikkoa pidetään esim. maidoton dieetti. Jo pelkkä dieetti kertoo paljon, esim. jos kyse on maidosta, iho alkaa siistiytyä pikkuhiljaa ja raapiminen vähenee. Voimia teille :hug:
 
Mameli
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.03.2005 klo 20:01 Äiskäpäiskä kirjoitti:
voi voi... kokeiltu on rypsiöljy ruokaan, atarax, rasvattu on pumppupullosta (poika huutaa heti kun vaan näkeekin rasvapurkin). Tuo maito juttu on aika kakspiippunen kun lääkäri ei oo testeissä todennu sitä niin ei saada avustusta kun käydään ostamassa. Kyllähän ne rahat jostain saadaan raavittua kasaan mutta silti....

Siis vain allergiatesteissä todettu? Meillä ei tytöllä näy testeissä mitään joten tehtiin altistus, joka oli positiivinen. Nyt käytössä Nutri-Junior ja tytön iho on kuin silkkiä verrattuna mitä oli ennen NJ:a.
 
bagheera
Meidän esikoisen iho oli todella karseen näköinen noin 3kk ikäisenä.Vereslihalla jne.Syyksi paljastui maitoallergia,joka ei näkynyt ihotestissä eikä verikokeessa,vaan tuttelialtistuksessa kahden päivän viiveellä.
Essex on hyvä voide,samoin abobase ja basan 2.Sibicortea kortisoonina.Meille muuten sanoi lastenlääkäri siitä viikko kortisoonia ja sitten viikko ilman systeemistä,että sillä joutuu vaan kierteeseen.Samaa sanoi mulle itselleni aikoinaan ihotautilääkäri.Eli kortisonia niin,että ihottuma on pois.Ei ole ollut haittaa tuosta meidän jo 9v pojalle.
Mun mielestä teidän pojan ihottuma kuullostaa ihan selvästi ruoka-allergialta.Vaadi uusia tutkimuksia vaikka yksityisen kautta.
Kannattaa muuten kylvettää usein,iho huomattavasti parempi sen jälkeen.Rasvakin imeytyy paremmin. :hug:
 
meillä neljä vuotiaalla todettu atooppinen ihottuma. välillä raapii selkää on ihan kun olisi kisssan kanssa tapellu. me käytetään abobasea aika tehokas rasva. sellasessa pumppu pullossa. kylvyssä välillä öljy. tai jotai natusan tuotteita aikas mietoja ovat. liityttiin atopia liittoon nyt ekaa kertaa tuli sieltä postia. 5 kertaa vuodessa tulee ihon aika lehti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.04.2005 klo 08:42 bagheera kirjoitti:
Meidän esikoisen iho oli todella karseen näköinen noin 3kk ikäisenä.Vereslihalla jne.Syyksi paljastui maitoallergia,joka ei näkynyt ihotestissä eikä verikokeessa,vaan tuttelialtistuksessa kahden päivän viiveellä.
Essex on hyvä voide,samoin abobase ja basan 2.Sibicortea kortisoonina.Meille muuten sanoi lastenlääkäri siitä viikko kortisoonia ja sitten viikko ilman systeemistä,että sillä joutuu vaan kierteeseen.Samaa sanoi mulle itselleni aikoinaan ihotautilääkäri.Eli kortisonia niin,että ihottuma on pois.Ei ole ollut haittaa tuosta meidän jo 9v pojalle.
Mun mielestä teidän pojan ihottuma kuullostaa ihan selvästi ruoka-allergialta.Vaadi uusia tutkimuksia vaikka yksityisen kautta.
Kannattaa muuten kylvettää usein,iho huomattavasti parempi sen jälkeen.Rasvakin imeytyy paremmin. :hug:
Lainaampas vähän tätä.
Meillä vastaava n.4kk iässä. Naama oli aivan kamalalla märkivällä ihottumalla.Neuvolan lääkäri piti vain atooppisena ihottumana.Onneksi pääsin pikana lasten erikoislääkärille joka otti tosissaan.Saimme tulehtuneeseen ihoon Dactacort-kuurin (rasvaa jota saa myös ilman reseptiä. Maitoallergiahan pojalla oli. EI näkynyt verikokeissa.
Lisäksi saimme ohjeet NIZORAL-kylpyihin.
Toki oli alussa kallista ostaa erikoismaitoa apteekista ilman kelakorvausta, jotka saatiin kuitenkin myöhemmin takautuvasti.
Meillä Atarax käytössä myös (tark. kylläkin 1v.alkaen)
Olkaa sitkeitä ja aktiivisia itsekkin. Minä epäilin maitoallergiaa heti 1kk alk. kun korvikkeet tuli mukaan kuvioihin. 4kk iässä pahentui kun loppu imetys kokonaa. Neuvolan lääkäri vetosi aina atooppiseen ihoon...jne
Tsemppiä kaikille "rapsuttelijoiden" äideille (ja isille myös) :D
 
