IVF/ICSI huhtikuussa

Heippa kaikki!

Siilis - kyllähän mie olen hoidossa Taysissa. Oletkos sinäkin? Olit ostanut puregonit, mitäs maksoivat? Minä en ole saanut vielä reseptiä ja sitä rupesin tässä ihmettelemään. Seuraava käynti on 10.4. ja heti kai sitten pitäisi aloittaa piikitykset. Saan kai sen reseptin sitten vasta...

Fiilikset on tällä hetkellä oikein hyvät, jopa ajoittain hyvinkin positiiviset. Mutta silti on sellainen jännitys päällä koko ajan.


Minun tietoni:

Toivo---1. IVF- lyhyt kaava---punktio vk 17
 
Voi =(#(/¤&#¤/. Kirjoitin pitkän viestin ja se hävisi bittien taivaaseen :(

Koetan muistaa asiat (edes lyhyinä). Ensinnäkin lisäsin etusivulle nyt kaikkien tiedot, kun palasin viikonlopun työreissusta.

Siisamille toivotan PALJON voimia parisuhteen kiemuroihin. Meillä on elämä myös ollut hoitojen ajan välillä niin epävakaata, että hohhoijaa. Onneksi välillä on niitä tasaisia ja hyviä aikoja. Ei tätä muuten jaksaisi. Olemme myös hakeutuneet parisuhdeterapeutille, joka on erikoistunut lapsettomuushoitoihin. Menemme ensi vkolla tosin vasta toista kertaa, mutta ainakin se minusta osoittaa, että meillä on tahto ja halu pysyä yhdessä ja haluamme nähdä myös vaivaa avioliiton eteen.

Toivo: Kysyin sitä Taysia sulta sen takia, kun huomasin meidän lääkityksen ja hoitojen menevän niin samalla kaavalla, että ajattelin josko meillä olisi sama lääkäri jopa. Olen siis itsekin Taysissa. Mulla on seuraava käynti 2.4 ja samana iltana alkaa piikitys 250iu illassa. Jippii! Ja lääke 900iu maksoi 284,15e. Tai siis tuo oli omavastuu. Oikea hinta olisi ollut 489,91e jos ei jostain syystä saisi kelakorvausta.

Nyt kun hain tuon kuitin ja huomasin nuo määrät, niin heräsi kysymys: voisiko joku selittää mulle, miten 900iu:sta riittää 250iu pistettävää koko hoidon ajaksi??? Vai pistänkö vain 3 x jonka jälkeen on uusi lääkärikäynti, annos "päivitetään" ja sitten haen uudet pistelyaineet apteekista? Osaako joku kokeneempi valistaa? Vai onko mun matikkapäässä tai logiikassa aukkoja :LOL:

Voimia ja rauhaisaa mieltä jokaiselle!

Siilis (10 kpl primoluteja kehossaan... jotka ei ihme kyllä ole ainakaan vielä tuottaneet minkäänlaisia huomattavia sivuvaikutuksia vaikka puolessa välissä kuuria mennään)
 
Titu
Kyselit siilis siitä puregonin riittävyydestä. tuossa 900 iu:n "säiliössä" on oikeasti n. 1050 iu:ta, joten se riittää sulle 4 päiväksi (mulla oli viimeeksi 200 iu:n annoksella ja hyvin riitti 5 piikkiä).

Sitten ekassa ultrassa annosta tarkistetaan sen mukaan, miten elimistö on hormooniin reagoinnut ja saat uuden reseptin sille määrälle, mitä loppuajaksi tarvitset (tai siis näin ainakin minulla oli).

On niin kallis lääke, ettei sitä kannata ostaa yhtään enempää, kuin on tarvis... siksi varmaan toimitaan noin.
 
No tämähän selvensi paljon! Kiitos tiedosta! Lääkäri ei huomannut mainita mitään tuosta. Ja mä jotenkin automaattisesti oletin, että tuo on se koko määrä, mikä pistellään. Mutta tarkastinpa eilen sitten sen paketin sisällönkin. ja sehän on ihan säälittävän pieni määrä nestettä/lääkettä joka siellä on :) Ja mulla piti vielä lääkärin mukaan olla isohko annos :)
 
mai
Hei kaikille!

Mä kävin tänään verikokeissa, keskiviikkona saan kuulla vastauksen milloin saan aloittaa piikityksen.

