Itse tehdyt vai valmiit soseet?

  • Viestiketjun aloittaja lillaMy
  • Ensimmäinen viesti
lillaMy
Hei!

Aloitamme pian kiinteiden syömisen vauvan kanssa ja aikaisemmin olen ollut sitä mieltä että ne on paras valmistaa itse. Nyt olen kuitenkin alkanut lukea asioista ja miettinyt, onko itse valmistetut ruuat sittenkään terveellisempiä kuin vauvojen valmissoseet? Eli kumpi on vauvalle terveelisempi vaihtoehto: valmiit vai itsetehdyt soseet? Haluaisin tietää myös miksi jompikumpi on parempi vaihtoehto. Ja miksi tosiaan vauvanruuat eivät sisällä tarkkoja ravintosisältöjä?

 
asdf
Niissä valmissoseissa on ainakin todella paljon vähemmän kiinteää ainesta - usein sose on pelkkää maissivelliä jossa on vähän väriä kasviksista. Siis kasviksia on usein alle puolet.

Ravintoaineethan lähtevät kasviksista ilman, lämmön ja valon vaikutuksesta. Eli mitä lyhyempi on käsittely- ja säilytysaika, sitä enemmän ruuassa on vielä ravintoaineita jäljellä.

Lisäksi itse tehdyissä soseissa voi esimerkiksi kuoria perunat vasta keittämisen jälkeen jolloin perunassa on enemmän vitamiineja jäljellä.

Valmissoseet ovat silti tosi käteviä...
 
Hei ja kiitokset kysymyksistäsi.

Toivoit vastausta kysymykseen kumpi on parempaa itse tehty vai valmis lastenruoka. Suoraa mittauksiin tai analyyseihin perustuvaa vastausta on mahdotonta antaa, koska itsetehdylle ruoalle ei ole olemassa standardeja tai lainsäädäntöä ja ruoan koostumus vaihtelee mm. tekijän ja raaka-aineiden mukaan.

Valmiita lastenruokia, eli alle 3-vuotiaille lapsille tarkoitettuja erityisruokavaliovalmisteita, sen sijaan koskee oma tavanomaisia elintarvikkeita tiukempi lainsäädäntönsä ja korkeammat laatuvaatimukset mm. koostumuksen, raaka-aineiden puhtauden ja turvallisuuden osalta.

Lastenruokien valmistuksessa käytettävät raaka-aineet ovat huolella valittuja, tarkasti tutkittuja ja niitä koskevat muita elintarvikkeita tiukemmat vaatimukset mm. vierasaineiden kuten torjunta-ainejäämien, homemyrkkyjen ja ympäristösaasteiden osalta. Nämä vaatimukset täyttäviä raaka-aineita on vain noin yksi prosentti kaikista tuotetuista raaka-aineista.

Korkealaatuisten valmistusaineiden valinnan jälkeen tiukka laadunvalvonta jatkuu läpi hygieenisen valmistuksen ja kattaa myös valmiiden tuotteiden laadun varmistamisen ja laadun säilymisen seurannan. Säilöntäaineita ja keinotekoisia väri-, maku- ja tuoksuaineita tai makeutusaineita lastenruoissa ei käytetä lainkaan. Hallituilla ja pitkälle kehitetyillä valmistusmenetelmillä varmistetaan laadukkaiden valmistusaineiden aistinvaraisten, ravitsemuksellisten ja turvallisuuteen liittyvien tekijöiden säilyminen. Esimerkiksi ravintosisältömerkinnöissä mainittujen ravintoaineiden määrien tulee säilyä samalla tasolla koko tuotteiden säilyvyysajan.

Lisäksi tuotteissa huomioidaan uusimmat lastenravitsemusta koskevat tutkimukset ja suositukset, lapsen muuttuvat ravitsemukselliset tarpeet sekä syömiseen liittyvät valmiudet. Esimerkiksi Muksu-ateroissa kiinnitetään erityistä huomiota kasvisten määrään ja monipuoliseen käyttöön aivan lautasmallin ohjeiden mukaisesti. Myöskään hedelmäsoseissa ei käytetä lainkaan lisättyä sokeria, vaan maku tulee runsaasta hedelmien ja marjojen määrästä.

Nämä samat tiukat laatuvaatimukset koskevat kaikkia Nutrician lastenruoissa käytettäviä raaka-aineita ja valmiita tuotteita alkuperämaasta, tuotantotavasta ja tuotteet valmistavan tuotantolaitoksen sijainnista riippumatta.

