IVF-hoidosta plussanneet

Okei, kiitos tiedosta Minni! :) Mä meinasin käyttää sitä viimesen 6kk tulonlaskentaa koska olin opiskelija -10 ja -11... Mul menee kyl niin nappiin noitten töitten kannalta kun ehdin just olee 7kk täyspäiväsesti töissä! Tai tietty viel enempi menis nappiin jos ois vakituinen työsuhde, mut en mä siitäkään stressaa koska tältä alalta ei työt lopu... Ihanaa ajatella että tänä vuonna vielä jään ÄITIYSLOMALLE, ihan utopistista :D Ja se on jo ihan kohta =)

SunMaid, ootko jostain kuullu et hammashoito olis ilmasta raskaana? Ei ainakaan täällä meillä, kyl kaikkia koskee samat hinnat, oli sit raskaana tai ei... Joissain kaupungeissa saattaa päästä nopeemmin mut esim. täällä meillä raskaanaolevat ei ole enää sellanen erikoisryhmä et ois oikeutettu etuilemaan jonossa, tosin se muuttu myös niin et jokasen pitää päästä hoidontarpeen arviointiin muutaman päivän päästä siitä kun on ottanut yhteyttä ja sit suuhygienisti kattoo onko reikiä ja kuin kiire lääkärille on.

Mä oon kans pohtinu noitten vaatteitten kokoa että minkä kokosia sitä kannattaa ostaa, vissiin sit niitä 56cm? Eihän se tietenkään niin mene että meidän vauva tulee olemaan välttämättä niin iso mitä me oltiin, mä olin yli 4kg ja 52cm ja mies oli 4,5kg ja 54cm, eli ne 50cm vaatteet ois heti pienet jos meihin tulis :D Ois ihana ostella jo kaikkee, mut joku vielä pidättelee mua, mikä on outoa kun yleensä oon aika kova shoppailemaan...
 
Viimeksi muokattu:
Orvokkitukka kovasti tseppia tanaan !!

Minni mulla ei varmaan ole mistaan vanishing twinista kyse vaikka 3 alkiota siirrettiinkin. Niita on niin monta tassa siirretty hoitojen aikana eika ikina aikasemmin ole yksikaan tarrannut kiinni joten olisi ainakin uskomatonta jos nyt olisi toinenkin yrittanyt...

SunMaid siis mita, sokerirasitus ian takia? En ole kuullutkaan... Ei mulle taalla olla missaan vaiheessa puhuttu mistaan sokerirasituksista. En tietaisi mokomien olemassaoloakaan jos en olisi taalta lukenut!

Mila sama juttu ostelun kanssa. En sitten voi edes miettia mitaan. Pikkasen vilkuilen tai kayn hipeloimassa jotain potkareita valilla. Olen ajatellut etta ennen rakenneultraa ei ehdottomasti mitaan, ja tod nakosesti vasta vko 25 alkaen. Se on mulla joku maaginen raja muka kun vauvalla olisi sitten edes pienet selviytymismahikset jos paattaisi putkahtaa tosi ajoissa. Inhottavaa ajatella nain :(

Yritin muuten siirtaa rakenneultraa joksku toiseksi paivaksi kun justiinsa hiffasin etta se on mun ensimmainen tyopaiva loman jalkeen... JA siita onkin huonoja muistoja kun tasan 2 vuotta sitten olin lomani iloisesti raskaana (5 vuoden yrityksen jalkeen, eka IVF) ja ekana tyopaivana varhaisultra jossa sitten kohtu olikin tyhja (osoittautui paria vkoa myohemmin kohdun ulkoiseksi). Tultiin kylla sillon hirmu rytinalla alas... Niin nyt ei toi rakenneultra paiva tunnu hyvalta! Siis en ole vain vainoharhainen vaan myos taikauskoinen... huh.

Hum, eilen sitten olin muka tunnistavani liikkeita. Nelja kertaa sellainen pieni toytaisy suunnilleen samaan kohtaan. Varmaan se kylla oli vaan joku ilmakupla kun ei kylla miltaan perhosen siivilta tuntunut niinku noita nyt yleensa kuvaillaan :D Mutta oli janskaa kuitenkin, heh.

