IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Huomenna alkaa mun pistämiset! :eek::) En tiedä, miksi se mua niin jännittääkin... Tulen sitten kertomaan selvisinkö hengissä :LOL:

Tyhmä kysymys: kun kerran ovulaatiota jarrutetaan yhdellä lääkkeellä ja lopulta aiheutetaan toisella, pitääkö mun testata sitä kuitenkin..?
 
Heippa taasen - no talla hetkella ei hyvalta vaikuta, koska kyllahan siita ne kuukautiset alkoivat torstai-iltana, eika plussaa viela ole. Aidilleni kylla kavi samankaltaisesti eli yhdet kuukautiset tulivat viela hanen jo ollessaan raskaana, joten aion testailla viela muutaman kerran ensi viikon kuluessa. Jos ei onnistu, niin taytyy miettia, milla tavalla jatkan. Emme aio viela tassa vaiheessa luovuttaa. (n)
 
o_OPS - jos jollakulla on mitaan ideoita jakaa, mika toimi hyvin tuoresiirrossa, niin ideat otetaan kiitollisena vastaan. :) Ainakin ehka pitaisi kokeilla jotain muuta 'kiinnityslaaketta' kuin Gonapeptyl - joillakin on kuulemma toiminut Pregnyl, ehka Ovitrelle, olikos jopa Puregon. Viela on ERA-testi ja kohdun rapsutus tekematta - alkion kuorta ei ole avattu - alkioliimaa ei ole kaytetty. Eli keinoja kai sentaan viela loytyy. Kaikki neuvot (klinikat, laakkeet, laakarit) otetaan mielellaan vastaan... Hiukan tassa stressaa tuo aikataulu ja rahakysymys, mutta taytyy vain luottaa.

DHEA:a, inositolia ja melatoniinia en ole myoskaan kokeillut ja ajattelin kokeilla seuraavat muutamat viikot sitten, jos tama roundi on tassa. Yritan myos vauhdittaa painon pudotusta, silla hiukan on viela matkaa bmi 35:teen. En kuitenkaan usko, etta tama tyssasi mihinkaan painoon, jos on nyt tyssannyt, koska kaikki vaiheet menivat hyvin - ei ehka vain tainnut olla elinkelpoinen solu, ja loppuvaiheeseen toisaalta kylla varmaan kannattaa ottaa kaikki mahdollinen tukihoito, kun minulla nayttavat nuo kuukautiset olevan niin 'ylisaannolliset'.

Aion siis tarvittaessa tehda uuden IVF:n, ei viela PAS:ia, koska haluaisin ideaalisti lisaa alkioita pakkaseen, joita voi sitten myohemmin viela istuttaa, jos en enaa saa tuorekerayksia.

Viela viimeinen juttu - onko joku kysellyt luovutetuista soluista - viela emme olisi ihan valmiita, mutta kuinka kauan niita pitaa odottaa? Kun ajattelen, etta milloin se paatos pitaisi mahdollisesti tehda, jos sellaiseen ryhtyy - mikahan mahtaa olla aikataulu.

Kiitos kovasti kaikille!
 
@Rusakkonen luulisi että blastolla jo näkyy jos on näkyäkseen. Mut kaikkihan ollaan yksilöitä :) eikä sitä alkiota voi millään "pakottaa" kiinnittymään, harva taitaa ekasta siirrosta raskautua :) kaikki konstit vaan käyttöön jos siltä tuntuu. Mites ku mää oon ymmärtäny että kaikki alkiot pitää olla käytettynä ennen uutta stimulaatiota? Eikö tämä päde myös yksityisellä?
 
Moikka. Rekkauduin nyt tänne, kun on 2.pvä menossa Puregonia. ICSI tulossa, lyhyellä kaavalla. Meillä on 12v tyttö IVF:llä, pitkällä kaavalla, ekalla tärppäs. Syy miehessä ja yksi PAS, km. Sen lisäks mulle on tullut pcos tässä vuosien varrella. Olen 34 ja mies 38. Julkisella hoidoissa JKL:ssä. Heti perään lähdettiin uusiin hoitoihin :D Oon ihan.jumalattoman väsynyt! Tekeekö puregon muka sen :?
 