Vanha aloitus.. Vastaan silti, jos vaikka joku uusi palstalla saisi uutta tietoa. Nimittäin tarkkailkaapa pyykinpesuaineita, niissä on ainetta nimeltä zeoliitti, ikäänkuin keinotekoinen savi, joka aiheuttaa mm. atopiaa. Zeoliitittomiakin on, maksavat hiukkasen enemmän mutta ovat turvallisempia! :)
 
Vanha aihe, mutta pitkästä aikaan oon täällä taas lukemassa ja pakko oli vastata. Ihan kaikkia vastauksia en ehtinyt lukea, mutta tässä ehkä vielä muutama neuvo, jos vaikka vielä auttaisi.

Elikä meillä myös atoopikko (sekä allergikko - maito ja muna), ja olimme Allergiasairaalassa rasvausopetuksessa. Pahimmillaan olevalle atopialle (eli yleensä talvella) pitäis laittaa 2 kertaa kostealle iholle rasvaa koko iholle aamuin illoin ja kortisonia atooppisiin kohtiin lumiukkomaisesti. Kesällä kun parempana, voi rasvata vain kerran. Ymmärtääkseni liian paljon rasvaaminen ei oo hyväksi myöskään. Huom, kortisonikohtiin ei saisi laittaa tavallista tavallista rasvaa, sillä jos rasvat ovat päällekkäin ei kortisoni tehoa niin hyvin. Tämän virheen tein itse, ennen kuin sain kuulla asiasta. Sitten kun atopia on tarpeeksi pahana, kuten sinun tapauksessa, laitetaan kyseiset paikat kääröihin. Vanhasta lakanasta leikkasin pitkiä suikaleita, jotka pyöritin nilkan ja taipeen ympärille ja sitten putkiloharsot päälle ja jos ei vieläkään pysynyt, niin teippiä. Näin kortisoni todella pääsi vaikuttamaan eikä vauva voinut kääröjen takia yöllä raapia nilkkaansa ja taipeitansa auki. Sain myös 2% kortisonia Duocortia pahimpiin kohtiin laitettavaksi ja 1% Sibicorttia laitoin muualle.

Nyt viimeisellä käynnillä allergiasairaalassa lääkäri vielä kertoi, että ihan pahimmissa tapauksissa käyttävät keinoihoa hyväksi. Eli kortisonirasvaa pahaan kohtaan ja keinoiho päälle. Siellä saa sitten kortisoni muhia ja vaikuttaa sekä tietenkin parantaa. Meidän ei vielä tähän ole tarvinnut turvautua.

Meillä myös oli jossain vaiheessa ihan verellä, ja lääkäri sanoi myös tähän, ettei missään nimessä saisi päästää siihen kuntoon vaan jatkuvasti hoitaa rasvalla ja kortisonilla ihoa. Kortisonia laitetaan niin kauan kuin oireita, ja sitten yhtä monta päivää väliä. (2vko ja 2vko kuurit ovat siis vanhaa tietoa). Välipäivinä hoitona on perusrasva. Tätä jatketaan ympäri vuoden. Kesällä aurinkokylvyt toimivat myös, mutta kantsii aloittaa auringossa olo lyhyinä aikoina, sillä aluksi voi vaikuttaa päin vastoin, jos ei altista myös aurinkoon pikku hiljaa.

Nyt vauva yli 1v. ja eka talvi atopia oli nilkoissa ja taipeissa sekä rupesi jo leviämään tän vuoden puolella reisiin, vatsaan, selkään ja kaulaan. Lääkäri käski ensi talvena tarkkailemaan ranteita, joihin tod.näk. tulee seuraavaksi. Nämä kohdathan ovat märkinä ja haalarin hihat hiertävät niitä, joten siksi yleinen kohta, johon tulee.

