IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

AUKKO mun muistaakseni ULLARIIKALLE (vai joku muu?) kävi kans niin, että siirtopäivänä ilmoitettiin et viljellään lisää. Muistan koska meillä piti olla siirrot samoihin aikoihin, eli tutki syyskuun ensipäivien keskusteluja!
 
timjami77, tervetuloa joukkoon! :)

StellaI, pakko kommentoida tuota opiskelija-asiaa. Mulla nimittäin vikassa ultrassa ennen punktiota paikalle pelmahti mulle opinnoista tuttu naisopiskelija. Ei kyselly saako osallistua hoitooni vaikka ei kylläkään tunnistanut mua ennen ku esittäydyin. Mut itellä meni ihan ajatukset sekasi ku se siinä tyhmänä hymyili ohjaajansa antaessa pistosopetusta. Harmittaa vaan jälkeenpäin että en pyytänyt sitä poistumaan, kun aika kiusallista oli nähdä se koulussa... Mut jospa se vaitiolovelvollisuutensa tuntee...
 
Aukko täytyy kyllä sanoa että sitten on epäjohdonmukaisuus huipussaan. Tosi ärsyttävää että asiakkaalle ts. toimenpiteiden kohteelle ei kerrota mitään! Ymmärrän sairaalan kannan tuon tutkitun tiedon osalta, mutta toisaalta henk.koht sitä kuitenkin toivoo että kaikki mahdollinen kokeiltaisiin...kaikki sellainen josta ei ns. ole haittaakaan. Kyllä kai sitä seisoo vaikka päällään jos se jotain auttaa.

Kandeista: Jotenkin sitä on jo niin tottunut tuohon opiskelija paikalla-kuvioon, mutta täytyy kyllä sanoa että onneksi ketään ei ollut ensimmäisillä kerroilla paikalla. Jotenkin sitä oli vielä tarkempi tuon intimiteetin suhteen. Kaikki oli niin uutta ja haavoittuvuuskin oli potenssiin sata. Nyt on jo jotenkin sellainen olo, että aivan sama ei tästä mitään taida kuitenkaan tulla. Tosin kerran kävi samalla tavalla kuin Havinalle. Silloin olin tosin äitipolilla ultrassa, mutta opiskelijoille selostettiin koko hoitohistoria. Kandina sattui olemaan "saman kylän kasvatti" ja pikkuisen uskallan hänen vaitioloaan epäillä. Meidän hoidoista ei kuitenkaan tiedä kovin moni, joten tiedänpähän ainakin ketä epäillä jos kyliltä kuuluu. Itse en tajunnut ajoissa ketä huoneessa oikein oli...

Parin tunnin päästä olis irrotuspiikkien aika. Ei tarvi onneksi säätää ampullien kanssa, mutta uskon että gonapeptylissä on yhtä rasittava neula kuin pregnylissä ja orgalutranissa...paksu ja tylppä. Saa taas oikein juntata nahkaan. Onneksi huomenna on piikkivapaa päivä
 
Voi ei Luis, kovasti halauksia sinulle! :hug: Mutta kuten muutkin ovat jo aiemmin todenneet, niin on ajateltava positiivisesti, että mahdollinen vika nyt löytyi ja hoito voidaan keskittää nyt siihen. Uskon, että teillekin on vielä ratkaisu olemassa.

Kandeista: Meillä ei onneksi ole vielä kandeja ollut yhdelläkään kerralla mukana. Se tästä vielä puuttuisi, että siellä joku tuttu opiskelija olisi paikalla, kun aihe on tosiaan muutenkin niin arka. Vaikka ymmärrän, että heidänkin täytyy oppia, vain tekemällä ja näkemällä oppii. Olen itsekin hoito-alalla, joten ymmärrystä heille on, mutta varmasti haluaisin valita itse tilanteen mihin opiskelijan ottaisin. Ja punktio olisi kyllä sellainen tilanne, johon mies tulisi mukaan ennen opiskelijoita! Itseäni ihmetyttää, kun vuosi sitten olin laparoskopiassa ja kuulin jälkeen päin, että salissa oli ollut mukana opiskelijoita, joista vain 1 lopulta minulta sitten esittäytyi leikkauksen jälkeen heräämössä. Vähän kyllä kiusallista, kun miettii, ketä siellä on voinut olla katsomassa alapäätäni. Meille ainakin opetettiin opiskeluaikoina, että lupa pitää aina kysyä asiakkaalta, jos toimenpiteeseen mennään mukaan.

