Jännitysniska...

Heissan! Mulla on myös säännöllisen epäsäännöllisesti hiustenlähtöä, ja joka kerta "nousee tukka pystyyn" kauhusta kun se alkaa -kun näitä karvoja ei kehuttavasti o muutenkaan. :/ ärsyttävää. Onks teillä myös päänahka ärtyny? Mulla monesti (varsinki syksyllä) on kutinaa ja kihinää yms. Ihotautilääkäri määräs jonku kortisoniliuoksen, mut ei sitä o tullu juurkaan käytettyä. Voiko muuten allergisoitua jolleen shampoon aineosalle, kun noi system4 -aineet, joita käytin pitkään, aiheuttaa nykysin heti kutinaa? Apteekista mulle sysättiin "Shebamed"-aineet, ja ne on toistaseks ollu kelvollisia. Nää hius"jutut" on NIIN täydellisiä "mielialan ja paniikin" lietsojia, kun jotenkin hiukset on niin henk. koht. juttu, että tuntuu et aika paljosta luopus, mut ei niistä.
Mulla on myös ainakin melkeen joka aamu tota kankeutta, ja mitä enempi on jumissa, sen pahempi. Sitte musta kaikkein ärsyttävintä tässä hommassa on se, et ei tiedä (vaikka kuinka koittas jäljittää) et onko mm. toi palan tunne kurkussa henkistä ahdistusta, vai onko se tällä kertaa närästystä? Vai onko mulla rytmihäiriöitä (muljahtaa rinnassa aika usein) vai johtuuko sekin närästyksestä -huoh. Ja mitä enemmän sitte jumiutuu, sen voimakkaammilta/häiritsevämmiltä/ahdistavammilta kaikki oireet tuntuu.
Mutta ihan oikeesti =) tää palsta on ihan paras ! Mun jaksamistani auttaa ihan tuhannesti, et enää ei tunnu, et on tässä maailmassa ihan yksin kaikkine "luulotauteineen". Häntä pystyyn ja kaurapussi niskaan :hug: !!! T. myös "monivammanen"
p.s ja korvista muuten puheenollen, mulla aika-ajoin suhisee pulssi korvassa oikeella mm. yöllä kääntyessä ja ylösnousutilanteissa, ja kuulema (kun tuen itteni niskasta oikeelle fasettien varaan) verisuoni menee läheltä korvaa, ja verenpaine (normaali) aiheuttaa sen suhinan. Hei ja oliko se sulla keisari se "pykälä" niskassa? mulla on myös, ja sillon kun taas olo on ihan ok, sitä ei oo .. "hauskaa"...
 
kau
se on tosi ahistavaa kun ei tiedä mistä se palantunne tuonne soppa rööriin tulee.siinä onkin jo paniikin ainekset valmiina kun sitten koko ajan kuukostelee ja pähkäilee että mistähän tämä johtuu.kun ikinä sitä ei sitten välty siltä piinalliselta ajatukselta että kyseessä on jokin vakava sairaus :(
että pitääkin ihmisen kärsiä kaikista todellisista ja vähemmän todellisista vaivoista.vaikka kaikkihan ne siis todellisia on mutta että onko kyseessä luulottelu ja panikoiminen vai mikä.pläääh..vaikeeksi menee :/
 
lihaksiin tms. on tullut tulehduksia ja kuumassa, ne ärtyvät ja tulehdus "leviää" tai pahenee. Mullakin eka hoitoyritys aloitettiin kesällä siten, että mun piti syödä tulehduskipulääkekuuri ja sitten vasta alettiin hoitamaan. Nytkin kun kävin omt-fysioterapiassa, hän sanoi, että kannattaa pitää välillä kylmää näissä kipeissä paikoissa, vaikka ei olisi varma onko siitä apua... Saunan jälkeen voi testata, että laittaa kylmäkääreet hartioille ja niskaan tai mikä pahiten ärtyykään. Tai voihan sitä kokeilla jättää saunomisen vähäksi aikaa väliinkin.
Varmaan toistelen jatkuvasti näitä samoja asioita, mutta sanon vielä kaulle, et omt tai perinneparantaja (en muista kumpi) sanoi mulle, et just noi alaniskan nikamalukot aiheuttaa tuota puristavaa tunnetta kurkkuun tai et kuin ois kokoajan pala kurkussa.

Mysan: Mulla oli sellanen patti niskarangan ja rintarangan välimaastossa, mut se jäi sinne omt:hen. Siinä kait oli nikama jämähtänyt pullottavaan asentoon. Painelen nyt ite vähän väliä sitä nikamaa, ettei ala jämähtämään uudelleen, en tiedä onko siitä mitään apua. Mut mä kyl kaikkeni kokoajan yritän ja kaikki konstit koetan ja jatkuvasti on tiedonhaku päällä. Välillä tuntuu, että liiankin paniikinomaisesti poukkoilen tän vaivani kanssa.

toivon kaikille terveenpää uutta vuotta!
:hug:
 
kau
tai miksi häntä kutsuisi.hän osaa laittaa jäseniä paikalleen,tuntee hermostot,osaa avata nikama lukkoja yms.
tämä mies on jo yli 80 vuotias.eli aika kunnioitettava ikä.äitini tiesi hänet koska on käynyt siellä monesti itsekin.no soitettiin hänelle ja hän sanoi että voimme tulla heti.
ensin hän paineli selkä nikamia ja yläselästä aukes taas lukko.niskaakin siinä paineltiin mutta se ei ainakaan rusahellu.sitten se hoiti hermostoa.oli paikat kuulema tukossa ja puristuksessa.joku jännekin tuossa kaulan syrjässä liian tiukalla ja lihakset kans.sanoikin että hartioita ei saa yhellä käynnillä kuntoon ku tulehtuvat vielä niin jumissa ovat.
vaikutti tosi asiantuntevalta mutta mua vaan hirvittää vähän se ikä.eläkkeellähän hän on ja minua hirvittää ja hävettää vaivata häntä,vaikka itsehän hän lupasi minut ottaa vastaan :|
no katsotaan nyt alkaako olo korjaantumaan.mun mielestä oli tosi mukava käydä siellä kun se tosiaan älys hermojen päällekin. =)
 
Kau: Useinhan nuo vanhankansan parantajat ovat just vanhoja mummoja ja pappoja, ovat koko ikänsä tehneet niitä hommia ja tekevät sitten ihan loppuun asti. Hommat niille niin rutiinia ja usein tosi miellellään vielä auttavat pientä korvausta vastaan. Mutta täytyy olla tosi varovainen niskan käsittelyssä, sitä ei saisikaan rusautella, mieluummin mobilisoimalla eli kait vastaa sellaista hierovaa liikettä.
Varmaan tuntui tosi kivalta käydä sellaisen luona joka tajuaa tästä vaivasta jotain, toivottavasti saat apua tästä! Miten vaikutti oloosi tämä käynti, tuliko mitään muutosta suuntaan tai toiseen? Kannattaa varmaan syödä tulehduskipulääkkeitä, ettei paikat kovin tulehdu nyt kun niitä käsitellään. Kumpi puoli kropasta sua vaivaa enempi vai onko tasapuolisesti molemmilla puolilla?

 
kau
mulla vaivaa enempi vasen puoli kaulasta ja kasvoilla mutta hartioissa on kumpikin puoli jumissa ja oikella puolella on jossain solisluun tietämillä väljyyttä nikamassa.niin tämä niksauttaja sano.tukossa ollaan joka tapauksessa :p
kiitti vinkistä,pitääpä syödä niitä buranoja ettei pääse tulehus iskemään =)
joo kyllä tämä niksauttaja käsitteli näitä nikamia just silleen varovasti maanitellen.ja se oli kyllä huippua kun se etsi niitä hermopinteitä.tosi pätevä ammattilainen
 
KEISARI:
Juu olen itse yrittäjä. Sairasloma on sama kuin olla ilman tuloja, kuitenkin pitää maksaa juoksevat laskut. :$ Saapas nähdä miten tämä etenee sitten. Huomenna menen TAAS lääkäriin voivottelemaan. Niska/takaraivon seutu alkaa olemaan juuri nyt sellainen että jos siihen painaa, edes vähääkään joku (kuten hiuspanta tai huivi) niin pää tulee heti kipeäksi. Veri ei kierrä? Voiko olla?! :eek:

MYSAN:
Kaikki on mahdollista. Siis että tulee allergiseksi. System4 tuotteet on vaan allergikoille uunnattuja, ettei pitäisi vaikuttaa. Voi olla että on vaan väärä shampoovalinta muutenkin.

BTW: Oman kokemuksen mukaan palan tunne kurkussa on paniikki. Siis henkinen ahdistus. Sitä tulee usein, varsinkin AJATELLESSA näitä asioita.. (ihan kun en ikinä muuten ajattelisi mitään) :LOL:
Tosin joskus on erilaista tunnetta kurkussa, sitä kuristavaa tai ahtauden tuntua kurkussa. Se vois olla sitä niskalukkoa sitten? :/ Vai..? Viisaammat?
 
Tuohon palan tunteeseen kurkussa kommentoisin sen verran, että mulla oli kanssa joskus palan tunnetta....Hullunahan ne lääkärit mua piti, mutta kilpirauhasista löytyi kystia, jotka aiheuttivat tunteen, ohutneulanäyteetkin otettiin, mutta olivat onneksi nestetäytteisiä rakkuloita eli kystia.Niska-hartia jumit aiheuttaa myös tunnetta ja sit ahdistuneisuus.
 