Niin ja sen verran vielä, että meillä maitoaltistuksessa atooppiset kohdat selvästi reagoi. Vaikka laitettiin kortisonia, niin maitoa juotaessa olivat nilkat, taipeet ja varsinkin posket aivan kirkkaan punaisena. Lisäksi oli suolisto-oireita, ja maitoallergia lopulta todettiin. Ei siis selvinnyt Prick-testeissä. Nyt maidonlopettamisen jälkeen iho ollut parempana, mutta toisaalta taas kesäkin lähenee ja huoneilma ei ole enää niin kuivaa, joten sekin tod.näk. vaikuttaa.

Toivottavasti näitä tiedoista on apua itse kullekin atopiasta kärsivälle ja tsemppiä myös tältä suunnalta sulle. Tiedän, mitä se on, kun näkee pikkuisen vaan raapivan, eikä voi tehdä mitään. Näkee, että häntä häiritsee, eikä kortisoni ole vielä alkanut vaikuttamaan.Onneksi kesä on kohta jo ovella ja on parempia aikoja tiedossa. :hug:
 
Omenankukka
Olimme viime viikolla ekaa kertaa atooppisen ihon vuoksi allergialääkärillä. 1 v 3 kk ikäisellä pojallamme on ollut puolen vuoden ajan iho-oireita, punaisia läikkiä lähinnä kasvoissa ja taipeissa. Itsekin olemme huomanneet hänen reagoivan joillekin ruoka-aineille mutta iho on niiden välttämisestä huolimatta ollut aikaajoin tosi paha.

Lääkärin kanssa keskusteltiin taustoistamme ja tulimme siihen tulokseen että tehdään prick-testi. Sen perusteella löytyi lievä reagointi porkkanaan, herneeseen, rukiiseen, kananmunaan, palsternakkaan, omenaan, maustepippuriin ja curryyn. Testiin on helppo uskoa sillä ko. ruoka-aineet ovat juuri niitä joita olemme itsekin epäilleet. Muutama lisäyskin tuli.

Jatkamme Sibicort-voiteen käyttöä. Se on osoittautunut meille parhaimmaksi kortisonvoiteeksi. Olemme olleet sen kanssa tähän asti turhankin varovaisia. Lääkäri neuvoi että kannattaa käyttää kuurinomaisesti 3 kertaa päivässä 5-7 päivän ajan jotta läikät saa kunnolla paranemaan.
Perusvoiteemme ovat Decubal ja Essex plus.
Vinkkinä muille, että Locobase Repair voide saattaisi olla jollekin hyvä vaihtoehto. Meille se oli koostumukseltaan liian paksua.

Saimme myös lääkitykseksi Zyrtec-liuosta allergialääkkeeksi ja Atarax-liuosta annettavaksi illalla kutinaan.

En ole halunnut heittäytyä kokonaan nykylääketieteen vietäväksi vaan olen myös luontaistuotehoitojen kannalla. Olen antanut pojallemme nyt kuukauden ajan kalaöljyä, helokkiöljyä ja maitohappobakteereita. Ne ovat myös mielestäni auttaneet ja varsinkin kalaöljystä olen kuullut hyvää palautetta muiltakin.

Itse olen sitä mieltä että kannattaa hankkia mahdollisimman paljon tietoa allergioista/atooppisesta ihosta, käydä jossain vaiheessa lääkärin puheilla ja tarkkailla oman lapsensa reagointia.

Toivottavasti meidän tarinastamme on apua edes hitunen jollekin muulle.
Toivomme kaikille allergikko/atoopikko-perheille ihanaa kesän alkua.
Voikaa hyvin ja muistakaa että olemme hengessä mukana!

terv. Omenankukka perheineen
:flower: :flower: :flower:
 
Yökkö
Oletko kysynyt lääkäriltä sitä uutta kortisonin korvaavaa voidetta alkoi T-kirjaimella, en nyt muista nimeä. On aika kallista, mut elämä on. ei vais mutta jos noin pahana kannattaa kysyä.
 
Haukkatar
HEi!

