IVF/ICSI- hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14

Onnea kauan odotetusta plussasta Briitta ja tsemppiä ultran odotukseen :flower: Tervetuloa mukaan, lisäsin sinut listalle!

omannalle onnea hyvistä rakenneultrakuulumisista! Seuraavassa ultrassa saatte varmaan sitten vahvistusta vielä, kumpi on tulossa :heart:

deseo Me ei olla saatu tosiaan mitään paino/kokoarviota vielä. Muutama viikko sitten neuvolassa todettiin, että normaalikokoiselta vaikutti silloin viikkoihin nähden, olisi kiva tietää vähän tarkemmin kyllä... Toivottavasti siellä on lisää merkkejä lähestyvästä synnytyksestä jo :)

RBB Toivottavasti sielläkin synnytys lähestyy ja merkit lisääntyy :) Jänniä aikoja kyllä! Hyvin kuvailit tuntemuksia tässä raskauden aikana, taustalla on tietysti se valtava kiitollisuus ja onni, mutta siitä huolimatta tunteet aina välillä heittelee ja välillä on tosiaan sitä alakuloa jne. On välillä ihan syyllinen olo näistä tuntemuksista ja siitä kun miettii miten osaa olla paras mahdollinen äiti, kuinka elämä muuttuu jne. Mutta toisaalta varmaan jokainen odottava äiti näitä käy läpi, niin miksi ei itsekin... Meillä on toiveissa useampi lapsi ja hoitoihin paluu on varmaankin edessä vielä, tämäkin huoli käy välillä mielessä. Mutta pääosin onneksi osaa keskittyä tähän päivään ja siitä nauttimiseen :)

skorppari Meille se doppler oli ihan ehdoton, toi kyllä kovasti mielenrauhaa. Toivottavasti saat omasi pian ja sykkeet pian kuulumaan. Mä sain dopplerin käyttöön 14. viikolla ja silloin sykkeitä sai vielä etsiä välillä enemmän.

Meillä oli vika perhevalmennus tällä viikolla "parista perheeksi" aiheella. Harmi sanoa, mutta oli kyllä aivan turha, ryhmä on niin iso (30+ henkeä) että ei siellä mitään keskustelua syntynyt...

Oon pari viimeistä päivää ollut aivan kuolemanväsynyt ja töissä on ollut tosi hankalaa. Nyt sain onneksi nukuttua todella sikeästi ilman yhtään heräämistä ja olo on kuin uudestisyntynyt :) Nostan todella hattua kaikille odottajille, jotka jaksaa tehdä fyysistä työtä vielä tässä vaiheessa. Itsellä on lähinnä motivaation puute ongelmana tässä vaiheessa...

Eilen saatiin miehen tilaama ihana leikkimatto vauvalle, vitsi kun ei osaa kuvitella että kohta joku siinä makoilee ja jumppaa :) Meillähän on myös sitteri hankittuna, katsotaan sitten kuinka vauva viihtyy näissä, jos itse tarvitsee joskus sen pienen hetken kotitöihin jne.

aurora* 32+1
 
  • Tykkää
Reactions: deseo
Briitta Tervetuloa mukaan ja hurjasti onnea plussasta :) :flower:

hydra muistan kans nähneeni kyseisen kommentin jossain, mutta totuudesta ei tietoa :D meidän terkka puhui aulusta asti että koko arvio on sit rv36+ eli en tiiä et onko joku rutiini juttu vai johtuko "pituudesta". Arviossa mitattiin päänympärys,mahan ympärys ja reisiluun pituus jonka perusteella koko arvio muodostui, tämä tehty nyt 2 kertaa lääkärin ja terkan toimesta :) Sf-mitta on mennyt aikalailla keskikäyrällä ja maha ei oo muutenkaan mitenkään hirveän iso. (Vaikkakin tuntuu siltä :D )
 
heippa, tunkeudun tänne kommentoimaan (taas) kun PAS vauvaa odottelen ja ole teidän juttuja lueskellut.
En olekaan aiemmin kuullut tuollaista että äidin pituus vaikuttaisi synnytystapa-arvion saamiseen. Toki jos raja on 157 niin mä ylitän sen 1,5 cm:llä. Mutta mä uskon että asiaan vaikuttaa myös äidin rakenne. Kyllä kai ne neuvolassa katsoo vähän äidin lantion mallia jo sillä silmällä. Itse olen hyvin "leveäperäinen" ja lisäksi vauva on todettu (monissa ja taas monissa) ultrissa pieni kokoiseksi. Eikä missään vaiheessa ole sanallakaan sanottu mitään arvion tekemisestä.
Tosin olen ollut synnytyssairaalassa nyt äitipolilla käymässä verenpaineen ja vauvan koon vuoksi. Mulle sanottiin vaan että alatie synnytys onnistuu, koska istukka on riittävän korkealla.

Haluan korostaa, että kysykää ja vaatikaa neuvolassa vastauksia. Ja kun olette "tarpeeksi" pitkällä raskaudessa olkaa yhteydessä suoraan synnytyssairaalaan. Mun neuvolan täti on jotenkin niin välinpitämätön että moni asia on jäänyt hoitamatta ja huolehtimatta ihan tuon perussairautenikin osalta. Sairaalassakin järkyttyivät kun menin vasta nyt 38+ viikolla äitipolille kontrolliin...lähetteen sain vasta kun synnytyspäivystyksen lääkäri kehotti neuvolaa tekemään lähetteen. Kävin siis liikehälyn vuoksi sairaalassa käyrillä.