PÖPÖ: Mä kerroin aiemmin, että mun silmälasit painaa joskus niin kipeästi korvan taakse etten kärsi niitä käyttää. Varmasti samalla lailla kuin sinulla pannat ja huivit. Tähänkin oli jokin hyvä selitys omt:llä :) Johtui siis jännitysniskasta. Mä en osaa sitä selitellä, mutta ihan järkevä homma siis oli.
Mulla tänään omt ja tulee taas ihan tarpeeseen. Selkä on ollut kipeä siitä asti, kun joulua ennen meni jalat alta. Kasvot on puutunut tälläkin hetkellä ja niska tuntuu jäykältä. Mutta apua taas on tänään tiedossa onneksi.
 
Hei!
Mitäs PÖPÖlle sanottiin lääkärissä?
Mulla on taas helpompi olo omt:n jälkeen. Selkäkin on jostakin syystä parempi, ei edes ärsyyntynyt käsittelystä tällä kertaa. Jospa taas olisi suunta parempaan päin. Vähäistä puutumista on kasvoissa, ei sen pahempaa. Muutamia lukkoja avattiin tänään lapojen seudulta, niitä entisiä oli taas lukkiutunut uudestaan. Mutta helpolla avautuivat, kun olivat olleet vain pari päivää. Vielä kyllä tuntuu sama iso pistos oikealla lavassa, joten se ei siis vielä auennut uudestaan.
Taas saman kertoi omt, että vie aikaa, että mut saadaan kuntoon, mutta hitaasti ja varmasti parempaan ollaan menossa. Vaikka itsestä tuntuu välillä ihan toiselta, epätoivo iskee, kun aina vain on puutumista tai kipua selässä.
Mulla on siis ilmeisesti selän suhteen kysymys sukuviasta, isälläni on samanlainen huono selkä, tosin paljon paljon pahempi. Omt sanoikin, että kivut pitää hoitaa heti pois, muuten ne pitkittyessään ei lähdekkään enää millään pois, vaan kroonistuvat. Tämän olen muistaakseni kuullutkin jostain aiemmin.
 
kau
tänään mulla on taas hierojalla käynti =)
pistelee naamaa nytkin ja kiristää vähän kurkkua :ashamed:
mutta josko tää tästä pikkuhiljaa lähtis parempaan suuntaan :p
joulun ja uuden vuoden aikaan olo oli aika kamala ja paniikki-mörkökin nosti siinä vähän päätään,mutta yritän hokea itselleni aina että ei tämä vaarallista ole.epämiellyttävää vain.
 
oli eilen.. ja nyt keskittyi sitten tohon niskaan ja kallonpohjaan. Ensin hieroi kuitenkin lavanseutuja ja kaulaa, niskaa, korvanseutua. Kyllä löytyi tosi kipeitä kohtia, auts!!.. ja lopulta aukaisi lukon joka on kakkos-kolmos nikamassa. Sanoi, et se on todennäköisesti se kaiken pahan alku ja juuri. Sitä ei sit tiedä, et pysyykö se auki? Tiistaina menen seuraavan kerran, sittenpä tietää, miten herkkä se on menemään lukkoon. Aukoi pari lukkoa myös selästä. Tuli kyllä pökkyräinen olo heti fysioterapian jälkeen ja niskakipu ja päänsärky hieman koveni.
Tänään ei ole enää pää kipeänä, eikä niskakaan kovin. Kättä kyllä juilii ja olkapäät ovat kipeänä. Yleensä kuulema menee käsittelyn jälkeen pari pv, et siitä toipuu.
Olin 10 min myöhässä fysioterapiasta, hieman nolotti. Ei mun käsittelyyn jäänyt sit aikaa kun puoli tuntia. Ihmettelen, et ei ole vielä antanut mitään jumppa tai venyttelyohjeita. En kauheasti viitsinyt sit kyselläkään. Sanoi vain , et mitään en kiellä sinua tekemästä, mutta jos jokin selvästi pahentaa oloa, Älä tee sitä! En muista sanoiko jo ekalla kerralla noin. Sit siitä oli puhetta, et kun ei aina tiedä mikä on hyväksi ja mika pahentaa, kun tuntuu, et sama liike joskus tuntuu hyvältä ja toisena päivänä huonolta. Sanoikin, et sehän tässä onkin hankalaa, kun kroppa ei heti ilmoita jos jokin liike tai jumppa on sille pahasta. ??Ilmeisesti täytyy nyt kuulostella, miten toi niska tykkää näistä aukomisista, ennen kuin aletaan kunnolla jumppauttaa sitä???
Miten muilla? Mitä olette ekoilla kerroilla siel omt:ssä tehneet tai mitä teille on tehty? Missä vaiheessa olette saaneet jumppa/venyttelyohjeita?
 