Ai muuten, onko teilla muilla noiden rhesus tekijoiden kanssa jotain ylimaarasta? Itse olen negatiivinen ja mies positiivinen joten vissiin on jotain erityista seurantaa jossain vaiheessa? En nyt toistaseksi ole ehtinyt tasta asiasta viela murehtia :)

Vointeja kaikille!
Kozmic & Maurice (tuttaville ihan vaan Momo) 16+5
 
Viimeksi muokattu:
Sokerirasitus, eikös kaikki joudu siihen Suomessa joilla BMI yli 25 ja mikä se ikä oli jonka puolesta joutuu vaikka BMI ois alle ton 25, 25v vai 26v?

kozmic rhesus mikä? :D Googletin mutta ihan vieras sana mulle, ei meille ole ketään puhunut ollaanko positiivisia vai negatiivisia? :eek:
 
En ainakaan minä ole joutunut sokerirasitukseen ikäni puolesta, vaikka sitä on jo 35v. Ja painon takia ei tarvitse.

Minä olen Rh- ja mieheni on Rh+, samoin esikoisemme. Siinä raskaudessa sain Anti-d immunoglobuliini piikin kääntöyrityksen ja synnytyksen jälkeen. Ja kerran muistaakseni rv 36 synnytystapa arvion yhteydessä mitattiin myös. Nyt tästä raskaudesta otettiin heti vasta- aineet ja ilmeisesti niitä seurataan koko raskauden ajan säännöllisesti. Pikavastaus puhelimella, myöhemmin lisää :)
 
Viimeksi muokattu:
Mila jos teille ei oo puhuttu niin olette varmaan molemmat saman merkkisia :LOL:

Siis ne on ne veressa olevat rhesus tekijat jotka on joko negatiivisia (hasittaakseni harvinaisempi) tai positiivisia, katsotaan samalla kuin veriryhma. Ilmeisesti ongelmia voi tulla jos vanhemmat on eri "merkkisia" JA vauva on eri merkkinen kuin aiti (jota siis ei voi tietaa).

Minni kiitos vastauksesta :) Tosiaan olen kasittanyt etta jotain rokotuksia pitaa jossain vaiheessa jos on eka raskaus mutta tokassa pitaisi seurata jo ajoissa noita vasta-aineita.... en sitten tieda kun mulla on ollut toi kohdun ulkonen etta voiko taman "oikean raskauden" kanssa sitten tulla ongelmia????? Lekuri asiasta kuitenkin tietaa muttei mitaan vasta-aineita ole ollut ottamassa ainakaan toistaseksi :confused: En ole viela katsonut etta mita ongelmia voi tulla jos asiaa ei seurata, pitaisikohan tassa nyt sitten viikonlopun kunniaksi ottaa tastakin vahan stressia :(
 
Me ollaan aivan häkellyksissä ja tohkeissaan ja ihmeissään ja päästä pyörällä! Kaikki oli niin normaalia kuin voi olla! Niskaturvotus 1mm ja veriseula + uä antoi riskiluvuksi 1:2300 eli sekin vielä oli normaali kaiken kukkuraksi. Eli kaikeksi onneksi saatiin tuokin tulos heti. Ja me nähtiin kun se pieni 6,7-senttinen sätkähteli ja ojenteli käsiään siellä :O Tuntuu että neljässä vuodessa on kehittynyt hulluna noi laitteet, en muista tällasta viimeksi ollenkaan. Uskomatonta. Ja kätilö selitti hirveen tarkkaan ihan kaikki mitä siellä näkyi. Sen jälkeen oli vielä lääkäri, siellä ei kummempaa. Juteltiin vähän taustoista jne ja seuraava kontrolli rv26. Jos koliitti äityy pahaksi ja kortisonia joudutaan pitkään käyttämään, se voi aiheuttaa lapsen kasvun hidastumista. Mutta mun pitää itse sitten olla yhteydessä sinne jos kuurille joudun. Rakenneultra on sitten lokakuun alussa. Uskomaton fiilis :heart: Aivan paras hääpäivälahja meille. Huomenna 4. vuosipäivämme.

Sen verran vielä seuloista, että niissä ei ole valtakunnallisesti poikkeamia. Np-uä on fysiologisista syistä pakko olla välillä rv 11-13 ja veriseula rv 9-11. Mutta jotenkin en kyllä jaksa uskoa että se ihan yhdestä tai kahdestakaan päivästä voisi olla kiinni jos heittää.. Sitäpaitsi onhan mullakin nyt omien laskujen mukaan 12+4 ja sairaalan mukaan 12+5. Että kuka tässä ne oikeet päivät edes tietää tarkalleen ottaen :) Ainiin, ja meidän sairaalassa ei ole muuten nykyään ollenkaan mitään synnytysvalmennuksia. Enpä mä sillä viimeksikään mitään ois tehny ku jouduinkin synnytyksen sijaan elämäni hirveimpiin ja traumaattisimpiin leikkauksiin.

En mäkään joutunut sokerirasitukseen, olin 33v ensimmäistä lasta odottaessani. Nyt siis 37v eikä mulle nytkään siitä puhuttu. Tai siis sen verran sivuttiin aihetta että se ei ole mulle tarpeellinen.

:heart: Voi kunpa kaikki menis hyvin! :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Orvokkitukalle isot onnittelut ultrakuulumisista! :flower:

Kozmic, vielä tuossa mietin noita anti-d juttuja, ja tosiaan ekassa raskaudessa mitattiin ne veren vasta-aineet yhteensä 3 kertaa. Ihan siis alussa, sitten viikolla 24 (?) rakenneultran jälkeen ja sitten tosiaan siinä synnytystapa-arvioissa rv 36. Sehän meillä hieman jännitystä toi kun niitä vasta-aineita löytyi siinä viimeisessä mittauksessa, mutta tarkemmin niitä siinä sitten tutkittuaan tulivat siihen tulokseen, että kyllä ne johtuuvat vaan siitä anti-D piikistä minkä sain epäonnistuneen kääntöyrityksen takia. Ja ilmeisesti samalla kaavalla mennään tämäkin raskaus, ellei vasta-aineita löydy. Tuota kohdunulkoista jäin pohtimaan, kaippa se riippuu miten pitkälle alkio on päässyt kehittymään (rv 8 taitaa olla se raja) ja on luultavasti todella epätodennäköistä? Immunisaatiohan vaatii aina sen, että Rh+ lapsen punasoluja pääsee istukan kautta äidin vereen, jonka takia sitten äiti alkaa tuottamaan niitä vasta-aineita lapsen vereen. Ja alussahan se riski taitaa olla tosi pieni. Mutta varmaan sulta on otettu ne vasta-aineet heti siinä alussa (ainakin Suomessa otetaan kaikilta rutiinisti) ja jos ei vasta-aineita ole ollut niin voit olla ihan turvallisin mielin :). Muistaa vaan pitää huolen, että saa sen anti-D rokotuksen 72h kuluessä synnytyksestä, sektiosta tai kaikesta missä voi sikiön verta vuotaa äitiin, niin ei toisessakaan raskaudessa pitäisi tulla ongelmia!

Minä olen muuten oikeasti tosi nörtti kaikkien näiden asioiden kanssa :LOL:. Aina pitää lukea kaikesta mahdollisimman paljon tietoa, töissäkin aika menee kivasti lueskellessa kaiken maailman käypä hoito -suosituksia ja sairauskertomuksia (viimeksi tänään luin hedelmättömyyden päivitettyä hoito-ohjetta, siellä puhuttiin munasarjojen rei'ittämisestä PCO potilailla.. huhu, kuulostaa kamalalle :D). Olen siis itse terveydenhoitoalalla töissä, ja työpaikalta on pääsy netin kautta eri terveydenhoitoalan portaaleihin. Pahoittelen siis jos (kun) teksteissäni on ihan liikaa turhaa tietoa ja pohdintaa :D.
 
Viimeksi muokattu:
Orvokkitukka, loistavaa, onnea suuresti ihanista uutisista ja näkymistä :heart:

Noista verikokeista vielä, että onko teidän miehiltä otettu verikokeet??? Mun mieheltä otettiin vaan siellä yksityisellä hoitojen alussa mutta kunnan puolella ei, eikä ne yksityisen tiedot mene mihinkään sieltä... Eli mistä ne voi tietää minkä "merkkisiä" ollaan??
 
Minni, tuhat kiitosta valaisevasta vastauksesta :flower:
Itsekin tykkaan lueskella aika paljon netista, mutta usein löytyy hirmu ristiriitaista tietoa, kun onhan varmaan eri käytännöt eri paikoissa kuitenkin. Joten ei yleensä hirmuisesti viisastu netissä surffatessa...

Mulla kohdun ulkoinen oli kyllä yli 8 vkoinen joten käsittääkseni tämä sitten jo lasketaan toiseksi raskaudeksi jossa niitä vasta-aineita voi syntyä. Mies muisteli että lääkäri oli sanonut että vasta-aineet katsottaisiin vasta vko 20 jälkeen (itsellä ei mitään mielikuvaa) eikä mulla tosiaan kyllä noilla kahdella ekalla verikokeella olla mitään katottu.... Mutta niinku sanoit, riski on varmaan hirmuisen pieni tässä alkuvaiheessa?

Mila, käsittääkseni ongelmia tulisi vain jos äiti on Rh negatiivinen (onko oikein Minni? :) ) joka on käsittääkseni paljon harvinaisempi veriryhmässä...? Jolloin ehkä positiivisilta äideiltä ei pyydetä miestä verikokeisiin. Ja tosiaan jos Suomessa katsotaan ihan rutiinilla kaikilla vasta-aineet, niin silloinhan ne näkee jo siitä jos on jotain huolta.
 
Viimeksi muokattu:
Okei, kiitos infosta, en tollasesta ollut ennen kuullut ees puhuttavan... Oliko muuten sun mies kozmic ranskalainen? Mitä kieltä te puhutte keskenänne, jos saa kysyä? :)

Onko teille kellekään tullut mitään outoja mielihaluja tai ei välttämättä outojakaan vaan ylipäänsä himo johonkin ruokaan tms? Mulla ei kyllä ole... Tää raskaus on kyllä niin just päinvastanen kun mitä yleisesti puhutaan raskauksiin kuuluvan, ei oireita eikä mielihaluja, olo siis niin normaali kun vaan voi olla :D Katotaan vaan niin tää alun hyvä olo kostautuu loppupäässä, musta kasvaa sellanen valaan kokonen ja sit olo onkin ihan hirveä ja tukala koko ajan :p

Mila & Tirpana (miehen kutsumanimi pikkuselle :D ) 13+1 :heart:
 
Mila, ainakin minun mies tiesi veriryhmänsä armeijasta saamansa tiedon perusteella. Lieneekö sitten luovuttanut verta vai otetaankohan se kaikilta rutiinisti (luulisin, koska armeijassa voi kuitenkin joutua onnettomuuteen joka vaatii veren siirtoa). Ja ainakin suomalaisilla nuo Rh+ veret on yleisimpiä kuin yksikään Rh- ryhmä.

Ja kyllä kozmic, olet ihan oikeassa, ongelmia voi tulla vain Rh- äideille :). Siis se Rh- tarkoittaa tilannetta, jossa äidin veressä ei ole punasolujen pinnalla D-antigeeniä, ja jos isällä taas on, se periytyy yleensä lapselle. Se siis periytyy dominoivasti (isä tietty voi olla heterotsygootti geenin suhteen, silloin mahdollisuus on 50% kumpaan tahansa.). Ja jos lapsen punasoluja, joissa on sitä D-antigeeniä vuotaa äidin verenkiertoon, alkaa äiti erittää vasta-ainetta, joka hajottaa lapsen punasolut. Ekassa raskaudessa se mekanismi käynnistyy vähän eri vasta-aine järjestelmän kautta eli ne ei läpäise silloin istukkaa. Toisessa raskaudessa äidin elimistö muistaa tämän tilanteen ja eri vasta-aine järjestelmä aktivoituu tuottamalla heti vasta-aineita. Nämä vasta-aineet sitten läpäisevätkin istukan ja menevät lapseen aiheuttaen hemolyyttisen anemian (eli lapsen punasolut hajoavat äidin vasta-aineiden vaikutuksesta). Tilanteen voi kyllä korjata toistuvilla verensiirroilla lapseen istukan napaveren kautta, mutta voi vaan kuvitella ettei se helppoa ole!

Mitenkäs se kohdunulkoinen, poistuiko se itsestään vai tarvittiinko jotain järeämpää menettelyä? Löysin ainakin tämmöisen tekstin :"Rh-immunisaation riskin on arvioitu olevan vähäinen spontaanissa täydellisessä keskenmenossa ja lääkkeellisessä kohduntyhjennyksessä ennen 12. raskausviikkoa." Pätee siis varmaan aika samalla tavalla kohdunulkoiseenkin, ja varsinkin jos ei ole tarvittu kajota mihinkään. Kaavinta nimittäin ainakin tarvitsee sen anti-D piikin. Hoito-ohjeena tuo anti-D piikki HUSissa näkyy olevan tosiaan sinne rv 8 jälkeen kestäneisiin.

Ja tosiaan vielä, kamalan harvinaista tämä immunisaatio on. Suomessa vain 0,3% äideistä todetaan näin tapahtuneen :). Ja ongelmia kuitenkin tulee yleensä vasta rv 20 jälkeen, eli silloinhan juuri otetaan se toinen vasta-aine määritys!

Täällä odotetaan kärsimättömänä 9 päivän päästä olevaa lääkärineuvolaa. Raskausoireet rintoja lukuunottamatta tuntuu kadonneen tuhkana tuuleen. Voi, että tätä stressiä, osaisipa ottaa vaan rennosti...