Ja joo, lapsen koko (paino lähinnä) lasketaan kaavalla jonka deseo tuossa antoi. Esim. meillä pää ja reisiluu vastaa viikkoja keskikäyrällä, mutta vatsan ympärys on -2 käyrän alapuolella, mistä johtuen vauvan painoarvio on juuri ja juuri alakäyrän päällä ja puhutaan että siro vauva olisi tulossa. Onko mittaustulokset sitten oikeat vai ei?

Lisäksi lääkäri sanoi että vauvan syntymäkokoa voidaan arvioida äidin syntymäpainon ja isän nykyisen pituuden mukaan.

Täällä jännäillään myös koska synnytys alkaa. On myös ollut puhetta käynnistyksestä, koska verenpaineeni heittelee ja liikkeiden tunteminen aiheuttaa stressiä. nyt rv 38+5.

Tsemppiä kaikille odotukseen, kun mukanaan kantaa maailman arvokkainta niin sitä haluaa tehdä kaikkensa että hänellä, niin toivotulla lapsella olisi kaikki hyvin.
 
  • Tykkää
Reactions: Hydrangea
Onnea Briitta! :)

Doppler saapui ja pitihän sitä heti testata. Ehkä saatiin hetkellisesti sydänäänet kuulumaan :heart:. Laitteen näyttämiin lukemiin en kyllä luota yhtään, kun se tuntui väläyttelevän näytöllä niin monenlaisia lukemia. Mutta luulen, että hetken saatiin ääntä kuunnella, ainakin se kuulosti vähän sellaiselta "laukalta", joksi sitä ohjeessa kuvataan. Ja verrokkiryhmän (=mies) vatsalta ei sellaista ääntä kuulunut :D.
 
Briitta, onnea ja tervetuloa mukaan! :heart:

skorppari, mahtavaa! :heart: Kyllä sen täytyi pikkuisen syke olla. Omien valtimoiden sykkeet saat varmaakin helposti kuulumaan vasemmalta ja oikealta reunalta mahaa sekä keskellä ehkä kuuluu istukan viuh-viuh ääni. Nämä kaikki äänet on sun oman sykkeen luokkaa. Pikkuisen syke on sitten huomattavasti korkeampi, jotain 120-160 väliltä. :) Mullakin dopplerin näyttö kertoilee välillä omiaan, kun yrittää laskea kaikenmaailman suolenmurinoita. :D Mulla vasta viime aikoina syke on näkynyt paremmin näytöllä, kun se vaatii vahvan äänen ilman ylimääräisiä taustoja ja myös sen, että anturi pysyy tarpeeksi kauan paikoillaan sykkeen laskemiseksi. Tosin nyt pikkuinen on alkanut liikkua sen verran paljon, että välillä mennään anturia pakoon! :D Neuvolan täti kertoi, että hänellä oli ollut odottava äiti lapsensa kanssa neuvolassa käymässä. He olivat kuunnelleet sydänääniä ja niistä tämä pieni lapsi oli todennut, että "heppa!". :D Joten jos hevosen laukkaa oot kuullut, niin kyllä se on pikkuisen sydän joka siellä vahvasti jumpsuttaa. :heart:

Kävin tänään aamusta sokerirasituksessa. Sain kylmää sitruunan makuista litkua juotavaksi, yök. 20 min sen juomisen jälkeen tuli hieman huono olo, mutta onneksi se meni ohi nopsaan. Varustauduin tänään olemaan loppupäivän kotona ottamalla työt mukaan, joka olikin ihan hyvä ratkaisu. Kotiin tullessa olo oli hyvä, mutta oli ihan järkky nälkä! Syömisen jälkeen tuli uudestaan hieman huono olo, mutta onneksi olo on nyt taas hyvä. Kuulemma jo maanantaina saan tidustella tuloksia, jaiks!
 
Skorppari, jes, hieno juttu! :heart: On se doppler kyllä hyvä keksintö :)

Toivounelmalle onnea loppuodotukseen, varmasti pian teillä on vauva sylissä :heart: Tosi paljon tuntuu vaihtelevan kaikki neuvolakäytännöt, itsestäkin tuntuu että asioista pitää paljon itse huolehtia ja kysellä.

Hydra Se litku oli kyllä pahaa, varsinkin kun se maku tuntui nousevan suuhun koko loppupäivän (vaikka muuten kaikki makea maistuu turhankin hyvin!) :x Toivotaan hyviä tuloksia, mä kävin myös kahdesti pco:n takia ja tulokset oli ihan rajojen sisäpuolella molemmilla kerroilla, näinhän se taitaa yleisimmin olla. Kiva myös että sait töissä uutiset kerrottua :)
 
Mä oon kuullut, että leveä takapuoli ei välttämättä kerro lantion sisämitoista mitään. Esim. mulla on (omasta mielestä) tosi leveä takamus, mutta koska neuvolassa lääkäri ei tehnyt mitään synnytystapa-arviota, käytiin yksityisellä gynekologille (taas) ja hän arvioi, että meidän vauva mahtuu tulemaan (on pitkä ja pienehkö pää), vaikka lantioni on suppilon mallinen. Olen 165 cm pitkä. Toisaalta äitini on 159 cm pitkä ja ponnistusvaiheet ovat olleet helppoja. Toisaalta, luin jostain, että liian avarakaan lantio ei ole hyvä, koska se altistaa tarjontavirheille, vauva ei tulekaan optimaalisessa asennossa vaan vinossa ja se voi pitkittää synnytystä, johtaa imukuppiin ja eppariin tai repemiin. Ajatelkaas niitä naisia, jotka on synnyttäneet ennen ultria ja leikkausaleja (ja jotka tekee sitä edelleen kehitysmaissa)....
 
Briitta, tervetuloa mukaan ja onnittelut plussasta!
Toivounelma, siellä ollaan jo niin pitkällä! Ei ole enää pitkä aika kun pikkuinen syntyy :) Tsemppiä!
Itsekin noiden painoarvioiden kanssa hiukan hämillään. Mietityttää lähinnä onko typy kasvanut kun ne käyrät näytti mitä näytti. Painoa kai tullut nyt hyvin. Tahtoisi vaan tietää tarkemman painoarvion.

Aurora, harmillista vähän kun perhevalmennuksesta ei oikein mitään hyötyä. Suuri ryhmä onkin ollut. Meillä edessä,katsotaan mikä päivä valitaan :) onneksi oli useampi päivävaihtoehto.

Hydrangea, doppleri on kyllä hyvä ostos :) antaa sitä mielenrauhaa etenkin alussa kun liikkeitä ei vielä tunne. Toki jos pidemmälläkin on,eikä liikkeitä tunne niin tiuhaan kun ennen,niin hyvä varmistaa.
Kiva että sokerirasitus takana. Toivotaan että tulokset normaalit :)

Katiri, nyt vain sitten lepoa ja oman kropan kuuntelua. Sinullakin raskas työ fyysisesti, ei ole hyvä rasittaa turhaan selkää ja vatsaa. Toivottavasti levon myötä vaivat helpottuu ja pystyt nauttimaan ihanasta kesästä vielä muutaman kuukauden :)
Hiukan tökeröä tenttausta ja aliarvointia lääkäriltä... Tuntuu että neuvolalääkärit ymmärtävät jollain tapaa paremmin odottavien äitien vaivat ja ottavat ne todesta,ilman kauheaa tenttausta. No,eipähän tarvitse enää käydä ko.lääkärin luona.

Täällä selkävaivat parempaan päin, parin viikon aikana ihan ok vointi ollut ja pystynyt vielä toistaiseksi töissä käymään. Toki välillä vatsa kovettuu ja kävely/liikkuminen hiukan tukalaa... Iltaisinkin välillä melko väsynyt. Mennään päivä kerrallaan. Jos vatsanpaino tai muut vaivat alkavat vaivaamaan pahemmin,kipsin lääkärille mukisematta. Parisen viikkoa enää,sitten pidemmälle lomalle. Voi miten aika on mennyt nopeasti,lentää kuin siivillä! :D
 
Soitin neuvolaan, niin käry kävi sokerirasituksen kanssa. :( Mun arvot 4,7/7,8/8,7 kun rajat 5,3/10/8,6. Eli kaksi ekaa rajojen sisällä, mutta toi vika 2 tuntia litkun juomisesta otettu oli 0,1 koholla. :( Vaikka noin pieni ylitys, niin lasketaan raskausajan diabetekseksi. Meen keskiviikkona käymään neuvolassa, niin saan seuranta- ja ruokavalio-ohjeet. Seuranta kestää 6 päivää ja jos sinä aikana on arvot kunnossa, niin jatketaan pelkällä diabetesruokavaliolla. Jos arvot paukkuu yli, niin sitten saan varmaan pistokset. :( Fiilis on ihan paska. Taas yksi huoli lisää. :(

Valitin myös puhelimessa kaikista mun vaivoista, niin neuvolan täti oli sitä mieltä, että lääkärille vaan samalla reissulla keskiviikkona. Lääkäri sitten katsoo, olisiko aihetta laittaa lähetettä Taysiin. Mulla oli viime viikolla tosi kovaa oikenpuoleista viiltävää kipua. Alkoi pelottaan, että ei kai mun oikeassa munasarjassa oleva parovariaalinen kysta ole vaan riehaantunut kasvamaan. Lisäksi vuodot huolettaa. Sitten keksin vielä eilen yhden huolen lisää. Mulle on tehty jokunen vuosi sitten loop-konisaatio eli sähkösilmukkahoito eli laserhoito kohdunsuulle papassa löytyneiden CIN II (keskivaikea) solumuutosten takia. Menin sitten lukemaan, että tämä hoito saattaa lyhentää kohdunkaulaa heti toimenpiteen jälkeen sekä se saattaa lyhentyä ja avautua normaalia nopeampaa raskauden aikana. Nyt tässä onkin sitten pitkä lista huolia kerrottavana lääkärille...

Onko kenelläkään muulla kokemusta loop-hoidosta tai kystista?

Hydra 15+4
 
Voi harmi hydra, ja noin pienestä kiinni :( :(. Mutta hyvähän se on, että seurataan. Toivottavasti arvot olisi hyvät seurannassa! Mä en myöskään huomannut ekalla neuvolakäynnillä pco:sta mainita. Pitää varmaan ens kerralla kysyä pitäskö mullekin tehdä sokerirasitus jo alkuraskaudessa. Inhottavaa kyllä, kun koko ajan joku huolettaa :hug:. Mullakin on ollut semmoista viiltävää kipua välillä munasarjojen kohdalla, erityisesti oikealla, jossa mullakin on se kysta kummitellut ja olen kanssa miettinyt välillä, että kystako siellä vihoittelee. Toisaalta taas ilmeisesti ne viiltokivut voi olla ihan siitä kohdun kasvusta johtuvaa. Toivottavasti näin olisi molemmilla!

