IUI:n ja luonnollisen yhdynnän onnistumisessa eroja?

Minulla on PCOS ja ovulaatiota ei välttämättä tapahdu joka kierrossa. Kiertojen pituuden myös vaihtelvat paljon. Vuosi sitten söin 6 kiertoa Clomifenia (1 tbl/vrk, 5-9 pv:t). Hoitokiertoja seuraava ns. luomukierto toi meille plussan. Tosin tuo raskaus loppui keskeytyneeseen keskenmenoon lokauussa 2011 (alkion ikä 6+2).

Miehen siemenneste on tutkittu ja todettu että hedelmöittämiskyky on hieman alentunut. Liikkuvuudessa on ongelmia jonkin verran. Lisäksi normaaleja siittöitä on vain 1%. Tiheys näytteessä oli kuulemma kuitenkin hyvä.

Meillä on nyt hoitona Clomifen 1 tbl kp:t 3-7, Gonal F -pistoksia (37,5 IU) kp 10 alkaen tarvittava määrä. Riippuu ultratuloksista. Lopuksi Pregnyl-pistos irroitukseen.

Nyt on menossa toinen hoitokerta tällä tavalla. Molemmilla kerroilla on näkynyt kaksi follia (1 per munasarja). Pregnylin pistoaika on määrietty ja sitten ohjeistettu yhdyntä ajat.

Minua kiinnostaisi tietää, onko tämä meille sovittu luonnollinen yhdyntä yhtä tehokas keino hedelmöittää kuin jos meille tehtäisiin IUI? Millä perusteilla valitaan onko kyse yhdynnästä vai IUI:sta.

Meille on sanottu että tätä koitetaan 3-4 kiertoa ja sen jälkeen siirrytään suoraan IVF:ään. Minua mietittyyään onko luonnollinen yhdyntä todellakin tehokas. Toki olemme sillä tavalla tulleet 2 vuoden 4 kk yrityksen jälkeen raskaaksi. Mutta siitä huolimatta epäilen sen tehokkuutta. Onko niissä todettuja eroja onnistumisessa?
 

Yhteistyössä