Mä olen Jyväskylästä lähtöisin, mutta nyt olen asustellut Ruotsissa viimeiset puolitoista vuotta ja mä käyn näitä hoitoja täällä puolen rapakkoa.
Suomessa taitaa olla aika korkea tämä "lääkekatto" apteekissa? Mitä olen seuraillut teidän kirjoittelua... Täällä Ruotsin maalla lääkekatto on 1800kr elikkä n. 180?. Eli mulla tuli eka ivf:ssä se jo täyteen ja nyt tälle toiselle hoitokerralle sain lääkkeet ilmaiseksi tai jouduin mä maksamaan niistä 1kr omavastuuta.

Taidan lähteä paistatteleen päivää, ihana ilma...
 
tietämätön
Hei!

Kuulun myös tähän porukkaan, mutta enemmän palstailen vain tuolla taustalla. Meillä on suunniteltu ivf vk:lle 16. Saa nyt nähä, onnistuuko se silloin vai milloin...

Mutta kun on sama pää kesät talvet, niin voisitteko kertoa minulle Puregonista. Nimittäin ostin sen 900 IU paketin sitä lääkettä. Mukana tuli neulat, joilla lääkettä voi itseensä pistää. Paketissa ei kuitenkaan ollut mitään "kynää", jollaisella kuvittelin lääkettä pistettävän ja jolla oletan oikean annostuksen saavan pistettäväksi. Eli kysymys kuuluu, että mistä sen kynän saa, -ostetaanko se erikseen apteekista vai? Kukaan ei siitä puhunut mitään enkä osannut itse kysyä, koska ensimmäistä kertaa näitä lääkejuttuja opettelen käyttämään (toivon tietenkin ettei niitä sen enempää tarvikaan niin että eka kerta tuottaisi toivotun tuloksen...)

Kiitos jo etukäteen vastauksista! ! =)
 
Terve vaan kaikki.

Mulla oli tänään lääkäri ja nollaultrassa todettiin kaiken olevan ok. Limakalvot oli hyvät ja kummassakin munasarjassa oli 5 follikkelin alkua. Huomenna alkaa piikittely Gonal-F:llä annoksena 225 IU. Sitä painetaan sitten viikon verran menemään. Saa nähdä kuinka turvoksiin sitä tyttö vetää kun toi annos on aika suuri.

Olenko mä ainoa joka täällä pistää tota Gonalia? Synarelat menee sumuina rinnalla ja niistä tiputetaan huomisesta annosta puoleen.

Mailla näyttää olevan samalla viikolla toi punktio kuin mullakin. Semmoisen kuvan sain nyt lääkärin puheista, että joka tapauksessa nyt mennään ultraan vaikka sitten vain sillä yhdellä munasolulla. Mulla ei siis viimeksi ruvennut kasvamaan riittävästi munasoluja ja hoito keskeytettiin.

Parisuhdekkin taas voi ainakin vähän paremmin ja mulla rupee into tähän vauvaprojektiin kasvamaan. Tänään täytyy varmaan jo kaivaa vauvalehdet kaapin pohjalta mihin mä hautasin ne kun edellinen hoito meni pieleen. :ashamed:

Kyllä tää lapsettomuus nähtävästi koittelee vaikka mulla aluksi olikin sellainen asenne, että sama tuo miten niitä lapsia tulee kunhan tulee mutta nyt olen huomannut itsessäni katkeruutta sitä kohtaan etten saa lapsia niinsanotusti normaalisti. Monet tunteet on varmaan vielä läpikäymättä jos nyt ei tärppää. Voimia siis meille kaikille :heart:
 
en ole ihan varma vielä,e ttä kuulunko tähän pinoon. tänään juuri kävin lääkärissä suunittelemassa 2. ivf:ä. mennään siis nyt lyhyellä kaavalla.
huomisesta aloitan primolutit ja ne lopetan 12.4. sitten menkoista aloitan synarelan sumuttelun ja kp3 alkaa puregonin pistäminen. ja ehkä, jos laskeskelin oikein punktio menee huhtikuun loppuun, tai sitten toukokuun alkuun. pitänee sitten vaihtaa pinoa, jos toukokuulle menee.
roikuin tossa helmikuunpinossa, silloin oli ivf pitkän kaavan mukaan.
tänään lääkäri sanoi, että mulla taitaa tää lyhyt kaava toimia paremmin ja näin rakkuloita saatas enempi.
 
Heips!

Oon suunnilleen vuoden satunnaisesti seuraillu tän palstan tapahtumia, mutta nyt ajattelin itsekin osallistua. En kylläkään oo aivan varma siitä, miten tää homma toimii, joten neuvokaa, jos teen jotain "tyhmää"....

Tapana taitaa olla kertoa hiukan omia taustoja alkuun. Mulla ikää 28 ja ukolla 33. Lasta on enemmän tai vähemmän yritetty vuodesta 2002, clomeja söin puol vuotta ja ekoihin hoitoihin päästiin (vai jouduttiin) viime keväänä. ICSI oli tasan vuos sitten pääsiäisenä, nega tuli. PAS oli viime elokuussa ja siitäkin nega. Nyt ollaan taas menossa ICSIin viikolla 15 - olettaen siis että kaikki menee suunnitelmien mukaan.

Syy lapsettomuuteen meillä hiukan epäselvä - taitaa olla kaikessa jotain pientä vikaa. Mulla on ollu prolaktiiniarvot ja elopaino hieman korkealla ja ukolla hiukan heikentynyt sperma, mutta yksistään minkään noista ei pitäis kuulemma haitata - yhdessä tuntuvat haittaavan sitäkin enemmän. Mun prolaktiiniarvot on lääkkeillä saatu kuriin ja painoa oon saanu pudotettua liikunnalla ja ruokavaliolla reilut 15 kiloa (nyt normaalipainoinen ekaa kertaa elämässäni), joten teoriassa tällä kertaa pitäis olla paremmat mahikset.

No nyt lähden ultraan kuulemaan, millon alotan pistot ja millasilla määrillä. Viimeks pistettiin Puregonia ja oletan, että sillä mennään tälläkin kertaa, koska tulokset oli viimeks ihan hyvät.

 
Mulle kävi taas niin, että pitkän viestin kirjoitettuani ja lähetettyäni ruutuun tuli ERROR. Grrrrrrrrr. Taitaa olla niin, että kun päivitän samalla etusivua, niin sivusto ei tykkää. Tai sitten mulla kestää liian pitkään :) No joo. Jälleen lyhennettynä asiani.

Etusivu päivitetty! Ja uudet tervetuloa joukkoon! Meitä on jo aika monta... huomasin, kun katselin etusivun listaa. Hurjaaaa!

Pari kysymystä kokeneemmille: Mitä eroa on Gonalilla ja Puregonilla? Ja mitä sivuvaikutuksia teillä on ollut pistoksista, sumuista, lugeista jne? Tuli nimittäin mieleen kun luin tuon siisamin "saa nähdä kuinka turvoksiin tämä tyttö vetää, kun toi annos on noin suuri". Ja mun annos on vielä suurempi! Grrrrrrrrrr.

Täällä elo menee mukavasti primoluteista huolimatta. Turhaan ressasin, että lääkkeet vaikuttais vahvemmin jo kuurin alusta/puolivälistä lähtien. Väsynyt olen kyllä ollut, mutta se voi johtua myös viikonlopputyöstä. Ja päätin rankan vkonlopun vastapainoksi ottaa nyt ma/ti aamupäivät kotityöpäiviksi ja olen nukkunut pitkään ja käynyt kävelyillä. Menen sitten vasta iltapäivällä töihin. Jotta ehtii vähän palautua. Kun loppuviikosta on sitten taas (to-la) uusi normaalityöpäivistä poikkeava työreissu. Ja reissussa ollessa se on aina työtä melkein 24h. Nojoo. Se siitä! Mutta siis hienoa se, että työ on niin joustavaa, että voi vähän oman fiiliksen mukaan määritellä työaikansa. Varsinkin näiden hoitojen aikaan se tuntuu tosi etuoikeutetulta!

Perjantaina sitten siellä reissussa vikat primolutit napsasen suuhun. Ja la-su pitäis sitten alkaa kuukautisten. Ja ma lääkäriin. Ja samana iltana alkaa piikittelyt. Kylläpä aika menee nopeasti! Huhhuh.

 
Nennuliini
Hei!
Ilmoittaudun minäkin mukaan tähän pinoon.
Ikää minulla vähän yli 30, miehellä vähän enemmän. Ensimmäistä lasta haaveillaan. Yritystä 2005 syksystä alkaen. Tavallaan ollaan selittämättömiä, mutta minulla on lievä endometrioosi, joka varmaankin on syynä. Miehessä ei mitään vikaa.

Tammikuussa oli 1. IVF, joka keskeytettiin, kun munasoluja ei alkanut muodostumaan riittävästi. Silloin oli pitkä kaava, nyt menossa lyhyt kaava. Eli Gonal-F pistokset aloitin su 25.3. annoksella 262.5. Torstaina on ensimmäinen ultra, jossa toivottavasti näkyy tarpeeksi munasoluja. Ensi viikolla olisi siis mahdollinen punktio ja siirto eli tässä tiedot:
Nennuliini - - - 1./2. IVF/ICSI - lyhyt kaava - - - - - - - vko 14

En ole ihan varma lasketaanko keskeytynyt hoito yhdeksi hoitokerraksi vai ei, joten laitoin tuohon 1. tai 2.

Tsemppiä kaikille hoitoihin! :heart:
 
tietämätön
Hei!

Näkyi, että minutkin oli tuonne listalle laitettu. Kerronpa sitten hieman enemmän itsestäni ja taustoistani.

Olen 31, mies 33v. Meillä on yksi 4-vuotias luomulapsi, ihmeitten ihme!! Toista ei ole kuulunut, hakeuduttiin tutkimuksiin. Minulta löytyi reilu vuosi sitten PCO, ja alkuun söin puolen vuoden ajan Clomeja. Niistä ei mitään apua. Sitten jatkoselvityksiin, aukiolotutkimus ok. Miehellä siemenneste huononlaatuista, joten nyt kun sen tietää, tuntuu entistä suuremmalta ihmeeltä, että meillä on kuitenkin yksi luomulapsi!

Kuitenkin haaveissa olisi saada lisää lapsia, joten nyt sitten ollaan hoidot aloitettu. Terolut-kuurin söin, jotta menkat tulisi ajallaan, ja samaan kiertoon olen aloittanut Suprecur -nenäsumutteet (onko kukaan käyttänyt tuota sumutetta, tuntuu että kaikilla muilla on Synarela...). Seuraava siirto olisi sitten piikittely Puregonilla, mutta olen edelleen vailla vastausta siihen kysymykseen, että mistä sen ns. "kynän" saa/ tulee hankkia, jotta voi piikittelyt aloittaa? ! ?? Jos joku tietää, olisin todella kiitollinen vastauksesta! !

Tämmöinen tarina meillä! Toivotaan, että heti eka hoito tuottaa toivotun tuloksen, samoin kaikille muille nyt menossa oleva hoitokierros toisi sen plussan testiin!!

Keväisin terveisin tietämätön
 
Nennuliini: Ihanaa kun säkin pääsit tänne :hug: Meillä onkin melkein sama aikataulu. Mä tulen vaan vähän perässä. Nyt toivotaan meille kummalekkin parempaa tuuria noitten munisten suhteen :D

Mä en osaa sanoo Gonalin ja puregonin eroista mittään kun on aina ollut toi Gonali. Viimeksi mulla ainakin rupes farkut kummasti ahdistaan kun olin vähän aikaa tolla isolla annoksella pistänyt. Turvotus on ilmeisesti yksi aika todennäköinen oire. Mitään muuta mä en huomannut. Synarelat sen sijaan heittää mielialoja ja itkettää. Tai siis näin mulla.
 
mai
Heips kaikille!

Huomenna selviää pistosten aloituspäivä, yes!
Mä olen vain käyttänyt hoidoissa synarelaa ja gonal-f:ää joten muista aineista ja niitten eroista en tiedä mitään. Synarelasta on tullut kuumia-aaltoja aivan hullun lailla "mummotauti" ja mielialat vaihtelee niin ettei itekkään meinaa perässä pysyä, milloin itkettää tai sit saa raivareita aivan syyttä suotta :LOL: . Välillä oikein ihmettelen että miten tuo minun ukko kultani jaksaa katella näitä mun oikuttelujani. No onneks sumuttelut loppuu kohta. Gonalista mulle ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia.
 
Titu
Tietämättömälle: minä sain ainakin sen puregonkynän klinikalta (yksituinen) ja samalla käyttö neuvottiin. Menetkö vielä ultraan ennen pistosten alkua, jos et, niin soitapa omalle klinikallesi ja kysäise sieltä.

Itse olen täällä pinossa taustalla lueskellut teidän juttuja, mutta en ole kauheasti kirjoitellut, kun näyttääpi että meillä seuraavan hoidon suunnittelu on vasta 5.4. joten aikataulut hiukan auki... takana juuri nega 1.IVF:stä ja pakkaseen saatiin vaan 1 alkio, joten aion pyytää uuden IVF:n vielä ennen kesää -olen skeptisen epäuskoinen, että se yksi pieni pakasteukko välttämättä sulaisi hengissä ja en haluaisi noita hormooneja pistellä turhaan...

Olen itse jo sen verran vanhempi, että tahti näissä hoidoissa saisi olla suht vauhdikas, ettei ihan mummona tarvitse vauvaa saada (edelleen usko vauvan saamiseen elää silti vahvana :))

Sivuvaikutuksista puregon turvottaa, pregnyl lisää valkovuotoa oikein huomattavasti ja luget turvottavat, jos mahdollista, vielä enemmän ja ainakin minulla pitivät menkat poissa käytön loppuun asti.
 
Hei taas kaikki ja tervetuloa kaikki uudet!!!!

Siilis: olet kyllä todella etuoikeutettu, kun pystyt joustamaan niin hyvin työajoissa!! Olen vähän kateellinen! Juuri tänään yritettiin vähän rukkailla mun työvuoroja, jotta saan tarvittaessa sijaisen. Meillä on aika hankalaa kun aina ollaan yksin työvuorossa ja tällä hetkellä meillä on vähän vähissä nuo työntekijät. Mutta onneksi ne vähäisetkin työkaverit ovat joustaneet tosi paljon!! Ja meijän lääkäri on ollut H.T, nyt edellisellä kerralla oli tosin sijainen P.D.

Mai: Onko Ruotsissa lääkkeet kuitenkin samanhintaisia kuin täällä vai ovatko nekin edullisempia??

Mua on jäänyt nyt vähän mietityttämään se piikityksen aloitus. Olen ymmärtänyt, että se aloitetaan sen 0-ultran jälkeen heti noin kp3. Onko näin? Mulla on nimittäin sillon ultrassa jo EHKÄ kp3 menossa, mutta reseptin saan varmaan sit sillon. mutta ainakaan täällä meilläpäin ei saa lääkkeitä samana päivänä vaan ne täytyy tilata sinne ja menee ehkä päivä tai kaksi. Täytynee soittaa ja varmistaa asia!

Nyt täytyy vielä vähän rueta siivoilemaan! Tsemppiä ja voimia kaikille ja mukavaa tiistai-illan jatkoa!!
 
Toivo ja siilis olette ilmeisesti Tayssissa hoidoissa? lääkärien nimikirjaimet olivat tuttuja vaikka käynkin vain siirrossa siellä muualla hoidot.
Mihin päin se hormooni poliklinikka muuttaa? Kun on kiinni vkot 14-16.
Muuttaako ihan toiselle puolelle vai johonkin siinä finnmedi 5:ssa?
 
MITÄ?!?!? Onko TAYS:n koko hormonipoli kiinni viikoilla 14-16? Mä oon saanu käsityksen, että vaan joku labrapuoli olis kiinni viikolla 14 ja muuten toiminta olis normaalia. Jos koko hormonipoli finnmedi1:ssä on siirtynyt, olis tosiaan ihan kiva tietää minne... Tietäväiset kertokaa!
 
mai
Moi!

Tänään soittelin verikokeen tuloksia ja hyvältä näytti.
Tänään otan Ovitrelli piikin. Vähän outoa aloittaa sillä, koska yleensähän se on irrotuspistos. Sanoivat että tällä tavalla tällä kertaa, antaa kuulema potkua piikityksien aloitukseen. Sitten jatkan sumutuksia perjantai iltaan saakka ja lauantaina aloitan Gonal-f piikitykset, huimalla annoksella 375.
Verikokeisiin sit taas ens torstaina.

Toivo: Kyllä lääkkeiden hinta on täällä samaa luokkaa kuin Suomessakin.
 
katjuusa
TAYSn hormonipoli ei ole kiinni, ilmeisesti pikkasen supistetummin toimivat muuttoviikot, mutta hoitoja ei ruveta lykkäämään muuton takia. Näin mulle sanottiin, mulla punktio suunniteltu vko 16 tai 17. Poli muuttaa siihen Finnmediin, jossa on se ravintola Ellipsi. En muista ko. rakennuksen numeroo, Finnmedi1 - Finnmedi5 ???

Itsestä vielä, että en 'virallisesti' ole ilmottautunut tähän pinoon, katotaan sitten kun piikittelyt alkaa, jotenkin oon ihan varma että Synarela ei mulla toimi niinkuin pitää eikä piikittelyyn päästä. Niin monta kertaa olen sellasesta palstoilta lukenut....mutta hyppään pinoon kun päästään tositoimiin tässä meidän ekassa IVF:ssä :)
 
Kiitos Katjuuska Tayssin muutto kohteesta, kun oli aikasta työlästä löytää koko paikkaa viimeksi. Mulla tosiaan ei tehdä passia kun osuisi vkolle 14-16 lainkaan muuton vuoksi. Supistus toiminnassa ilmeisemmin.
Onnea hoitoihin!
 

Yhteistyössä