Rusakkonen, mulla näkyi testissä vasta muutama päivä virallisen testipäivän jälkeen, hcg-arvot olivat niin alhaiset ettei siitä kaiken järjen (saatika tilastojen) mukaan olisi mitään pitänyt tulla, ja nyt 14+5 menossa.
Ja meillä tosiaan 5. hoito jo... Eli ei kannata luovuttaa!
 
Mites ku mää oon ymmärtäny että kaikki alkiot pitää olla käytettynä ennen uutta stimulaatiota? Eikö tämä päde myös yksityisellä?
Juu, ei ainakaan täällä suostuttas yksityiselläkään uuteen hoitoon jos jotain pakkasessa...ja onhan se tavallaan järkevämpää kattoo ensin ne pois.
Rusakkoselle vielä kuitenkin (y) loppupiinaan!
 
Viimeksi muokattu:
Rusakkoinen, älä vielä heitä kirvestä kaivoon: täälläkin palstoilla ollut paljon keskustelua että hoitoalkuisissa raskauksissa on paljon tuota vuotelua. Ja varsinkin jos sun äidillä ollut myös tuollaista, niin varmaan sullakin tulee olemaan.

Mutta muuten noihin muihin sinun esittämiin kysymyksiin en osaa sanoa,. Vain tuohon Luovutettujen munasolujen asiaa olen nyt alkanut perehtyä, ja niihin varmaan pian lähdetään. Aika syvällistäkin keskustelua (mm. perhesuhteista ja epigenetiikasta) ollaan käyty tuolla "Luovutettu munasoluhoito" keskusteluketussa. Tervetuloa sinne vaikka vaan kurkkimaan, jos tuota asiaa mietit. Mutta tiivistetysti joitain pointteja: -Luovutettujen munasolujen hoidossa saadaan rask. tod. näk. käytännössä nousemaan terveen ja hedelmällisen naisen raskauden tod. näköisyyksiin.
-Vastaanottajan pitää käydä psykologin kanssa keskustelemassa.
-Suomessa lapsella on 18 v täytettyään mahdollisuus saada tietoja luovuttajasta (siksi osa lähtee ulkomaille)
-Jonoista en ole ihan varma, monet sanoo, että pitkät jonot, mutta meidän klinikalla sanottiin alustavasti, että ei oikeastaan ole jonoja. Heillä on ns. varalla olevia luovuttajia, joista sitten sopivaa pyydetään luovutushoitoon, kun sopiva "match" löytyy, eli joku tarvii heidän soluja. Mutta käytännön kokemusta mulla ei (vielä) ole.
 
Rusakkonen, peukkuja pidetään täälläkin vielä että olisi kuitenkin kiinnittynyt ja testi vielä näyttäisi plussaa!

Mä selvisin ekasta pistosta hengissä! :ROFLMAO: Itse asiassa itse pistäminen ei tuntunut sitten oikein miltään, lääke ehkä vähän kirpaisi. Ihan hukkaan meni hyvä jännittäminen... Torstaina on sitten eka ultra.
 
  • Tykkää
Reactions: An1z81
Ckk
Voi apua kun on tullut paljon tekstiä tänne! :LOL:
@Iiris80 Alkoiko sulla siis jo menkat kun aloitit pistelyn? En tiiä näistä lääkkeistä mitään, että millon mikäkin aloitetaan. Ja hyvä, että ei ollu ihan hirveetä :)
@Rusakko Harmittavalta tuo kuulostaa, mutta niin kun moni on jo sanonutkin, niin älä vielä heitä kirvestä kaivoon! Eikös sulla ollu virallinen testipäivä huomenna? Jos se vaan nyt vuoteleekin muuten.
@An1z81 Aika rohkeaa jättää työpaikka, itse en uskaltaisi tehdä moista. Vaikka kovasti välillä tekisi mieli kun oikein tökkii. Mut ei sellaisessa duunissa kauaa kannatakaan jatkaa, jossa ei viihdy tai joka käy liikaa terveyden päälle. Toivottavasti nappaa uusi duuni pian :) Ainakin hyvin oot päässyt haastatteluihin! Ja huomennahan teillä on jo siirto, jännää! (y)
@Voyage Minä olin pitkään sitä mieltä, että lapsen saannin jälkeen menettää enemmän kuin saa, niin siksi en edes halunnut lapsia. Kunnes tuli tuo oikea mies kohdalle :love: Jos molemmat on täysillä mukana lapsen hoidossa, niin ei niitä tukiverkostoja sit niin hirveästi ehkä tartte. Mutta tosiaan kahdenkeskeinen aika voi olla hankalaa järjestää. Mut kyllähän niitä luotettavia lapsenhoitopalveluitakin on varmaan aika hyvin nykyään tarjolla. Meillä onneksi on molemmilta puolilta isovanhemmat käytettävissä ja ihan vauvahöpsöjä, että varmasti järjestyy hoitopaikka tarvittaessa. Mua pelottaa ajatus siitä, että jäisin vaan lapsen ja koirien kanssa keskenään kotiin, eikä muuta elämää enää olisi.
@Piikkinen Rohkeaa ja nostan hattua, että uskallatte lähteä kokeilemaan lahjasoluilla (y)
@DogLady Onko muita oireita Puregonista kuin mahdollisesti väsymys? Millaisella annostuksella menet? Mulla alkaa Puregon keskiviikkona ja jännittää, että onko sit ihan huonovointinen.

Eilen otin viimeisen Primon. Toivottavasti menkat alkaa maanantaina, oon sen varaan kaikki työjututkin laskenut, että tiistaina joutuu ehkä taad olemaan pois töistä kipujen takia. Nyt juilii ja pistelee välillä pitkin alamahaa. Keskiviikkona tosiaan eka ultra ja aloitan piikit. Olis ollu mukavaa, jos mies olis päässyt mukaan tuolle käynnille, mut on niin keskellä päivää aika, että sen on turha lähtee n. 50km päästä ajelemaan kesken päivän hetkeks polille.
 
Iiris80 hienoa kun ekat pistokset menny hyvin. Siitä se lähtee!

Miten Rusakkoinen sulla menee?

Ckk toivotaan että sun menkat alkaa ajallaan. Onnea matkaan!

DogLady tervetuloa! En osaa sanoa Puregonin aiheuttamaan väsymykseen, mutta olin juuri kysymässä samaa Menopurista. Minua tuntuu väsyttävän se. Ehkä joku kokeneempi ja viisaampi osaa kertoa?

Toinen juttu mitä meinasin kysyä täältä on -kortisoni-asia? Vaikka asia ei mulle nyt juuri olekaan ajankohtainen, niin kysyisin että onko joku käyttänyt (autoimmuunisairastavat ihmiset lähinnä) - jos olette niin millä annoksella ja missä vaiheessa?
 
@Piikkinen - ei tainnut onnistua koska yha nega. Aion viela testata muutaman kerran ensi viikolla ja jos ei onnistu, niin sitten pitaa ajatella, mita ja milloin seuraavaksi. Kiitos muuten siita lahjamunasoluvinkista, kavin lukemassa sielta mm. sen tieteellisen artikkelin - todella hyodyllista tietoa. Oletko saanut selville muuten, minkalaiset hinnat ovat talla hetkella? Loysin sielta hintoja, mutta olivat tosi vanhoja... Mietin myos, kuinka aikaisin sellaiseen hoitoon pitaisi ilmoittautua eli kuinka kauan kestaisi paasta hoitoon, jos jossain vaiheessa nayttaisi silta, etta siihen suuntaan pitaisi menna.
 