Minni & Helmi 13+0
 
  • Tykkää
Reactions: kozmic
Äitivm84, kylläpä sulla sattui neuvalakäynnille typerä lääkäri! Onneksi pääsit sinne yksityiselle ja hintakin oli vielä noin kohtuullinen. Kyllä mielestäni mielenrauhasta kannattaa vähän maksaa, ja pientähän se on verrattuna siihen mitä jo pelkät hoidot ovat tulleet kustantamaan...

Ihanaa Mila että olet päässyt jo nauttimaan raskaudesta! Mullakin np-ultra helpotti oloa tosi paljon, ja osaan olla taas luottavaisilla mielin. Veriseulan tuloksia odottelen vielä saapuviksi, mutta ainakaan puhelinsoittoa ei ole kuulunut, joten kaikki lienee kunnossa.

Maha on mulla kyllä kasvanut ihan selvästi. Aamuisin on vähän pienempi, mutta alkaa kasvaa nopeasti ja illalla näytän jo niin raskaana olevalta että :D Olen aina ollut todella hoikka, niin tuo pallo näkyy vielä sitäkin selvemmin. Sen sijaan mitään mielihaluja ei ole ollut lainkaan, eikä sen puoleen myöskään mielialan heilahteluita, vaikka joka paikassa hoetaan että ne "kuuluvat" raskauteen...

Hammastarkastus on meilläkin ihan maksullinen riippumatta siitä, onko raskaana vai ei, mutta neuvolan kautta pääsee ilmaiseksi "keskustelemaan hoidon tarpeesta". Luulenpa, että jätämme väliin... Kyllä sinne hammaslääkäriin osaa mennä ihan itsekin ilman mitään tsemppauskeskusteluita. :rolleyes:

Olenkohan ainoa täällä, joka ei ajatellut selvittää vauvan sukupuolta etukäteen? Voihan se mieli vielä matkan varrella muuttua, mutta jotenkin mua kiehtoo ajatus, että se jäisi salaisuudeksi ihan viime hetkeen asti. Mieheni tosin on niin utelias, ettei malttaisi odottaa, joten saa nähdä miten tässä loppujen lopuksi käy... :D Jotenkin myös vierastan ajatusta, että vauva pitäisi pukea pinkkiin tai vaaleansiniseen sukupuolen mukaan - itse ajattelin ostaa vaatteita jotka sopivat yhtä hyvin kummalle tahansa. Keltaista, vihreää, ruskeaa, violettia tai monenkirjavaa löytyy kyllä kaupoista ihan riittämiin.

sintti ja juniori 12+3
 
^^ No nyt olen ajan tasalla tästä asiasta! Kiitos :)

Mun KU oli varmaan yli 9 vkoinen ja se laparoskopialla poistettiin kun oli munatorvessa ja sen jo halkaissut. En saanut mitään piikkiä takamukseen tai muuallekaan enkä sillon edes tämmöisiä tietänyt tai edes sillä hetkellä edes ajatellut.... toivotaan nyt että tämä mun hoitava lääkäri tietää mitä tekee tämän asian kanssa. Mutta täytyypä kuitenkin ottaa puheeksi ensi kerralla!

Muuten jotenkin tuntuu että me kaikki ollaan lähes oireettomia. Onkohan meidän kropat vaan karaistuneempia noiden kaikkien hormonien jälkeen mitä tässä on tullut vedeltyä?

Täällä on tänään ihan tukahduttavan kuuma! Mittari näyttää 42 varjossa. Eipä jaksa tehdä mitään ja koti Suomeen on hirmuinen ikävä :( Eipä ole näin paljon ja usein tullut kotiin kaivattua kun nyt tämän alkuraskauden aikana!

Kozmic & Momo 16+6
 
Täällä on ollut erittäin mielenkiintoinen keskustelu rhesus-vasta-aineista. Kiitos siitä! Sen verran on asiasta omakohtaista kokemusta, että minä olen aikoinani syntynyt niin, että äidilläni on ollut "vasta-aineet minua vastaan". Veljeni synnyttyä 60-luvun lopulla ei vielä ollut tätä rokotetta, joka nykyisin annetaan tarvittaessa äidille 1. synnytyksen jälkeen (4 kk myöhemmin syntyneiden serkkujeni äiti sai jo tämän rokotteen). Itse olen syntynyt 70-luvun alussa ja läpi raskausajan oli äiti tiukemmassa seurannassa: kampaajat tykkäävät aina laskea päänahastani arpia, jotka ovat muodostuneet tietääkseni sikiöaikana otettujen verikokeiden seurauksena. Äitini kävi synnyttämässä minut Helsingissä Naistenklinikalla (asuivat aivan muualla), synnyin keskosena tammikuun alussa (la helmikuun lopussa) - käynnistetty synnytys. Minut siirrettiin suoraan Lastenlinnaan, jossa vietin ensimmäiset viikkoni. Minulle tehtiin 5 verensiirtoa sairaalassa ennen siirtoa kotiin. Tuohon aikaan äitini lähetettiin kotiin minun jäädessäni sairaalan keskoskaappiin, joten matkustin useamman sataa kilometriä sitten taksikuskin seurassa kotipaikkakunnalle - aikamoinen luotto taksikuskiin. ;) Eli keskoslasten hoito ja vahempien osallistuminen lastensa hoitoon on kehittynyt hurjasti! Äitini kertoo, että hän ei edes nähnyt minua synnyttyäni, vaan minut kiidätettiin heti hoitoon ja meni pari päivää ennen kuin hänet vietiin lastaan katsomaan. Ehkä me kumpikin äitini kanssa mietimme nyt tahoillamme minun raskauteni myötä näitä asioita... Mutta kuten kaikki tiedämme, on lääketiede kehittynyt noista päivistä hurjasti! Ja jos silloin osattiin tilanne hoitaa, niin varmasti nytkin! Niin, eikä minulle jäänyt mitään vammoja (ei fyysisiä eikä psyykkisiä), vaan ihan olen korkeasti koulutettu ihminen nykyään. :D
 
Viimeksi muokattu:
sintti me oltiin ennen raskautta sitä mieltä ettei haluta tietää sukupuolta, raskauden alettua mieli muuttui niin että ajateltiin haluavamme, mut nyt on kääntynyt taas siihen ettei haluta :D Päätettiin että sanotaan ultraajalle ettei haluta tietää, mut jos itse satutaan näkemään niin sitten nähdään... Katotaan vaan niin en pysty uteliaisuuttani olemaan kysymättä varmistusta ultraajalta jos tulee epäilys jompaan kumpaan suuntaan =D
 
  • Tykkää
Reactions: sintti -79
Raskausdementia on näköjään jo iskenyt, kun unohdin kokonaan onnitella Orvokkitukkaa hyvistä ultrauutisista. Ihanaa, että teilläkin on kaikki hyvin! :heart:

Kipaisin tänään vielä postilaatikolla, ja sinne olikin tupsahtanut HusLabin kirje - seulonnan tulos oli normaali eikä syytä jatkotutkimuksiin ole. Luottavaisilla mielin siis taas eteenpäin!
 
Pepponen, tosi mielenkiintoinen tarina sinulla! Se anti-D rokotus on kyllä melkoinen keksintö ja pelastaa monelta murheelta nykyään. Jossain sitä olikin tituleerattu "naistentautien" tms. merkittävämmäksi keksinnöksi (en muista nyt tarkkaa termiä). Toivottavasti omat vasta-aineet eivät riehaannu tässäkään raskaudessa. Ei sitä ylimääräistä huolta kyllä millään enää toivoisi tähän kaiken muun lisäksi :)

Kozmic, kyllä varmaan kannattaa kysäistä lääkäriltä vielä tarkemmin. Tosin onhan eri maiden hoitokäytännöissä ja vallitsevissa käsityksissä paljon eroja. Ja en nyt tiedä tuleeko tämä lohdutuksena vai pelotteena, mutta ainakaan Suomessa ei asialle voi tai tehdä mitään ennen rv 20 vaikka vasta-aineita olisikin (ilmeisesti ne napasuonet on vielä niin pieniä aikaisemmin). Tietysti nyt voi seurata tarkemmin aivovirtauksia dopplerilla ja valmistautua tilanteeseen!

Mielihaluista sen verran, esikkoa odotellessa minulla oli ihan järjetön appelsiinin ja mandariinin himo! Niitä meni kilokaupalla viikossa. Ystävälläni onkin teoria, että appelsiininhimo johtuu poikasikiöstä (näin hänenkin kohdallaan). No tässä raskaudessa ei ole moista näkynyt kuin vain ihan alussa, joten tyttöoloa täällä podetaan :D. Nyt tosiaan vaivaa se mintun himo :). Ja sorroin eilen, piti tehdä mokkapalojen tyyliin pätkiksistä pellillinen piirakkaa, nam!