Joo dopplerilla kuului (oletetun) sykkeen kanssa vähän päällekkäin sellainen viuh-viuh, varmaan sitten se istukka. Päätin, etten pikkuista ihan joka päivä kiusaa ultraäänellä, joten olen pitänyt muutaman päivän tauon. Mutta tänään tai huomenna voisi taas jo kuulostella, josko jo selvemminkin kuuluisi äänet. :)
 
Hydra Voi kurjuus, olipas pienestä kiinni! :( Ikävä juttu joutua seurantaan. Mitä oon lukenu raskausdiabeteksesta, niin sehän on tosi yksilöllistä kai, mitkä ruoat niitä sokeriarvoja nostaa ja mitkä taas ei niinkään vaikuta. Varmasti parhaiten löytyy kokeilemalla sitten. Toivotaan, että pysyisi ruokavaliolla kurissa ja luulisi kyllä, kun noin lähellä normaaleja arvoja.

Voisiko tuo kipu olla kohdun kasvukipuja...? Ainakin itselläkin on välillä ollut yllättävänkin kovia kipuja. Hyvä että neuvolassa kuunneltiin sun huolia ja mielenrauhan kannalta tietysti hyvä jos lääkäri nyt lähettäis ultraan, niin näkisi samalla kystan ja kohdunkaulankin tilanteen. Kohdunkaulan tilannetta ja mittaahan onneksi seurataan ja jos kypsymistä tapahtuu liian aikaisin niin varmasti tämä huomattaisiin. Mutta hyvä jos saat tiivimpää seurantaa / käyntiä neuvolalääkärillä, niin ei tarvitsisi yksin huolehtia asiaa!

Millyk Hyvä että selkävaivat on vähän helpottaneet! Sama fiilis täällä, toisaalta aika on mennyt niin nopeasti, mutta toisaalta ei millään jaksais kärvistellä enää paria viimeistä työviikkoa, alkaa olla vaan niin väsynyt ja raskas olo jo välillä... jalkoja särkee ja turvottaa, onneksi on sandaalikelit niin mahtuu jotkut kengät jalkaan :)
 
skorppari, on kyllä ikävää, että noin pienestä jäi kiinni. Mutta jo yhden arvon pienikin ylitys riittää radi-diagnoosiin. :( Mäkin olin täysin unohtanut mainita koko pco:n ekalla käynnillä. Jotenkin niin päivänselvä juttu itselle, että ei tullut edes mieleen mainita. Nyt tokalla kerralla sanoin siitä ja heti laitettiin rasitukseen. Ekassa pitää käydä rv 12-16. Toivottavasti sulla alkaa sykkeet kuulumaan selvemmin parin päivän sisään. :) Mulla ainakin aluksi noi istukan viuh-viuh äänet kuului häiritsevän voimakkaasti. Niistä sitten päättelin, voisiko istukka olla edessä ja niinhän se oli.

aurora, mielestäni oon nyt syönyt paremmin kuin pitkiin aikoihin ja herkut on jäänyt tosi vähälle, kun ei yksinkertaisesti tee mieli. Mäkin mietin, että voisiko kipuilu olla kohdun kasvakipuja. Mulla on ollut kaikenlaisia kipuiluja tähän mennessä, mutta torstaina tuo kipu pelästytti voimakkuudellaan. Täytyi ihan pysähtyä ja hengitellä. Mun yhdellä ystävällä revähti kohdun kannatinlihas ja se sanoi, että siitä tuli samantyylistä kipua. Toivottavasti olisi siis vain jotain vaaratonta kipua. On kyllä kiva päästä nyt lääkäriin, koska mulla eka lääkäri olisi ollut vasta 2,5 viikon päästä ja ru on 1,5 kk päästä. Toivottavasti saisin ylimääräisen ultran, koska se toisi mielenrauhaa.
 
Tuli kutsu ultraan 23.6. Olin elätellyt toiveita, että olisi ennen juhannusta, mutta menee sitten sen jälkeen..huh, kauheeta taistelua, että malttaisko nyt nämä pari viikkoa vai kävisikö yksityisellä kuitenkin välissä, kun tekisi niin kovasti mieli nähdä pikkuinen.

Tänään kävin labrassa seulontaverikokeissa (+HIV, hepatiitti, kuppa) ja antamassa virtsanäytteen, meillä kun ei neuvolassa tutkittukaan enää virtsan bakteereja vaan se tehdään erikseen labrassa.

Sitten varasin ensi viikolle paikan ekaan perhevalmennukseen eli fysioterapeutin pitämään tilaisuuteen aiheena tuki- ja liikuntaelimistössä tapahtuvat muutokset, ergonomia, liikunta, rentoutuminen ja hengitys. Harmi vaan, kun ryhmä oli niin täynnä, että itse juuri ja juuri sain luvan mennä, mutta mies ei mahdu mukaan :(.

Että kauheesti kaikkea raskauteen liittyvää nyt joka viikolle. Melkeen alkaa tuntua siltä, että oikeesti on raskaana :).
 
