Jännitysniska...

Löysin linkin tällaisille sivuille tänään. : http://www.kuntoutus-karppinen.net/oireet.html
Sieltä näkee, millaisia oireita selkä voikaan aiheuttaa. Kaikkea meidän moninaisia vaivojakin löytyi :) Saa tarkasti katsottua, mikä nikama aiheuttaa mitäkin vaivaa.

Itsellä tilanne on jännitysniskan osalta pysynyt tasaisena. Päänsärkyä silloin tällöin ja pientä jumitusta. Selkä taas vaivaa enemmän. Torstaina meni niin pahaksi, etten päässyt enää liikkumaan kunnolla. Sain kipupiikin, joka auttoi hiukan. Ja tämä kipu tuli siitä, kun noin 10 min haravoin ulkona. Eli ei saisi mitään tehdä. Parin viikon päästä on lantion magneettikuvaus ja 19.5 lääkärille aika. Kysyin kelalta kuntoutustarveselvityksestä Ortoniin. He käskivät kysyä lääkäriltä B-lausunnon ja sitten lähettävät mulle hakemuksen. Ihanaa, jos pääsisin sinne. Täällä vain pompotellaan lääkäriltä toiselle eikä mikään selviä. Tilanne vain menee pahemmaksi.
 
kau
minulla on taas alkanut kiristämään kaulaa tuosta edestä nielun paikkeilta.alkoi uudelleen nyt kun kävin hierojalla.miten ne lihakset voi hierojalla käynnistä mennä noin kramppiin????????minulla oli siis talvella viimeksi tämä vaiva ja silloin minut tutkittiin tosi perusteellisesti eikä mitään vikaa löytynyt.eli ei voi olla kyse muusta kuin lihas krampista.tää tunne on aika inhottava.onko täällä nyt muita joilla ois kokemusta kuristelusta ja kiristelystä kaulassa?????
 
Kau: mulla ei varsinaista kiristelyä ole mutta todella usein kun on nuo niskan sivulihakset jumissa niin mulle tulee sellaisia sykyttäviä kramppeja kaulalle.. vähän niinkuin elohiiri, sit välillä samaisesta kohdasta kiristää ja vihloo.
Mulla on nyt hartiat ihan hyvässä kunnossa, mutta niska on kyllä kipeä, hierojalle olisin menossa ensi viikolal toivottavasti ei ole mitään tulehdusta että saisi hierottua.
 
Kau: mulla ei varsinaista kiristelyä ole mutta todella usein kun on nuo niskan sivulihakset jumissa niin mulle tulee sellaisia sykyttäviä kramppeja kaulalle.. vähän niinkuin elohiiri, sit välillä samaisesta kohdasta kiristää ja vihloo.
Mulla on nyt hartiat ihan hyvässä kunnossa, mutta niska on kyllä kipeä, hierojalle olisin menossa ensi viikolal toivottavasti ei ole mitään tulehdusta että saisi hierottua.
 
Kau: mulla ei varsinaista kiristelyä ole mutta todella usein kun on nuo niskan sivulihakset jumissa niin mulle tulee sellaisia sykyttäviä kramppeja kaulalle.. vähän niinkuin elohiiri, sit välillä samaisesta kohdasta kiristää ja vihloo.
Mulla on nyt hartiat ihan hyvässä kunnossa, mutta niska on kyllä kipeä, hierojalle olisin menossa ensi viikolal toivottavasti ei ole mitään tulehdusta että saisi hierottua.
 
Mä oon taas alkanu epäilee ett mulla on joku keuhkoveritulppa tai vastaava ku rintaan on pistäny jo monta viikkoa ja nyt siihen on alkanut ahdistaa!
Kerran jo siit lääkärille valitin ja se sanoi sen johtuvan vaan kireistä/tulehtuneista lihaksista!Mut en vaan taas millään sitä uskois!
Onks muilla ollu samanlaista?
 
Rintaan pistäminen on tuttua. Jos mulle tulee tiettyyn kohtaan lukko rintarankaan, niin silloin voi tulla pahaakin pistosta rintaan. Yleensä pistää niin kovaa, etten voi kunnolla hengittää. Viimeksi kävin osteopaatilla, joka aukaisi lukon ja pistos loppui siihen.
 