Kannatta etsiä käsiisi ammattitaitoinen homeopaatti ja lähteä hänen kanssaan selvittämään mikä auttaa ihoon. Meillä kans todella atoopinen iho kohta 3 kk pojalla. Helkkiaöljyä annan luomuna ja kalanmaksaöljyä D-vitamiinina. Meillä ei onneksi iho kutia ollenkaan on vaan hirveen näkönen. Tsemppiä paljon !
 
kokemusra riittäää
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.05.2005 klo 06:29 Yökkö kirjoitti:
Oletko kysynyt lääkäriltä sitä uutta kortisonin korvaavaa voidetta alkoi T-kirjaimella, en nyt muista nimeä. On aika kallista, mut elämä on. ei vais mutta jos noin pahana kannattaa kysyä.
Siis takrolimuusi.. nykyisin siihen saa kelan korvattavuuden mutta silti kallista. Sitä ei voi esim. käyttää kesäisin. Siihen tarvitaan myös vaikea atooppinen ihottuma ja "resepti on ihotautilääkärin takana." Siihen on myös ikäraja eli ei aivan pienille. Lisäksi joillekin ei sovi hillittömän kutinan takia...
 
Olen kylvettänyt kuukauden verran 7kk poikaa Orgon-suolassa. Ihottumaa edelleen, mutta iho selvästi pehmeämpi. Kylpyveteen 1rkl Orgon-suolaa. Niinä päivinä kun ei kulvetä niin olen laittanut pariin desiin 1/2 tl suolaa ja "pumpuloinut" pojan. Kerran päivässä näin ja toinen kerta rasvaa.

Kannattaa kokeilla. Jos iho kovasti rikki, en tiedä sitten kuinka kirvelee..
Luontaistuotekaupasta voi kusyä jos tilaavat.
EH-tuonti 09-3432552, siellä ystävällinen palvelu, kertovat liikkeet jossa myynnissä. Hki Turku ja Salo
 
pikkubertta harmaana
Itse olen atoopikko ja tyttö näyttää olevan myös... Meillä paras perusvoide on Decubal creme, se ei kirvele ja meillä auttaa tosi hyvin. Kannattaa kokeilla!
 
Olen itse ollut moniallerginen (ruoka-aineet) lapsesta saakka ja myös atoopikko. Kuivaan ja kutisevaan ihoon on paras hoito Ceridal -öljy, jota saa suihkepulloissa. Ei edes kirvele. Itsellä iho reagoi voimakkaasti lanoliiniin, jota on suurimmassa osassa perusvoiteita. Ainoastaan Aqualan (ei missään nimessä Aqualan-L) ja Novalan sopivat. Pahimpina kausina käytän myös merileväkapseleita, jotka saavat ihon rauhoittumaan.

Jos ryhdytte maidottomalle dieetille, niin muista huomioida margariineissa ja leivässä oleva maitoproteiini. Soija on myös sellainen, joka allergisoi herkästi ja sitä tungetaan jokapaikkaan. Ota yhteyttä ravitsemusterapeuttiin ruokavalion takia, sillä lapsi tarvitsee ainakin kalsiumlisän (saa jauheena) ja kenties rautalisän (jos kotimaiset viljat jätetään pois).

Jos kunnallisella ette pääse allergiatesteihin, niin yksityinen on harkinnan arvoinen...
 
mutter
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.03.2005 klo 18:24 äippeli kirjoitti:
Mun tytöllä kans atooppinen iho. Päivät ja yöt raapi ja lakanat kans oli veritahroja täynnä, mut pidän yöllä ja usein päivälläkin puuvillaisia sukkia tytön käsissä ettei pääse raapimaan. Pyydä lääkäriltä kutinaan lääkettä. Meillä atarax käytössä ja se auttaa kutinaan ja myös on kolmiolääke joten nukkuu paremmin! Ainiin, puoli vuotta on vissiin raja että saa antaa.
atarax auttaa myös meillä kutinaan! Ei ole ollut iho verillä yön jälkeen.
 
Chilli
:hug:

Meillä myös paha eksema (atooppinen ihottuma kai suomeksi)!

Alkoi, kun poika oli noin 3kk (nyt 18kk). Lääkäri määräsi kortisonia, mitä en suostunut käyttämään, koska se on steroidi.

Vein lapsen homeopaatille, josta paljon apua, saatiin remedyt ja neuvottiin käyttämään iholla Cold Pressed Sweet Almond Oil ja Calendula rasvaa, molemmat täysin luomuja.

Nyt ihottuma on saatu aika hyvin kuriin ja elämä hymyilee!

Kyllä meilläkin itkettiin, kun lapsi raapi itsensä verille!!! :'(
 

Yhteistyössä