Viimeksi muokattu:
IVF/ICSI -hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14


HOITOSYYLAMONESKO
Meemir1.ivf/1.passelitt./munajohdinvaurio11.5.1
deseo1.ivf,tuoreselitt10.6.1
RedwingBBrd3. IVF, tuorekeltarauhanen,1ovario17.6.1
InMyDreams5.ivf/tuoretuba factor26.6.1
Krish735.icsi,tuoreselitt.,siittiöiden laatu27.6.1
Robina3.ICSI,tuoresiittiöt7.7.3./1.yht.
TybyLiini1.ivf, tuoreselittämätön/endo8.7.1
aurora*2.icsi,tuorepco, sperman v-a30.7.1
iiris_lorea2.icsi/ivf,tuorekeltahormoni,siittiöt4.8.1
katiri1.ivf,tuoreendo,munanjohdintukos10.8.1
Millyk1.ivf,tuoremunanjohd.vauriot14.8.1
Fyi1.ivf/2.PASselitt6.9.1
LaaL2.icsi/tuorePCO?17.-21.10.1
omanna3.ivf/tuoreendo20.10.1
glimmer1.ivf/2.PASselitt2.11.1
Toive13luomutärppiselitt13.11.1
Hydrangea1.ivf/3.PASPCO28.11.1
Wannawalli1.ivf,tuoreitsellinen24.12.1
skorppari821.ivf/3.PASPCO31.12.-1.1.1
Artemis2.ivf, tuoreselitt5.1.151
Briitta2.ivf/1.PASsekund.25.1.152
[/b]

Neuvolat/ultrat
Hydrangea 11.6. lääkärineuvola, 25.6. lääkärineuvola, 21.7. rakenneultra, 1.8. kelaneuvola
aurora* 11.6. neuvola
skorppari 23.6. nt-ultra, 10.7. neuvola
 
Kiitos tervetulotoivotuksista ja onnitteluista! Mukava, kun on paikka missä tästä raskaudesta voi jutella. Varsinkin kun vielä emme ole kertoneet asiasta juuri kellekkään.

Hydrangea, ikävä homma tuo sokerirasituksen ”älähdys”. Toivottavasti saat sen laskemaan ruokavaliolla. Hyvä tietysti, että asia tutkittiin ja mitään pahempaa ei pääse tapahtumaan. Ja ”onneksi” tuo ylitys on noin pieni. Toki en kyllä ymmärrä niistä lukemista juuri mitään, mutta luulisi, että sitä pahempi, mitä isompi ylitys? Tsemppiä! Tuosta loop-hoidosta minulla ei ole kokemusta mutta muistelen, että kystasta olisi joskus mainittu. Raskauden osalta siitä ei kylläkään ole mitenkään varoiteltu. Minulla on myös kaiken maailman jomotusta, viiltoa ja pistämistä ja olen koko ajan varpaillani. Esikoisesta oli myös ikäviä vuotoja vielä raskausviikolla 24. Ne ajoittuivat aina menkkojen alkamisajankohtaan. Tyttö syntyi täysin terveenä. Hyvä, että pääset nyt lääkäriin, joka voi katsoa tilannetta :)

Skorppari82, millaisen dopplerin sinä hankit? Muistatko vielä, mistä sen tilasit? Oletko tavoittanut masuasukin ja saanut sydänäänet kuulumaan? Ajattelin myös tilata sellaisen parin viikon päästä. En ole vielä asiaan yhtään tutustunut, joten en tiedä, millainen se kannattaisi olla. Millähän viikoilla sydänäänet saa kuuluviin?

Aurora, sinulla ei enää ole montaa viikkoa äippälomaan :) Jos kovasti väsyttää, niin kannattaa armahtaa itseään ja käydä hakemassa loppuajalle saikkua. Olisi hyvä saada levättyä kunnolla ennen tosikoitosta ja loppuelämän muutosta. Se pari viikkoa on monesti työnantajalle ”ihan sama” mutta odottajalle tosi tärkeä.

Täällä poltellaan jäitä ja odotetaan ensi torstain varhaisultraa. Minulla oli kaapissa jäljellä yksi digitesti ja en voinut olla tekemättä sitä tänään… Se näytti 3 + eli ainakin jotain tapahtuu, kun arvot ovat nousseet. Jäätävä väsymys vaivaa myös, en meinaa saada mitään aikaiseksi. Kukkapenkin kukat ovat odottaneet kohta viikon, että ”joku” istuttaisi ne... Myös kaiken maailman kolotusta on niin mahassa kuin alaselässäkin. Ihme kyllä vuotoja ei kuitenkaan ole. Esikoisen aikaan oli todella paljon, se on raastavaa. Jännittää myös se, että torstain jälkeen kai lopetetaan crinone-tukilääkitys. Ja mitähän sitten tapahtuu. Jos/kun päästään viikolle 12 niin t-o-i-v-o-t-t-a-v-a-s-t-i osaisin sitten vähän höllätä ja nauttia tästä (viimeisestä) raskaudesta.

Mukavaa viikon alkua kaikille!

Briitta, rv 7+0
 
Briitta mä tilasin raskauskeijusta Angelsoundin diginäytöllisen mallin, kun hydra sitä suositteli :). Mielestäni olen jo saanut pari kertaa nyt hetkellisesti sykkeen kuulumaan, mulla nyt viikkoja 10+6. Ohjeistuksissa sanotaan, että viikolta 12 alkaen, että varmaan silloin viimeistään pitäisi kuulua. Tsemppiä varhaisultran odotteluun! :)
 
Hei kaikille pitkästä aikaa. Itse kävin seulontalabrassa parisen vk sitten (lomalla ajan käsitys hämärtyy) ja huomenna on np-ultra, ru kirjeen mukaan elokuun 5. Nopeana ostin Angelsounds-karvahatun jo jokin aika sitten ja ainakin vielä en luota löytäneeni laukkaäänen kuin kerran.
 
Hydrangea, voi kurjuus. Niin pienestä jäi kiinni sokerirasitus. Harmillista! Tuohan se lisää vaivaa ja ennenkaikkea huolta varmasti..mutta pystytään nyt hyvin seuraamaan tilannetta, ettei arvot nouse liikaa. Tsemppiä siihen!

Aurora, niinpä, sitä on töiden jälkeen ollut välillä aika väsynyt, että kivistää selkää ja vatsaa. Onneksi vielä levolla mennyt ohi (toistaiseksi). Ja onneksi on kesä ja kivoja väljiä vaatteita ja kenkiä, jotka voi vaan sujauttaa päällensä. Huh, onneksi ei tarvitse mitään talvikenkiä saatikka villasukkia... :D

Skorppari, tsemppiä ultran odotteluun. Se ei ollut helppoa itselläkään. Mutta jotenkin sitä jaksoi vain..Miehen piti pari kertaa tsempata ja toppuutella.
Fysioterapeutin ohjaus odottaville olisi tosi hyvä, mutta täällä ei sellaista ole järjestetty
:( Selkävaivojen takia pitikin käydä fyssarilla,työn kautta.

Oletteko hommanneet tai onko aikeissa hommata esim.rintapumppua,itkuhälytintä,tuttipulloja...?
Paljon olen netistä etsinyt käytettyinä hälytintä ja vähän kahden vaiheilla rintapumpun kanssa. Saattaisihan sitä kyllä tarvita jossain vaiheessa :) Tuttipullojakin on niin paljon erilaisia 0kk eteenpäin. Ykköseksi ensisilmäyksellä on noussut sellanen, mikä estää turhan ilman nielemisen. Ainulla ainakin sellaisia. Nämä ostokset tehdään sitten kun virallinen äippäloma alkaa :)

Seuraava neuvolakäynti on 18.6.
 
Viimeksi muokattu:
skorppari Kiva että sait ultra-ajan, nopeasti se aika menee varmasti!

Briitta Oireet kuulostaa oikein lupaavilta ja samoin tuo 3+, varmasti pikkuinen on tarrannut hyvin kiinni. Nyt ei onneksi enää pitkä aika ultraan. Täällä yritetään vielä sinnitellä viimeiset vajaa 10 työpäivää, vaikka neuvolasta on jo lupailtu sairaslomaa jos siltä tuntuu. Ei vaan haluaisi "luovuttaa" kun tietää että kohta saa levätä ja toisaalta mitään isompaa vaivaa ei ole, vain väsymystä ja yleistä raskasta oloa...

Wannawalli Toivottavasti kaikki np-ultrassa hyvin :heart:

Millyk Meillä on rintapumppu ja itkuhälytin vielä hankittavien listalla. Rintapumpun (Philipsin manuaalisen) ajattelin hankkia vielä ennen synnytystä, koska uskon että sitä voi tarvita aika piankin. Ja kellään kaverilla ei ole ainakaan jäänyt käyttämättä. Toiveena on että jos/kun imetys alkaa sujua, yritettäisiin totuttaa aina silloin tällöin vauvaa syömään myös pumpattua maitoa pullosta. Näin isäkin saisi osallistua ruokintaan ja olisi helpompaa järjestää minun muutaman tunnin poissaoloja esim jumppaan tai muualle. Muutaman tuttipullon olen hankkinut myös Ainu MAM Anti-colic, kai juuri tuo minkä pitäisi estää ilman nielemistä? Mitään en pulloista vielä ymmärrä, mutta tuossa lukee 0 kk eteenpäin ja ilmeisesti niitä tuttiosia saa sitten vaihtaa kun lapsi kasvaa. Itkuhälytintä on myös jo katseltu ja se on hankittava viimeistään kun aiotaan nukuttaa lasta vaunuissa terassilla. On varmempi olo sitten että kuulee pienimmänkin inahduksen :)



Mulla oli neuvolakäynti tänään ja samalla varattiin ajat koko loppuajalle laskettuun päivään saakka :) Toivottavasti ei silloin tarvitse enää mennä. Harmi vaan että oma neuvolan hoitaja on lomalla heinäkuussa joten käynnit on sijaisilla silloin. Neuvola tekee myös kotikäynnin kun vauva on n. viikon ikäinen, toivottavasti oma hoitaja pääsisi silloin. Perhevalmennuksessa kerrottiin että myös neuvolan perhetyöntekijä tulee tälle käynnille normaalisti mukaan.

Kaikki periaatteessa ok, vauva tuntuu kasvavan ja SF-mitta nyt 29 cm. Vauva majailee edelleen pää alaspäin ja toivottavasti viihtyykin näin. Kuitenkin paino oli pompannut kilon viikkovauhtia ylöspäin ja samoin verenpaineet vähän kohonneet. Nyt tulikin ohjeet tarkkailla mahdollisia raskausmyrkytyksen merkkejä ja jos näitä ilmenee pitää soitella heti neuvolaan tai Taysiin. Uskon kyllä että painonnousu on seurausta huolettomasta syömisestä ja turvotuksesta. Pissa oli myös puhdas niin siltä osin ei mikään viitannut myrkytykseen. Painoa on tullut ekaan neuvolakäyntiin nyt 13 kg ja normaaliin painooni on matkaa jo yli 15 kg... (normaalisti paino mulla n. 55 kg eli uusilla kymmenlukemilla ollaan)

Seuraava käynti on neuvolalääkäri juhannuksen jälkeen (34+5), siellä varmaan taas katsotaan tarjontaa ja kohdunkaulan tilannetta. Meillä kaikilta otetaan myös streptokokkinäyte niin se olisi myös edessä.

aurora 32+6
 
Viimeksi muokattu:
IVF/ICSI -hoidoista plussaan syksy-13/kevät-14


HOITOSYYLAMONESKO
Meemir1.ivf/1.passelitt./munajohdinvaurio11.5.1
deseo1.ivf,tuoreselitt10.6.1
RedwingBBrd3. IVF, tuorekeltarauhanen,1ovario17.6.1
InMyDreams5.ivf/tuoretuba factor26.6.1
Krish735.icsi,tuoreselitt.,siittiöiden laatu27.6.1
Robina3.ICSI,tuoresiittiöt7.7.3./1.yht.
TybyLiini1.ivf, tuoreselittämätön/endo8.7.1
aurora*2.icsi,tuorepco, sperman v-a31.7.1
iiris_lorea2.icsi/ivf,tuorekeltahormoni,siittiöt4.8.1
katiri1.ivf,tuoreendo,munanjohdintukos10.8.1
Millyk1.ivf,tuoremunanjohd.vauriot14.8.1
Fyi1.ivf/2.PASselitt6.9.1
LaaL2.icsi/tuorePCO?17.-21.10.1
omanna3.ivf/tuoreendo20.10.1
glimmer1.ivf/2.PASselitt2.11.1
Toive13luomutärppiselitt13.11.1
Hydrangea1.ivf/3.PASPCO28.11.1
Wannawalli1.ivf,tuoreitsellinen24.12.1
skorppari821.ivf/3.PASPCO31.12.-1.1.1
Artemis2.ivf, tuoreselitt5.1.151
Briitta2.ivf/1.PASsekund.25.1.152
[/b]

Neuvolat/ultrat
Hydrangea 11.6. lääkärineuvola, 25.6. lääkärineuvola, 21.7. rakenneultra, 1.8. kelaneuvola
Millyk 18.6. neuvola
skorppari 23.6. nt-ultra, 10.7. neuvola
aurora 24.6. neuvolalääkäri, neuvolat 4.7., 11.7., 18.7., 24.7., 31.7.
 
Millyk, minäkin kovasti olen miettinyt tota rintapumppu-asiaa. Sitä kun ei voi tietää tuleeko sille tarvetta ja pumput kuitenkin maksaa jonkin verran, että ei viitsisi ihan turhaan sitä ostaa. Toisaalta sitten kun tarve tulee niin se voi olla että haluis saada sitä maitoa pumpattua ihan heti jos tuntuu että rinnat on räjähtämispisteessä. Nyt sitten saankin yhdeltä tuttavalta aventin pumpun lainaan, niin se ongelma ratkesi. Itkuhälyttimelle en usko että meillä on tarvetta kun on sen verran pieni asunto ja jos vauva nukkuu parvekkeella niin ovea voi pitää vähän raollaan että kuulee.
Tuttipulloja olen ostanut yhden, mutta en ole perehtynyt niihin sen tarkemmin. Toivon kuitenkin tosi paljon että imetys onnistuisi hyvin eikä tarvitsisi ruveta mihinkään pullorumbaan.
Yhdeltä tuttavalta (joka on toiminut imetystukihenkilönä) sain hyviä vinkkejä imetykseen. Hän suositteli ehdottomasti pakkaamaan jo sairaalakassiin mukaan Lansinoh-voidetta, jota kannattaa alkaa laittaa nänneihin heti synnytyksen jälkeen, ettei iho menisi rikki. Koska rikkoutuneet nännit on sitten kuulemma todella kipeät. Ja kaalinlehdet rintaliiveissä kuulemma viilentää ja hoitaa rintoja silloin kun maito nousee ja rinnat on pinkeät. :)

Täällä ei mitään erikoisia kuulumisia. Vauva tuntuu voivan hyvin kun myllää mahassa. Vähän mietityttää että hoksaako se kääntyä pää alaspäin kun tuntuu että se on jämähtänyt tollain poikittain. Pää painaa toisessa kyljessä ja peppu toisessa. Mut ei kai sen kääntymisen suhteen vielä niin kova kiire ole.

Pinnasänky odottelee jo omalla paikallaan :) ja hoitopöytäkin tuli laitettua paikoilleen. Kauhee järjestely ollut kyllä saada kaikki huonekalut mahtumaan ja laatikoita/kaappeja on pitänyt järjestellä uudelleen että vauvan vaatteet ja muut tarvikkeet mahtuisi paikoilleen. Hyvä kyllä käydä kaappeja välillä läpi niin huomaa että mitä kaikkea turhaa sinne on kertynyt. :)
Mietin muuten, että oletteko muut hankkineet pinnasänkyyn petauspatjaa? Löysin oikean kokoisen patjan kaupasta, mutta petauspatjaa ei löytynyt siinä koossa. Täytyy varmaan vielä kierrellä muita kauppoja... Meillä on 30 vuotta vanha pinnasänky, jossa olen itsekin vauvana nukkunut :) mutta hyvässä kunnossa on edelleen.

