Jännitysniska...

Hengissä ollaan, ja ihan suht hyvää kuuluu. Pahimmat oireet onneksi nyt takanapäin. Olen siis ollut nyt töissä pari vkoa, ja niskat ovat onneksi sietäneet sitä kohtuullisesti. Ilmeisesti minullakin vielä jotain tulehdusta vielä yläniskassa ja korvien alapuolella kaulassa, tulevat herkästi ikävän tuntoisiksi, puristaa ja ahdistaa. Olenkin nyt laittanut joka aamu aina kipuvoidetta niskaan ennen töihin lähtöä ja kotona illalla vielä pariin otteeseen ja lisäksi olen illalla pitänyt kylmäpussia niskassa. Ja varsinkin sen kylmäpussin jälkeen on olo ollut aina huomattavasti helpompi. Kiva, jee! Enpä olisi uskonut, että jossain vaiheessa olen tässä pisteessä, että huomaan oikeasti heti kun jostakin on apua. Ennenhän testailin milloin kylmää, milloin lämmintä, venyttelyjä ja nikamalukkojen aukaisua, välillä jokin helpotti ja seuraavana päivänä sitten se pahensikin oireita. Nyt ainakin tällä viikolla on jäänyt niskajumppa ja venyttelyt vähemmälle ja nyt kun muutaman kerran niitä kokeilin, niin niska ei kyllä niistä tykännyt!! Siitäkin siis päättelin, että jokin tulehdus siellä vielä lihaksissa jyllää.

Ensi viikolla onkin viimeinen omt-fysioterapiakerta. Edellisestä kerrasta onkin pitkä aika, kiva nähdä mitä fysioterapeutti sanoo nyt niskasta. Nyt kyllä on myös kokoajan tuntunut alaselkä samanlaiselta kuin niskakin. puristaa ja painaa, tai sellainen inho tunne siellä kokoajan. Mutta tosiaan nyt nämä oireet ovat jo selvästi siedettävämpiä, kiitos vain lääkärilleni lääkkeistä mitä määräsi tähän vaivaan. Uskon, että ne ovat kyllä isolta osaltaan edesauttaneet sitä, että oloni on helpompi. Vaiva ei ole poissa, mutta en sitä kokoajan nyt enää ajattele ja murehdi. Jospa se tästä pikkuhiljaa helpottaa vain enenemässä määrin ja vaiva on voitettu ??vaikkapa jo vuoden päästä??!!

Täällä uusia vaivaisia niin paljon ja tekstiä runsaasti, että en nyt kaikkia ehtinyt lukemaan. Toivottavasti meistä vanhoista jo muutkin alkaisivat saamaan tästä vaivasta niskalenkin!!
Töissä on ollutkin uusien työkavereiden kanssa puhetta niskavaivoista. Työkavereista 95% on naisia ja työ toimistotyötä, melkein kaikilla on jonkinlaisia ongelmia niskan kanssa tai käsien, joitakin on huimannut, on pääkipua, niskakipua, migreeniä, yleistä pahanolon tunnetta, käsien puutumista, oksettavaa oloa, ajatus ei kulje. Tämäkin on varmaan "helpottanut" oloani kun töissäkin on ymmärtäjiä, ja tuntuu jopa että en ole vaivoineni edes pahimmasta päästä enää.

Miehenikin teki tässä yhdessä vaiheessa niskavenytyksiä ja hänelläkin tuli niska kipeämmäksi niistä venyttelyistä!! On outoa! Jätti venyttelyt pois ja niska tuntuu paremmalta. huom!! Hänellä ei ole oikeastaan mitään erityisempää vaivaa niskassa, minkä takia niitä venyttelyjä teki. Jostain syystä niskavenyttely ei aina tehoa niinkuin sen luulisi. En tiedä miksi!

Marge: Luulen, että ei itse nikamalukko ärsyynny venytyksistä, vaan ilmeisesti se lihas vain ärsyyntyy ja saattaa siksi vetää nikamat enemmän lukkoon. Mulle omt-fysioterapeutti neuvoi, että jos jokin liike, venytys ärsyttää niskaa enemmän, Älä tee sitten sitä liikettä!! Mutta jos olo helpottuu heti tai 15 min kuluttua niin liike on hyväksi. Mullahan aloitettiin pikkuhiljaa tekemään liikkeitä pari-kolme uutta liikettä aina viikossa. ja ne mitkä pahensi oloa jätettiin heti suosiolla pois, myöhemmin voi taas kokeilla josko niska/hartiat tms. jo kestäis ko. liikkeen.

Hyvää viikonloppua kaikille! :hug:
 
Onpas tullut paljon tekstiä ;)

Kävin eilen omt:llä ja hän sanoi ettei yhtään ihmettele että mulla on oireita, olen kuulemma kaikin puolin jumissa! Antoi kotiläksyksi tehtävän jota pitäisi tehdä 10x päivässä ja on hyvin helppo. Eloi olkapäät vedetään taakse, ryhti korostetun hyväksi, vähän kun esittelisi jotain hienoa korua tuossa rinnan päällä. Liike tehdään 10x vrk ja 30sek. kerralla. Oli puhetta siitä niskaliikkeestä jota olen tehnyt eli niska nostetaan lattialta ylös, ja omt mukaan se on todella paha liike! Sanoin että moni on saanut siitä avun, mutta hänen mielestä se on huono sillä pää muutenkin tahtoo vetää eteenpäin, eli pitäisi mieluummin vetää vaikka leuka sisään! Outoa kun on niin eriäviä mielipiteitä..

Aloitin mielialalääkityksenkin, koska kärsin ahdistuksesta ja masennuskesta joten ajattelin että nekin voivat omalta osaltaan pahentaa keinutusta jota mulla on aivan koko ajan. En ole vielä päässyt eroon ms-taudin pelosta, varsinkin kun mikään ei auta, ei kylmä, ei lämmin, ei lenkkeilyt, ei hieronnat, ei mikään. Odotukset ovat nyt tämän mielialalääkkeen myötä suuret!

Omt sanoi myös että keinutus joka pahenee liikkuessa ei ole tyypillistä! Eikö jollain teistä ollut vastaavaa, että olo huononee kun ihan vaan kävelee reippaasti??

Mukavaa ja aurinkoista viikonloppua vaivoista huolimatta!
 
Minna-73: Nuo jumppaliikkeet ovat vrmaan aika yksilöllisiä ja toinen sopii toiselle ja toinen toiselle, itse olen saanut avun tuosta pään nostamisesta lattiasta mutta sitten erilaiset lapaluiden nostelut ovat saaneet kyljet ja hartiat tosi jumiin, minulla on tuo oikoryhti niin selkää pitäisi saada pyöreämmäksi eli olen ilmeisesti sitten seisonut liian ryhdikkäästi ja nyt sitä täytyisi korjata köyristämällä selkää pyöreämpiin asentoihin.
mulla ainakin joskus kävellessä tuntuu etä huimaus pahenee j täytyy hiljentää vauhtia.
 
Niin, kyllähän jokainen kuitenkin on erilainen, vaikka samat oireet olisikin. Siksi en tahdo mun kotitehtävä-liikkeitä juuri kertoakkaan, ettei tule enempää ongelmia kellekkään. En tiedä onko noi liikkeet auttanu vai triptyl vai lepo, ehkä kaikki yhdessä. Nyt on kuusi eri tehtävää, toi pään nosto on rajuin niistä, muuten tosi pieniä juttuja, jotka vahvistaa syviä lihaksia, eli rankaa tukevia lihaksia kehitetään paremmaks.. Fys.terapeutti aina kertoo mihin mikäkin tehoaa, nyt edetään niin että teen kotitehtäviä aina kolmisen viikkoa ja sit käyn siellä uudestaan ja katsotaan tilanne. Tällä hetkellä melkonen jumitus päällä hartioissa ja selässä kun kuljin reppu selässä eilen.. vaikka kaikki kantaminen multa kiellettiin, mutta vähän hankalaa löytää mitään orjia aina tekeen asiat mun puolesta..
Ja toi pään nosto on todellakin paha liike, siksi sitä ei saisikaan liian rajusti tehdä. Mutta se vahvistaa kaulan syviä lihaksia ja sikäli hyvä juttu, ei vaan saa rasittaa liikaa eikä tehdä sitä väärin.