Piikkinen mulla on ollut kortisoni mukana muutamassa siirossa, myös tässä josta tärppäsi. Mulla ei ole todettua autoimmuunisairautta, mutta kova sukurasite tautiin joka yleensä pystytään toteamaan vasta viiskymppisenä. Aloitin muistaakseni 4tabl päivässä vähän ennen punktiota, vähensin kahteen tablettiin reilu viikko punktion jälkeen, yhteen tablettiin muistaakseni pari viikkoa siitä eteenpäin ja lopetin kokonaan joskus kasiviikon loppupuolella.
 
Rusakkoinen harmi, jos ei nyt tärpännyt...
Oletko julkisella vai yksityisellä hoidossa? Julkisellahan luovutettumunasolihoitoja ei tehdä, mutta yksityisillä yleensä kaikilla on ihan nettisivuilla hinnastossa luovutosmunishoitojen hinnat näkösällä. Meidän klinikalla taisi olla jotain 6000 € vähän yli. Siihen sitte tulee omat lääkkeet tietty päälle.
Tuosta aikataulusta en osaa sanoa, riippuu varmaan klinikasta. Me tehdään niin, että kunhan tämä hoito on lopussa, niin varmaan sitten heti varataan aika luovutussoluhoitajalle keskusteluun, ja siitä sitten eteenpäin psykologikäynnit jne. Minä kuvittelisin, että puolessa vuodessa saatais ilmoittautumisesta hoito tehtyä, mutta voin olla väärässä. Ja toisaalta eri klinikoilla voi olla pidemmät jonot. (Meidän klinikka on ihan uusi, ja kertoivat, että ei ole jonoja.)

Marrasmai kiitos vastauksesta! Ai jo ennen punktiota pitäis aloittaa? No hyvä tietää. Oliko ne siis 5 mg tabletteja, satutko vielä muistamaan? Kuinka pitkällä sun raskaus jo on? Onnea sulle paljon!:)
 
@Ckk - Joo, mulla alkoi menkat perjantaina (tällä kertaa vähän aiemmin kuin ajattelin..) ja aloitin siis Bemfolan pistämisen siitä seuraavana päivänä.

Rusakkonen, tosi harmi jos ei nyt tärpännyt! En nyt muista, mitä olet kertonut taustastasi, onko sulla ikä joka tekee munasoluihin ongelmia, vai joku muu? Jos siis haluat kertoa. Meidän klinikallakin (yksityinen) näyttää olevan hoidot luovutetuilla munasoluilla reilun 6000e + tietysti lääkkeet.
 
Jännät paikat monella taas täällä! @Rusakkonen , ikävää että menkat alkoivat, mutta juu ei se tosiaan vielä meinaa ettetkö voisi olla raskaana. Mun ystävällä tuli kans ihan kunnon menkat vielä, vaikka oli jo raskaana...että niin kauan on toivoa kunnes toisin todistetaan :)
Ja @Ckk , joo eihän se mun töiden lopettaminen ihan hetken mielijohde ollut. Mietin sitä aika pitkään, ja miehen kanssa juteltiin että voisko olla järkee. Mies kuitenkin antoi mun itse päättää, koska en tosiaan viihtynyt edes siinä työssä tarpeeksi, ja olin kokoajajn kireenä ja stresseissä. En kadu päätöstä yhtään, ja rahallisesti ollaan pärjätty ihan ok. Kuulun ammattiliittoon, ja saan ansiosidonnaista onneks, ja töitä on mun alalla kokoajan tarjolla, ja yli 17 vuoden kokemuksella saan varmasti työtä kun vain olen valmis, niin senkin takia uskalsin lopettaa. Mutta eipä siitä enempää :D Viikonloppu meni nopeasti töissä, ja nyt varmasti tulee hyvin uni. Hyvin levänneenä alkiota vastaanottamaan sitten....jos eivät soita aamulla että alkio menehtynyt sulatuksesta! Tajusin että sekin riski vielä tässä. Katsellaan huomenna sitten...tulen vaikka infoilemaan miten meni :) Hyvät yöt kaikille <3
 
Joo oli just se 5mg, Prednisolon oli lääkkeen nimi. Siinä muistaakseni tärkeää että asteittain vähennetään. Mulla oli parissa siirrossa niin että aloitin kortisonit jo kp1, eli vähän klinikasta ja lääkäristä varmaan riippuu käytännöt. Lisäksi mulla oli luteaalivaiheen tukena 1 naksu Ovitrellea joka toinen päivä muistaakseni viisi kertaa siirron jälkeen, ja Terolut 3x10mg, jota myös vähennettiin asteittain.