Omaa napailua: Kertokaa kenellä synarela ollut käytössä!! Onko teidän kuukautisvuoto pidentynyt synarela-kierrossa? Nyt minulla on menossa jo 9.vuotopäivä! Normisti varsinaista runsaampaa vuotoa on 3-4pvää ja sen jälkeen 2-3pvää rusehtavaa tuhrua. Mutta nyt tullut varsinaisen runsaan vuodon jälkeen jo 5 päivää kirkasta verta, tosin vähäisiä määriä, mutten kuitenkaan pelkällä pikkarisuojalla pärjää. Puregon-piikityksetkin alkoi jo torstaina, joten onko tää nyt ollenkaan hyvä juttu, että vuodan edelleen, vaikka uutta limakalvoa pitäis alkaa jo kehittymään? Minulla on kyllä vahva tunne, ettei mekään siirtoon päästä, jos limakalvo ei ehdi riittävästi kasvaa. Normisti minulla on aina ollut hyvä limakalvo oviksen aikoihin, mutta taitaapi nämä lääkkeet sekoittaa kropan aivan totaalisesti.
Piikityksistä vielä sen verran, että vaikka hoito-alalla olenkin, niin kyllä se eka pistos kynällä jännitti. Ihan nauratti jälkeenpäin, että mikä siinä oikein jännitti. Neula meni paljon paremmin sisään, kuin Pregnylissä. Pientä menkkamaista tunnetta ollut munasarjoissa satunnaisesti ja illalla vatsa ollut todella pinkeä, mutta aamuksi on taas laskenut entiselleen. Päänsäryt olen saanut Puregonin seuraksena kaverikseni joka päivä, sekä myös kuumat aallot ovat alkaneet vaivaamaan öisin. Välillä kyllä tulee tunne, että voi kun tämä olisi jo ohi ja pääsisi palaamaan takaisin normaaliin elämään...
 
Voi vitsit että jännittää huominen punktio. Täysi olo on hävinnyt jo ennen irrotuspiikkejä, toivottavasti follit ei oo karannu ennen aikojaan. Toi Gonapeptyl näyttää vaikuttavan ainakin mulla mielialaan todella voimakkaasti. Pakkausselosteessa sanottiinkin että masennusta saattaa ilmetä sivuvaikutuksena. Oon koko päivän ollu niin huonolla tuulella, että oksat pois. Edes hillopäivät ei saa mua näin raivokkaaksi. Tuossa vähän aikaa sitten ärsyynnyin itse itselleni sohvalla istumisesta ja huomasin että on jotenkin tosi ärsy olo. Sitten onneksi muistin sen pakkausselosteen - sieltäpä se syy taisi löytyä. Ihmettelin vaan selostetta lukiessani sitä, että ko. lääkettä käytetään selosteen mukaan gonal-F:n tavoin follien kasvattamiseen. Onko jollain muulla ollut Gonapeptyl käytössä ja irrotukseen vai kasvatukseen?
 
Sarah: toivottavasti punktio menee hyvin! Mulla täysi ja turvonnut olo vaihteli päivittäin, toivottavasti se ei tarkoita sunkaan kohdalla mitään sen kummempaa. Oliks sulla kuinka suuri follisaalis tulossa?
Mullakin alkaa olla hermot aika kireellä. En tiedä johtuuko hormoneista vai stressistä vai ihan vaan siitä että olen nyt maannut koko viikon kotona kipujen ja huonon olon takia ja alkaa vähän kyllästyttää. Olen aika huono potemaan.

Kandeista: meillä on koko ajan ollut ainakin yksi vastaanotolla mukana, ei ole paljon kyselty sopiiko. Ei mua kyllä muuten missään nimessä haittaakaan (tietysti ihan eri asia jos joku tuttu sattuis, se on varmasti kiusallista! ), se vaan tuntuu tosiaan ihmeelliseltä että mies jää sitten toiseksi ja nurkkaan istumaan. Mutta me on tehty toimintasuunnitelma: seuraavalla vastaanottokäynillä otetaan vaan se miehelle tarkoitettu tuoli ja siirretään siihen mun tuolin viereen. Ei ne voi meitä siitä uloskaan heittää.. :D

Kiitos Retikka vinkistä, kävin lukemassa ja tosiaan Ullariikalla oli kans haluttu viljellä pidempään. Oliskohan meilläkin sit syynä että alkiot on kehittyneet hitaasti. Hassua etteivät sairaalassa tajua miten tärkeää meille on saada tietää koko ajan mitä tapahtuu ja miksi.
 
