IVF-jonojen pituus, Satakunnan keskussairaala

Hei!

Tiedustelisin onko kukaan lähiaikoina ollut IVF -hoidoissa Satakunnan keskusairaalassa naistentautien poliklinikalla? Kuinka pitkään jouduitte odottamaan suunnittelukäyntiä ja kuinka pian käynnin jälkeen pääsitte aloittamaan itse hoidot?

Me olemme olleet Porissa lapsettomuushoidoissa noin vuoden. Ensiksi kokeiltiin clomeilla miltei puoli vuotta, jonka jälkeen tuloksettomat inseminaatiot. Nyt sovimme, että lähdemme IVF -hoitoihin ja jännityksellä odotan kuinka pitkä jonotusaika on.

Olisin erittäin kiitollinen jos täältä löytyisi Satakunnasta joku vastaamaan. Googlen kautta löytyy keskusteluita niin monen vuoden takaa, että tänä päivänä tilanne voi olla jo toinen :)
 
Hei Yritys10!

Meillä menossa tällä hetkellä ensimmäinen inseminaatio, mutta olisimme päässeet myös suoraan IVF:ään. Olemme myös Satakunnan keskussairaalan asiakkaita. Eli vielä viime kuussa ei ollut kuulemma ollenkaan jonoa että varmaankin saattaa päästä jopa heti IVF:ään.

Itse luultavasti kokeilemme kaksi kertaa inseminaatiota ja sitten siirrytään IVF:ään.

Tsemppiä teille! =)
 
Kiitos vastauksestasi Neiti U! :)

Me kokeilimme kaksi kertaa inseminaatiota, mutta valitettavasti ei tärpännyt. Uuden kierron alettua nyt kuun alussa, soitin klinikalle. Suunnittelukäynnille tulee jonottaa, eli ei pääse jatkamaan suoraan inseminaation jälkeen.

Niin pitkä tie takana, että pelottaa kuinka pitkään käyntiä tulee odottaa. Mahtava kuulla, että jonoa ei itse hoitoon ole, eli suunnittelukäynnin jälkeen voisi ajatella pääsevän itse hoitoon piankin.

Paljon onnea myös teille inseminaatioon mukaan. Toivottavasti plussa tulisi pikimmiten! :) Onko teillä löydetty syytä lapsettomuuteen?
 
Me ollaan hoidossa Satks:ssa. Oikeastaan missään vaiheessa ei ole ollut mitään jonoja. Hoidot edenneet sillä tahdilla, mihin itse on ollut valmis. Laparoskopiaankin jonotin vain 1-2 viikkoa.

IVF-hoidot meillä olisi alkanut heti kesätauon jälkeen, mutta halusin itse syödä vielä endometrioosiini kuukauden verran keltarauhashormonia. Eli hoidot alkoi heti, kun vaan itse oli valmis.

Mutta olen ymmärtänyt, että hoidot alkaa jotenkin sen mukaan, miten niitä IVF-suunnittelukäyntejä on tarjolla. Niitä kun ei ole koko ajan.

Me emme siis joutuneet odottamaan, mutta yksi tuttuni joutuu odottamaan 2kk sitä suunnittelukäyntiä. Kesätauon jälkeen olisivat päässeet heti, mutta päättivät kuitenkin vielä odottaa.
 
Luis: Kaunis kiitos vastauksestasi =) Olisipa kyllä hienoa jos suunnittelukäyntiä tarvitsisi odottaa vain muutama kuukausi, jonka jälkeen itse hoitoihin pääsisi ilman pitkiä jonotusaikoja.

Meilläkin ainoastaan kesätauko on tuonot hoitoihin odottamista. Muuten kaikki sujunut hienosti. Ostaako Satks vielä sekä Tampereelta että Turusta hoitopalveluja? Onko teillä vielä meneillään hoidot? Paljon tsemppiä myös sinulle.
 
ei ole pitkät jonot, meillä tuo kesätauko vähän sekoitti kun oli hetken kiinni, mutta hoittoon olis päässy alle 2kk sisällä ekasta käynnistä. ( meillä takana inssit ja 1 ivf & 1icsi jo ykstyisellä) Mutta lykättiin ketki ja nyt ollaan aloittelemassa ensi viikolla!
 
Juu kyllä ostaa edelleen palveluita Tampereelta ja Turusta. Tampereella TAYS:sta ja Turussa Väestöliitolta. Ultrat ja piikitykset hoidetaan tosiaan Porissa ja sitten sai valita, mihin haluaa punktioon ja alkionsiirtoihin. Me valittiin Turun Väestöliitto ja ollaan oltu tyytyväisiä siellä saamaamme palveluun :)

Tsemppiä teille kaikille <3 Ja kirjoitellaan toki tänne, miten hoidot etenee :) Me ei päästy ekan IVF:n tuoresiirtoon lainkaan ja nyt pitäisi vajaan viikon kuluttua yritää pakastetun alkion siirtoa.
 