Kiitoksia onnitteluista :)
Aika epätodelliselta tämä vieläkin tuntuu näiden vuosien ja lukuisten hoitojen jälkeen, tekisi mieli kuunnella dopplerilla joka päivä varmistaakseen että pikkuinen on varmasti tallella :love: 14+6 tänään, eli toisella kolmanneksella mennään.
 
Toinen juttu mitä meinasin kysyä täältä on -kortisoni-asia? Vaikka asia ei mulle nyt juuri olekaan ajankohtainen, niin kysyisin että onko joku käyttänyt (autoimmuunisairastavat ihmiset lähinnä) - jos olette niin millä annoksella ja missä vaiheessa?
Mulla on endo ja se on ollu 3:ssa siirrossa eri annoksilla, jossain otettiin se 5mg prednisolonia siirtopäivästä lähtien, ja joskus taas noin miten marrasmaillakin eli joitakin päiviä ennen siirtoo ensin isompaa annosta ja laskettiin sit joidenkin päivien kuluessa. Toistakin kortisonia (dexametason) oli kokeilussa. Näistä siirroista ei kuitenkaan tullu plussia.
Tossa yks ketju annoksista ym. kokemuksista
https://kaksplus.fi/threads/kortisooni-pass-hoidossa.1521424/
 
Kiinnostaa kuulla, etta Sinulla @marrasmai oli 5 x Ovitrellea luteaalivaiheessa - minulla oli vain 1 x Gonapeptyl Terolutien lisaksi. Jos menee uudeksi yritykseksi, niin kysyn noista!

@Piikkinen ja @Iiris80 - juu, yksityisella olen. Elama on mennyt niin, etta tapasin elamani rakkauden vasta vuonna 2016, ja sen vuoden lopussa olevista haajuhlista asti ollaan yritetty, eli siis olen yrittanyt noin vuoden; aikaisemmin ei ollut mahdollisuutta. Olen 45-vuotias, eli siihen nahden hoidot menivat todella hyvin, lukuunottamatta ehka tata ihan loppuvaihetta. ;) Olen ihan terve, munasolujen ika tietysti painaa tassa jonkin verran, mutta yritys jatkuu! (n)
 
Rusakkonen, mulla on kokeiltu myös Crinone+Gonapeptyl-yhdistelmää sekä Terolut+Pregnyl(vastaa Ovitrellea)+Gonapeptyl -komboakin, eli about kaikkea mahdollista. On koitettu myös lääkkeellisiä, puolilääkkeellisiä ja omaan kiertoon tehtyjä PASeja. En osaa sanoa yhtään, oliko jollain lääkkeellä nyt ratkaiseva rooli vai oliko vain parempi alkio.
 
  • Tykkää
Reactions: Rusakkonen
Ckk
@An1z81 Pääsittehän siirtoon?

Ei oo vieläkään alkanut menkat.. ..kele :mad: Inhottavaa on nyt töissä kun ei oikein uskalla mitään hirmu tärkeitä palavereja jne sopia töissä kun jos ne joutuu sit perumaan. Vitsi kun tietäis etukäteen miten ne lääkkeet vaikuttaa oloihin! Seuraava hoitokierros on sit jo sen puoleen helpompi kun sit jo tietää suunnilleen mitä tapahtuu. Olettaen, että sit on samat lääkkeet... Ei tietty pitäis maalailla piruja seinille, mut ei haluais sit heti kohta perua juttuja ja varailla uusia aikoja.
 

Yhteistyössä