Mahtava ilma, piristää mieltä kunnolla! B)
 
Jumppaliikkeet ovat todellakin " yksilöllisiä!"
Itse ne voi tehdä sitä pään nostoa makuuasennossa. Jännittää niskaani vielä enemmän.

Venytän niskaani ihan perinteisillä tavoin eli kallistan olaa kohti ja pidän kädessä painoa, esim, Comfort-pulloa. Parasta on ( siis minulle) käden kanssa auttaminen, niskan taivuttaminen alas ja alaviistoon. Hyvä liike on myös pään kevyt heilauttaminen puolelta toiselle vaikkakin se ensin tuntuu lisäävän huimausta. Erään jumpparin mielestä pään heilaitukset lisäävät verenkiertoa.

Lämpöä en ole kestänyt koskaan, ensin se tuntuu hyvältä, mutta seuraava päivä on karmea. En edes hierojalla ole ottanut lämpöä!

Pahimpaan olotilaan käytän aina kylmäpussia joka on pakastimessa.

Olemme todella yksilöllisiä!

Liikunta on minulle parasta ja aamut kamalinta, silloin on niska aina " jumissa", pää on tukkoinen ja muutkin paikat kipeät ja kireät. Työhön päästyessä, liikunnan lisääntyessä, paikat ikäänkuin avautuu.........jos avautuu.

Odotan lämmintä säätä, ihan todella, ja sen myötä ja ulkoliikunnan lisääntyessä voin yleensä paljon paremmin.

Tällä hetkellä taas huimaa, on vapaapäivä ja pitäisi lähteä lenkille, muuten en pääse päivän alkuun. On vain niin takkuista se lähteminen, kun ei ole työpäivää.

Onneksi mieli on taas pirteämpi kuin viimeksi kirjoittaessani, onhan tähän niskajuttuun jo " tottunut" ja tietää ettei ole kysymys vakavammasta koska tätä ollut ja n 20 vuotta ja vielä hengissä!?

Eräs fysioterapeutti kertoi aikanaa miten niskansa meni yht`äkkiä jumiin ja tuli niin kova särky ja oireilu, että meni Tyksin polille hakemaan kortisonia. Kertoi ettei olisi ikinä uskonut miten kivuliasta tilanne voi olla.

Edelleen kuitenkin sitä mieltä, että tämä " vertaistuki" täällä on yksi parhaimmista avuista, itselläni sitä ei ollut silloin, kun olin nuori ja pienten lasten äiti. Nyt " konkareena" ja viiskymppisenä luen teidän muiden juttuja ja löydän niistä itseni.

Olkoon kuitenkin tämä ikäni ja kokemukseni avuksi myös teille nuorimmille, olen siis edelleen " terve", mutta niskaoireilut ovat seuranneet läpi elämän.

Kunpa joku päivä joku lääkäri tai tutkija löytäisi meille diagnoosin ja hoidon niin ettei teidän nuorten tarvitsisi käydä läpi tätä samaa kuin itse olen käynyt. Lääkkeitä en ole juurikaan käyttänyt, paitsi lähes päivittäin/viikottain Buranaa.

Tilanteen hyväksyminen, muille puhuminen tms. ovat osana hoitoa ja säännöllinen liikunta ja hierojalla käynti. Mutta,,,,,tämä on " ikuinen riesa!"
 
Kativaani: syön Seroniliä ja tämä aloitus on ollut kamalaa...

Onko teillä muilla jännitysniskasta kärsivillä epätodellista oloa? Mulla on koko ajan, se on inhottavaa kun tuntuu ettei ole läsnä tai pääosassa omassa elämässään, vaam ikäänkuin menisi vaan virran mukana. Autolla ajaminen ei enää onnistu keinutukselta ollenkaan, eikä lehden lukeminen.

Keinutus on koko ajan läsnä, tosin yötkin menevät vauvan vieressä nukkuessa yhdessä tai kahdessa asennossa, joten aamulla on olo sangen jäykkä :LOL:
 
Minna-73: mulla on nyt kans ollu huimaus tosi pahana, kävellessä pahenee ihan älyttömästi, varsinkin jos katsoo maahan päin niin tuntuu että maa värisee ja keinuu..

Onkos muilla ollut niskakipujen yhteydessä kipua tuossa rintakehällä/keuhkojen kohdilla?
mulla on nyt tosi inhottava hengittääkkin kun tuntuu että joku siellä puristaa ja särkee, flunssaakaan ei ole ollut joten ei voi johtua mistään hengitysteiden tulehduksistakaan.

Joudun nyt sitten sisätautilääkärille tuon leukosytoosini vuoksi :eek: hiukan jännittää että mitähän mahtaa löytyä sitten tarkemmissa tutkimuksissa.. tosin muita oireitahan minulla ei nyt ole ollut kuin tuo niskajumitus, mutta silti olen ollut ihan paniikissa että minulla olisi jokin syöpä..ihan kamala ajatellakkin koko asiaa :'(
 
Ääh mullakin on ollu nyt keinutus kovana ja muutenki kamala olo koko viikko!oksettaa ja ahdistaa sydän hakkaa hulluna.mietin vaan että enkai ärsyttäny lihaksia noilla jumpilla.onko teillä muilla tota pahaa oloa?pelkään että oksennan välillä.

millasta kipua tarkotit marge?mulla kyllä tuli noi rintalihakset kipeäksi ja tuntu että ne väpättää..tiiä sitte.mutta tsemppiä sulle sinne lääkäriin.hyvähän se on tarkistaa :hug:
 
Tilitin tuossa jokunen sivu sitten tarinaani, joka alkoi viime joulukuussa aivan yhtäkkiä. takana on siis cirdalutit, neurologit, hammaslääkärit, silmälääkärit ja korvalääkärit, omt fusyoterapia ja akupunktio. Sain rentoutuskiskon suuhuni, koska leukanivele välilevy vähän paikaltaan ja siitä tehdään kuukauden kuluttua purentakisko jooten purisi hampaitani yhteen. Kisko on rentouttanut ihanasti leuan ja purentakaluston, mutta vaivat siirtyivät kuinkas ollakaan: NISKAAN! Nyt on sternocleidomastoid lihas jumissa eli tuo solisluusta korvan taakse menevä lihas. Yritän jumpata sitä, koska se lihas juuri saattaa aiheuttaa tuon tinnituksen. Onko teilllä muilla tinnitusta? Minulla on sellasiat pientä sirinää korvassa lähes tauotta. Päivällä en sitä kuule, mutta illalla hiljaisuudessa sen kuulee ja tinnitus aiahuttaa vähän ääniyliherkkyyttä.
Mitenhän tuota stern... lihasta voisi venyttää ja voiko sitä hieroa?

Kun luen teidän muiden tarinoita uskon että olen päässyt vähällä, mutta pelkohan on koko ajan että tämä ei prane vaan pahenee.

Mulla kyllä tällä purentakalustolla ja on selvä yhteys niskoihin ja toivon että vaivat häviää kun hampaat tottuu kiskoon. Ärsyttää vaan tällaset vaivat kun tietää että voisi olla tervekin. Liikunta auttaa vähän, lähinnä uiminen ja mullakin on yliliikkuvat nivelet, jotka jopa pahentaa tilannetta.
Tsemppiä kaikille!
 
voi perkule.kirjotin pitkän tekstin ja se katos!

no kuiteskin.sun tarinas kuulostaa aika samalta ku mun.tai epäilen itsekin purentavian olevan tässä taustalla.mulla on ollu rautoja 6 vuotiaasta asti ja lopetin niiden käytön 18 vuotiaana.mulla on siis ollu tosi paha purenta ja on saatu korjattua kyllä vuosien myötä.ongelma on se että leukani poksuu napsuu rutisee ja paukkuu.suu ei aukea aina kunnolla ja välillä puremienn sattuu.olen itse saanut sen murjomalla siedettäväksi...
Viime huimauskautena kävin hammaslääkärissä ja sain purentakiskon.Oikoja ei osaanut sanoa johtuuko huimaus purennasta, mutta vähitellen se loppui.en kyllä tiiä minkä ansiosta..Nyt olen käyttänyt samaa kiskoa, mutta en tiiä onko siitä hyötyä vai haittaa kun purenta kuitenkin muuttuu ja kisko menettää tehoaan.jotain vikaa mun leuassa ainakinon. pitäs mennä hammaslääkäriin nyt mahd. pian.asun vaan eri paikassa, missä olen kirjoilla niin se on vähän mutkikasta.mutta voikohan purenta siis aiheuttaa näitä oireita??kai se vaikuttaa niskaa ja pelko ja ahdistus lisää kaikkea.
nenya:millasta sun huimaus on ollut?onko koko aikasta?mullakin alkoi huimaus oikeestaan yhessä päivässä.totesin vaan poikaystävälleni että nyt on taas samanlaista paskaa oloa kuin joskus vuosia sitten.

toi sternocleidomastoid lihas (kiva nimi) on kiinnostava.itellänikin on tossa kuvailemallasi aluella kipuja ja vapinaa.sekä sitten on ärtynyt purennasta?

mulla ei ole tinnitysta, mutta ajoittaista korvan lukkiutumista.lähinnä oikean korvan.ja myös oikea puoli leuasta poksuu.

yritin hieroa ja jumpata myös äsken leuan lihaksia.ihanalla purennalla on muakin siunattu!
 
Tässä unirytmit täysin sekaisin.....töiden jälkeen nukahdion klo 18 ja heräsin n tunti sitten ja huomen olisi työvuoro heti aamusta.

Itselläni niskakipu on nyt hellittänyt, mutta siirtynyt kyynärpäähän.......eräs lääkäri epäili nyt ( yli 20 v oireilun jälkeen ) että olisi Fibroa.....pitänee tutkia enemmän, mutta sillä diagnoosilla niin väliä, kun näitä kipuiluja ollut jo niin kauan ja edelleen jatkuu ja fibroon mitään hoitoa edes. Unirytmit ovat sekaisin, väsyttää mutta ei nukuta, ja ilmeisesti taas puren nukkuessa kun leukapielet kipeät, välillä korvat soi, ja sydän hakkaa......huomen aamulla on taas lystiä mennä töihin!?

Minulla ei korvat sirise vaan siellä sykkii sydän.....sitä on ollut myös vuosia. Tasainen matala jumputuksen ääni...yritän ja välillä onnistun saamaan sen pois kuuntelemalla jotain tasaisesti jatkuvaa ääntä.

Tuttava lääkäri suositteli varaamaan tunnin ajan terv keskukseen työkunnon tarkistusta varten.....mitenkähän sekin meillä onnistuisi, ei mitenkään. On niin pitkä lista oireista ettei viitsi edes yrittää alkaa kertomaan kaikista. Terv keskuks lääkärit meillä ovat kandeja ja on tosi tuuri kenet saa eteensä ja millä kokemuksella varustettuna. Yksityiselle ei yh ole varaa!!

Mutta, tämä on minun vaivaa ja pakko hyväksyä.....joka päivä jotain oireita, tuntuu ettei päivääkään terveenä. olen silti positiivinen, ettei tämä vaarallista ole, koska olen vielä hengissä ja sitten ne ainakin loppuu, kun henki loppuu?!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minna-73:
Kativaani: syön Seroniliä ja tämä aloitus on ollut kamalaa...

Onko teillä muilla jännitysniskasta kärsivillä epätodellista oloa? Mulla on koko ajan, se on inhottavaa kun tuntuu ettei ole läsnä tai pääosassa omassa elämässään, vaam ikäänkuin menisi vaan virran mukana. Autolla ajaminen ei enää onnistu keinutukselta ollenkaan, eikä lehden lukeminen.

Keinutus on koko ajan läsnä, tosin yötkin menevät vauvan vieressä nukkuessa yhdessä tai kahdessa asennossa, joten aamulla on olo sangen jäykkä :LOL:
Mä peesaan sun tekstiä tossa tummennetussa kohdassa :( Aina kun autoa pitäis lähtee ajaan,niin tulee paniikki;oksettaa,huimaa vaan enemmän ym paniikin oireita. Ja kun niin haluisin ajaa ja käydä vaikka missä autolla,ja nyt kun kevät/kesä on tulossa,niin ihana ois ajella,mutta miten keikutukseltaan pystyy..meinasin(mutta jää mulla varmaan meinaamiseksi)että huomenna soittaisin mtt-hoitajalle ja kävisin siellä juttelemassa,koska on mulla ahdistuneisuus-ja paniikkihäiriö sekä jonkin asteinen masennuskin :(
 
Pitäisi oppia olla menemättä saunaan :headwall: Eilen taas tuli saunottua, ja vaikka en siellä kovinkaan kaun viihdy niin olo on seuraavana päivänä aivan totaalisen kamala. Keinutus on paljon rajumpaa kuten myös kaikki muut oireet.

TMEM: "ihanaa" kuulla että jollain muulla on samanalaista! Rakastan autolla ajamista, mutta en enää koska en pysty. Luulen että oma ahdistushäiriö pahentaa tilannetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minna-73:
Pitäisi oppia olla menemättä saunaan :headwall: Eilen taas tuli saunottua, ja vaikka en siellä kovinkaan kaun viihdy niin olo on seuraavana päivänä aivan totaalisen kamala. Keinutus on paljon rajumpaa kuten myös kaikki muut oireet.

TMEM: "ihanaa" kuulla että jollain muulla on samanalaista! Rakastan autolla ajamista, mutta en enää koska en pysty. Luulen että oma ahdistushäiriö pahentaa tilannetta.
Tuleeko sulle kans tollaisia paniikin oireita jos pitäis lähtee autolla ajaan?
Tuntuu että jotkut pitäis mua hölmönä ja ihan pimeenä,jos kertoisin..joku sanois varmaan että kyllä se siitä katoaa kunhan ajat vaan...ei varmasti katoa!

Onko sulla ahdistukseen lääkitystä?
 
Viime viikolla meni niska sen verran huonommaksi ja puutumistakin alkoi olla enemmän, että otin riskin ja menin tutulle fysioterapeutille hierontaan. Ihme kyllä, en tullut mitenkään pahemmin kipeäksi käsittelystä. Seuraavana päivänä oli alaselkä aika kipeä, mutta se nyt voi kipeytyä vaikka mistä muustakin.
Fysioterapeutti oli sitä mieltä, että hoidoista kipeytyminen johtuu hermokudoksen ärtyneisyydestä. Hän suositteli mulle Ortonista yhtä omt-fysioterapeuttia, joka on yksi Suomen parhaimmista. Hänelle kuulema lähetetään ympäri Suomen kaikki sellaiset potilaat, joita kukaan muu ei ole osannut hoitaa. Ja hän ei myöskään jätä mitään puolitiehen vaan hoitaa loppuun asti. On myös hyvä juuri hermokudosongelmissa. Ja Ortonistahan saisi myös yhtä Suomen parhaimmista hoidoista yliliikkuvuuteen. Yritän ensi kerralla saada lääkäriltä lähetettä kuntoutukseen sinne. Yksityisestikin pääsee kuulema tälle henkilölle, mutta sehän taas maksaa.
Mulle ei kuulema sovi myöskään ollenkaan venyttelyt. En saa missään nimessä niskaakaan venytellä. Olen niin yliliikkuva, että kaikki liikkeet menee sitten yli. Ainut mitä voin tehdä, on uimahallissa käynti, mutta sielläkään en saa uida. Saan kävellä vedessä eri suuntiin ja heilutella käsiä. Näin pienestä pitää aloittaa. Sain myös neljä liikettä vatsa- ja selkälihaksiin, joita voin varovasti kokeilla tehdä. Jos yhtään kipeydyn, niin pitää lopettaa. Pienempiä lihaksia en voi vielä kokeilla vahvistaa, mutta esim. pitkää selkälihasta. Mun selän lihakset on kuulema olemattomat. Näkee etten ole voinut tehdä mitään liikuntaa aikoihin.
Kysyin myös fysioterapeutilta ranteestani. Sehän on vaivannut mua. Välillä on niin kipeä, etten voi tehdä sillä juuri mitään. Kipeytyy ihan tavallisista hommista. Se on kuulema myös yliliikkuva. Olisi taipunut vaikka mihin. Siitä kipeytyy.

Sain myös ajat röntgeniin. Torstaina on niskan- ja lantionalueen röntgen. Lääkäri puhui taivutuskuvista, mutta en saanutkaan niihin aikaa. Tai mun mielestä lannerankaröntgen ei ole se. Papereissakin luki, että makaan pöydällä ja musta otetaan kuvia eri suunnista. Mua hirvittää vain vatsantyhjennys, joka pitää tehdä ennen lanneröntgeniä. :eek: :ashamed:
Toukokuun puolivälissä on lantion magneettikuvaus. Se ei enää hirvitä, kun se kesällä jo kerran tehtiin ja ihan hyvin siitä selvisin.

Selkä on taas ihan loppu. Kävin reissulla viikonloppuna, ja selkä ei kestänyt yhtään autossa istumista. Koko viikonlopun olin tuskassa. Mitään en voinut tehdä ei selkä kestänyt mitään taivutusta. Tuntuu, että tilanne menee taas vain huonommaksi koko ajan. Niskakin kärsi reissusta. Tuntuu taas jäykkyyttä enemmän, Mobilatea ja kylmägeeliä on kulunut paljon. Ja minäkin tyhmä menin saunaan äsken. Tietää huonoa huomenna.
 
Olen niin lopen kyllästynyt tähän keinumiseen ja näköön ettei tosikaan :headwall: Hieroja sanoo että on hyvin saanut selkääni auki ja että oli todella jumissa ihan lantiosta lähtien, kummaa vaan kun se ei mussa tunnu missään, eli en ole saanut taaskaan mitään apua! TV:n katseleminen ei enää ota onnistuakseen sillä en saa kontaktia näkemääni, näen täysin selvästi mutta tuntuu että silmät käyvät niin hitaalla etten tajua mitä katson. Tämä alkaa jo olemaan todella kamalaa ja hyvin vaikea uskoa ettei mitään vikaa olisi!

Olisi mukava kuulla Elinasta jotain, hänellä kun on ollut täsyin samantyyppiset oireet kun mulla, ainakin hänen teksteistään tunnistan itseni täysin. Toivottavasti hänellä on kaikki ok!

Mukavaa tiistaita kuitenkin kaikille!
 
Mammax3: Nyt kyllä kuulosti aidosti asiantuntevalta tämä sun viimeinen fysioterapeutti. Ja todella järkeenkäypää infoa antoi, kunpa pääsisit pian sinne ortonin fysioterapeutille! Missä tämä orton on? Tulehan heti kertomaan kun pääset sinne, että mitä sanoi. Kiinnostaa tosi paljon!

Olen pärjännyt nyt aika hyvin. Ja nyt huomaan selvemmin asiat mitkä kipeyttävät niskani. Kun olen töissä tehnyt sellaisia hommia missä pitää käsillä jatkuvasti nostella jotain, ja siirrellä jotain, eli kannattelen käsiä, niin niskani menee täysin jumiin. Tai jos ajan autolla pitempään. Mutta töissä esim. tietokoneen käyttö ei ole pahemmalti niskojani rasittanut, johtuu varmaan siitä, että minulla on tuoli, jossa on käsinojat ja pystyn kirjoittaessani koneella lepuuttamaan käsivarsiani nojia vasten. Olen yllättynyt, miten hyvin olenkaan siellä pärjännyt. Ja kuten Mammax3:llekin sanottiin, että hänellä olemattomat lihakset selässä. Uskonpa, että minulla on yksi iso syy vaivoihini, juuri tämä huono lihaskunto selän ja niska lihaksissa. Pitäisi aloittaa jo vihdoinkin oikeasti kuntouttamaan koko kroppaa. Eräs hieroja kyllä antoikin minulle hyviä ohjeita lihaskunnon kohentamiseen ja käski aloittamaan ensin alaselän ja vatsalihasten kuntouttaminen ja sitten pikkuhiljaa lisätä muita lihasryhmiä. Ja sitten kun muu selkä on kunnossa niin sitten vasta aloittaa niskalihasten kuntoutus. Täytyisikin varata hänelle uusi aika. (Ehdin käydä vain kerran hänen luonaan)
Huomenna olisi piiiiitttkkäää autolla ajomatka tiedossa.... eli olen siis aika kipeä perjantai-illan ja lauantain. Mutta nyt kun lääkitys on kohdallaan, niin enköhän selviä järjissäni nyt tästäkin koettelemuksesta. :LOL:
 
Keisari:kiva kuulla että olet voinut paremmin :) itse olen nyt ollut kans hyvässä kunnossa kun olen ahkerasti venytellyt ja jumppaillut. Ja ihmettelin eilen kun jouduin tuossa alkuviikosta vähän tekemään pihahommia enkä tullut ollenkaan kipeäksi ;) täytyy tosiaan toivoa että tämä hyvä kausi jatkuisi ainiaan, eikä oireet tulisi pahempina.
Ainoa paikka mikä on jumissa on tuo lukko tuolla vasemmalla puolen lapuun kohdilla, ja se on ollut siinä jo tosi monta kuukautta, ei vaan aukee millään :/ Osaisko joku sanoa että kuka noihin lukkojen aukaisuun on erikoisunut? ja mitä mahtaa maksaa jos menisi vain lukon aukaisuun?
Henkisestikkin olen nyt paremmassa kunnossa kuin aikoihin pelot ja jännityskin ovat helpottaneet, eikä minua edes enään huolestuta se että mitä mieltä sisätautilääkäri on veriarvoistani.. minullahan on ollut pari vuotta leukosytoosia eikä syytä tunnu löytyvän, nyt sitä sitten aletaan tutkimaan ja olen aika varma että siihen löytyy joku vaaraton selitys.
:wave:
 
:wave: Taustoja hiukan: olen 34 vuotias toimistoalan ihminen ja kropaltani pitkäselkäinen. Selkä ja niska ovat aina olleet se kompastuskiveni ja vaiva paheni viime vuonna ratkaisevasti.
Lopulta oli huimausta, epätodellista tunnetta, kovaa närästystä, pääkipua, kipua joka puolella kropassa oikeastaan, väsymystä ja pelkoa siitä mikä vaivaa. Itse sain kanssa todella tylyä kohtelua omalääkäriltä (olin kuulemma paniikkihäiriöinen eikä mikään vaivaa) joten menin yksityiselle neurologille. :/ Hän sitten tutki melkein tunnin ja sanoi että älä pelkää. Sinulla on jännitysniska mikä on vaikea vaiva ja voi aiheuttaa monine oireineen masennusta mutta ei ole kuolemaksi =) Sain lääkkeitä, joiden tarkoitus on rentouttaa ja nostaa kipukynystä. Lääkkeitä piti ottaa n 3kk joka ilta ja ne auttoivat jo muutaman viikon kuluttua. Sen jälkeen söin lääkkeitä tarvittaessa jos tunsin että olen tukossa. Nyt ovat valitettavasti loppuneet.
Mutta oireet eivät ole olleet sen jälkeen niin pahana onneksi.
Tänään kuitenkin olen taas niiiin tukossa, päätä särkee, tuntuu etten näe kunnolla, silmät punaiset ja selkää sekä niskaa kivistää. :headwall: Meinaa ihan masentaa, että eikö tästä pääse ikinä eroon, aina palaa muistuttamaan jos olet nukkunut huonosti tms. Itse makoilin viime yön sohvalla kun ukko rakas kuorsaa ja siinä se selkä ja niska taas jämähtää :p Aamulla tuntuu kuin jyrän alle jääneeltä.

Tuosta närästyksestä muuten; kävin yhden kerran ensiavussa jäsenkorjaajalla sillon samoihin aikoihin kuin neurolla ja hän sanoi minun olevan ihan vinossa. Juteltiin närästyksestä ja hän sanoin että jos selkä ja niska ovat kovin jumissa, se aiheuttaa monille närästystä. Eli närästys häviää jos selkä saadaan kuntoon. Jotenkin vaikuttaa sisäelinten toimintaan nuo jumit ja häiriöt lihaksissa ja nikamissa. Sisäelimille on kuulemma jopa oma hierontansa :$ :LOL: jota voi avuksi kokeilla.

Mutta siis ilmoittaudun joukkoonne mukaan, toivottavasti mahtuu. Ja voimia kaikille :wave:
 

Yhteistyössä