Itku! Kipeiden! Rintojen! Kanssa!

  • Viestiketjun aloittaja shiinah
  • Ensimmäinen viesti
shiinah
:headwall: Sattuu niin mielettömästi, itku pääsee aina kun pitää imettää.. Vauveli muru on 5pv vanha ja oikein harmittaa/surettaa kun olwn joutunut 3 kertaa antamaan korvikettaa kun haluaisin niiiiiiiin paljon imettää!! Rinnat on ollut ongelma alusta asti! Ja voi nenä kun maito nousi humahtamalla kun neiti oli 2pv vanha, sen jälkeen alkoi tosi ongelmat.. Nännit eivät ole rikki, mutta niin kosketusarat.. Olen kokeillut kauratyynyä, kuumaa suihkua->käsin lypsämistä, viime yönä rintapumppu tuli tutuksi.. Kylmä käärettä olen rinnoissa pitänyt.. Muilla mennyt ongelma miten ohi???
Niin ja rasvat on kokeiltu...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 16:03 shiinah kirjoitti:
:headwall: Sattuu niin mielettömästi, itku pääsee aina kun pitää imettää.. Vauveli muru on 5pv vanha ja oikein harmittaa/surettaa kun olwn joutunut 3 kertaa antamaan korvikettaa kun haluaisin niiiiiiiin paljon imettää!! Rinnat on ollut ongelma alusta asti! Ja voi nenä kun maito nousi humahtamalla kun neiti oli 2pv vanha, sen jälkeen alkoi tosi ongelmat.. Nännit eivät ole rikki, mutta niin kosketusarat.. Olen kokeillut kauratyynyä, kuumaa suihkua->käsin lypsämistä, viime yönä rintapumppu tuli tutuksi.. Kylmä käärettä olen rinnoissa pitänyt.. Muilla mennyt ongelma miten ohi???
Niin ja rasvat on kokeiltu...
voi :hug: mulla se alku teki myös todella kipeetä, ekan kuukauden ajan.
onko vauvan imuote tarkistettu? meillä tytön imuote oli huono mutta parani kun suu kasvoi.
ootko kokeillut imettää rintakumin avulla? se voi olla pienen kanssa hankalaa mutta mulla rintakumi auttoi niin että nännit parani päivässä imetyskuntoon taas. koskeeko rintoihin muuten? jotkut suosittelee että laittaa maitorahkaa rintaa vasten ja siihen päälle kelmun ja pitää sitä imetysvälin ajan.
ja mulla ei auttanut muiden ylistämä Lansinoh, Bepanthen auttoi kyllä.
toivottavasti pian helpottaa :hug:
niin ja katso ihmeessä http://www.imetystukilista.net/faq/faq.php
 
shiinah
Voikun sitä rintakumia olen nyt käyttänyt kotona ollessa aina, imuote oli oikea kun eka kertaa rinnalle pääsi ja sairaalassa imetinkin ihan paljaaltaan.. Järki lähtee kun sattuu ja ikettää, on niin paha mieli!! Tänään olen antanut rintaa 3 kertaa 15min, on riittänyt hyvin 4h uniin, mutta sekin aika menee hammasta purren. VAsemmasta olen imettänyt(nyt sekin on taas niin kipiä ettei varmasti enää onnistu), oikeaa pumpannut tyhjäksi. Mies kävikin juuri kaalin ja maitorahkapurkin ostossa, täytyy kokeilla.. Oikeass on muuten patti... voi oi oi..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 17:21 shiinah kirjoitti:
Voikun sitä rintakumia olen nyt käyttänyt kotona ollessa aina, imuote oli oikea kun eka kertaa rinnalle pääsi ja sairaalassa imetinkin ihan paljaaltaan.. Järki lähtee kun sattuu ja ikettää, on niin paha mieli!! Tänään olen antanut rintaa 3 kertaa 15min, on riittänyt hyvin 4h uniin, mutta sekin aika menee hammasta purren. VAsemmasta olen imettänyt(nyt sekin on taas niin kipiä ettei varmasti enää onnistu), oikeaa pumpannut tyhjäksi. Mies kävikin juuri kaalin ja maitorahkapurkin ostossa, täytyy kokeilla.. Oikeass on muuten patti... voi oi oi..
Meillä viikon ikäinen poika ja mulla ongelma sama kuin sulla. Sattuu niin kamalasti, muttakun maitoa mulla tulis vaikka kuinka. Oon lypsänyt ja antanut välillä pullosta pojalle, että saa tissit levätä. Bebanthenia oon laittanu ja lämpimässä suihkussa ja kääreessä hautonut...mut kipu on enemmän nänneissä ja niihin tuli pikku ruvet :/ Tuo rasva on kyl auttanut, mut vieläki nipistää kun poju imee. Ja imemisotetta oon kans aatellu, et onkohan se oikea....mut näyttää et olis ihan ok...mut miten sitä voi parantaa toisen otetta :\|
 
Kaalia kehiin! Iso kaalin lehti kaulimella vähän pinnasta rikki ja rinnan päälle niin viilentää ihanasti. Jos rinta myös punoittaa patin kohdalta, ni voi olla rintatulehdus. Varovasti voi hieroa/painella pattia josko pehmiäis. Oletko kokeillut ensin lypsää rintaa vähemmän pinkeäksi ennen imetystä jos siitä olisi apua.
 
Minulle annettiin sairaalasta mukaan pienessä rasiassa lampaannahka asvaa. Se helpottaa ja hoitaa paremmin kuin bepanthen. Voi ostaa apteekista mutta on kallista ja isoissa purkeissa. Kannattaa kysyä apteekeista josko jok
 
Yks kaveri sanoi, että sitruunamehua tippa nänniin, niin auttaa. Kuulostaa kamalalta, mut vakuutteli, ettei kirvele ollenkaan ja paranee ruvet ja muut nopsasti.

Ite oon käyttäny kans tuota kaalta ja se helpottaa kyllä tosi paljon. Mulla poika kohta 8vk ja varmaan kaks ekaa viikkoa käytin liivinsuojien tilalta kaalinlehtiä. Liivinsuojia muuten ei kannata käyttää, jos vaan pärjää ilman. Ne tarttuu rupiin ja repii aina ne uudestaan auki.

Maidonkerääjistä voiolla myös apua. Pysyy rinnanpäät ilmavina ja koko ajan kosteina. Kokeile!
 
Missä asennossa imetät? Mulla auttoi kun imetin istualtaan ja tyttö oli tyynyn päällä. Mullakin oli imetys aluksi niin tuskaista, että itku tuli, kun oli imetyksen aika. Käytin rintakumia ja imetin aluksi istueltaan ja johan helpotti. Vauvan imuote meni kyljellään imettäessä jotenkin pieleen ja se sattui ihan h.elvetisti.
 
kokemusta myös
Minulla rinnat olivat myös ongelmana alusta alkaen, kuumotus ei vielä mitään, mutta rinnanpäät aukesivat heti, vaikka imuote näytti olevan oikea. Eikä auttanut, vaikka hoidin niitä ilmakylvyin,
Lansinohilla, Bepanthenilla ja Ceridalilla.(Lansinoh auttoi ensimmäisen lapseni imetyksen aikana.) Maidonkerääjät olivat parasta ensiapua, mutta ei nekään ongelmaa poistanut, auttoi kyllä, ettei imetys sattunut niin paljon, kun piti rinnanpään kosteana, mutta näin ne eivät päässeet kuivahtamaan eikä siten paranemaan, mutta heti kun otit kerääjän pois ja annoit ilmakylpyä, kipu yltyi kun rinnanpää alkoi kuivumaan. Minulla kaalinlehdistä ei ollut tällä kertaa yhtä paljon apua, viimeksi kyllä oli enemmän käytössä. Villaiset liivin suojat tuntuivat auttavan paremmin kuumottaviin rintoihin,(lapsi syntyi huhtikuussa).Viimein sain kuukauden kärsimyksen jälkeen antibioottikuurin, vaikkei varsinaisesti rintatulehdusta ollutkaan ja liekö sitten se auttoi pikkuhiljaa rinnanpäiden paranemiseenSamalla kyllä minäkin viimein annoin korviketta, jos syöttöväli tuntui tiheältä että rinnat saisivat levätä. Nyt kuitenkin alkaa taas näyttää siltä että maidontuotanto ei pysy meidän pojan ruokahalun perässä ja olen antanut korviketta taas.Ajattelin, että kokeilisin ottaa sairaalasta saamaani primperania, josko auttas maidonerityksen lisäämiseen.Mutta sitten jos tämä ei onnistu niin aion hyvällä omatunnolla jatkaa korvikkeen tarjoamista:) Kuumotus varmaan menee äkkiä ohi, kun maidontuotanto tasaantuu, Lypsäminen ehkä vähäksi aikaa auttoi, mutta minusta se oli hankalaa, enkä saanut paljon tyhjennettyä, meillä on ollu rintakumi käytössä alusta alkaen ja vasta pari viikkoa ollaan syöty ilman sitä, ja ei ihme kyllä yhtään osoittanut mieltä kun jätin sen pois.Tässä vähän minun kokemuksia, toivottavasti pian helpottaa!
 