Heipä! Jumppauksista. Mulla on ainakin alusta asti ollu ongelmana noitten fysioterapeuttien (mukaanlukien OMT) kans se, et yks on yhtä mieltä ja toinen toista. Yks nainen neuvo mulle niskan stabilointi harjotuksia (kuminauha pään ympärille ja toinen pää esim. oven kahvaan ja eikun taivuttamaan) ja seuraukset oli tosi ahdistavat, en sit kerta kaikkiaan pystyny tekeen niitä kun tuli niin huono olo ja jumi vaan paheni (yritin kyllä).
Toinen puolestaan on käskeny lopettaa edellisen neuvomat liikkeet, kun on pitäny omiaan "tärkeempinä". Tossa just loka-marraskuussa (kun oli oiken huippujumiutuminen -> lihakset ei tehny mitään paitsi värisi, ihan kun ois ollu maitohapoilla jatkuvasti) jumppa kesti 45 min venyttelyineen ja melkeen jokapäivä tein, ja omasta mielestäni olin TOSIAAN yrittäny kovasti (ettei ainakaan laiskuudesta ois kii), mutta pahemmaks vaan meni.
Viimesin "setä" käski lopettaa koko jumpan, ja neuvo (tokalla kerralla) niskan stabilointiharjotuksen, tällä kertaa: sormet otsaan ja kevyt nyökkäys sormiin (olin tätäkin liikettä aikasemminkin tehny, mut VÄÄRIN ! eli työntäny päätä eteenpäin kohti sormia, no ihme kun vaan huononsi asiaa.). No sama sitte molemmille sivuille. Tätä (vaan ja ainoostaan!!!) oon nyt tehny siitä asti ja ihme ja kumma: oireita on toki vieläkin, mut ne on nyt pysyny inhimillisinä (toisekseen lopetin ne lattarit, tiä sit oliks siit hyötyä tai haittaa?). Mut hitsi jos ny tällä systeemillä sais ton niskan vähä "vahvistuun" ni mihin kaikkeen mä vielä pystyisinkään ;) ? No ei vais, nyt ku kehun, nii katotaan vaan pari päivää, ni johan on taas toinen ääni kellossa :eek: ... ? Ja on se muuten "hassua", et mitä vähemmän toi jumiutuminen vaivaa, sen vähemmän on myös paniikki oireita...
p.s ja unohdin (kau =) ) mainita "kielen hitaalla olosta", yks ft meinas et C3-nikama aiheuttaa sellasta ongelmaa. Mulla just ne välit C3-C5 on ne yliliikkuvat :| .
 
Mä oon ahkerasti lueskellut teidän oireista ja huokaissut helpotuksesta että ehkä mullakaan ei ole mitään vakavampaa kuin niskajumi.
Mulle sano fyssa että mulla on yliliikkuvat nivelet ja se aiheuttaa jumia. Työterveyslääkäri myös epäili että kun mun rinnat kasvo aika reippaasti raskauden ja imetyksen aikana niin mulla on selkä koko ajan notkolla niin se myös aiheuttaa kipua ja lihasjumeja.
Mut mulla on myös noita paniikkioireita ja sit välillä korvat menee lukkoon. Ja jos on hetkenkin pää alaspäin esim. noukkii lattialta jotain niin huippaa pirusti. Ja onhan noita jos jonkinnäkösiä vaivoja...
 
Oi ja voi ja voivoi ja oi.. (valitusten kunigatar saapuu)

Mammax3: Lääkäri oli hanurista. Tukanlähtöön se ei nyt juurikaan kommentoinut mitään kun sitä nyt vielä ON päässä. Varmaan herää sitten kun sitä ei ole.. :kieh: No, ollaan kaljuja sitten. Neurologiselle se tekee lähetettä nyt kuitenkin. Että sitä odotellessa.

Mutta nyt tuntuu tosissaan että tuo vasen puoli niskasta ja päästä olevan jumissa. Siis oikein kunnolla jumissa. Nyt on pää ollut 24/7 kipeä, eikä se lähde3 millään. Lisäksi oksettava olo vaan yltyy.
Ärsyttävää kun tietää että ensiviikko on buukattu töitäkin, ja mä en vaan pystyis/jaksais/viitsis..
:ashamed:

OMT-juttuja lueskelin mielenkiinnolla. Täällä ei ole lähitienoillakaan moisia. Tahtoisi koittaa.

 
PÖPÖ, kannattaa mennä parturiin tutkituttamaan tuo tukkatilanne. Sellaseen paikkaan jossa on microkamera. Sillä asiantunteva kampaaja osaa kattoa, missä kunnossa sun päänahka on ja lähteekö hiukset jonkun sairauden vai minkä takia ym.

Mäkin kävin eilen OMT:llä ja nyt ensin hoidetaan asentohuimausta, eli korvista johtuvaa, josko se auttais.
 
Aika harvakseltaan näyttää kyl olevan noita omt-fysioterapeutteja ainakin täällä "muualla Suomessa"....

PÖPÖ: löytyykö sieltäpäin yhtään kiropraktikkoa? Uskon, että osaavat kans paljon tästä vaivasta. Ovat terveydenhuollon ammattilaisia nimenomaan nivel ja varsinkin selkärankavaivoissa. Heillä on pitkä koulutuskin takana (4-5), jonka jälkeen valmistuvat kiropraktikon ammattiin.
henkilökohtaista kokemusta itsellä ei ole...
Hieman epäilen, että varmaan heitäkin harvakseltaan ja keskittyneet isoihin paikkakuntiin...
Itselläni nyt pysynyt olo siedettävänä. Voi, kun voisin antaa edes hieman tästä olostani sulle Pöpö, että jaksaisit ensi viikon töissä paremmin... tuntuu tosi kurjalta aatella miten pitkä ja sitkeä viikko sulla on tulossa. Pystytkö jatkossa hieman vähentämään töitä, et saisit vaikka pidettyä kesken päivän pidemmän tauon? Pakkohan sun on pian jo päästävä hoidettavaksi tän vaivan takia. Miten kaukana sulla onkaan lähin omt?
Jos satut pääsemään johonkin hoitoon... ni kantsii varata aika sillei, et pystyt seuraavan päivän lepäilemään, jos vaikka käy niinku useimmille, et olo parin ekan kerran jälkeen huononee muutamaksi päiväksi.
:hug:
 
Ottaa aivoon taas aikas lailla, kun nää meitsin oireet ei meinaa lakata millään. Eka tuli takas se samainen huimaus (joka taas jatkuu ihanasti aamusta iltaan) ja nyt sit lisäksi taas puutumiset. Mulla puuduttaa nytkin vasenta poskea ja huulta :( Onko teillä muilla noi huimaukset olleet vaan sellaista satunnaista? Välillä se huimaus on myös sellaista epätodellista oloa pään sisällä, ja tuntuu siltä et jos joku vaikka löis halolla päähän niin kaikki vois mennä nupissa kohdalleen ja olo palaisi normaaliksi :)

Iski taas huoli ja murhe kun luin tuon Hannelen kommentin edelliseltä sivulta, että neurologien kliiniset testit eivät olleet osoittaneet hänellä sitä ms-tautia. Toki sitä itsekkin alkaa miettiä, että mitä jos mun kohdalla on nyt sama homma. Tuntuu vain niin hullulta, että moni neurologi oli sanonut niiden kliinisten testien perusteella Hannelelle, että ei sulla ole ms-tautia ja sit magneettikuvat sanoi toista. Pitäishän siihen osata edes jonkin verran luottaa, että lääkärit osaa tulkita oireita edes lähelle totuutta. Annoitko Hannele noille neurologeille palautetta siitä, että sulla oli ms-tauti vaikka niiden kliiniset testit sanoi muuta?? Ärsyttää kun se mun neurologi oli niin varma, että mulla ei ole ms-tautia ja nyt sitä täytyy taas alkaa pelätä uudestaan, jos ne kliiniset testit ei sit näytäkkään totuutta ees suurinpiirtein. Luulisi ettei semmoisia testejä tehdä jos ne ei kerran toimi. Se mun neurologi sanoi, että niiden testien perusteella pitäisi selvitä onko keskushermostossa häikkää. Ymmärrän toki, että ei semmoiset kliiniset testit ole välttämättä täysin luotettavia, mutta sen mun neurologinkin mukaan 99% todennäköisyydellä mulla ei ole testien perusteella ms-tautia. Mulla on nyt onneksi toinen aika kunnalliselle neurologille 18 päivä tätä kuuta. Täytyy kai pakottaa se antaa mulle lähete magneettikuviin, jotta saisin lopullisen syyn ja varmuuden näille mun oireille.

Tiedättekö pääseekö kunnallisen neurologin antamalla lähetteellä yksityiselle magneettikuvaan? En jaksa oottaa puolta vuotta siinä kunnallisen jonossa, vaikka olis halvempi ratkaisu, mutta tää asia ressaa niin paljon että pakko saada selvyys mahdollisimman nopeasti :p
PÖPÖ, Teretulemast joukkoon vaivaiseen!! :D Ollaan ilmeisesti samassa veneessä, jos sullakin on samanmoista huimausta kuin minulla ja niitä kaikkia muitakin oireita. Mulla on välillä ihan semmoinen olo kuin olisin krapulassa. Siis on semmonen ällö ja oksettava olo vatsassa, sitten päässä sekava ja huimaava olo ja välillä päätäkin särkee. Ei siis tarvi juoda enää alkomahoolia, kun on krapulatila jo valmiiksi päällä :p Mullakin on ollut tuota hiustenlähtöä, mutta se oli pahimmillaan oikeastaan vuosi sitten, eli reilusti ennen näitä mun jännitysniska oireita. En tiä sit johtuko ressistä vai mistä. Vieläkin niitä lähtee, mutta yritän olla ottamatta siitä ressiä, kun on tarpeeksi jo muutenkin. Mun miehellä on pälvikalju, eli hiukset lähtee välillä läikittäin päästä mut kasvaa sit takaisin ja hänellä oli myös vyöruusu hiljattain. Me ollaan varmaa aikas monivammainen pariskunta :LOL: Mä menin ton hiushysteriani kanssa jopa niin pikälle, että aloin laskee mun hiuksia jotka tippui harjauksen yhteydessä pois päästä :D ! Mulla kun on pitkät tummat hiukset niin on helppo laskeskella. Päivittäinhän sitä lähtee normaalisti 50-100 hiusta. Et kaikenlaisia hulluja sitä on...heh..he..hee!!