Rintapistokset täälläkin tuttuja.. olen kans ihan varma ollut että nyt o joku keuhkosyöpä tai tulppa ja kuolen siihen.. mutta aina ne sit on ohi kuitenkin mennyt.. ja usein mua pistää myös sydämestä kun vasen puoli hartiasta jumittaa, siis oikeen vihloo.. tiiä sit mistä sekin johtuu, kai lihaksista, koska niin moneen kertaan on tuo vaiva ollut enkä vieläkään ole kupsahtanut.
 
Ketju on pysynyt elossa ja uusia vaivaisia on tullut mukaan!!

Mulla on myöskin ollut aiemmin tätä rintaan pistämistä, varsinkin syvään hengitettäessä.
Mun tilanne on tasoittunut, kiitos siitä kuuluu ilmeisestikin lääkkeille Triptyl, joka sai hermosäryt kuriin ja Optibar stressaantuneeseen oloon. Jatkuvasti oli aiemmin niska ja hartiakivut ja vaivat mielenpäällä, en osannut yhtään enää rentoutua, mikä sitten jumitti vain entisestään jumittuneita lihaksia. Ja kävely ja keppijumppa, ja nikamalukkojen avaukset kiitos myös niille, venyttely on kyllä valitettavasti jäänyt vähemmälle, mutta ilman jatkuvaa venyttelyäkin olen ollut paljon paremmassa kunnossa.
Välillä alkaa jumittamaan tosi pahasti, mutta reagoin siihen heti ja vaihdan työasentoa, käyn jaloittelemassa, pyörittelen käsiä ja silloin kyllä muistan taas venytelläkin. Olo paranee sitten aika piankin, kuitenkin 1-2 paivässä korkeintaan. Parhaimmillan jo muutamassa tunnissa tai yöunien jälkeen on taas parempi olo.
Niille jotka eivät ole lukeneet aiempia kirjoituksia kerron, että minulla vaiva alkoi 2007 heinäkuussa, kaikki konstit kokeilin, ja ?ilmeisesti? nyt sain ratkaisevan avun sain maalis-huhtikuussa tänä vuonna kun aloitin liikunnan tueksi vielä nämä aiemmin mainitsemani lääkitykset. Niska kyllä paukkuu paljon herkemmin, kun taivutan kevyesti päätäni kohti toista olkapäätä, paukahtaa yläniskan nikamalukko auki. Enää ei kuulu sitä jatkuvaa niskan rutinaa, tai rahinaa, kerran vain paukahtaa kuuluvasti. Tätä samaa on kyllä vielä ylä ja alaselässä, paukkuu ja poksuu, mutta ei jumita enää niin julmetusti kuin ennen. Kyllä tämän vaivan voi siis saada ihan oikeasti kuriin, vaikka nyt olisi sitten väliaikainen helpotus, niin hyvä kuitenkin itsekin tietää, että ei tämä kokoajan ole yhtä piinaavaa. Kerään nyt sitten vaikka virtaa uutta alamäkeä varten.. :x Jospa sitä ei tulisikaan!!
Halit kaikille vanhoille tutuille ja uusillekin!
 
Hei!

Onpa ollut helpotus löytää tämä keskustelu! Olen jo ollut ihan varma että olen kuolemansairas oireineni... Minulla huimaus alkoi 1,5 v sitten, aluksi oli vain silloin tällöin mutta noin vuoden ajan sitä on ollut joka päivä :(. Lisäksi on tullut pääkipu jota on myös lähes päivittäin, se on vaivannut n. 6 kk. Muita oireita on : oikean käden pikkusormen puutuminen öisin, niska-/takaraivosärky vasemmalla puolella, vasemman korvan humina/lukkoisuus, epätodellinen/keinuva olo, kuumat aallot, lihasten nykiminen. Viime talvena oli kaksi viikkoa vasemmassa silmässä elohiiri ja sen jälkeen nykii milloin missäkin, reidessä, selässä ym. Oikea jalka tuntuu usein voimattomasta ja varpaita pistelee. Kihelmöintiä tuntuu milloin missäkin ruumiinosassa. Lisäksi puren öisin hampaita yhteen ja vasemmalla puolella tuntuu olevan leuat jumissa/rutisee. Lisäksi vasen poskipää/-ontelo on kipeä ja poskilihaksissa kipeitä myhkyröitä. Pääkipu on usein vasemmalla puolella ohimolla vihlovaa mutta lisäksi koko päätä tuntuu puristavan vanne. Silmissä tuntuu painetta ja monesti tuntuu kuin silmät pullistuisivat päästä. Istun aina huonoryhtisenä ja koneen ääressä on juuri tuo eteen kyyrähtänyt-käteen nojaava asento. Niskat ovat niin jumissa että en pysty katsomaan alas. Jos yritän, tuntuu kauhea kiristys aina kallopohjasta pakaraan asti. Hartioita pyörittäessä kuuluu pauketta, rutinaa ym. Niska naksuu ja rutisee myös. Välillä tuntuu että en jaksa pitää päätä pystyssä vaan se tipahtaa hartioilta. Lapaluiden seudulla tuntuu kipua ja muhkuroita. Kaulaa ahdistaa ja puristaa, lisäksi kipuja kaulalla, jänteet kireät kuin rautalanka. Kallonpohjassa usein kipuja ja jos hieron niin on hellänä monta päivää.