Opiskelijoista vielä: Vaikka olenkin olemassaan hyvin avoin, olisihan se aivan äärimmäisen kiusallista jos joku tuttu sattuisi tutkimus- tai hoitotilanteeseen paikalle. Onneksi ei oo ainakaan vielä omalle kohdalle sattunu. Itelläkin kans on ollut pari kertaa kandi tai sairaanhoidon opiskelija paikalla. Aina ovat esitelleet itsensä ja kysyneet lupaa olla läsnä. Silloin se on todellakin ok. Mutta jos jää nurkkaan ynseänä mulkoilemaan tai mieheni ei sovi olla paikalla, niin silloin opiskelija saisi lähteä. Ja yksi, korkeintaan kaksi kerralla. Ei oo kiva maata toosa levällään jos tyyliin kymmenen silmäparia kuikuilee ympärillä :D

Sarah: Tsemppiä punktioon! =)

Sivuvaikutuksista: Mulla oli jo clomien aikana aivan käsittämätöntä ärtyisyyttä, ahdistuneisuutta, itkuisuutta - voi kuinka vanne kiristikään päätä! Vähän hirvittää, että mitä vahvemmat hormonit sitten tekee :eek: Saa nähä :D
 
Yksärin ihana lääkäri halusi sunnuntai-iltana tarkistaa tilanteen ja varmistui että 5 munasolua kasvamassa, pienemmät oli kuroneet johtofillia kiinni. Puktio keskiviikkona, maanantai-iltana Ovitrelle irroituspiikkinä.

Mutta vi***, oli niin ahdistava viikonloppu ja kamala työviikko alkamassa, ajatukset aivan muualla, niin unohdin vikan Menopur ja Orgalutran pistoksen yöllä ja otin ne vasta nyt. Ei tuo katastrofi pitäisi olla, vain kuusi tuntia eroa normiajasta, mutta tätä morkkiksen määrää. :( Kai se pitäisi ola niin että tämä projekti ja pistokset pitäisi olla elämän tärkein asia koko ajan mielessä ja mikään muu ei saa ahdistaa yhtä paljon että pysyisi pää koko ajan piikkien muistamisessa? Paska piikittäjä, paska työntekijä, paska uusperheen äiti.
 
Tsemppiä Sarah85 punktioon, kerro mitä lääkkeitä sulla siellä käytettiin? Mun eka punktio huhtikuussa oli aivan kamala, sain kipulääkettä ja morfiinia ja musta tuntuu että menin siitä morfiinista aivan sekaisin. Valahdin valkoiseksi ja nukuin tarkkailuhuoneessa kolme tuntia ja kärsin seuraavat kolme päivää jatkuvasta migreenistä. Kolmantena päivänä aloin tankata vettä litrakaupalla ja sitten vasta kroppa alkoi poistaa turvotusta. Vannoi silloin että oli kyllä ainut ja vika kerta vapaaehtoisesti tollaista, ja nyt sama edessä keskiviikkona.
 
Sarah85: Tsemppiä punktiopäivään! Toivotaan, että saat hyvän lääkityksen ja punktiokokemus olisi siedettävä.

Itse olen alkanut miettimään punktiota oikeastaan vasta nyt, kun punktio saattaa mahdollisesti olla ensi viikolla, mikäli siellä mitään kerättävää on (eka uä vasta huomenna). Hirmuinen pelko ja ahdistus päällä siitä punktiosta, miten selviän siitä? Varsinkin kun tyhmänä olen muiden juttuja/kokemuksia punktiosta lukenut. Eniten ehkä pelottaa se, miten kasaan itseni sillä punktiohetkellä, etten itkeä pillitä koko aikaa. En usko, että itkisin niinkään sen kivun vuoksi. Luulen, että itku tulee juuri tämän henkisen paineen vuoksi, kun koko homma sitten huipentuu siihen ja mies on vielä läsnä. Mutta päivä kerrallaan eteenpäin, sen näkee sitten mitä tapahtuu.

Mulla kirkas verinen vuoto vaan jatkuu ja tänään jo 10.päivä menkkojen alusta. En todella tiedä mihin tää vielä johtaa. Meinasin jo soittaa polillekin, mut ajattelin, että huomenna on sinne jo seuraava aika, eli huomennahan se sit selviää. Mut pelonsekaisin tuntein olen kyllä sinne polille menossa... :|

Stella:
Itsekin pelkäsin etukäteen sivuvaikutuksia ja olin ihan varma, että minä jos kuka niitä sivuvaikutuksia saan. Aiempaa kokemusta lisähormoneista ei ollut kuin Lutinuksista (insseissä) ja nekin saivat minun pinnan kiristymään.
Nyt olen aivan yllättynyt miten "vähällä" olen päässyt. Kuumat aallot ovat kyllä joka öisiä ja välillä päivälläkin, mutta ne ovat mielestäni pientä siihen verrattuna mitä etukäteen pelkäsin. Miehen mielestä mielialani on ollut nyt hoidon aikana tasaisempi!! :LOL: Tämän olen kyllä itsekin pistänyt merkille, mutta vaikkei mitään raivonpuuskia ole ollutkaan, niin olen ollut sitten päinvastaisesti aika herkillä. Tippa tulee silmäkulmaan aika vähästä. Ehkä tämä hoitoväsymyskin siihen vaikuttaa. Mutta loppupelissä siis melko vähällä olen tosiaan päässyt tähän asti. Odottelen milloin se vatsa alkaa tosissaan turpoamaan, tähän asti ollut vain iltaturvotusta.
 
Viimeksi muokattu:
Luis :hug: hyvä että saatte rakkulat kuitenkin talteen! Ei kai niitä turhaan otettais jos eivät uskoisi, että vielä ne päästään siirtämään.

Ricardina :hug:

Aukko: Meillä oli alunperin siis tarkoituskin olla pitkä viljely ja siirto pvänä 5, mutta kun tuona päivänä mikään alkioista ei ollut vielä blastovaiheessa, niin odotettiin päivään 6. Tsemppiä kovasti teille!! Siirron odottelu on yhtä piinaa! Mä aion myös nyt ylihuomisella suunnittelukäynnillä kysellä noista viljelyjen pituuksista ja vieläkö suosittelee meille tuota pitkää viljelyä, vai voisko alkiot selvitä paremmin kohdussa.

Timjami77 tervetuloa, meillä on kovasti yhteistä, uusperhe, yksi ICSI takana josta ei jäänyt mitään pakkaseen, vikana siittiöt ja mulla ikää 39 v... Meillä on mulla 2 lasta ennestään ja miehellä 1, mutta silti näyttää kovin vaikealta tämä yhteinen lisääntyminen, kun aikaa kulunut reippaasti edellisistä yrityksistä.

Sarah onnea punktioon!
 



Menossa mukana:

Nimi..yritysaloitettu...monesko lapsi...syy..hoitomuoto... lääkkeet?

Läiti... 09/11...2.....PCO....1.IVF/1.PAS 10/14...ProgynovaLuget

Retikka...2012...1...siittiöt...1.ICSI, 1.PAS 10/14...estrogeeni. Luget

Nenna81...3/2013......3 (1. yhteinen)...Munajohtimien tuhoutuminen...1.IVF 10/14...Supercur,Puregon, Pregnyl, Luget

Ricardina 11/2013....1..... PCO........ 1.IVF/1.PAS 09/14...... Clomifen, Puregon, Orgalutran, Luget, Gonapeptyl

Mandala....esikoinen toiveissa....johtimet poistettu....ivf.....synarela/gonal-f/ovitrelle/lutinus

-jennica-...9/2012...1...endo...1.IVF/ICSI 9-10/2014...Synarela, Puregon, Pregnyl, Lutinus

HilleriHiiru...9/2011...1(yhteinen)...molemmissa...3.ICS/PAS 4.9...Lugesteron, Estradot, Prednisolon ja Pregnyl

Havina ... 2/2013...esikoinen toiveissa...siittiöt...1.ICSI/1.PAS 10/2014... Luget.