Näistä kaikista "ihanista" oireista vielä. Silmissä mulla alkoi jo viime kesänä semmoinen valonarkuuden tunne ja ne punotti + rähmi. Olen saanut vaikka mitä tippaa niihin lääkäreiltä (kuivat silmät, väsyneet silmät, tulehdustipat ym.) mutta vieläkin on punoitusta ja rähmimistä. Välillä tuntuut et silmien katseen kohdistaminen toimii jotenkin hitaalla ja tosinaan arsitaa ja väsyttää silmiä :| Nää on niin sekavia oireita, että ei tässä enää itsekkään tiedä että mikä johtuu mistäkin. Mullakin on ollut myöskin sellaista yleistä väsymystä. Aamulla voisin nukkua vaikka kuinka kauan ja töissäkin haukottelen alvariinsa :eek: En ole luonteeltani sellainen, että valittaisin koko ajan olotilastani, joten töissäkään en jaksa sanoa joka päivä, että taas huimaa ym. Silti yritä painaa hommaa normaalisti ja kotiin tullessa olenkin sitten jo aikas naatti. Eihän tätä jatkuvaa huimausta ym. voi ymmärtää kuin sellainen joka sen on kokenut. Ihan turhaa on selittää tutuille, että kun huimaa koko ajan. Ei ne tajua. En ymmärtäis mäkään jos en olis itse tätä kokenut.

Niin muuten...se fysioterapeutti jolla kävin ei ollutkaan virallisesti omt-fysioterapeutti vaan hän oli käynyt jonkun Maitland-fysioterpiakoulutuksen. Kuulemma aikas vastaava kuin omt-koulutus, mutta paljon lyhempi. Nyt siis meen ensi- tai seuraavalla viikolla Tampereelle jollekkin oikealle omt-fysioterapeutille. Aikoja on vain aikas nihkeesti tarjolla ja suosituimmille pääsis vasta helmikuussa, joten pakko mennä jollekkin jonne vaan pääsee. Mulla on ollut myöskin välillä elohiiriä jopa mahassa :p Sit välillä vihloo kaulaa niinkuin joku jänne olis jumissa tai jotain. Millaista teidän päänsärky on ollut? Mulla on ollut sitä aika vähän, mutta sitten kun on niin se kestää muutamia päiviä putkeen. Mulla se tuntuu eniten ohimolla ja ehkä semmoisena vihlontana.

Neurologi muuten sanoi, että sen kaurapusiin jäädyttäminen voisi tehota paremmin niskaan kuin lämmittäminen. Itse en ole vielä testannut. Aluksi lämmittelin pussia mikrossa, mutta nyt en ole tehnyt sitäkään, kun ei siitä tuntunut olevan mitään apua. Heitin sen kaurapussin ohjeet tietty roskiin kun avasin sen ekaa kertaa, joten en tiä kauanko sitä pussia pitäisi pitää pakkasessa ennenkuin isken sen niskaan. KAU, tervetuloa myös joukkoon B) Mullakin tuo sauna ehkä vain pahentaa oireita. Tosin en ole mikään saunassa asuja ikinä ollutkaan. Tuntuu että saunassa huippaa enemmän ja ehkä silmissäkin heittää enemmän. En osaa sanoa oikein kunnolla, kun koko ajan heittää muutenkin :D Mulla ei ole ollut missään vaiheessa palan tunnetta kurkussa, mutta kun menin ekana päivänä fysioterapiaan terapeutti kysyi heti, että onko ollut palan tunnetta kurkussa, kun se on yksi yleisimmistä oireista jännitysniskassa. Ei siis syytä huoleen. Rutiseeko teillä muilla lavat ja olkapäät ym?

Keisarille Moro! Mä en saanut kunnollisia jumppaohjeita ollenkaan tuolla fysioterapiassa missä kävin. Itse koitin poimia lauseiden välistä jotain vinkkejä. Nyt kun aloitan noi hoidot uudestaan ja oikealla omt-fysioterapeutilla niin kerron sit mitä ohjeita se antaa ja millaisia hoitoja se teki. Niin ja kaikille tiedoksi: Käykää SOMTY:n kotisivuilla eli Suomen ortopedisen manuaalisen terapian (OMT) internet-sivuilla. Siellä on linkki kaikista Suomen OMT-fysioterapeuteista. En tiä kyllä koska on päivitetty, mutta käykää katsomassa mikä on teitä lähin omt-fysioterapeutti jos ette ole löytäneet semmoista.

Ei muuta kuin terveempää Uutta Vuotta kaikille! Käyn täällä joka päivä lukemassa näitä juttuja ja vastailen sit entiseen laiskaan tapaani aina välillä :whistle:
 
Elina81: Silloin kun mulla oli tätä huimausta tai epätodellista oloa, se oli ihan kokoaikaista. Heti aamulla kun heräs oli tää olo. Ja mulla se alkoi alunperin ihan pikkuhiljaa, rupesin kerran ihmettelemään, et mitekähän mun olo mennyt tällaises oudoks. Alkuun sen saattoi jopa unohtaakin, et on höhnö olo, mut sitten ne oireet alkoivat päivä päivältä voimistumaan ja mukaan tuli sit heikotusta ja yököttävää tunnetta, väsy...
Musta kans tuntui olo sellaiselta, et kun vain osais oikeasta "napista painaa" se menis ohi tai jos joku mojauttas nyrkillä vaik päähän, nii sit tää olo ois pois. Mä silloin duunissa ruukasinkin aina nyrkit pystyssä jännittää kroppani äärimmilleen, hampaat irvessä puristin nyrkkejä hetken aikaa. Tuntui alkuun, et sit kun laukaisin itseni tästä jännityksestä, et olo oli hiukan parempi.Tein ton wc:ssä tai jossain "piilossa" .Heh heh :LOL: :LOL: :LOL:
Oispa ollut noloa jos joku ois nähnyt mut :ashamed:
Juu ja sit mulla tuli silloin paha olo siitä, kun katsoin esim. kun lapsi kiikkuu keinussa tai valot vilkkuu ja välkkyy. Tivolissakin kävimme, se reissu oli aika piinaavaa, en käynyt missään laitteessa, enkä pysynyt kunnolla katselemaan sitä sekamelskaa ja meteliä, tuli paha olo, tuntui, että kohta pyörryn.

Mullakin harvoin pää kipeänä. Ja sit kun se tulee, se alkaa ensinnäkin takaraivolta ja sit valtaa kokopään, silmänseutukin kipeytyy, ja kestää 2-3 päivää, ei auta särkylääkkeet. Tällaista pääkipua mulla on ollut about 7vuotta ja se tulee yleensä aina menkkojen aikaan. Mut epäilen, kuitenkin, että johtuuko se oikeesti niistä, Koska mulla tuli tämä samainen särky myös silloin, kun olen ollut raskaanakin. Mut tuli kuitenkin silloinkin niihin aikoihin, kun mulla ois pitänyt olla menkat...Aika outoa.. Ei kuitenkaan ole valonarkuutta tai oksettavaa oloa, niinkuin migreenissä, tää pääkipu ei kaada mua sänkyyn. No, jospa se selviää nyt kun hoidot etenee, et onko niskaperäistä särkyä.

Mulla ei rutise lavat tai olkapäät, selkäranka ja niska alkaneet rutisemaan, siitä alkaen kun ekan kerran lukkoja sieltä aukaistu. Aiemmin kun venyttelin niskaa, sieltä kuului kuin hiekka olisi ropissut takaraivolla. Nyt viime omt kerran jälkeen tätä ropinaa ei ole kuulunut!

En muista enää miten sulla Elina olikaan avattu näitä lukkoja? Onko avattu yläniskasta? Just ne yläniskan lukot tai nikamien toimintahäiriöt tekee tota huimausta ja päänsärkyä.. tai yleensäkin oireita päänalueelle...

Jos Elina sanoo olevansa laiska vastailemaan, mä olen sit varmaan liiankin yliaktiivinen ;)
 
PÖPÖ, kannattaa mennä parturiin tutkituttamaan tuo tukkatilanne. Sellaseen paikkaan jossa on microkamera. Sillä asiantunteva kampaaja osaa kattoa, missä kunnossa sun päänahka on ja lähteekö hiukset jonkun sairauden vai minkä takia ym.
Kävin jo, ja olen itsekkin kampaaja.
Jotain sairautta tai lääkkeen vaikutusta (lääkkeitä ei ole, eikä mikään pitäisi vaikuttaa), ja stressikuristumisia. Siksi yritänkin selvittää sitten mikä sairaus mulla mahdollisesti olisi joka sitten voisi vaikuttaa tuohon hiustenlähtöön. Mutta se ei tunnu selviävän, kun lääkärit ei suostu yhteistyöhön.



Onko teillä muilla noi huimaukset olleet vaan sellaista satunnaista? Välillä se huimaus on myös sellaista epätodellista oloa pään sisällä, ja tuntuu siltä et jos joku vaikka löis halolla päähän niin kaikki vois mennä nupissa kohdalleen ja olo palaisi normaaliksi :)
Niin sellainen pöhnässä oleva olo on ihan jatkuvaa. Niinkuin sielu ja ruumis olisi ihan vastakappaleita.
Sitten joskus onkin sitä kiertävää tunnetta tai alkavaa kiertävää tunnetta joka sitten tyssää ja tulee vaan sellainen karmea olo.
Onneksi sitä oikein karmeinta huippausta nyt ei olekkaan ollut vähään aikaan. On vaan tämä kipu päässä. Ja tosiaan päänsärky on sellaista omituista paineen ja junnauksen tuntua päässä.

Rutinoista: Minulla napsuu :LOL: Ei päässä, mutta tuolla niskan/hartiaseudulla, kun vaikka nostelen/pyöritän hartiaa. Ja tämäkin vasemmalla puolella. Mä en osaa paikallistaa napsetta, koska korva kuitenkin huijaa. Se tuntuis tulevan takapuolelta, mutta lääkäri meinasi etupuolelta sen kuuluvan. Mä en kuitenkaan enää luota arvauskeskuksen lääkäreihin, sillä ne on oikeasti täälläseudulla TÄYSIN *NAALISTA.


 
PÖPÖ: Mitä, jos se hiustenlähtöä aiheuttava sairaus onkin juuri jännitysniska? Niin kuin kerroin edellä, että siitäkin voi johtua hiustenlähtö.
Mulla on ollut niskan kanssa vähän parempia päiviä nyt omt:n jälkeen. Eka päivän olin kipeä, toisena päivänä rutisi ja paukkui joka liikkeestä ja joka paikassa. Selkä vain vihoittelee edelleen.
Päänsärkyä mulla on yleensä aina kun olen käynyt omt:llä, joko samana tai seuraavana päivänä. Ennen oli useita päiviä viikossa ja aina silloin oli myös niska tosi jäykkänä. Niska on hiusrajasta kipeä ja päänsärky on otsalla, yleensä vain sillä puolella, mikä on pahemmin jumissa.
Mulla on myös migreenityyppistä päänsärkyä, ei auta mikään lääke ja on pahoinvointia. Myös toinen silmä on silloin kipeä. Silloin se myös haittaa päivittäisiä touhuja. En pysty tehdä mitään kuin maata.
 
Tänään on niitä päiviä kun suorastaan PELKÄÄ olla yksin kotosalla lasten kanssa. Olo on kyllä niin kummallinen, ettei tosikaan. Päässä tuntuu oudolle. Huimaavalle ja kuin siellä olisi painetta (?).
Lapset on sairastelleet nyt kuumetta ja olen siksi täällä kotosalla. On tämäkin persiistä.. siis tämä olo. :headwall:
 
PÖPÖ:Onneks voi tänne käydä valittelemassa kurjaa oloaan! Päällepäinhän se huimaus ei näy, eikä toinen tätä kokematon voi tietää kuin paskalta voi olo tuntua! Halit sulle!

Ei taida venyttelytkään sopia mun niskalle. Lauantaihin asti toivuin torstain omt-käsittelystä, sunnuntaina tuntuikin jo hyvältä ja sit venyttelin ja jumppailin hieman. Sen jälkeen alkoikin taas tää piinaava niskan-käden hermosärky!! Nyt välillä särkee kumpaakin kättä, aiemmin vain oikeaa! Ja sit mulla myös on jo kuukauden verran särkenyt hieman oikeaa jalkaakin, voikohan sekin olla tätä vaivaa??? Se särky ei vielä ole häiritsevää. Kop, Kop!

Löysinpä liian myöhään hyvää tietoa Tampereen Fysiatripalvelu Ky :n nettisivuilta, siellä lukee otsikon -miten fysioterapeutti voi auttaa niskapotilasta -alla näin: Säteilykipuoireisen ei tule venytellä niska-hartialihaksiaan....ym. ym. Mitäkähän mä sitten tohdin tehdä??

Odottelen lähtöä omt:hen, täytyy nyt lähteä hyvissä ajoin, etten myöhästy, jospa sit viitsin paremmin tentata siltä kaikkea mieltä painavaa...
 
Onko teillä jännitysniskasta kärsivillä ollut sellasta tärisevää tuntemusta kropassa?
Mulla on tärissyt sillain matalataajuisesti jossain syvällä sisimmässä jo usean kuukauden ajan. Tärinä ei näy ulospäin eikä tee kipeetä mitenkään, mutta vaivaa todella paljon varsinkin iltasin ja öisin. Varsinaista kipua ei mulla niskoissa ole, mutta jännittyneet ne kyllä on. Olis kiva kuulla onko muilla vastaavaa vai kuvittelenko kaiken.
 

Yhteistyössä