Luonteeltani olen jännittäjätyyppiä joten arvelen että kärsin jännitysniskasta. En tosin tiedä voiko kaikki nämä oireet johtua siitä. Myös minulla joskus paniikkikohtauksia nukkumaan mennessä ja kaikki asennon muutokset/maan epätasaisuudet aiheuttavat epätodellisen huimaavan olon. Olen viimeiset vuodet ollut ihan äärettömän stressaantunut ja käynyt ylikierroksilla (kotiäitinä lasten kanssa). Nyt pääsin töihin hermoja lepuuttamaan mutta oireet senkuin jatkuu, tosin työ on tietokoneella istumsta joten ei tee hyvää ennestään kireille paikoille.

Kiitos teille tästä avautumismahdollisuudesta!

PS. En ole kertonut oireistani kenellekään, mies ja lapset varmaan ihmettelevät kun äiti on aina niin poissaoleva ja väsynyt/äkäinen.
 
Tapuli-76: ja koneen ääressä on juuri tuo eteen kyyrähtänyt-käteen nojaava asento. :D kas kummaa kun juuri niin luin tekstiäsi. Helpottaisi ehkä oloa jos voisit kertoa miehelle, ettet itse nostelisi mitään jne.. ja henkisesti kans, tää palsta auttoi mua ainakin mielettömästi pahimmassa vaiheessa ja mies, joka oli kyllä mahdottoman kärsivällinen, kun jaksoi kuunnella mun kaikki valitukset ja tukea:heart:.

Mutta minä valmistun!!! :) jee. Koville on ottanut työn teko, mutta kohta saa levätä. Mulla on jumitus pahentunut rehkimisen myötä, mutta en tiedä onko Triptyl, vai mikä, kun hermojutut on vähentyny huomattavasti. Nyt kun kirjallista on tehny, niin silmiä taas pistelly ja huulia ja kiristää niskasta oikein kunnolla ja painetta aina välillä kun ylös nousee ja ja ja. Mutta voisin sanoa että olen hyvin tyytyväinen näihin kun miettii mitä sitä oli. Olenhan sentään pystyny tekemään hommia vihdoinkin:)

Eilen oli lannerangan magneetti, vastauksia odottelen mielenkiinnolla. Joku pyllyssä/lonkassa oleva lihas tai jänne tai joku on oikeella puolen on ollu pari päivää vähän väärässä paikassa. On tainnu suuttua istumisesta. Toivoin että saivat sen kuvaan mukaan, tiedä sitten kun en muista miten alas lannerangan kuvaus tulee. Otti päähän kun pari viikkoa oli alaselkä tosi pahana ja juuri eilen ei sitten mitään vikaa. Mutta niinhän se tuppaa aina menemään.
 
Hei! kaikki!

Löysin ihan uskomattoman avun vaivoihini joita valittelin muutama päivä sitten! Rupesin syömään E-EPA:a ja karnosiinia, vaikutus alkoi tuntua jo toisena päivänä kuurin aloittamisesta. Huimaus ja puutumistunteet ovat vähentyneet huomattavasti, olo on rauhoittunut, epämääräinen ahdistuksen tunne on pois. Aivan uskomatonta!!! Kokeilkaapa te muutkin jos vaikka auttaisi teitäkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tapuli -76:
Hei! kaikki!

Löysin ihan uskomattoman avun vaivoihini joita valittelin muutama päivä sitten! Rupesin syömään E-EPA:a ja karnosiinia, vaikutus alkoi tuntua jo toisena päivänä kuurin aloittamisesta. Huimaus ja puutumistunteet ovat vähentyneet huomattavasti, olo on rauhoittunut, epämääräinen ahdistuksen tunne on pois. Aivan uskomatonta!!! Kokeilkaapa te muutkin jos vaikka auttaisi teitäkin.
Millä annoksella syöt karnosiinia ja E-Epaa?
 
Hei, minäkin luulen että voisin kärsiä jännitysniskasta, ainakin jotain niskaongelmia on.. Minulla on oireina sellainen kamala aamujäykkyys niskassa ja koko selässä, tukkoinen ja huono olo, jotka sitten häviävät aamupäivän kuluessa. Lisäksi niskaani usein polttelee, en voi sanoa sitä kipua säryksi koska se on nimenomaan polttelua, ja niska on joskus myös ihan kuuma ja arka, ja siihen tuntuu kertyvän nestettä! Kävelylenkillä yleensä niskaa alkaa jossain vaiheessa polttamaan, myös muuta liikuntaa harrastaessa. Minulle on fysioterapeutti sanonut, kun olin avauttamassa alselän nikamalukkoja, että selkärankani kiertää alhaalta kai vasemmalle ja yläselästä sitten taas toiseen suuntaan... en tiedä voisiko tuo juttu sitten aiheuttaa ongelmat myös niskaan??
 
Eilen tuli pelattua petanquee viidestäkymmenestä pisteestä, eli tekee noin about 150 pallon nostoa. Ja sen kyllä huomaa. Turpos taas toi oikeenpuolimmainen mötikkä tuolla takaraivossa ja niin hemmetin kipeä. Onneksi ei ole kesätöitä. :(
 
Mua pelottaa...sunnuntai-illalla puutu naama oikeelta puolelta. Ehkä vähän on huimausta ja ainakin oikea käsi tuntuu oudolta...vähän niinko puutuneelta. Saattaa tuntua puutumista jopa oikeessa jalassa.
Kävin eilen lääkärissä...anto relaksanttia molemmille puolille niskaan. Edelleen kuitenkin pelottaa...mitä jos tää ei olekaan mitään vähemmän vakavaa kuin joku aivojuttu tai vaikka MS-tauti. Voisiko siis olla jännitysniskan vaivoja ja kuinka nopeasti tää puutuminen naamasta pitäis lähteä?? Pelottaa ihan vietävästi ja tekis mieli vaan itkeä.
Teen kyllä päätetyötä ja niska+hartiat on jumissa, mutta ei kyllä särje lainkaan. Auttakaa mua!!!! Nopeesti!!!
 
Hei, Huolestunut!
Mullakin on tuota puutumista kasvoissa, kädessä, kyljessä, jalassa... Kasvojen puutuminen tulee aina ensimmäisenä, sitten leviää muuallekin. Huimaustakin oli ennen, mutta se poistui omt-fysioterapiassa. Kaikki johtuu jännistysniskasta, jumiutuneesta lavasta, fasettilukoista... Omt-fysioterapiasta sain avun vaivaan, mutta jouduin lopettamaan sen selkävaivojen pahenemisen vuoksi. Kohta on pakko mennä uudelleen, kun puutumiset vain pahenee.
Nyt on ollut monta päivää peräkkäin. Aamuisin on jonkin aikaa helpompi, mutta sitten taas alkaa. Joskus jumppa helpottaa, siis oikeiden liikkeiden teko. Mutta nyt siis se tilanne taas, ettei mistään ole apua. Tai siis sieltä omt:stä olisi kyllä, jos sinne voisin mennä.

Vaivat jatkuu sullakin varmasti niin kauan, että saat jännitystä pois niskasta, mahdollisia lukkoja ja muita jumipaikkoja auki. Joskus olen saanut hetken helpotuksen hieronnasta, mutta parasta olisi, jos pääsisit omt-fysioterapiaan. Pyydä lääkäriltä lähete sinne!

Kieltämättä, tulee aina jotenkin paniikkiolo tästä puutumisesta, tulee halvaantuminen mieleen, vaikka tiedänkin, mistä kaikki johtuu. Sanoinkin eilen miehelle, että paremmin kestän kipua kuin tätä kauheaa puutumista.
Ja pahintahan on istua tässä koneella naputtelemassa :) Joten poistumpas paikalta.
 
Olisin vielä kysellyt sellaista, että liittykö jännitysniskaan aina kipu niskassa? Jumissa ja kankeana kyllä on, mutta varsinaista kipua ei tunnu paitsi jos joku koittaa hieroa.

Kuinka kauan siis tämä naaman puutuminen voi kestää? Onko teillä ilmaantunut puhevaikeuksia kasvojen puutumisen aikana?
 
Niin, ja (nyt alan jo ehkä kuvittelemaan). Oikea silmäni tuntuu ehkä hieman oudolta tai on tuntunut siis jo pidemmän aikaa...Sitä joutuu tavallaan aina välillä "aukomaan" ja näkö siinä on ehkä hieman huonontunut. Onko kellään ollut tällaisia vaivoja?
 
Hei huolestunut!
Mulla oli naama puutunut noin neljä kuukautta, mut älä säikähdä, voi se loppua nopeamminkin. Ja joo, välillä tuntui että joutuu oikein avaamaan mulla oikeen puoleisen silmän + kaikki kummalliset näköhäiriöt. Puhevaikeuksia ei ole ollut. Enkä sanois että olis ollu varsinaista kipua jatkuvasti niskassa, välillä kyllä oli pahaakin. Lepoa vaan ja mietoa venyttelyä.

Nyt on jo patti vähän laskenu takaraivolla, kipee on kyllä edelleen. Eksyin tietysti taas ettiin netistä tietoa ja ilmeisesti vois olla joku tulehtunu rauhanen, joka ottanu itteensä niinkin kovasta urheilusuorituksesta kuin petankin peluu. Käsikin meinaa taas puutuilla ja päänahassa välillä väreilee. hohhoijaa. 24 ja totally elämänsä kunnossa. Alko naurattaan eilen ku työkkärissä kävin ja kerroin että jännitysniska ym ja mitään kovin rasittavaa en pysty tekemään vieläkään, niin ehdotti tietysti toimistohommia. Joopa joo. No, selitin asian sille, tiedä sitten ymmärsikö mitään.
 
Ei liity välttämättä kipua. Mullakin oli todella kauan jännitysniska, eikä yhtään kipua. Vain jäykkä ja jumissa + muut oireet. Nykyään kyllä kipuileekin välillä.
Silmäoireet on tuttuja. Mulla myös silmä tuntuu pienemmältä kuin toinen, kuin ei aukeaisi kunnolla. Samoin vesi valuu siitä silloin yleensä. Ja samalla myös näkö jotenkin huonompi, kuin jotenkin sumuisesti näkisi sillä silmällä. Pitää yrittää aukoa silmää ja väännellä sitä koko ajan. Puhevaikeuksia ei ole ollut, mutta tuntuu, että sylky valuu puutuneella puolella suupielestä. Ei siis näy, että valuisi, mutta tuntuu siltä. Ja pitää välillä varmuuden vuoksi kädellä pyyhkäistä =)
Kevyet venyttelyt voi auttaa, mutta mulla kielettiin kaikenlainen venyttely, kun olen niin jumissa. Venyttelyt vain pahensi tilannetta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja huolestunut:
Olisin vielä kysellyt sellaista, että liittykö jännitysniskaan aina kipu niskassa? Jumissa ja kankeana kyllä on, mutta varsinaista kipua ei tunnu paitsi jos joku koittaa hieroa.

Kuinka kauan siis tämä naaman puutuminen voi kestää? Onko teillä ilmaantunut puhevaikeuksia kasvojen puutumisen aikana?
Mulla tulee aina migreenin yhteydessä noita puhevaikeuksia siis sanat eivät tule oikein vaikka itse niin luuleekin, ja migreeni minulle tulee vain jos niskani ovat todella jumissa. olen myös huomannut että niskojen ollessa jumissa unohtelen helposti asioita ja aivot tuntuvat olevan hitaalla, eli joutuu välillä miettimään mitä sanookaan että asia tulee oikein sanottua.
 

Yhteistyössä