IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

AUkko Pregnylistä ei oo kokemusta mut muut lasiampullit rikotaan kaulassa olevan mustan pisteen suuntaan taittamalla. Ota vaikka käsien suojaksi talouspaperia tms jos hirvittää, katso millä sivulla piste on ja naps, pitäisi mennä nätisti.
 
Oho, olipas tullut paljon keskustelua tällä välillä, kun en ollut käynyt lukemassa :D

Paljon onnea plussanneet! :flower: :heart:

Miehistä, mä nyt voin olla se "mielensäpahoittaja" ja täällä naistenkesken fiilis vähän "petturimainen" kun sanon MUTTA.

Nämä hoidothan on rankkoja myös miehelle. Ei ne siitä puhu, vaikka yrittäisi udella. Miehellä voi myös tosipaljon kolahtaa se, että yrittää kaikkensa "suojella" puolisoaan ja silti se joutuu piikkeihin, punktioihin jne.. Puoliso itkee ja on surullinen vaikka tekisi mitä.. varsinkin, jos miehen siittiöissä on jo heikkoutta, on tosi itsekästä sanoa että "kokee olevansa yksin näissä hoidoissa".. Siltä siitä miehestä varmasti tuntuu, että ei voi olla mukana/auttaa (konkreettisesti)! Sitten, kun puoliso vielä vaatii sen ja tän lopettamista syylistämällä että mies ei muutoin osallistu, ei ole ihme että miehestä tuntuu siltä että joutuu luopua jostain - luopumistahan se on! Miehen kun ei varmasti tarvitse luopua siitä saunabissestä, en todellakaan usko että yksi-kaksi olutta saunoessa vaikuttaa onnistumiseen.. En minäkään saunaolusesta ole luopunut, vaihtanut sen vain miedompaan merkkiin.. Minulla ei olisi sydäntä vaatia miestä luopumaan jostain vain siksi koska MINÄ en voi/saa.. Pitää yrittää olla iloinen toisen puolesta, "onneksi edes toinen meistä voi rentoutua.."

Meilläkin miehellä siittiöt liikkumattomia ja heikkoja.. ainakaan oma mieheni ei itke tai pura asioita samalla tavalla kuin itse teen.. Ja mä uskon että miehet käy läpi yhtä ikäviä asioita tän lapsettomuuden tiimoilta..

Juu, olen itse käynyt läpi saman ajatuksen (olen yksin tässä hoidossa, mies ei välitä/ymmärrä mitä minä käyn läpi jne), mutta hylkäsin sen välittömästi!! :) En edes tiedä millä voimilla olen selättänyt kaiken kateuden, katkeruuden ja pahat olot, itken kuitenkin välillä kaipuun ja pelon vuoksi..

Kirjoitan kaikella rakkaudella meille naisille :heart: ja tunteenpurkaukset voimakkaine sanoineen on välttämättömiä tässä prosessissa, mutta pitää muistaa myös itsekin pyytää anteeksi siltä niin tärkeältä ja rakkaalta mieheltään.. :hug: Toivottavasti kukaan ei pahoita mieltään, että tässä keskustelussa "nousen puolustamaan miehiä", eihän se välttämättä tänne olisi kuulunut.. :confused:

Muoks. Jos vähän tästä jarruttelusta.. Tässä nyt perjantaista asti sumutellut suprecuria ja odotin kauhunsekaisin ajatuksin haittavaikutuksia, varsinkin niitä mielialavaihteluita - nyt olen huomannut vaan päinvastaista vaikutusta, tullut tosi tyyni olo! :O Muuten haittavaikutuksiksi tullut tolkuton väsymys ja heikkous (en tahtois jaksaa kauppakasseja kantaa kotiin).. |O

Miten tuohon listaan otetaan osaa? :confused:
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta Suprecurista: Ite oon sumutellut torstaista asti ja tuntuu et vaihtelee se kauhee väsymys ja sellanen ADHD olo. Välillä ei jaksa mitään ja välillä oon sellanen duracel pupu et oksat pois. Töissäki työkaverit yrittävät jarrutella ku en malttas pysähtyä. Jos ei ole tekemistä, niin kävelen hermostuneena siksakkia.
 
Sarah85, itsellä oli vain hieman turvotusta silloin kuin noita muniksia oli tulossa vähän liikaa. Ei ollut siinä vaiheessa mitenkään erikoisen paha olla yms. Ja tosiaan hälyttivät ylimääräiseen ultraan silloin, jossa totesivat vielä, että nyt oli tulossa iso saalis ja annosta pienennettiin. Loppuajasta olo oli jo tosi turvonnut ja irrotuspiikki vielä pahensi tilannetta. Alaselkää särki ja maha tuntui todella täydeltä. Viimeinen päivä ennen punktiota meni kyllä lepäillessä jo.

Punktion jälkeen maha oli todella kipeä ja sain jonkun tulehduksen punktiosta, vaikka tiputettiin antiobioottia tuon punktion jälkeen. Mahaa särki todella paljon ja olin lähdössä melkein päivystykseen, mutta kiskoin lääkkeitä vaan paljon ja koitin sinnitellä. Ke olisi pitänyt olla siirto mutta soitin tiistaina hoitajalle ja lääkäri soitteli sitten minulle päin, että ke aamusta tulla lääkäriin ja katsotaan tilanne. Otettin verikoe ja todettiin tulehdus. Nestettä ei mahassa ollut onneksi mutta munasarjat olivat melko turvonneet. Päädyttiin sitten siihen, että tuoresiirtoa ei tehdä sillä oli olo todella surkea ja kipeä ja kävelykin hieman sattui. Toivotaan, että sinulla menee tuo olo ohi ja selviät ilman hyperstimulaatiota. Sain sitten tuollon vielä loppuviikon sairaslomaa eli olin koko viikon sitten poissa töistä noiden mahakipujen takia. Pelottaa, että nyt käy samalla tavalla...

Nyt on 3. pistosta Puregonia pistetty ja ei kyllä mitään tuntemuksia. Illalla pistos ja huomenna vielä 5.pistos ja ke on sitten aika noihin verikokeisiin, joista ilmeisesti nähdään nyt jotain hormooniarvoja ja ilmeisesti voidaan päätellä jotain noista kasvavista palleroista :)
 
Pregnylissä pitäisi olla myös piste/viiva pullon kaulassa. Itse olen sitä ainakin kahdessa inssissä käyttänyt ja ihan hyvin sain sen pullon katkaistua merkin kohdalta. En vain muista oliko siinä viiva vai piste.

Minulla ei ole kokemusta tuosta Suprecurista vaan Synarelasta. Nyt menossa jo 12.pvä sitä eikä mitään erikoisia haittoja ole havaittavissa. Mielestäni ensimmäisinä päivinä oli enemmänkin haittavaikutuksia. No tietty illasta on vatsa turvoksissa ja aamulla/aamuyöllä heräydyn liian aikaisin, enkä saa enää unen päästä kiinni. Mutta ovat mielestäni pieniä haittoja, kun olin pahempiin oireisiin valmistautunut. Kuumat aallotkin ovat jääneet pois. Ja myös minulla on enemmänkin energinen kuin väsynyt olo, siitäkin huolimatta että pientä unettomuutta on tuo lääke aiheuttanut.
Minullahan on endo ja olin lukenut, että tuota synarelaa käytetään endon hoidossakin. Odotin, että tuo synarela olisi vaikuttanut menkkakipuihin ja vuotoon, mutta odotus oli turha. Kivut olivat eilen menkkojen alkamispäivänä ihan riittävän kovat ja vuoto on ollut runsasta. Toivotaan nyt, että kohdun limakalvo on sitten "nollassa", torstaina on ultra.

EukkoI: Minä en ainakaan pahoita mieltäni mielipiteestäsi. Tottakai mies joutuu tässä hoitoprosessi yhtä lailla koville kuin nainenkin. Monille miehille tuleekin varmaan riittämätön tunne, kun ei voi osallistua hoitoihin fyysisesti eikä kokea niitä haittavaikutuksia naisen puolesta. Enkä myöskään minä usko, että vain saunaolusilla on juuri vaikutusta siittiöihin. Mutta olen kyllä sitä mieltä, ettei tuollaiset kännit (jotka miehenikin oli vetäissyt), joissa muistikin menee tee hyvää siittiöille kuten ei muutenkaan omalle terveydelle. Ja suurin syy, miksi olen miehelleni nyt loukkaantunut on se, että hän itse vannotti pysyvänsä muutamassa oluessa ja lopputulos oli taas tämä, että muisti meni ja kotiin tullessa oli siinä kunnossa, ettei pystynyt paikallaan seisomaan. Kyse enemmänkin siis lupauksesta kuin itse teosta. Olen lukenut siitä, että nimenomaan siittiöillä on ratkaiseva rooli hedelmöittyneen munasolun jakautumisessa kolmannesta päivästä eteenpäin. Olen miettinytkin, että voisiko alkoholilla/tupakalla olla vaikutusta varhaisiin keskenmenoihin/kemiallisin raskauksiin, joissa ongelma voi siis hyvinkin olla siinä ettei solut jaksa enää jakautua huonon laatunsa vuoksi?! En tiedä, mutta meillä kanta on nyt kuitenkin loppuhoidosta se, ettei alkoa enää oteta pienissäkään määrissä. Se on miehellekin ihan selvä juttu. Ja suurin syy meillä lapsettomuuteen on kuitenkin minussa, joten miehen ei pitäisi kantaa huonoa omaa tuntoa senkään takia. Ja onhan se minusta kuitenkin niin, että myös mies voi osoittaa olevansa mukana tässä projektissa olemalla sitten vaikka ilman sitä alkoa tai jotain muuta. Eihän se mies juuri muuten tähän projektiin pysty osallistumaan. Mutta nämä tosiaan ovat vain mielipideasioita ja jokainen pariskunta taplaa tyylillään. Pääasia, että tulosta syntyy! :)
 
