IVM-hoito

netistä kun hakee googlella niin löytyy aika paljon tietoa tämän löysin yhdeltä sivustolta itse en ollut koskaan kuullut tästä ihan mielen kiintoinen hoitomahdollisuus

In vitro-maturaatio eli IVM
In vitro-maturaatio (IVM) tarkoittaa koeputkihedelmöitystä ilman hormonistimulaatiota, ja se on uusin koeputkihedelmöitysmenetelmä. IVM-hoidossa kerätään naisen munasarjoista normaalin kuukautiskierron aikana epäkypsiä munasoluja, jotka sitten kypsytetään laboratoriossa ja hedelmöitetään joko maljalla tai mikroinjektiolla. IVM-hoidon etuna on, että ennen keräystä ei käytetä hormonihoitoa, joka aiheuttaa useimmille naisille ainakin lieviä haittavaikutuksia. Hoidon onnistumistodennäköisyys on samaa luokkaa kuin tavallisten IVF-hoitojen. IVM-hoito ei sovi naisille, joiden munasarjojen toiminta on heikentynyt
 
Minäkin olen kysellyt tästä hoidosta ja ainakin Tampereella AVA tekee näitä hoitoja. Väestöliitto tekee kaikki IVM hoidot keskitetysti Helsingin klinikalla.

Minulle kerrottiin IVM punktio toimenpiteestä, että se on huomattavasti kivuliaampi kuin IVF koska munasolu pienempi siinä toimenpiteessä ja kimpulääkkeet eivät vie täysin alapäästä tuntoa.

Me harkitsemme tätä vakavasti kun lokakuussa viimeinen inssiyrityksen jälkeen jos ei siinä onnistuta.

Terkuin,
Kaneli-07
 


Minulle tehtiin IVM syksyllä 2003. Helsingin VL:ssa

Valitsimme kyseisen hoidon, sillä siinä ei stimuloida munasarjoja hormoneilla. Itselläni PCO-tyyppiset munasarjat, joten vaarana olisi ollut hyperstimulaatio.
(Tässä hoidossahan sellaista vaaraa ei ole).
IVM on myös halvempi, sillä ei tarvitse hankkia yli 600eur lääkkeitä.

Ultrassa käyntejä oli muistaakseni 2, ennen punktiota joten useaan kertaan ei tarvinnut lääkärissä juosta.
Punktio ei eroa normaalista IVF-punktiosta, on vain punktiota tekevälle haasteellisempi munasolujen pienuuden vuoksi. Minulla se kesti n. 15-20min.

Onnistumisprosentti IVM- vastaan IVF on hieman huonompi, joka johtuu siitä, että IVM :ssa saadaan yleensä vähemmän alkioita kerättyä sekä sitä myöten vähemmän pakkaseen.
Minulla kerättyä saatiin 28kpl, joista 4kpl selviytyivät siirrettäväksi. Kaksi siirrettiin ja kaksi jäi pakkaseen.
Siirtoon jos päästään ovat raskausmahdollisuudet samat kuin IVF:ssa.

Meillä ensimmäinen hoitokerta onnistui, molemmat siirretyistä alkioista kiinnittyivät.

Kaksostyttömme ovat tällä hetkellä 3v.

T: Tuplatutti

 

Yhteistyössä