Yritys 10: Meillä ei ole löydetty syytä eli selittämättömiä ollaan. Olen seuraillut erilaisia keskusteluja täällä, mutta pysynyt itse tähän mennessä taustalla. :)

Hassua että meidän annettiin itse päättää kokeillaanko inseminaatiota vai halutaanko suoraan IVF:ään. Ajateltiin tosiaan nyt kuitenkin muutaman kokeilla ja sitten vasta siirtyä rankempiin hoitoihin.
 
Mari32 & Luis: Roppakaupalla nyt onnea tuleviin ivf/icsi -hoitoihin! Olen myös kuullut, että Turun Väestöliitolla saisi henkilökohtaisempaa palvelua kuin Tampereen TAYS:ssa. Täytyy nyt myös katsoa onko jonotusajoissa sitten eroa kaupunkien suhteen.

Neiti U: Meillä myös sama tilanne, eli selittämättömiä ollaan. On kyllä aika jännä, että ovat antaneet teidän itse valita. Ymmärtäisin jos lapsettomuuden syy olisi tiedossa, että silloin IVF saattaa olla monelle ainoakin ratkaisu.
 
Kiitos! <3 Meillä lapsettomuutta nyt 2,5 vuotta takana ja ihan tämän vuoden toukokuun loppuun oltiin selittämättömiä.

Mulla on ollut tiputteluvuotoja ja kovat kuukautiskivut ja taistelin itse tieni laparoskopiaan. Endo löytyi. Ei näkynyt koskaan ultrassa tai tuntunut sisätutkimuksessa.

Kesällä tämän lisäksi työterveyslääkäri määräsi koelääkityksen kilpirauhaseen. Arvoni olivat viitteissä, mutta ilmeisesti vajausta on, kun mystisiä oireita on hävinnyt.

Eli kaikkien tutkimusten perusteella mussa ei ollut vikaa ja olin terve, mutta kaikkea sitten löytyi, kun kaiveltiin vähän syvemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Luis: Mainitsit endostasi. Googlen kautta luin asiasta lisää ja täytyy myöntää, että nyt olen vähän järkyttynyt. Itselläni on tiputteluvuotoa ennen kuukautisia. Myös kuukautiskivut ovat kovat, mutta saan pidettyä ne kurissa särkylääkkeillä. Menkkojen aikaan kärsin myös ulostuskivuista. Yhdynnässä kipuja on tietyissä asennoissa. Lapsettomuutta takana 2 vuotta.

Nämä kaikki oireet mainitaan endon kuvauksissa. Olen kyllä maininnut oireista klinikalla, mutta niihin ei olla kiinnitetty mitään huomiota. Ultrassa ei ole näkynyt mitään. Ymmärsin, että endoa ei ultratessa välttämättä näykään. Nyt jonotetaan tosiaan IVF suunnitelukäynnille. Pitäisiköhän minun ottaa klinikalle jo nyt yhteyttä ja kysyä asiasta... Ai kauheeta...

Mitä kautta pääsit eteenpäin endon tutkimuksissa?
 
Viimeksi muokattu:
Yritys10: suosittelen sua kyllä tsekkaamaan asian endon suhteen, ultrassa ei tosiaan välttämättä näy mitään.. sama homma oli minulla, kauheat kuukautiskivut aina ja tiputteluvuotoa..sain kunnallisen gynen kautta lähetteen skopiaan. Löytyi hieman endoa-tosin se oli sen veraan pientä ettei sitä poistettu ( olisi kuulema voinut olla enemmän haittaa kuin hyötyä siitä..?), mutta joka tapauksessa, aika erikoista ettei ole tohon reagoitu!
 
Yritys10: Mulla asiat lähtivät pikkuhiljaa eteenpäin. Tai itse en oikein koskaan uskonut siihen selittämätön lapsettomuus -diagnoosiin. Jotenkin ne tiputteluvuodot kalvoivat mieltä. Clomien jälkeen ne sitten vielä pahetuivat ja aloin vaatia lisätutkimuksia. Sainkin muutamia ylimääräisiä käyntejä lapsettomuuspolille, jolloin tutkittiin ultralla sitten kunnolla ja tehtiin tarkempi sisätutkimus. Aina sama lopputulos, ei mitään!

Mulla alkoi sitten tulla tiputtelujen lisäksi häntäluun aristusta. Lisäksi uloste 'sattui' peräsuolessa kuukautisten aikaan, mutta itse ulostaminen ei sattunut. Yhdyntäkin oli sellaista au, au, varovasti :D Lenkillä tuli silloin tällöin esimmäisen vartin sisään toiseen hartiaan sellaista pistosta. Kuukautiskivut mullakin pysyivät ihan ok buranalla.

Kyllästyin niin siihen tilanteeseen, kun kesätauko häämötti edessä ja clomit ja inssit oli läpikäyty. Kirjoitin yhdelle niistä lapsettomuuspolin lääkäreistä pitkän sähköpostin ja aloitin kaiken ihan jostain vuodesta 2001 (silloin mulle tuli sellainen paineentunne vatsalle, joka oli ja pysyi ihan tuohon toukokuun laparoskopiaan asti).

Lääkäri sitten soitti, että jos sulla tällaisia oireita on, niin kyllä hän voisi sut laparoskopiaan laittaa. En tiedä onko mun ulosannissa jotain vikaa, kun en saanut lääkäreitä polikäynneillä vakuuttuneiksi ja vasta se sähköposti auttoi.

Kyllä sun oireet vähän endolta kuulostaa, mutta ei kannata hätääntyä. IVF on paras lapsettomuushoitomuoto endometrioosia sairastaville. Jossain oli arvioitu, että 50% lapsettomuuspotilaista sairastaa endometrioosia, mutta itse oon sitä mieltä, että määrä saattaa olla suurempikin.
 
Mari32: Lääkitäänkö ja seurataanko sulla endoa mitenkään kun eivät sitä kuitenkaan poistaneet?

Luis: Minäkin olen aina epäillyt, että tuo tiputteluvuoto liittyy lapsettomuuteen jollain tapaa. Syytä siihen ei ole osattu antaa, epäilty keltarauhasen vajaatoimintaa. Hei ja tuo "au au, varovasti" on kyllä tuttu juttu :D Olen jotenkin aina ajatellut, että oon vaan jollain tapaa herkempi...

Oot kyllä pysynyt lujana, että olet saanut selvyyttä asiaan. Tuntuu, että sitä välillä täytyy itse selvittää ja tutkia näitä asioita kun eivät lääkärit ota oireita tosissaan. Luinkin eilen netin syövereistä, että "Endometrioosi on alidiagnosoitu ja alihoidettu yleinen nuorten naisten invalidisoiva sairaus". Voiko tällaisesta asiasta soittaa lapsettomuusklinikan ti&pe hoitajan puhelinaikana?
 
Joo voi soittaa sillä hoitajan soittajalla ja pyytää vaikka, että lääkäri soittelisi sulle.

Mulla on tullut nyt jälkeenpäin sellainen olo, että ei ne lääkärit tyhmiä oo. Mutta sitä en ole pystynyt selvittämään, miksi sitä laparoskopiaa niin pihdataan tai endometrioosista puhumista pelätään. Mullekin heiteltiin sitä keltarauhasen vajaatoimintajuttua!

Myöhemmin oon lukenut, että juuri pinnallinen endometrioosi aiheuttaa vuotohäiriöitä ja se pinnallinen endo ei näy ultrassa.

En sitten tiedä, että säästösyistäkö lääkärit eivät edes ota endometrioosin mahdollisuutta esille, kun jos IVF onnistuu, voi raskaus sitten parantaakin sitä endoa. Vai eikö Porissa sitten Lapsettomuuspolilla ole tarpeeksi endosta tietämystä?

Mutta sekin on kyllä yksi tosiasia, että joko hoidetaan lapsettomuutta tai endometrioosia. Molempia ei voida hoitaa samaan aikaan (tietty laparoskopian voi tehdä). Yleensä endoa hoidetaan hormoneilla eli sammutetaan oma kuukautiskierto ja silloin ei ole raskauden mahdollisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Luis: Soitin perjantaina klinikalle ja juttelin mukavan tovin hoitajan kanssa. Lyhyesti: hän oli sitä mieltä, että jos endo -oireiden kanssa pystyy elämään ja nyt kun raskaus on odotettu, niin paras hoito olisi tosiaan tuo raskaus ja IVF. Niin kuin sanoit raskaushan voi parantaa endoa.

En tiedä pihtaavatko laparoskopiaa, vai onko niin että siihen lähdetään vasta kun kivut/oireet on todella pahat. Varmasti monella on tietämättään endo, mutta pystyvät elämään sen kanssa. Tuntuu, ettei sitä haluta ottaa esille kun niin harvoin sitä lähdetään hoitamaan.

Sitä ihmettelin kun hoitajan mukaan endo pystytään löytämään ultralla ja jos ei ultrassa näy, lähdetään tähystämään. Hän ei puhunut mitään magneettikuvauksesta..
 
Yritys10: Hieno juttu, että pääsit keskustelemaan asiasta ja sait hieman selvyyttä siihen. Noin se taitaa suurimmaksi osaksi mennä, että ensin yrietään IVF:ää.

Mun kohdalla varmaan suostuivat siihen lapaan, kun oli tosi pahat vuotohäiriöt ja se painontunne vatsalla vaivasi koko ajan. Tuntui siltä, kuin mulla olisi tennispallo alavatsalla ja se pitäisi saada sieltä pois. Se tunne vaivasi mieltä ihan koko ajan.

Kyllä teidän varmaan kannattaa ainakin alkuun kokeilla sitä IVF:ää ja seurailla sun endo-oireita ja edetä sitten lapaan tarpeen mukaan.

Oon tuosta magneettikuvasta ymmärtänyt, että sitä käytetään ns. varmoissa tapauksissa ennen leikkausta, jotta voidaan suunnitella leikkaus paremmin, kun nähdään vähän, missä sitä endoa voisi olla.

Tsemppiä IVF:n odotteluun! :)

Me saimme eilen ensimmäisen alkion kyytiin! Se oli blastokysta vaihessa ja nyt sitten vain odotellaan.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä