Ja taas anoppi suuttui minulle....

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Musta oleellista on mitä varten raha on annettu, onko raha annettu lapselle vai lasta varten. Lapselle annettu raha käytetään kaikkeen ekstraan, leluihin yms. ja jos kaikkea ei käytetä laitetaan rahaa säästöön. Lasta varten anetulla rahalla taas vanhemmat ostaa lapselle tarvittavia tavaroita. Lahjan antaja saa kyllä päättää onko lahjaraha lapselle itselleen (esim. just säästöön ajokorttia yms. kallista varten) vai käytettäväksi tarpeellisiin.
 
"mummi"
Täällä mummi joka antaa lapsenlapsille rahaa, enkä tosiaan "toivo" että lapsille ostetaan leluja ja karkkia, olen tosi tyytyväinen jos lapsille ostetaan vaatteita tai muuta tarpeellista.
 
"Mmm"
[QUOTE="mummi";27316996]Täällä mummi joka antaa lapsenlapsille rahaa, enkä tosiaan "toivo" että lapsille ostetaan leluja ja karkkia, olen tosi tyytyväinen jos lapsille ostetaan vaatteita tai muuta tarpeellista.[/QUOTE]

Meillä sama tilanne, eli molemmat isovanhemmat kun antavat rahaa synttäri/joululahjaksi, niin sanovat, että osta jotain tarpeellista tai jopa vielä tarkemmin, että osta esim. talvikengät tai toppahaalari.
 
a.p.
Ihan oikeutettua anopiltas suuttua. Sun ja miehes kuulus maksaa vaatteet. Seuraavaks lapsi varmaan joutuu maksamaan ruokansa, jos sattuu rahaa saamaa. Jos rahaa on saatu niin paljon, ettei sitä voi käyttää niihin mihin lahjan antaja tarkoitti niin miksei lapsen tilille säästöön?
Meillä on avattu lapseille tili, johon joka kuukausi menee tietty summa säästöön. Omat safkat lapsi maksaa vasta silloin kun muuttaa asumaan omaan kämppään, ihan turha vetää siihen, että ruvetaan kohta velloittamaan ruokarahakin. Ei niitä lapsia huvita koko ajan ostella herkkuja ja leluja, mitkä sitten lojuu jossakin nurkassa.
Ja anopille lapset myös ovat sanoneet, jos saavat rahaa lahjaksi niin ostaavat sitä mitä katsovat tarvitsevan.
Ei minun äiti vetää herneet nenään jos ostetaan niillä lahjarahoilla mitä lapset todellakin tarvitsevat.
 
hmmmm
No joo.. jos on kyse sadoista euroista, niin sillä rahallahan saa jo sekä hyvän toppapuvun että jonku lelun. Jos kyse alle satasesta, niin sitten kyllä pitäisi puhua asia selväksi anopin kanssa. Kyllä minäkin vähän kallistuisin siihen suuntaan, että jos anoppi antaa lapselle 50e lahjarahaa, niin sillä ostetaan lapselle jotain kivaa, vaikka leluja. Herkkujen ostossa en kyllä itsekään nää mitään järkeä. Eri asia sitten tosiaan jos on kyseessä monta sataa, sillähän saa jo monenlaista.
 
Foortti harmaana
Mä ymmärrän jos:
A. teijen rahatilanne on heikko
B. tai sitä rahaa saa lapsi NIIN paljon, että haluatte opettaa ne järkeviksi, joten osalla ostetaan vaatteita.
 
"vieras"
Meillä on avattu lapseille tili, johon joka kuukausi menee tietty summa säästöön. Omat safkat lapsi maksaa vasta silloin kun muuttaa asumaan omaan kämppään, ihan turha vetää siihen, että ruvetaan kohta velloittamaan ruokarahakin. Ei niitä lapsia huvita koko ajan ostella herkkuja ja leluja, mitkä sitten lojuu jossakin nurkassa.
Ja anopille lapset myös ovat sanoneet, jos saavat rahaa lahjaksi niin ostaavat sitä mitä katsovat tarvitsevan.
Ei minun äiti vetää herneet nenään jos ostetaan niillä lahjarahoilla mitä lapset todellakin tarvitsevat.
Meinaatko että lapsesi ihan oikeasti eivät halua jotain muuta kuin vaatteita, minulla on käsitys monen ikäisestä lapsesta ja kukaan heistä ei sanoisi että haluaa vaatetta, jos saavat itse päättää rahoista, tulee kameraa, kännykkää, läppäriä, telkkaria, pleikkaria, pyörää, mopoa, autoa, leegoja, barbeja, karkkia jne. iästä riippuen. Vaatteet ostetaan kyllä ihan tarpeen mukaan, lahjarahat saa käyttää siihen mitä lahjan antaja toivoo käytettävän.
 
Itse olen aina kuunnellut rahalahjan antajan toivetta, että mihin se on tarkoitettu. Mut jos lapsi on saanut usealta ihmiseltä rahalahjan ja kaikki sanovat, että se on leluun, niin ostan vain yhden lelun ja loput rahat lapsen säästötilille. Mitään järkeä ostaa kymmentä lelua, kun niitä on muutenkin nurkat väärällään.. Vaatteet on vanhempien ostettava, eikä lapsen rahoista.
 
mulla
Mulla on tosin teini tää rahan saaja, mutta silti. Ostan kyllä vaatteet yms. teinille omistani. Joskus teini kuitenkin haluaa jotain ekstraa, mikä ei ole mieletäni tarpeellinen tai järkevän hintainen. Silloin teini voi ostaa kyseisen vaatten synttärilahjarahoillaan ja kaikki ovat tyytyväisiä.
 
a.p.
[QUOTE="vieras";27318020]Meinaatko että lapsesi ihan oikeasti eivät halua jotain muuta kuin vaatteita, minulla on käsitys monen ikäisestä lapsesta ja kukaan heistä ei sanoisi että haluaa vaatetta, jos saavat itse päättää rahoista, tulee kameraa, kännykkää, läppäriä, telkkaria, pleikkaria, pyörää, mopoa, autoa, leegoja, barbeja, karkkia jne. iästä riippuen. Vaatteet ostetaan kyllä ihan tarpeen mukaan, lahjarahat saa käyttää siihen mitä lahjan antaja toivoo käytettävän.[/QUOTE]

Lapsi kyllä osti myös pleikkapelin, mutta ei se ole tyhmää, että käyttäisi kaikki 200€ karkkiin ja leluihin. Ja miksi lapsi ei olisi saanut ostaa vaatteita, jos kerran jo mainitsi anoppi, että on tarkoitus ostaa niitä vaatteita.
Jos sinun lapset pystyy tuhlaamaan 200€ leluihin ja karkkiin niin tuhlakoon, mutta välillä täytyy miettiä mihin se rahaa menee.
 
Pipas
Jokainen perhe tekee tietysti tavallaan. Minusta lahjaraha on kuitenkin tarkoitettu lapselle jotain ekstraa varten; kiva lelu, päivä huvipuistossa, herkkuja, mistä kukainenkin tykkää (kaikkea ei tarvitse tietenkään hässätä kerralla...). Lapselle ulkovaatteet on välttämättömyys, jotka vanhemman on lapselle jokatapauksessa hankittava. Minusta siihen ei kuulu käyttää lahjarahaa. Vaate ei ole mielestäni hyvä lahja, kenellekään.
 
Niin, miksei lapsi saisi ostaa lahjarahoillaan vaatetta?

Meillä lapsi saa synttärinä ja jouluna isovanhemmilta vain rahaa, koska leluja on tarpeeksi ennestään ja ostan itse hänelle vaatteet. Me laitamme yleensä lahjarahat lapsen tilille, mutta olemme myös antanet tytön ostaa pienellä summalla itse jotain. Ettekä muuten arvaa, miten monille vieraille (jopa remonttimiehille) lapsi on ylpeänä näyttänyt itse valitsemansa ja maksamansa yöpuvun, tarhakassin ja eväsrasian. Neidillä ikää 5 v. Ja lastenliikkeessä, josta saa kaikkea, ei mennyt edes leluja katsomaan.
 

Yhteistyössä