Saatiinhan niitä plussauutisia tänne, kaksin käsin jopa. Mahtavaa Ananias ja tipunen!!!!! :heart: Nyt sitten pysytte pois täältä monen monta kuukautta, sovitaanko näin? :D

Eukko olen kanssasi samaa mieltä asiasta. Jokaisessa perheessä tietysti tehdään asiat niin kuin parhaaksi nähdään. Meillä mies omasta tahdosta oli 95% hoidon ajan alkoholittomalla, vaikka hänen simpoissaan ei mitään vikaa olekaan. Tosin veikkaan, että jos hänellä olisi jokin asennevamma asioiden suhteen tullut esille jossain vaiheessa (kuten tuo Sarahin miehen kommentti :O ) niin kyllä meilläkin näistä olisi suurilla kirjaimilla keskusteltu :D mutta kauhean osallistuvainen hän on ja sympatiseerannut hurjasti.

Mulla meinasi aivot nyrjähtää tuota listaa miettiessä :D että mitä omalta osaltani laittaisin siihen. Takana kuitenkin ensimmäinen IVF, jossa siirrettiin 1 alkio. Syy hoitoihin on, että munajohtimet on poistettu. En mä oikein muuta osaa sitten siitä sanoa :D
 
Tää on kopsattu tuolta sivulta 3 kun Läiti alkoi keräämään listaa, mutta se ei ilmeisesti saanut tulta alleen tai ihmiset eivät sitä huomanneet. Oisko tämä yksinkertaisempi ja selkeempi tapa merkitä? Ja tähän lisäksi erikseen piinailijat ja plussanneet? Kopsasin itseni esimerkiksi:

Nimi..yritysaloitettu...monesko lapsi...syy..hoitomuoto... lääkkeet?


Nenna81...3/2013......3 (1. yhteinen)...Munajohtimien tuhoutuminen...1.IVF 10/14...Supercur,Puregon, Pregnyl, Luget
 
Viimeksi muokattu:
Eukko: en minä ainakaan mieltäni pahoita sun kommentista tai ajattele että miehiä ei saisi puolustaa. En ehkä edes ajattele tätä mies/naisjakona. Ehkä tuli vähän kärkkäästi mulla kommentoitua aiemmin. Kirjoitin silloin(kin) pitkän ja polveilevan sepustuksen mutta lyhensin kun ajattelin etten halua koko keskustelua täyttää omalla jorinallani. Oikeasti en halua luoda vastakkainasettelua.

Olemme puhuneet oman puolisoni kanssa todella paljon tästä ja hänellä on ollut tosi voimakas ulkopuolisuuden tunne. Tän lapsettomuusasian alussa emme oikein ymmärtäneet toisiamme: minusta tuntui tosi vahvasti että hän jättää mut yksin tän asian kanssa ja samaan aikaan hänestä tuntui ettei yhtään tiedä miten voisi päästä mukaan näihin hoitoihin. Kun tarpeeksi monta kertaa oltiin puhuttu ja tapeltu ja itketty, tämä kuvio selvisi. Mies ei alussa esimerkiksi ollut yhtään perillä siitä mitä lääkkeitä tässä käytetään ja miksi ja mitä kaikkea elämässä pitää suunnitella sen mukaan että ollaan näissä hoidoissa, vaikka on meistä ollut se joka on voimakkaammin lasta halunnut ja tehnyt aloitteen että mennään kuitenkin hoitoihin. Minä tuskastuin siihen että mies on äimän käkenä joka kerta kun puhuin jostain hoitoihin liittyvästä, "ai jaa, en mä yhtään tiennyt että blaa blaa", vaikka se kaikki luki aivan selvästi siinä muutaman sivun opaslehtisessä joka saatiin klinikalta. Olin välillä tosi vihainen, miksi toinen ei voi ottaa sitä paperia käteensä ja lukea!?! Sitten vaan saatiin puhuttua selväksi se, että minä kaipaan häneltä sitä että ottaa asioista selvää ja hänelle se on keino päästä mukaan ja pois ulkopuolisen asemasta.

Välillä minä olen ollut aivan liian herkkähipiäinen, mutta niitä kertoja olen pyytänyt anteeksi. Mieheni on myös muutamaan otteeseen ollut todella ajattelematon. Nyt tämä tilanne on tasoittunut kun molemmille on löytynyt omat roolit, mutta ei se poista sitä että olen kokenut tosi voimakkaita yksinäisyyden tunteita. Olen kaikin tavoin yrittänyt pitää huolen että puolisoni saa olla osana tätä ja saa tilan ja tukea omille tunteilleen, ja ainakin nyt kun kysyin niin hän kertoi että tuntee että hänenkin tunteilleen on tilaa nyt kun ollaan saatu asiat selviksi.

Kiitos kaikille Pregnyl-ohjeista! Saatiin tänään lääkärin vastaanotolta sellaiset muovikorkit joiden avulla se ampullin avaaminen on helpompaa. Samalla ultrattiin taas ja meillä on punktio keskiviikkona.
 
Kiitokset onnitteluista, ihan epätodellinen olo täällä. Meillä oli pitkä kaava, ja 2 vuorokautta punktiosta siirrettiin 4-soluinen alkio. Meidän eka IVF. Mulla näkyi ihan selkeä haamu apteekin testissä 7vrk siirrosta, ja testi näytti 1-2 viikkoa 8 vuorokautta siirrosta. Tosi nopeasti alkoi näkymään. Pissin edelleen tikkuun joka aamu, oon niin peloissani et menee kuitenkin kesken. Toistaiseksi viiva on vahvistunut, torstaina sitten verikoe :)

Mä olin kanssa tosta Pregnyl-pullosta aika kauhuissani, mut se napsahti tosi nätisti poikki. Hengitystä pidättelin kyllä, se oli oli niin särkyvän oloinen :S Nyt alkaa vihdoin turvotus laskea, neljän viikon aikana tuli +3kg, nyt lähti viikonloppuna 1kg pois. vettä menee vieläkin ihan hirvee määrä, melkein 4 litraa päivässä ku koko ajan huutava jano :S
 
  • Tykkää
Reactions: Retikka ja Mandala
Onnea myös Tipunen:heart:

Rupesin alunperin tekemään tosiaan listaa,niinkuin nenna tuossa kertoikin.Simppeli on aina simppeli :)

Täällä kuumeisesti odotellaan klinikalta soittoa ja toimintaohjeita.Lääkärin hallussa on nyt meidän passi...keskiviikkona olis vielä 1 verikoe testi KU:n takia, mut sit sen pitis olla siinä.Viime viikolla siis keskiviikkona otetussa hormoonia oli enään 20.Eli hienoa miten mun kroppa toimii.Toisilla kun menee tosi pitkään ennen kun hormoonit on laskenu :)
 
Voi ONNEA Ananias ja Tipunen! Ananiaksesta mä kans arvailin jo että näinköhän olis plussa, mutta tipusta en vielä epäillyt ;) Tulipas se helpottava viiva varhain! Tuhannesti onnea!

Mites kanssasisareni Ullariikka ja Havina? Ullariikalla alkaa uusi kierros ja Havina menee pakkasen kimppuun? Onko sulla jo jatkoa suunniteltu? Ja miten muut PASsin kokeneet oliko teillä luonnollinen kierto vai lääkkeellinen? Ja miksi? Mä just soitin lääkärin kanssa ja mulle lankesi vastuu itse päättää kumman haluan. Päädyin estrogenillä lamauttamaan munasarjat, koska koin inseminaatiossa sen aikataulun jännityksen niin kamalan stressaavana. ICSI piikittämisineen ja selkeine aikatauluineen oli henkisisti mulle paljon helpompi. Toisaalta, koska mussa ei ole vikaa, niin luonnollinenhan olis...luonnollista.

Mäkin oon miettinyt että miten ton miehen sais tähän mukaan, koska se ei ole perillä asioista yhtään, eikä ole esimerkiksi lukenut sitä ohjepaperia minkä klinikalta saatiin. Piikittämisen oon tehnyt "salaa" koska sen polvet notkahtaa heti kun se näkee neulan (kauhee työ niillä klinikalla virvoittaa se verikokeen jälkeen), ja samasta syystä sitä ei voi ottaa mukaan punktioon eikä varmaan tulevaisuudessa synnytykseenkään. Kyllä hän sitä silti salaa miettii ja joskus keskellä yötä äityy jotain kyselemäänkin. Meillä vika löydetty ainoastaan siittiöistä, mutta koskaan hoitava lääkäri ei ole kehoittanut esim. lopettamaan tupakointia tai keskustellut viinan juonnista. Tupakoiko muiden miehet? Tykätään molemmat viinistä, mutta harvemmin tulee mitään kännejä vedettyä. En ole edes ehdottanut miehelleni tupakoinnin lopettamista tai alkoholin vähentämistä. Tupakointihan vaikuttaa siittiöihin, mutta kun niissä on ne vasta-aineetkin 90%, niin kai se on sama sitten.. Ihmettelin kyllä ettei lääkäri asiaan puuttunut. Oma-aloitteisesti tuo on yrittänyt lopettaa jo vaikka kuinka kauan, mutta vaikeaa näkyy olevan. Vähentänyt se selkeästi on. Sitten mun on tosi vaikea jutella hänelle näistä hoidoista jotka tietysti kokoajan pyörii mun päässä, ettei se nyt kokoajan itteensä syyllistäs. Kyselemällä ei kauheasti miehen fiiliksistä irtoa, jos kysyn että surettaako tai jännittääkö niin olan kohautus on yleisin vastaus. Hirmu hyvä uutinen on, että hänen työkaveri oli just varpajaisissa uskoutunut, että oli koeputkilapsi. Nyt on miehellä vertaistuki, jos hän haluaa asiasta jutella! Onhan tää lisääntyminen lähtökohtaisesti "epätasapainoinen" asetelma kun nainen sen sisällään kantaa, eikä mies voi tuntea potkuja tai pahaa oloa ja varmaan nämä tuntemukset kärjistyy siinä synnytyksessä, kun ei voi oikeen mitään tehdä. Ehkä lapsettomuushoidon kokeneilla miehillä on "vahvempi" olo synnyksessä, kun on kokemusta siitä, kuinka ei voi asiaa mitenkään edistää ja ehkä meillä naisilla on ymmärrystä sille miehen hiljaiselle ja toisinaan niin hemmetin kömpelölle, mutta hyväätarkoittavalle osallistumisen yritykselle. Jotenkin ajattelen, että miehen pienen kysymyksen takana on pitkiä yksinäisiä pohdintoja. Miehet.. :heart: Mun mies :heart::heart:
 
Joo tää yksinkertainen lista uppoaa minunkin pahviaivoihin :D eli alla mun tiedot:

Mandala....esikoinen toiveissa....johtimet poistettu....ivf.....synarela/gonal-f/ovitrelle/lutinus

En tarkoituksella laittanut milloin yritys aloitettu, koska johdinten poiston jälkeen, ennen ekaa ivf hoitoa, meillä oli se "pieni" parin vuoden tauko kaikesta tästä.
 
AUkko: Juuri tuo sama ongelma tai riidanaihe on meilläkin ollut. Eli siis minua on ärsyttänyt se ettei mies ole viitsinyt yhtään kuunnella aikatauluja tai muuta hoitoon liittyvää ja sitten on ihan ällikällä lyöty, kun sanon, että sillon ja sillon olis polikäynti. Meillä mies on saanut mennä ja tulla miten on halunnut (harrastaa joka päivä jotain urheilua), joten en ole mitenkään rajoittanut hänen elämäänsä, mutta nyt tuli kyllä niin yksinäinen olo viikonlopulla, kun toinen oli poissa pari päivää ja meni ne kännit siellä vielä vetäsemään. Mutta kuitenkin mies osaa olla meillä ihanasti tsemppaajana. Nykyään mies pohtii ja kyselee näistä hoidoista ja minusta hän oikeastaan uskoo/luottaa vähän liikaakiin näihin hoitoihin. Välillä pitää aina itse pudottaa se maanpinnalle, ettei se kaikilla ihan noin vain käy.

Tipunen: Ihanaa kuulla, että viivat vahvistuvat! Sinullahan oli taustalla endoa? Jos olet endolainen, niin juuri sinun plussauksesi antaa myös minulle toivoa. Minullakin pitkä kaava ja meidän sairaalassa siirretään vain 2 päiväisiä alkioita. Itseäni vain pelottaa, jos minulla vikaa onkin alkion kiinnittymisessä. Olen nimittäin kokenut yhden varhaisen keskenmenon/kemiallisen raskauden ja vielä seuraavasta kierrosta kemiallisen raskauden. Nämä kummatkin heti seuraavasta kierrosta laparoskopian jälkeen (10/2013). Huolettaa siis todella, jos minun ongelma onkin siinä kiinnittymisessä. Siihen ei varmaan hoitokeinoja ole?!

-jennica-...9/2012...1...endo...1.IVF/ICSI 9-10/2014...Synarela, Puregon, Pregnyl, Lutinus
 
Hurjasti onnea Ananias ja Tipunen ! Tarrasukkia hurjasti mukaan et pienet pysyy mukana.

Meillä mies ei tahdo hirveästi hoidoista puhua, toki hän on mukana kaikissa toimenpiteissä ja käynneillä. Tupakanpolton hän lopetti keskusteltuaan lääkärin kanssa. Minusta alkoholi ei meillä miehellä ole ongelma enkä koe sen vaikuttavan siittiöihin vaikka ongelma on myös siittiöissä, veikkaan et jos lääkäri olisi sitä mieltä et saunakaljat ym vaikuttaa hänen tapauksessa siittiöihin niin ois varmaan sanonut.

ON. Täällä on piina kovimmillaan :). Oireita ois vaikka muille jakaa, mut oon ne laittanut lääkkeiden piikkiin koktail on suht iso Lugesteron, Estradot, Prednisolon ja Pregnyl x 4.
On kylmä ja kuuma, maha on ku potkupallo, rinnat on oudot kainaloihin asti. Vessassa käynti on piinaa :'(.

HilleriHiiru...9/2011...1(yhteinen)...molemmissa...3.ICS/PAS 4.9...Lugesteron, Estradot, Prednisolon ja Pregnyl....testipv. 23.9.2014


En tiedä tuliko oikein mut laitoin samaan myös syyn ja tän hetkisen tilanteen.


HilleriHiiru PP11
 
Heippa kaikki! Kävin täällä jossain vaiheessa kirjoittelemassa, että odotellaan ekaa IVF-hoitoa. Noh, se on nyt käynnissä. Olen käynyt kahdessa seurantaultrassa ja punktio tehdään nyt tulevana perjantaina.

Minkälaisia follikkeleita teillä on ollut tokassa seurantaultrassa? Itsellä niitä oli yli 15 yhteensä, mutta koko vaihteli aika paljon. Suurin oli nyt kp 10 15mm, muutama 14mm, muutamia 12mm ja sitten vielä pienempiä.

Pistän enää kaksi iltaa FSH:ta ja ihmettelen tässä, että ehtivätkö nuo kasvaa tuolta nuo pienimmät. En edes tiedä niiden kokoa. Mutta entäs nuo 12mm?

Limakalvo oli 7mm, miltähän se kuulostaa?
 
Luis Hyvän paksunen sulla on limakalvo, se ehtii vielä kasvaakkin ennen siirtoa. Mulle lääkäri sanoi että 8mm ja siitä ylöspäin on optimaali. Mulla näkyi toisessa ultrassa 13 rakkulaa, lopputulos oli 10 munasolua ja 7 niistä kypsiä. Koot oli muistaakseni just tota 15 mm luokkaa ja pienimmät oli jotain 8 mm, niistä lääkäri arveli, etteivät ehdi mukaan.
Hyvältä kuulostaa ja zemppiä punktioon :) Tuu raportoimaan saalis!

PAS porukka! Lääkkeellinen vai lääkkeetön?! Miten teille on tehty/tehdään?
 
-tipunen-, oliko sulla mikä tukilääkitys nyt menossa?

Retikka, täällä mies ei polta mut kohtuudella kyllä juo alkoholia lähes viikottain. Meillä siis syy alentuneeseen hedelmällisyyteen siittiöissä, mut eipä ne ole polilla käskeneet elämäntapoja muuttaa. Ja mua ne käski elämään vaan normaalia elämää, ei sanaakaan edes foolihapon tai D-vitamiinin käytöstä :eek: mut kun miettii et normaalisti tulee raskaaks ni ei siihen mitkään vitamiinit tai tupakanpoltto vaikuta et kyllä nää lapsettomuuden syyt on vähän suuremmista asioista kiinni.

Mulla siis tulossa nyt PAS ja luonnolliseen kiertoon kunhan seuraavat menkat alkaa. Laskeskelin et ovulaatio (kp14) sattus syysloman jälkeiselle maanantaille ja ohjeissa oli et yks ultra pitäis olla kp 12-14. Et se on siinä ja siinä et siirtääkö tuo saamerin sulkuviikko kuukaudella koko siirtoo. Mut mulle ei kyllä annettu vaihtoehtonakaan lääkkeellistä kiertoo. Missä vaiheessa teille on muuten ehdotettu kahden alkion siirtoa? meillä ne ei ekanhoidossa siirrä kahta vaikka itse toivoisikin.

Havina ... 2/2013...esikoinen toiveissa...siittiöt...1.ICSI/1.PAS 10/2014... Luget.

Niin ja vielä yksi kysymys: onko teillä Lugejen lopetuksen jälkeen tulleet menkat olleet normaalit? Mulla yleensä vuoto kestää viis päivää+kuudes tiputtelee. Tänään jo kierron 8.päivä ja vieläkin tuli kirkasta verta pyyhittäessä ja vähän tuhrua housuissa? Onko muilla tällaista?
 
Mulla oli viimesin luomu pas, limakalvo kasvaa luonnostaan paremmin ja nopeemmin. Pari aiempaa lääkkeillä, niillä viimesimmässä melkein kuukauden (!) kasvatuksella paksuimmillaan 7,8mm ja luomusti ennen ovulaatioo (eli alle 2 viikossa) 8,5mm. Eli mieluummin ilman lääkkeitä tästälähin silläkin riskillä että siirtyis seuraavaan kiertoon.

Mulla on runsaammat vuodot tullu vaan punktioiden jälkeen, myös kerran kun lugeja ei käytetty (ei siirtoa), eli luget ei oo niinkään vaikuttanu. Viime lääkkeellisen siirron jälkeen oli pikemminkin normaalia niukempi vuoto.

-jennica- Mietin kans pitkään tota kiinnittymistä (myös endo) kun ei mitkään 2 päiväset kiinnittyny. Kortisonit ja disperiinit tuli kokeiltua.
Blasto sitten kiinnitty (apuna gonapeptyl, e-vitamiini ja magnesium, aiemmin tosin näistäkään ei hyötyä), eli olihan se helpottavaa tietää että tuskin sitten kohdussa tai limakalvossa suurempaa vikaa on, vaan mulla se tuntuu olevan juurikin alkioissa. Suurin osa kuolee 4. päivänä pitkässä viljelyssä. Toivottavasti sulla ois sitkeempiä alkoita!

Mulle siirrettiin julkisella puolen aina kaks alkioo, kun sitä toivoin, ehkä syynä oli tilanne, eli ikä (yli 30) ja endo..? Oon myös suht pitkä eli ei estettä siinäkään. Yksityisellä vain yhtä, ei oo suostuttu kahden siirtoihin (vielä).

Onnea plussista!
 
Luulisin että tämä foorumi on avoinna kaikenlaisille mielipiteille eikä ole tarvetta vetää viivaa oikeille ja väärille ajatuksille tai tunteille. Ja ennen kaikkea niin kuin täällä on jo todettu niin jokainen pari taplaa tyylillään ja sillä tavalla kun se heille sopii. Toivoisin myös että tämä olisi se paikka jonne voi käydä tyhjentämässä ne synkimmätkin ajatukset - ne joita ei voi aivan kaikille jakaa.

Aiemmin kirjoittamassani mainitsin että puhuimme alkoholin vaikutuksista siittiöihin ja hedelmällisyyteen spekulaatiotasolla. Esim. siitä missä voisi mennä haitallisen alkoholinkäytön raja. En suinkaan vaatinut miestäni lopettamaan saunakaljaa. Juuri tänään luin ultraa odotellessa polin seinältä että mm. alkoholi, tupakka ja stressi vaikuttavat hedelmällisyyteen.
Tässä tulee nyt sitten se meidän tapa tehdä asioita kohta: jos maksaa melkein tuhat euroa hoidoista, kannattaa tehdä kaikki mahdollinen sen onnistumisen eteen vaikkei kukaan ulkoapäin käskisikään. Mies on lopettanut tupakoinnin hoitoa silmällä pitäen mutta pitää itse lopettamista hyvänä asiana vaikkei lasta saataisikaan. Onneksi mies itse halusi ettei minun tarvinnut vaatia, koska voi olla että olisin tehnyt sen. Ja tähän väliin voin sanoa että tiedän kuinka vaikeaa polttaminen on lopettaa. Silti olen sitä mieltä ettei näitäkään mahdollisuuksia aivan loputtomiin ole. Ja tämä siis edelleenkin vain meidän perheen näkökulmasta.

Tuli muuten mieleen tuosta lapsettomuuspolin ohjeistamisesta, että aika paljon täytyy tajuta itse kysyä. Ei meillä ainakaan tänään väännetty rautalangasta hoidon kulkua. Melko pikaseen käytiin annokset ym. läpi. Onneksi tajusin ite kysyä siitä orgalutranista...muuten olisin varmaan alkanu säätää annoksia siitä vehkeestä ja vaihtamaan neulaa :LOL:

Gonal-f nostettiin 300iu:ta ja seuraava ultra on sitten torstaina. Jarrua pistän keskiviikkoaamusta lähtien. Muniksia kasvoi 8 kpl vasemmalla ja 6 oikealla isompaa eli ei juurikaan hyperin riskiä ainakaan ennen punktiota. Oli tosi hauska kuunnella kun lääkäri mietti toiselle, että mitä me hoidoissa edes tehdään kun on kuitenki kaks keskenmenoa kahden vuoden sisällä. Totesin siihen vaan että eipä niistä juuri silti mitään oo käteen jääny. Johon lääkäri totesi että onhan meillä yks lapsi... Niinpä niin. Onhan se toisaalta totta mutta ei kai hoitava lääkäri ala tässä vaiheessa potilaalle tuommosta arviota antamaan kun on kerran hoitojonoon otettu ja päätetty hoitaa. Mukavaa kun nuo ylimääräiset hormoonit sulattaa mun suodattimen aivan olemattomiin... paska fiilis tuli pitkäksi aikaa. Onneksi piti mennä töihin ja koota itsensä.
 
Alkioiden siirrosta vielä: Mulle on molemmilla aikaisemmilla kerroilla siirretty kaksi alkiota ihan vaan siitä syystä ettei kumpikaan ole ollut priimaa eikä sitä toista olisi kannattanut pakastaa. Eli huono satsi kerralla sisään :kieh:
 
Sarah85: Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Jos me näistä hoidoista maksetaan, niin ainakin itse koen niin, että teen myös kaikkeni tukeakseni hoidon onnistumisen. Eipä tarvitse sitten jälkeenpäin jossitella, että kumpa olisin vain tehnyt toisin. Ja tosiaan, jokainen tekee omat valinnat, ei näissä hoidoissa varmaankaan mitään oikeaa tai väärää tapaa ole elää. Ja onhan se niinkin, että jos itseltään kieltää elämästä normaalia elämää, niin voiko siitä elämästä nauttia ja olla sitten stressaamatta. Ei varmaankaan.
Mutta toisaalta, näissä koeputkiolosuhteissa solut joutuu aivan erilailla koetukselle kuin tuolla sisällä kohdussa luonnollisissa olosuhteissa, joten itse uskoisin, että elämäntavoilla voisi olla jonkin verran merkitystä siihen miten meidän sukusolut näissä vieraissa ympäristöissä ja "häirinnän alaisina" pärjäävät.

Minä olisin kyllä valmis ottamaan 2 alkiota kerrallaan sisääni, mutta meidän sairaalassa ei sellaista tehdä kuulema ollenkaan. Luulen, että jollei tästä hoidosta meille minkäänlaista onnistumista tule, me vaihdetaan yksityiselle. Endoni huomioiden olisi varmasti järkevämpää kokeilla myös blastonkin siirtoa, jos 2-päiväiset alkiot eivät jaksa myrkkykohdussani enää jatkaa matkaa. Ja meidän sairaalassa ei siis viljellä kuin 2 päiväisiksi.
 
Minusta tuo kieltäytyminen kahden alkion siirrosta on vähän pöljä. Tai siis minulla on todella vahva perinnöllisyys saada kaksoset (aika ironinen lause kun ottaa huomioon että ollaan lapsettomuushoidoissa). Mutta siis olen itsekin kaksonen ja suvussa paljon kaksosia joten en nää sitä mitenkään ylitsepääsemättömänä riskinä itseni tai sikiöiden kannalta. Vaikkakin liittyyhän niihin muun muassa suurentunut keskosena syntymisen riski. Tämän siis otan keskusteluun jos toiselle hoitokiekalle joudutaan.

sannnama, minullekin lääkäri sanoi että luomukierto olisi hyvä juuri siinä mielessä että keho toimii jopa paremmin kuin lääkkeillä. Mulla vaan on aina ollut tosi runsaat menkat ja pelotti jopa nyt hoidossa että on liian paksu. Mulla siis oli 12mm ja 15mm jos ylittyy ni on jo "liian paksu". Että kaukana ei olla. Lääkkeettömän inssin aikaista limakalvon paksuutta en kyllä muista, mutta se tais olla jotain kymmenen luokkaa.
 

Yhteistyössä