:heart: Ja päivän paras uutinen: SYDÄNÄÄNET bongattu kotidopplerilla!! :heart: Suunnittelin juuri meneväni huomenna neuvolaan ylimääräiselle kuuntelulle, mutta vielä siitä sisuuntuneena ajattelin itse yrittää. *Helpotuksen huokaus*! 152 näytti oikein lukematkin näytöllä.

Minni & Helmi 13+1
 
Minni, kyllä meilläkin molemmilla on tiedossa mikä meidän veriryhmä on, mutta ei siis siitä rhesuksesta ole mitään mainintaa ikinä ollut, vai voiko sen päätellä veriryhmästä?:O Anteeks nää tyhmät kysymykset mut oon ihan pihalla tosta aiheesta=D Ja onnea sydänäänistä :heart: Oliko sullakin toi Angelsounds doppler JPD-100B ? Mullakin meinas iskee eilen paniikki kun etsin pitkään sydänääniä ja ihan hiljasta oli koko alamahassa vaikka aina ennen oon ne tietystä paikasta löytänyt, mietin mäkin jo että ens viikolla pitää mennä johki käymään... Mut sit koitin uudelleen hetken päästä ja löyty ne sieltä onneks! :) En kyl oo viel kertaakaan saanut tohon näytölle niitä lukuja kun oon sen sykkeen löytänyt, se ei vissiin oo viel tarpeeks "vahva" tai sillai pinnassa et se laite ne tunnistais, mut pääasia et kuuluu!

Ja sintille onnittelut mukavasta kirjeestä =)

pepponen toivotaan että sinä ja vauvasi pääsette vähän helpommalla kun äitisi ja sinä aikoinaan! =) Sinulla on kyllä ollut aikamoinen alkutaival elämässä...

Mila 13+2
 
Se veriryhmä ilmoitetaan yleensä muodossa A- tai B+ jne. Yleensä se kyllä määritetään samalla kertaa ABO-ryhmän kanssa. Näkyskö se semmoisessa muodossa jossain?

Ja joo sama tarjouslaite kyseessä. Ilmankos myivät tarjouksella, kun toiset saa noilla halvemmillakin laitteilla äänet aikaisemmin kuuluviin :D
 
Heippa kaikille!

Ihanaa lukea hyviä kuulumisia :) Onnea tosi paljon kaikille tasapuolisesti, on niin mahtavaa että ensimmäinen kolmannes alkaa olla kaikilla takana päin ja kohta ensimmäiset lähestyy jo maagista puolta väliä ja alkaa tuntea liikkeitä :heart: Onnea kozmic! Ihan mieletöntä....
Onnea myös Minnihiiri-77 sydänäänistä, on varmasti mahtava ääni :D

Mila86: munkin raskaus on kyllä niin päinvastainen kuin kuvittelin.. Ehkä kuvittelin enemmän tuollaista oloa kuin sinulla.. :) Auvoiset oli luulot.. viisi viikkoa voin tosi pahoin ja oksentelin (nyt en onneksi enää oksenna kovin usein) ja viime perjantaina iski hirveä väsymys! Ihan yht`äkkiä nyt muutamat päivät sen jälkeen on uni maistunut. Ei mullakaan mitään suuria mielihaluja ole, mutta vähän väliä pitää jotain syödä, jottei iske yrjö-olo. Mutta ei haittaa, jos vaan tästä palkintona saan sen pienen nyytin syliini niin mikään ei haittaa!!!

Ai niin, ja mekin käytiin siellä ultrassa, kaikki hyvin! Mielentöntä nähdä pikkuisen siellä liikuskelevan ja venyttelevän, vaikka ei mitään vielä tunnekkaan. Riskiluvuksi saatiin 1:2500, joten kaikki on niin normaalisti kuin tässä vaiheessa osataan sanoa. Taidamme jättää sen lapsivesipunktion väliin, kaikki näyttää normaalilta, joten vaikea uskoa että sikiö voisi silloin olla niin vakavasti elinkelvoton, ettei voisi elää. Ja mitään ylimääräistä riskiä emme halua tän raskauden suhteen ottaa!

Sintti-79: minä vierastan kanssa ajatusta että vauva pitäisi pukea pinkkiin tai vaaleansiniseen!! Kyllä se sitten vanhempana ihan itse saa päättää mihin väriin haluaa pukeutua, mutta vauvana puen sen kanssa mieluiten suht neutraaleihin väreihin, samoin kuin sinulla! Ristiäiskakkukaan (jos sinne saakka päästään...) ei ole pinkki tai sininen, vaan keltaisella lakka-koristeella!! Hups, nyt taidan olla vähän liikaa asioiden edellä.. Haluan vielä todeta, että mulla ei myöskään ole mitään sitä vastaan miten muut pukevat lapsensa, pääasia että pukevat.. :p Jos sukupuoli näkyy ennen syntymää, voimme sen kuulla, mutta emme pidä sitä minään absoluuttisena totuutena, vaan mahdollisena.

Nyt voisi vähän jaloitella ennen päikkäreitä... Nautinnollisia raskaushetkiä!!!

Tinka 14+0 (joka odottaa malttamattomasti liikkeiden tuntemista...)
 
Noniin, nörttikohtaus iski jälleen ja pitihän siitä dopplerista kaivaa specksejä esille kun kerran menin sitä niin kovasti haukkumaan :LOL:. No valmistajan kotisivuillahan lukee selvästi "The ultrasound dosage is under 50% of the national ultrasonic power standard", ja intensiteetiksi ilmoittaavat < 2,5 Mw/cm2 (luulen kyllä että pitäisi olla < 2,5 mw/cm2, tuskin sentään Megaa kuin muissakin on vain millejä. Tai toisin päin, muissa on väärin! :) ). Ja esim. tuossa halpismallissa JPD-100S sanotaan kaksi arvoa, toinen < 10 mw/cm2 ja toinen < 20 mw/cm2. Eli mitään noista luvuista ymmärtämättönä johdan kuitenkin omat johtopäätökseni, että tuo minun malli (JPD-100B) on selkeästi tehottomampi ja on tarkoitettukin vasta myöhempään raskauden vaiheeseen.

Tinkalle onnittelut ihanista ultrakuulumisista!:flower:
 
Minni niin mäkin oon päätellyt että tosta vehkeestä on enempi hyötyä sitten vähän myöhemmässä vaiheessa, mutta kiva että antaa nyt ees vinkin että hengissä siellä ollaan :)

Mä yritin lukea tosta verijutusta vielä mutta en kyllä saanut sen enempää selkoa siihen, pitäs varmaan lääkäriltä kysyä sitten joskus siitä niin ehkä hän saa taottua mun päähän faktaa siitä :D Mutta siis miehen veri on B+ ja mun A+, voiko siitä päätellä mitään??

Oonkohan mä aiemmin kysyny tosta Bola-korun hankkimisesta tai onko jollain entuudestaan se jo? En nyt muista niin kysyn uudelleen, eli onko aikomusta hankkia? Mä vinkkasin miehelle laittamalla linkin sille s-postiin ja se oli mennyt sen jo ostamaan, ihana =D Siinä tuli mukana vaan lyhyt ketju ja sitten sellanen musta pitkä naru, mikä ei kyl mun mielestä ole kovin kiva, ajattelin käydä ostamassa pitkän ketjun sitten kun sen käyttö on enempi ajankohtasta...

Mahan turvotuksesta, mitä nyt oon törmännyt keskusteluihin aiheesta niin monilla tuntuu aina iltaa kohden olemaan maha isoimmillaan, mutta mulla on aina aamulla maha iso kova pallo, sitten se tasottuu päivän mittaan... Tänään aamulla unenpöppörössä sanoin miehelle et mun maha on pompsahtanut esiin, hän kysy päivällä et näkikö unta vai sanoinko oikeesti niin :p Se tuntu vaan niin hassulta kun makasin selällään, sellanen kova pallo jota ei yhtään pysty vetämään sisäänpäin, siinä se vaan möllötti =) Onko muilla huomioita tällasen suhteen?

Tinka se on jännä että aina sitä haluaa sitä mitä muilla on, mäkin olisin mielellään ottanut pahoinvoinnin alkuun jotta olis ollu varmempi olo raskaudesta, sellasta kun oon kuvitellut sen olevan =D Varmasti monet muutkin pahoinvoivat olis ottanut tän mun täysin normaalin olon :) Onnea sinullekin ultranäkymistä, tännehän satelee melkeenpä pelkästään hyviä uutisia, ollaan onnekasta porukkaa :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt vaan pikakommentti Milalle kun on ihan pakko päästä myöhäsille päikkäreille kun silmät ei pysy auki....

Toi plussa siinä veriryhmän perässä tarjottaa sitä että olette Rhesus positiivisia molemmat. Mulla veriryhmä A- ja siis vain meillä negatiivisilla mammoilla on tarvetta tuohon vasta-aine seurantaan ja rokotuksiin.

Voit siis tämän asian kanssa olla ihan huoleton!

Kommentoin myöhemmin lisää...

Kozmic & Momo 17+0 ***POKS!!!
 
  • Tykkää
Reactions: Mila86

Yhteistyössä