Ja sitten toiseen kysymykseen lastenruokien ravintosisältömerkinnöistä. Yleensä lähtökohtana on, että ravintosisältötietoihin merkitään lainsäädännön vaatimusten lisäksi ne ravintoaineet, joiden saantilähteenä tuotteella on lapsen ruokavaliossa merkitystä tai joita tuotteeseen on lisätty. Siksi kaikista tuotteista ei ole analysoitu tai laskettu kaikkien mahdollisten ravintoaineiden määriä. Osoitteesta http://www.nutriciamuksu.fi/tuotteet/fi_FI/etusivu/ löydät tarkimmat ravintosisältötiedot tuotteistamme.
 
ainakin alkuun on mielestäni omat soseet siinä mielessä "parempia" että niitä voi tehdä kerralla hieman enemmän, pakastaa jääpalakuutioihin ja sitten pakkasesta sulatella ja tarjoilla. Ne ovat silloin näppärän kokoisia annoksia, kun taas purkista menee aina suuriosa hukkaan, kun kerralla ei syödä kuin muutama teelusikallinen.
 
"päx"
Yksi keskeinen ero on energiapitoisuus: esim. tavalliseen lihamakaronilaatikkoon verrattuna valmisruoissa (esim. lasagne) on puolet vähemmän energiaa. johtunee siitä, että niihin lisätään vettä jotta koostumus saadaan lasipurkkiin mahtuvaksi (aineethan on muuten samoja). Tästä syystä eivät oikein sovi jatkuvaan käyttöön. Lisäksi niiden lihapitoisuus on tosi pieni, esim. 10 % verrattuna tavalliseen kotiruokaan.
 
Nutriciapropagandaa
No tottahan toki "Nutricia muksu" siellä mainostaa purkkuruokien puolesta. Mietippä, söisitkö itse vuosia pelkkiä eineksiä monta kertaa päivässä, vaikka lasteruuissa ei lisäaineita ym. olekkaan, vai tekisitkö mielummin tuoreista raaka-aineista itsellesi ruuat? Jos sinua mietityttää, mitä lapselle pitää missäkin iässä tarjota, katso vaikka kaupassa niitä purkkeja ja tee itse samoista aineista ruuat. Esimerkiksi itse survomalla mangot, saat 100% mangososetta, etkä sosetta jossa suurinosa on vettä ja maissitärkkelystä ja 38% mangoa... Lisäksi netti on täynnä lastenruokaohjeita ja -blogeja, joista saat neuvoa ruokien tekoon.Tässä yksi hyvä, jota itse luen. http://maxindeli.blogspot.fi/
Tsemppiä ruokien valmistukseen, sauvasekoitin tai blenderi laulamaan ja avot!
 
Joo, olen aika samoilla linjoilla. Tietysti itse tehdyt ruuat ovat parempi, mutta en myös usko, että lastenruokien käyttö välillä on niin iso juttu, jos on esim. yksinkertaisesti niin kiireinen ettei niitä ehdi tehdä. Silloin kyllä valitsisin silti ne vähän parempilaatuiset, esim. Semperin tai luomuruuat kuin piltit ja bonat, joissa on enemmän lisäaineita ja sokereita.

Joskus naurattaa se miten pitkälle "turvallisuudessa" on menty. Siis aivan kuin laitoksessa tehty sose voisi nyt jotenkin olla niin turvallista että se olisi "turvallisempaa" ja "parempaa" kuin itse tehty sose, tuoreista ja esim. luomulaatuisista vihanneksista. Eikö vauva nyt ole kuitenkin ihan elävä ja tässä maailmassa elävä olento, joka pystyy elämään tämän maailman tuoreella ravinnolla? Miksi vauva "tarvitsee" laitosruokaa?

Tietysti ihan eri asia jos on kiirettä eikä ehdi joka päivä väkertämään soseita. Ei niiden käyttö varmaan lisänä mitenkään huono juttu ole. Mutta ajatus ettei itsetehty sose olisi yhtä turvallista tai jopa parempaa on mielestäni vähän naurettava.

No joo, onnellisia aikoja kaikkien ruokapöytään joka tapauksessa! Tärkeintä kai on että syö hyvällä ruokahalulla ja nauttien!
 
Toinen asia mikä nostaa aina karvat pystyyn on muuten se, että aina vedotaan "tieteelliseen tutkimukseen" ja kaiken maailman fraaseihin että "pitkälle kehitetyillä keinoilla lapsi kasvaa turvallisesti" jne. Ikään kuin jokaisessa ihmisessä ei olisi myös selvä järki siitä mikä on todellista ja mikä ei. Siis esim. että hygieniasta huolehtiminen ruokaa valmistaessa on hyvä juttu ja lasten ruokaan tuskin kannattaa tunkea ihan mitä tahansa. Nämä on selvää järkeä. Ei tarvita massiivista koneistoa ja tieteellistä tutkimusta tutkimaan joka ikistä pientä ainetta joka lapselle sopii ja valmistamaan optimaalista, tarkasti tutkittua ravintoa. Enemmän tarvitaan perusjärkeä ja hyvälaatuista, tuoretta ravintoa.
 

Yhteistyössä