Tänään käydään vaihtamassa autokin tilavampaan niin sitten rupeis olemaan kaikki valmista uutta perheenjäsentä varten :) On se vaan uskomatonta miten tää aika kuluu ja parin kuukauden päästä vauva voi olla jo syntynyt <3

Lantion kivut on helpottanut kun on saanut touhuta asioita omaan tahtiin eikä enää painaa töissä. Joitain kivuliaita supistuksia on tullut lähinnä rasituksessa. Soitin neuvolaankin niistä ja terveydenhoitaja ei ollut huolissaan kun supistukset on ollut yksittäisiä. Niitä on tullut maksimissaan 3/päivä, mutta joinain päivinä ei ollenkaan.

katiri 31+3
 
skorppari, harmi, että ultra meni noin pitkälle. :( Odottaminen on niin tuskaa! Mäkin pohdin paljon ylimääräistä ultraa, mutta kun sain dopplerilla sydänäänet kuuluviin, niin se rauhoitti mieltä ja kestin odotuksen. Kiva, että sun kalenteri alkaa täyttyä neuvoloilla, ultrilla ja muilla. :) Mun mielestä on ihan loistavaa, että Suomessa on näin hyvä seuranta. Mä meen aina innolla kaikille käynneille. Meidän terkka on superkiva, niin sen kanssa on niin helppo asioida. :)

Briitta, hurjasti onnea huomiseen ultraan! :)

Millyk, mä ehkä hommaan 1-2 tuttipulloa varuilta. Niitä saa kuitenkin ihan marketeista helpolla, että jos tarvetta tulee, niin niitä on helppo hakea lisää. Itkuhälyttimen haluan hankkia. Rintapumpusta en vielä osaa sanoa. Käsittääkseni sellaisenkin saa sitten helposti hommattua, jos tarvetta tulee. Jos maitoa tulee hyvin, niin se tietty voisi olla kätevä, niin joskus voisi pumpata ihan vaan siksi, että mieskin pääsee pullon kanssa syöttöpuuhiin. :)

Sitten pitkästi omaa napaa... Terkan ja lääkärin juttusilla käyty ja nyt on helpottunut olo. :) Sain ohjeet verensokerin seurantaan. Kuutena päivänä pitää mitata verensokeri neljästi päivässä (aamulla ennen aamupalaa sekä tunti aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen). Omaan sormeen pistäminen tuntui paljon helpommalta kuin hormoonipiikkien pistäminen, vaikka se vähän kyllä jännitti. Terkan kanssa juteltiin, että mitkä voisi olla mun ruokavaliossa sokereita nostavia juttuja, niin mainitsin itse sokerijogurtit ja tuoremehut. Niitä menee mulla paljon. Terkka oli sitten sitä mieltä, että jos jätän ne pois, niin arvot on varmaankin kunnossa, koska mulla ylitys oli niin pieni. Oli siis helpottavaa kuulla, että mistään vakavasti radista tuskin on kyse ja hoito vaatii vain pieniä muutoksia. :) Terkka epäili, että nää mun kuuden päivän arvot tulee olemaan niin hyvät, että tuskin vaatii jatkossa seurantaa. :) Saan kuitenkin halutessani pitää mittarin, jos haluan seurailla arvoja jatkossa. Terveellistä ruokavaliota pitää kuitenkin jatkaa, mutta herkuttelu silloin tällöin on sallittu.

Lääkärin käynti meni myös hyvin. :) Lääkäri epäili, että mun kivut on varmaan ollut vain kohdun kasvukipuja ja sanoi, että ne saattaa olla hyvinkin voimakkaita välillä. Kuulemma kystat ei yleensä kasva kauheasti raskauden aikana, niistä ei ole haittaa, eikä niitä tarvi seurata. Jes. :) Kohdunkaulaa oli vain 2 cm (joten ehkä loop-hoito on sitä vähän lyhentänyt), mutta kohdunsuu oli tiukasti kiinni. Lääkäri sanoi, että jos puolessa välissä alkaa tulla supistuksia, niin sitten tilannetta tarvii seurata vähän tiuhempaan ja ottaa rauhallisemmin, mutta mitään huolta ei vielä ole. :) Kaikinpuolin siis huojentavat käynnit. En sitten halunnut enää tingata ultraa, kun lääkäri ei sitä itse ehdottanut, koska näistä käynneistä tuli jo pelkästään niin hyvä mieli.

Neuvolan täti aikaisti seuraavaa neuvolaa vähän, että ei tarvi olla huolien kanssa niin pitkään yksin. :)

Helpottunut Hydra 15+6 :)
 
Hydrangea, harmi tuo sinun raskausdiabetes, mutta hyvä että se huomattiin näin aikaisin ja pääset nyt tarkempaan seurantaan. Toivottavasti sokerit asettuu ruokavaliolla. Hyvä että lääkärikäyntikin meni hyvin ja kivut olisi normaaleja kasvukipuja. Mulla myös oli muistaakseni n.20 viikolle asti aika koviakin kipuja ajoittain. Välillä oikealla puolella munasarjan kohdalla oli kovaakin vihlovaa kipua ja epäilin kanssa että siellä oleva kysta on kasvanut tms. mutta kivut meni aina sitten ohi.

aurora toivottavasti painonnousu ei olisi merkki raskausmyrkytyksestä. Hyvä ainakin ettei sullla ollut muita myrkytyksen oireita. Tsemppiä viimeisiin työpäiviin! :) Mun täytyy muistaa perjantaina neuvolassa kysyä otetaanko täällä automaattisesti kaikilta se streptokokki-näyte.
 
Hihii, söin tunti sitten lounaaksi jauhelihakeittoa ja nyt mittasin sokerin. 5.1 näytti ja raja on 7.8, joten oikein hyvä siis. :) Tänään vähän testailen eri ruokien kanssa ja huomenna aloitan varsinaiset mittaukset. Motivaatio tähän hommaan on ainakin kohdillaan ja toisaalta on ihan jännää päästä testaileen, miten kroppa reagoi eri ruokiin. :)

aurora, toivottavasti ei ole kuitenkaan raskausmyrkytyksestä kyse. :( Toivottavasti sulla loppu aika menisi helpolla.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä