IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Tuo selviäminen riippuu tosi paljon niin alkion laadusta kuin pakastustekniikasta. Julkisella käytetään ns. vanhaa tekniikkaa ja uudempi tekniikka (nimeltään vitrifiointi), jota yksityiset suureksi osaksi kaiketi käyttää, on nostanut sulatuksen selviämisprosentteja. Mun klinikalla sanottiin, että vanha tekniikka on varsinkin blastoille aika huono. Mutt vitrifioinnilla heillä sulatuksesta selviää yli 90% jolloin myös jatkoviljely onnistuu hyvin ja uudelleen pakastus turvallista.
Mulla sitä aiemmin julkisella ollessa sulatettiin kaksi 2päiväistä jotka molemmat selvisi kerrankin (naikkarilla mun alkioista kuoli yhteensä 50% sulatukseen) niin toinen jatkoviljeltiin blastoksi sen jälkeen kun toinen siirrettiin kaksipäiväisenä. Siinä blastossa oli kuitenkin kuulemma jotain häikkää ollut, mutta silti pakastettu uudestaan, joten se ei sitten enää uutta sulatusta selvinnyt siirtoon.
 
Kiitos tsempistä toiveikas :love:

Darnille
onnea matkaan piinailuun! toivottavasti tärppää nyt :love:

marrasmai siis millanen on toi lyhyen kaavan mukaan??

Ankkalinna
tsemppiä nyt ja kylmäpäisyyttä. Peukut ja varpaat pystyssä (y)

Kerttu älä suotta jännitä sitä punktiota. se menee hyvin ja varmasti saatte monta hienoa munasolua (y)

mitenkäs te ketä ootte saaneet pakkasesta kyytiläisen, niin miten siinä menee hoitovaiheet? voiko se siis olla luonnolliseen kiertoon vai täytyykö siinä käyttää hormooneja yms? ja miten paljon siinä tulee hoitokäyntejä? vai seurataanko itse kotona ovulaatiotesteillä millon on ovulaatio jonka jälkeen siirto?? mietin nyt mielessäni tätä jatkoa kun nyt se nega tulee kuitenkin. menkat iloisesti päällä. Nyt aamulla alkoi vuoto ihan kunnolla vaikka Lutinus vieä käytössä. Tänään päivällä otan viimeisen lutinuksen. katsotaan tietty mitä lääkäri sanoo kunhan ensiviikolla soitellaan ja varataan aikaa. 1 kuitenkin vain pakkasessa. Sitten alkaakin tulla klinikan kesätauko ja toisaalta ihan kiva voisi olla kesä ihan vaan lomalla tämän asian tiimoilta. on tämä henkisesti aika kuluttavaa!

Tsemppiä kaikille hoitoihin :)
 
Mielenkiintoista tuo pakastusasia! Meillekin yksityisellä sanottiin, että yli 90% selviää, joten oon pohtinut, että miksi niin monilla kuitenkin pakasteukkoja kuukahtelee. Yleisellä siis vanhat systeemit.

Palailen toviksi tänne (ei tarvi laittaa listalle kuitenkaan, tuun ja meen :)). Maanantaina on punktio, jonka lopputulos, jos sitä on, pelkästään pakastetaan. Mulla nyt toka IVF menossa, ja uusi hoitomuoto. Olen vetänyt clomeja ja pieniä annoksia Menopuria, estolääkkeenä Orgalutran. Tänään Gonapeptyl ja 600mg Burana, huomenna toinen Burana. Hoitokiertoa edelsi e-pillerikierto. Eikä siis tuoresiirtoa, vain pakastetaan. Vaste on ollut ihan hyvä, 10 munasolua tällä hetkellä. Yleensä tässä hoitomuodossa tulee ihan muutama munasolu, tarkoitus on saada laatua määrän kustannuksella. Hyperin vaara lähes olematon, mutta kyllä nyt on pitänyt parin päivän ajan jo juoda ihan reippaasti, turpoaa munasarjat kuitenkin sen verran.

Punktiota en osaa pelätä, viimeksi se meni niin hyvin, tulos ja jatko enemmänkin jännittävät. Tuloksen mukaan päätetään, tehdäänkö ensi kierrossa tuoresiirto vai aloitetaanko uusi keräyskierros. Se tarkoittaisi, että taas e-pillerit 3 viikkoa ja sitten kasvattelemaan uudestaan. Kesälomistakin paljon riippuu, että mitä tehdään. Olis niin kiva, että oma lääkäri tekisi mahdollisen siirron.

Siirrosta en vielä tiedä, että tehdäänkö se lääkkeelliseen vai lääkkeettömään kiertoon.

MaiMei, noin 2 vuotta yritystä, toka IVF, yksi (luomu)lapsi on, ikää on
 
  • Tykkää
Reactions: Darni73 ja Roxanne
Itsekkin tuohon sulatusasiaan! Meillä ainakin julkisella tähän asti kaikki alkiot selvinneet sulatuksesta. :) Eli punktion jälkeen pakastettiin se 7, kaksi on siirtoihin sulatettu ja selvinneet. Lopulta sulatettiin kaikki loput 5 alkiota, kaikki selvisivät sulatuksesta, mutta viidestä yksi ei päässyt blastoksi asti. Nyt siis 3 blastoa pakkasessa ja tosin vasta syksyllä sit tietää selviääkö he sulatuksesta vai ei.. mutta tähän asti ovat kaikki pallerot täällä ainakin sulatuksesta selvinnyt! (y)
 
  • Tykkää
Reactions: IirisL.
Me ollaan yksityisellä ja pakkasessa oli 2 alkiota, kumpikaan ei selvinnyt sulatuksesta :( Sulatettiin siis samaan aikaan.

Just soittivat klinikalta, 13:sta solua saatiin eilen punktiosta ja 11 hedelmöittyi normaalisti. Oon niin onnellinen. Pakkohan niistä nyt ainakin 5 on jaksettava maanantaille, silloin on siirto ja pakastus :)

Lugeista/lutinuksesta. Mä aloitan huomenna ne ja maanantaina tosiaan siirto, aika erilaiset käytännöt :eek:
 
Onpas mielenkiintoista lukea noista pakastustuloksista, mullahan ei niistä omaa kokemusta ole, kun mitään ei ole vielä koskaan saatu pakkaseen asti. Aikamoinen ero kyllä yksityisen ja julkisen välillä - luulisi että julkisellakin kannattaisi panostaa pakastustekniikkaan vähän enemmän, jos kato kerran on tuota luokkaa. :eek:

Emmiinalle onnea, tosi hieno saalis ja hedelmöittymistulos teillä! :)Ankkalinnalle pidän hurjasti peukkuja, jospa kaikki olisi sittenkin hyvin! Mites Toivo2016, oletko jo testaillut?

MaiMeille tervetuloa takaisin! Muistan sut hyvin viime talvelta, kun oltiin hoidossa suurin piirtein samoihin aikoihin. Mulla oli itse asiassa aika samantyyppinen hoitomuoto silloin, ns. pitkä clomifeenhoito. Siinä oli tosiaan clomit käytössä koko ajan ja Menopuria vain pienehkö annos. Mulla se hoito meni kylläkin mönkään, kun kaikki munasolut jäi raaoiksi, mut luulen että se johtui enemmänkin punktion väärästä ajoituksesta tms. Toivottavasti teillä toimii tuo hoito hyvin ja saatte ison ja hyvälaatuisen saaliin. Tsemppiä punktioon! (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Emmiina85
Mitenkäs on? Saako lentää, jos ja kun koeputki hedelmöitys onnistuu? Onko jollain tietoa? Toki lääkärin kanssa asiasta keskustelen, jos näin kävisi. Kun siis heinäkuussa olisi tarkoitus hoidot aloittaa ja marraskuussa on ollut ajatelmissa mennä Lontooseen käymään. Missään nimessä en halua milliäkään tietoisesti mitään riskeerata, jos pienikin vauvan alku olisi saatu aikaiseksi.
 
Hei! Minäkin tulin kommentoimaan tuohon alkioiden pakastus/sulatusasiaan. Me ollaan oltu yksityisellä hoidoissa vuodesta 2011. Ekasta ivf:stä saatiin tuolloin 11 3-päiväistä alkiota, joista tuoresiirto tärppäsi, mutta 10 pakkasesta olleista selvisi siirtoon vain 3 alkiota ja niidenkin laatu kärsi sulatuksessa niin, että olivat nippanappa siirtokelpoisia. Viime vuonna tehtiin toinen ivf, josta saatiin yhteensä 7 blastoa. Niistä tuoresiirrosta ja ekasta passista tuli tärpit, jotka menivät kuitenkin kesken. Nyt tämän vuoden maaliskuussa tehtiin toinen pas, johon piti sulattaa kaksi alkiota, joista toinen toistaiseksi kyydissä. Eli vaihdellen on meilläkin sulatus onnistunut yksityisellä. Tosin silloin 5 vuotta sitten pakastusmenetelmä oli toisenlainen ja käsittääkseni selviytymisprossat on nyt ihan toista luokkaa.
 
Joo siis ei minua sinänsä se itse sulatus ole huolestuttanut, ainakaan tähän asti.. kiitti vaan ;) on kuitnekin takana, öööh.. ehkä 7 pas:sia ja vaan yksi ei ole selvinnyt sulatuksesta, ekalla kierroksella muistaakseni olivat 3 päiväsiä ja nyt tosiaan 2 päiväsiä.. vaan nimeomaa se jatkoviljeystä selviäminen tässä pelottaa. Ja tosiaan julkisellakin varmasti kokoajan systeemit kehittyy.. meidän polilla tietääkseni vasta tänä vuonna alettu viljellä blasoiksi asti joten luulisi siihen liittyvien justkien olevan aika nykyajassa!
 
Me oltu julkisella (Tays) hoidoissa ja alkioiden sulatusprosentiksi he heti alkuun mainostivat, että yli 95% väittivät, että 10 alkiosta 9selviää. Pakastusmenetelmää en tiedä, mutta nythän heillä ihan uudet tilat ja alkiotkin uusissa tiloissa, että liekkö muuttunut menetelmä, mutta meillä oli 8alkiota, joista tähän saakka kaikki selvinnyt, eli en ole sulatusta koskaan kauheesti jännittäny, aina tietysti vähän, mutta varmaan tässäkin on suuri merkitys myös alkiolla itsellään, eli jos hyvänlaatuisia, niin selviävät yleensä. Tuo naikkarin touhu on kyllä kuulostanut monen teidän kertoman perusteella erittäin surkealta. Niin harmillisia asioita moni joutunut siellä kokemaan.
 
Terve! Ajattelin tulla tänne juttelemaan näin mies näkökulmasta. Minä (24v) ja vaimoni (25v) ollaan toivottu vauvaa nyt noin pari vuotta. Meillä on ollut tiedossa jo alusta asti, että minä en voi saada omia biologisia lapsia, joten haettiin lähete TAYSin lapsettomuuspoliklinikalle joulukuun alussa. Meillä valitui hoitomuodoksi IVF lyhyellä kaavalla, jonka tuloksena viime torstaina saatiin kolmetoista munasolua. Maanantaina on alkion laitto.
 
Janne91 - Tervetuloa, mukava saada miesnäkökulmaa tänne! Onnea alkionsiirtoon :)

Domi - Jännä tosiaan, että Luget alkaa meillä eri päivinä. En tiedä liittyykö muuhun lääkitykseen, mulla on Estradot ollut käytössä kierron alusta asti.

Mielenkiintoista keskustelua pakastamisesta ja sulattamisesta. Meillä on julkisella pakastetut alkiot, mutta ne sulatetaan yksityisellä. Eli taisi olla pakastaessa vanhat tekniikat käytössä. Julkisen suunnitelmissa oli tuo jatkoviljely blastoiksi ja sitä samaa suunnitelmaa nyt noudatetaan.
 
Moi
Ohoh, onpas täällä ttas tapahtunut :)
Meillä on iso porukka kylässä tänä viikonloppuna niin en ole oikein ehtinyt lueskella kuulumisia.

Tsemppiä ja pitkää pinnaa tasapuolisesti kaikille! :love:

Pikainen omanapailu:

Hain jo valmiiksi lääkkeet kun stressaa että apteekissa ei olisikaan juuri kriittisellä hetkellä varastossa kaikkea. Samalla selvisi myös, että minulta puuttuu kokonaan Orgalutran-resepti, vaikka lääkärini väitti että sekin on jo valmiina! :mad: Luottamus klinikkaan horjuu entisestään tämän myötä, eikä ole enää pätkääkään hyvä tai luottavainen koko hoidon suhteen :(
No, ei oikein muutakaan voi kun toivoa että kaikki menee jatkuvasta sähläämisestä huolimatta hyvin.

mishala aloitan Menopurin kp2, jota otan viisi päivää. Sitten on ultra ja tosiaan verikoe, josta ei mitään hajua mitä siinä testataan. Sen jälkeen jatkan Orgalutranilla (jos nyt sen reseptin saan joskus) Menopurin kanssa rinnakkain (kai?) punktioon asti. Ovitrellen pistän 1,5 päivää ennen punktiota. Sen jälkeen aloitan Crinonen kaksi päivää punktion jälkeen.

YT-neuvottelut eivät ole edenneet, maanantaina pitäisi ehkä selvitä taas jotain uutta. V*tuttaa sekin asia ja etenkin miten huonosti se on hoidettu niin ettei veri kierrä.

Onneksi on toi äänekäs ja kälättävä ystäväporukka tossa nyt viikonlopun, pakosti miettii välillä jotain ihan muuta.
 
Liittyen lyhyeen hoitokiertoon: siinä siis mennään oman kehon toiminnan myötä enemmän kuin pitkössä, jossa oma hormonitoiminta ajetaan alas. Nykyään yksityisellä tehdään pääsääntöisesti lyhyttä, pitkää kai julkisella tehdään että saadaan aikataulut natsaamaan? Lyhyessä kiihdytetään munasolujen muodostumista hormoneilla (lääkkeenä puregon yms) ja muutaman piikityspäivän kuluttua otetaan mukaan "jarrupiikki" (esim orgalutran) joka estää LH-piikin eli ovulaation käynnistymisen. Sitten munarakkuloiden kasvun mukaan päätetään keräyspäivä, joka varmistetaan irrotuspistoksella. Eli irrotuspistos kypsyttää ja irrottaa munasolut keräystä varten. En nyt ulkoa muista noiyten ao. hormonien nimiä :)
 
Liittyen lyhyeen hoitokiertoon: siinä siis mennään oman kehon toiminnan myötä enemmän kuin pitkössä, jossa oma hormonitoiminta ajetaan alas. Nykyään yksityisellä tehdään pääsääntöisesti lyhyttä, pitkää kai julkisella tehdään että saadaan aikataulut natsaamaan? Lyhyessä kiihdytetään munasolujen muodostumista hormoneilla (lääkkeenä puregon yms) ja muutaman piikityspäivän kuluttua otetaan mukaan "jarrupiikki" (esim orgalutran) joka estää LH-piikin eli ovulaation käynnistymisen. Sitten munarakkuloiden kasvun mukaan päätetään keräyspäivä, joka varmistetaan irrotuspistoksella. Eli irrotuspistos kypsyttää ja irrottaa munasolut keräystä varten. En nyt ulkoa muista noiyten ao. hormonien nimiä :)
Kuinka monella on ollut bemfola käytössä ja millä määrällä? Mitä tota pistin vaimolle, niin se oli mielestäni ihan iisi pistettävä. Tota orgalutran oli aika tylsä terä ja piti iskeä ihan kunnolla, kuten pregnyl myös.
 
Kiitti gonapeptyl vastauksista.
Jos parisen päivää vaan näkyy ovistestissä ja r-testissä ei ollenkaan niin ei haittaa en kuitenkaan ihan pp2-pp3 oo aloittamassa uittoa :D
Marrasmai mä oon kanssa ihan hysteerikko noitten lääkkeiden kanssa. Viime kuussakin ostin heti kaikki mitä resuilla oli, laskematta tarvetta ja nyt mun jääkaapissa hirveet määrät turhaa piikkipakettii. Olis pitänyt jättää hommaamatta kun viimeinen hoito menossa. Aina aikasemmin ajattelin että kyllä ne seuraavassa hoidossa tulee käytettyä ja nyt oli ajattelutapa jäänyt päälle (n)
Tervetuloa janne91 oliko teillä torstaina punktio ja maanantaina sitten siirto? Eli jos näin on niin teille siirretään 4 päivänen alkio? Tuuppa siirron jälkeen kertoo kuulumisia, tiedättekö jakautumisesta vielä? Onnea hurjasti teillekkin hoitoon(y)
 
Darni73, joo torstaina oli punktio ja maanantaina on laitto. :)Jep neljäpäiväinen alkio, mikä tuntuu hassulta, kun olen kuullut julkisella laitettavan useammin laitettavan kolmen päivän ikäisiä. Ja jakautumisesta ei ole kerrottu.
 
  • Tykkää
Reactions: Darni73
Kuinka monella on ollut bemfola käytössä ja millä määrällä? Mitä tota pistin vaimolle, niin se oli mielestäni ihan iisi pistettävä. Tota orgalutran oli aika tylsä terä ja piti iskeä ihan kunnolla, kuten pregnyl myös.
Bemfolasta ei kokemusta, mutta orgalutran on helppo pistää kun katsoo neulan kärjen oikeeseen asentoon eikä pistä suoraan vaan sehän kuuluukin pistää 45 asteen kulmassa. Mullakin eka oli hankala mutta kun katsoin tarkemmin niin ei mitään ongelmia.
 

Yhteistyössä