shiinah
epäilen josko vasen tisu olis tulehtunut... ei kuumota kyllä kovasti ja maitoakin tulee, taitaa hiukka olla tiehyeet tukossakin ko aika hiljaa.. mutta tipottelee ittekseen kun vaaveli huutelee.. mut tota ei voi ko pumpata!nänni ok, mut nännipiha ihan hemmetin kipeä ja siihe taas kokkeiltu kaikki maailman temput rahkasta voiteisiin... tissit paljaana oon heilunu jo neljättä päivää.. :headwall: :kieh:
 
sinä olet niin kiittämätön että ihme kun sinulle viitsitään vastata. tiuskit auttajille ja niin edespäin. voisit myös miettiä sitä ettei imettäminen ole aluksi herkkua kenellekään. kaikille se koskee jos esikoinen on kyseessä. soita neuvolaan ja kysy apua jos täällä olet noin epäkohtelias.
 
Jekku
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.07.2006 klo 12:43 taika kirjoitti:
sinä olet niin kiittämätön että ihme kun sinulle viitsitään vastata. tiuskit auttajille ja niin edespäin. voisit myös miettiä sitä ettei imettäminen ole aluksi herkkua kenellekään. kaikille se koskee jos esikoinen on kyseessä. soita neuvolaan ja kysy apua jos täällä olet noin epäkohtelias.

Niin että kukas se täällä tiuskikaan???.. Ap on kyllä mallikkaasti tuskissaan vastaillut,toisin kuin eräs taika.. Pysypäs lestissäs ja anna asiallisten hoitaa vastailut ja kommentit.
 
shiinah
Alkaa pikku hiljaa helpottaa. Tosin nyt imetteln sitten rintakumeilla kun en muuten tohdi, näilläkin tekee kipeää, mutta pystympä joten kuten imettämään. Nyt yritän olla pumppailematta ja yritän imettää lapsen tahtisesti, josko maidon tulon saisi jotenkin tasaantumaan.. Yöt ovat vähän sitä sun tätä. Olen alkanut herättelemään neitiä 3h (herätyskello apuna) välein syömään, mutku toista niin nukuttaisi että jaksaa vain 5-10min imeä. Eräskin yö nukkui kuusi tuntia ja oli sitten pakko pumppailla kun tuntui, että tissit räjähtää. Pakastin on täynnä maitoa :D . Uskalla oikein myönteisiä kertoilla kun tuntuu että samantein menee puihin koko touhu. Kiitoksia tuestanne ja neuvoistanne. Enkähän kohta ole taas purkamassa mieltäni kun ei taas onnistu.. kukkasia teille :flower:
 
hyvä hyvä, kyllä se helpottaa ajan kanssa =) kokeilitko sitä että laitat maidonkerääjät liiveihin ja annat täyttyä maidosta? ettei nännit pääse kuivamaan ja sen takia tee kipeetä...
ja meillä tosiaan se eka kuukausi tai puolitoista oli aika kipeetä, sitten helpotti kun tytön suu kasvoi.

niin ja vielä sen verran että meillä tyttö syö unissaan enemmän kuin hereillä. että yöllä roikkuu silmät kiinni tuhisten tississä ja silti imee paljon paremmin kuin hereillä koska ei ole niin paljoa "muuta kateltavaa". vauvoilla automaattinen reaktio syödä unissaan.<br><br>
 
Fiona71 harmaana
Mulla kanssa rinnanpäät kipeet, poju nyt 6vrk. Oon laittanut bepanthenia ja se on ollut avuksi.
Mulla oli kolmannen lapsen kohdalla tosi tuskainen imetyksen alku. Tuntui, että selkärankaan asti vihloi, kun vauva tarrasi kiinni. Vauvalla oli suussa sammasta ja tartutti hiivatulehduksen mun rinnanpäihin. Siitä johtui kauhea kipu :/ Vauva sai lääkityksen sammakseen ja samaa lääkettä tiputin rintoihin. Paranivat parissa päivässä tuon jälkeen :attn:
 
äiti82 ja poika03
Älä päästä tisseihin niitä pahkuroita vaan yritä saada ne käsin puristamalla tyhjiksi tai sillai ettei enää tunnu niitä pahkuroita. Jos käytät rintapumppua niin rinta tyhjenee sieltä mistä helpoiten maito lähtee tulemaan mutta kun käsin lypsät niin voit kohdistaa puristuksen siihen pahkuraan. Jos on ongelma ettei lähde herumaan niin jotain lämmintä rinnan päälle niin kohta lentää, itse lämmitän kaurapussia mikrossa.
Milestäni käsin painelu ei lisää maidontuloa niin kuin rintapumpulla lypsäminen.

Anna lapsen vaan nukkua niin kauan kuin haluaa, mielestäni ei kannata herättää syömään, kyllä herää sit ku on nälkä. Ja jos yöllä täyttyy rinnat niin käväse tyhjentämässä välillä.

Lansinoh rasvaa olen laittanut joka kerta kun olet imettänyt ja välillä muutenkin olen laittanut. Bebanthen aivan onnetonta lansinohiin verrattuna ainakin minusta.

Vilkaise välillä lapsen suuhun ettei ole hiivasienitulehdusta/sammasta siellä. Ja jos on niin kun hoidat sen suun kuntoon niin muista myös hoitaa tissit samalla kuntoon. Sammas aukaisee rinnanpäät aika nopeasti ja ne on sitten kipeät.


Alku on tuskaista mutta kyllä se sitten helpottuu kun nännit tottuu, ja siitä pystyy jopa nauttimaan. :hug: :hug:
 
Kaisa -82
Rinnat on varmasti kipeet alussa, niin oli mullakin 3 kk sitten. Muksu kun opetteli rintaruoalle niin toisesta rinnasta nänninpää halkesi. Se oli kipeä. Hoidettiin "lampaanrasvalla" ja Bepanthenilla. Lisäksi imetin rintakumin avulla Elnaa. Sattui edelleen, mutta hammasta purren imetys sujui ja kk meni siihen että rinnanpää parani.

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.07.2006 klo 17:21 shiinah kirjoitti:
Voikun sitä rintakumia olen nyt käyttänyt kotona ollessa aina, imuote oli oikea kun eka kertaa rinnalle pääsi ja sairaalassa imetinkin ihan paljaaltaan.. Järki lähtee kun sattuu ja ikettää, on niin paha mieli!! Tänään olen antanut rintaa 3 kertaa 15min, on riittänyt hyvin 4h uniin, mutta sekin aika menee hammasta purren. VAsemmasta olen imettänyt(nyt sekin on taas niin kipiä ettei varmasti enää onnistu), oikeaa pumpannut tyhjäksi. Mies kävikin juuri kaalin ja maitorahkapurkin ostossa, täytyy kokeilla.. Oikeass on muuten patti... voi oi oi..

mulle synnärillä neuvo että tuttipullontutti osa käy myös rintakumina ja siitä saa oikean imuotteen...kokeile kuumaa suihkua siihen pattiin ja jos on rintapumppu niin lypsä maitoa poijes...nyt ei muuta tuu mieleen
 
shiinah
Heissuli!
Rintakumilla imetelen vieläkin ja maitoa onneksi riittää. Lapsi nyt n.1kk2vk. välillä kun ei ole tohtinut rintakumia esille kaivaa niin olen jopa pystynyt imettämään ilmankin. Tosin pikku taistelu on ennekuin vaava suostuu tissin suuhun ottamaan, rintakumi kun taitaa olla helpompi :D Ihania neuvoja olen saanut!! Nyt olen kirjoittanut kaiken ylös vastaisuuden varalle, jos sitä pikku kakkosta alkaa joskus yrittämään :D Kiitos kiitos kiitos!! Alussa meinasi tosissaan usko loppua!
 

Yhteistyössä