Mari32..esikoinen..siittiöt..3.ICSI 10-11/2014..pitkä kaava..Synarela/ Menopur/luget

Viiva84........03/2013.....1......siittiöt ja PCO....1.IVF....Puregon, Orgalutran, Gonapeptyl, Lugesteron

Stella......7/2012.......1.......endo, hypotyreoosi, siittiöt?......1.IVF/ICSI?......Puregon, Orgalutran, Gonapeptyl/Pregnyl, Lugesteron

Sarah85.....11/2006...2.lapsi (2 km)....selittämätön...ivf lyhyt kaava...Gonal-f, orgalutran, luget

EukkoI....11/2012....esikoinen....siittiöt/tutkimatta.... ICSI....Suprecur/Puregon

Untuvikko80..1/2010...1..Selittämätön,kiinnikkeet..3 .IVF...Synarela,Puregon,Ovitrelle, Lugestron


Henrietta-...08/2012....Esikoinen...siittiöt....1.icsin 1.pas.....Progynova+lugesteron

Astrea... 11/10... 1. oma(3. miehelle)... siittiöt... ICSI...Gonal-f, Orgalutran, Pregnyl, Lugesteron

Timjami77... 7/13... 2. oma(3. miehelle)... siittiöt... ICSI...Menopur, Orgalutran, Pregnyl, Lugesteron

AUkko...10/2010...ensimmäinen...endo...1.IVF 9/14...Elonva, Menopur, Pregnyl, Luget

Lauriska...10/2012...ensimmäinen..selittämätön..1. IVF 10/14...Puregon, Orgalutran, Pregnyl, Luget, Gonapeptyl, Minidisperin

Piinailijat

HilleriHiiru 23.9
Henrietta- 1.10
AUkko 2.1o

Plussanneet :heart:



Heinäkuu 2014
Ricardina 1.IVF tuoresiirto(km vk5?)

Elokuu 2014

Läiti 1.IVF tuoresiirto(ku)
Toiveessa3<3!! 1.ICSI/1.PAS
Sisko36 1.IVF tuoresiirto

Syyskuu 2014
Ananias 1.IVF/1.ICSI tuoresiirto
-tipunen- 1.IVF tuoresiirto
 
Viimeksi muokattu:
HilleriHiiru Joko on testailtu?vai pystytkö olemaan vielä huomiseen? :)

Hirmusesti oli tekstiä tullu viikonlopun aikana.Lueskelen paremmalla ajalla tarkemmin.

Tänään itelläkin se PASsin suunnittelukäynti ja jälkitarkastus :)
 
Läiti Kyllä meinaa odotella huomiseen, koska tänään meille tulee vieraita ja ovat huomeaamuun niin en viitsi testata tänään, jos näyttää negaa niin eipähän tarvitse selitellä pahaa mieltään.

Vuotoa ei ole tullut ei tuhrua eikä veristä ollenkaan. Eilen oli armoton päänsärky aamulla ja tänäänkin on meinannut jomottaa kans, tälläistä päänsärkyä en muista olleen pitkään pitkään aikaan. Menkka jomotuksiakin on välillä tuntuu et kohta täti kaahaa kylään ja tää oli tässä. Ja ihan hirveä palelu johtuu varmaan lugepalleroista.

Terkuin HilleriHiiru PP18
 
Tänään käyty ultrassa ja illalla pitää pistää Ovitrelle klo 22 ja keskiviikkona punktioon sitten. Oikealla puolella oli 4 isompaa munarakkulaa, ja 9 pienempää ja vasemmalla puolella oli 6 kpl ja kaikki vähän samankokoisia. Yhteensä siis 19 kpl, mutta tosiaan pieniä aika paljon... Ei mikään iso saalis ja liekkö nuo pienimmät ehtivät enää kasvaa ennen keskiviikko aamua.

Onko teillä tietoa, paljonko munarakkulat kasvavat päivässä ja nopeuttaako irroituspiikki - tässä tapauksessa Ovitrelle- vielä noita munarakkuloita? Toivon niin, että osa noista ehtisi vielä kasvaa tarpeeksi kypsiksi ennen punktiota.

Punktio hirvittää taas, sillä vaikka olen saanut melkoiset lääkkeet Naikkarilla, on silti koskenut ja vasen munasarjani on kohdun takana, joten kun sieltä tyhjennetään munarakkuloita, niin kipu on melkoinen. Pitää kait sanoa etukäteen, että pistäisivät oikeasti nyt kunnolla lääkettä.
 
untuvikko mulla oli ultrattu naikkarilla 10+10 siinä ultrassa jossa päätettiin punktiopäivä. Lääkäri sanoi, että niistä on kyllä osa niin pieniä, ettei kerkiä varmasti punktioon kasvaa kunnolla. Mutta lopulta mulla sitten kerättiin 10+10 solullista rakkulaa eikä ainakaan sanottu, että olisi osa ollut liian pieniä käytettäväksi. Eli hyvin ne pienetkin voi kiriä kai.

jennica jos punktio hirvittää niin paljon niin ota ihmeessä rauhottavaa! ainakin meidän (julkisella) klinikalla ennen preppausta kysyttiin haluaako rauhottavaa ennen tipan laittamista. Turha sitä on paniikissa kärvistellä tällaisen asian kanssa.
Kyllä niiden kauhujuttujen lukeminen palstalta (itsekin syyllistyin siihen) on vähän huono juttu, varsinkin kun kokemuksia punktiosta ja itse paranemisesta on NIIN laidasta laitaan, eikä koskaan voi tietää miten se omalla kohdalla menee.

Hillerihiirun tilanne kyllä kutkuttaa, kuulostaa ainakin hyvältä! ;) :) kerro heti sitten tuloksista tänne :D

Timjami :hug: toivottavasti alakulo ei vaivaa pitkään!

Sarahille tosiaan tsemppiä punktioon ehdottomasti!
 
Onko teillä ollut punktiossa pelkästään kipulääkettä vai myös rauhoittavaa? Viime kerralla olin migreenissä kaksi päivää punktion jälkeen, luulin että se ois ollut rauhoittavaksi tarkoitetusta morfiinista. Onko kellekään muulle annettu sitä ja mitkä oli seuraukset? Tehdäänkö punktio yleensä vain kipulääkkeen kanssa?
 
Untuvikko80Meillä kyllä tuli pieniä vielä mukaan, viimesen ultran jälkeen :)

Timjami77 Mulla oli sekä rauhottavia että kipulääkettä, hoitaja sääteli sen mukaan sitä kuinka kipeeltä tuntu.Pöllyssä olin siis.Eikä tullu mitään oireita.
Olisitko kenties herkempi aineille tms?
Näissäkin on varmasti eroja hoitopaikkojen välillä?Me ollaan siis yksityisellä.

HilleriHiiru Täytyy heti huomenna aamusta tulla tänne kytikselle lukemaan sun tulos :)
 
Timjami mun muistaakseni mulle sanottiin, että punktion aikana tipan kautta laitetaan kipulääkettä sekä rauhoittavaa. Olin niin leppoisissa fiiliksissä itse punktion aikana niin kysyin mitä kipulääkettä olen saanut. Vastaus oli Fentanyyli ja Rapid-jotainjotain joka on ns laimeampaa kipulääkettä jota voi laittaa enemmän kuin Fentanyyliä mikä on siis periaatteessa synteettistä heroiinia. Rauhoittavasta en muista kuulleeni mitä se oli jos sitä laitettiin tipan kautta, mutta Tenox:ia oli tarjolla ennen tipan laittoa/operaatiota.
Mä siis ilmeisesti siedän erittäin hyvin noita todella vahvoja kipulääkkeitä koska oli todella hyvä olo vain ja punktio meni tosi leppoisasti :D
 
Itse olen saanut kummallakin punktio kerralla tablettina jotain rauhoittavaa. Hoitajat on kysynyt, että jännittääkö ja haluaako rauhoittavaa ja todellakin olen ottanut. Noista aineista jota itse punktion aikana on mennyt, en osaa sanoa. Käsittääkseni minulle on annettu täydet lääkkeet, mutta silti on sattunut. Riippuu niin henkilöstä varmasti tuo kokemus ja millainen tilanne on. Itse tiedän, että tuo vasen munasarjan on todella vaikessa paikassa ja että se SATTUU, kun sieltä punktioidaan. Viimeksi jouduttiin hakemaan ylilääkäri punktioimaan viimeiset munarakkulat vasemmalta puolelta. Pitää ilmaista ennen punktiota nyt, että edelliset kerrat ovat sattuneet todella ja että haluan maksimi lääkkeet. Seuraavat punktiossa myös hengistystä ja mulle on kummallakin kerralla jouduttu sanomaan, että muista hengittää :) :)
 
Kyllä mullakin sattui kun kummallakin puolella mentiin neulalla sisään ensimmäisen kerran, mutta sen jälkeen kaikki meni jotenkin vaan niin huuruissa että tuli rupateltua mukavasti hoitohenkilökunnan kanssa. Eri juttu olikin sitten se paraneminen heti siitä asti kun fentanyylin vaikutus haihtui jo osastolla levätessä... :D
 
Hui, ompas täällä ollut aamupäivän aikana vilkas keskustelu =)

Punktio sujui ihan hyvin. Esilääkityksessä annettiin särkylääkkeet ja diapam rauhoittavaksi. Eli kannattaa varmaan sanoa jos on edellisellä kerralla tullut huonovointiseksi niin osaavat laittaa eri lääkkeen. Joillain kipuu ja hitaaseen toipumiseen auttaa myös jos laittavat nesteytystä suoneen. Suoneen laitettavia lääkkeitä en osannut edes kysyä mutta ihan kivasti niillä sai pään sekaisin. Kipeää kävi ainoastaan se kun neulalla mentiin läpi aina munasarjaan. Kohdunkaulanpuudutteen laittoivat myös. Sillä on kuulemma tutkitusti vaikutusta siihen ettei sattuis niin paljon.

19 rakkulaa saivat kerättyä. Meidän kohdalla varsinainen piina ja jännitys alkaa vasta nyt. Hedelmöittymisestä ja munisten laadusta ei nimittäin oo mitään takeita. OOn varmaan useinkin jo maininnut siitä, että mitään ei koskaan ole saatu pakkaseen. Kovasti täytyy toivoa että eivät huomenna polilta soittele.

Nyt meinaa persus olla melkoisen kipeänä eikä tämä istuminen tee hyvää. Makuulle mars täytyy siis mennä.
 
Sarah85Tsemii piinailejiin päiviin :)

HilleriHiiruSulla on kyllä lehmän hermot ;)

YleisestiAlunperin ryhmää perustaessa ajattelin että jos joku löytää mukaan.Hienoa huomata, miten paljon meitä onkaan täällä...tietenkin toivotaan ettei tarvitse kovin pitkään viihtyä ;)
Heti kun joku perustaa odotuspuolelle ryhmän, niin vois vaik linkittää sen tänne.Voisin lisätä sen tohon meiän listalle,joten jokainen löytää sen ilman etsimistä suoraan :)

ON: ultrassa käyty, tyhjää oli täynnä.Eli kaikki oli tullu ulos.Alotin sitten jo terot ja tosiaan heti tosi toimiin.
 
Mut voi laittaa piinailijoihin

AUkko 2.10.

EDIT. tässä vielä listalle muut tiedot:
AUkko...10/2010...ensimmäinen...endo...1.IVF 9/14...Elonva, Menopur, Orgalutran, Pregnyl, Luget

Ei mitään pakastimeen, tietenkään, vain tämä yksi viidestä oli selvinnyt blastoksi. Sanoivat että jos valinta olisi tehty perjantaina, olisi siirretty väärä alkio, tämä nyt selvinnyt oli silloin vielä huonoin. Siirto oli aika kivulias (kuinkas muutenkaan, jokainen toimenpide on sattunut ekasta ultrasta lähtien..) ja alkiota ei saatu syvälle kohtuun koska kohtuni kallistuu ensin jyrkästi eteen ja sitten tosi jyrkästi taakse. Lääkäri ei vaan päässyt katetrilla toisesta mutkasta. En tiedä mitä tämä tarkoittaa, huonontaako jotenkin merkittävästi todennäköisyyttä alkion kiinnittymiselle.

Minä sain punktiossa tipassa rauhoittavaa ja morfiinijohdannaista fentanyyliä, jota annettiin kahdesti lisää. Olo oli todella sekava ja siksikin inhottava. Muistikuvat punktiosta on hataria kipua lukuun ottamatta. Muistan vaan vetäneeni sen mahan päälle asetetun lakanan pääni yli jossain vaiheessa kun alkoi tuntua niin kamalalta. Ja sen että hoitaja piti kädestä kiinni kun sattui.

Toivottavasti Timjami selviät morkkiksestasi! Jos se ei kerta haittaa, nii eihän tuossa sitten mitään vahinkoa. Stressin kourissa voi sattua vaikka mitä eikä sille mitään mahda!

Tsemppiä kaikille teille joilla punktio nyt edessä! Toivottavasti sujuu hyvin kaikilla!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä