Jännitysniska...

Jep! Vyöhyketerapia just tätä, et painellaan jalkapohjan pisteitä. Itsellänikään ei mitään oikeaa kokemusta siitä. Mutta mulla on ollut lainassa vyöhyketerapia-kirja ja itsenäisesti ollaan tutustuttu tähän. Mies mulla paineli jalkapohjia ja kyl sieltä tosi kipeitä paikkoja löytyi! Jos nyt oikein tulkitsimme tätä jalkapohjan karttaa, niin mulla kipeimmät paikat olivat selänpisteissä. Paljon järkevämpää ois tietty käydä oikealla vyöhyketerapeutilla. mua kans kiinnosta kyllä sekin, mutta en nyt tässä vaiheessa sitä aio vielä kokeilla, pitäisi varmaan pystyä sitoutumaan ja käymään siellä sitten useita kertoja säännöllisesti,että hyviä tuloksia alkaisi näkyä.
Ai, sä mysan olekin jo käynyt fysiatrilla, eipä sekään sitten osannut tehdä mitään taikatemppuja olon kohentamiseksi. Ei tämä sullakaan voi iänpäivää näin jatkua, kyllä olon on pakko helpottaa jossain vaiheessa, kunhan vain keksii, mikä sulle on se paras tapa. Jaksamista ja halit! :hug:
 
Kävin taas viime viikolla omt:llä ja kyllä tuntui hyvältä. Mullahan oli paikat taas jumissa, kun jäi se edellinen kerta väliin. Mutta taas on paljon kevyempi olo. Suosittelen siis Mysaniakin kokeilemaan sitä, varsinkin, jos fysiatrikin on sitä suositellut.
Joka kerta helpottaa enemmän. Lukkojakin taas availtiin, vaikkakin pahin on vielä niin jumissa, ettei aukea. Päänsärkyä ei ole ollut sen jälkeen, kun aloitin fysioterapian ja puutumisiakin vain aluksi oli pari ja viime viikolla kerran. Eli nekin vähentyneet huomattavasti. Olin myös yhden päivän töissä ja sekin sujui mainiosti!
Jouluun asti varattiin aikoja mulle ja katsotaan sitten, jos tarvii vielä lisää.

Toivottavasti muutkin saavat pian apua!
 
Omt-fysioterapia on sellaista, ettei se ensimmäinen eikä toinenkaan käsittely välttämättä auta jos olet mennyt huonoon kuntoon, eli lukkoja on paljon. Mietin Elinan kohdalla tuota huimausta, kannattaa kysyä jostain onko kyse tapauksessa asentohuimauksesta. En kuitenkaan ihmettele että vaivasi kuitenkin johtuisi nikamalukoista, koska omt-käsittely on kuitenkin varovaisempaa kuin esim. kiropraktikolla jossa sinut otetaan vastaan näin: "kättäpäivää, ruks ruks, tervetuloa parin pv:n kuluttua uudelleen" :D Eli lääkäritä suosittelevat jo tänä päivänä omt-fysioterapiaa, koska heiltä on mahista saada myös itsehoito-ohjeet kotiin tai salille. Minä olen käynyt jo vuosia nikamalukkojen, pahojen huimausoiretten, puutumisten, pistelyjen, aivoverenkiertohäiriön yms. vuoksi omt-fysioterapeutilla. Tämä minun alansa ammattilainen kouluttaa myös muita tähän ammattiin, joten on todella turvallinen omt-fys.terap. =) Hän on myös opastanut minut istumaan, seisomaan ja jopa kävelemään näitten vuosien aikana niin että voisin paremmin =) Kuitenkin kaikki alkoi siitä että minun tuli käydä neurologilla ennen käsittelyä, jottei käsittelylle ollut estettä. En muista onko näin jokaisessa tapauksessa mutta minun tapauksessa ainakin toimittiin näin. Myös niskakuvat täytyi tuolloin ottaa.

Mutta kärsivällisyyttä käsittelyjen suhteen, oireet ei helpota heti, se vie joko päiviä, eli yksi käsittelykin voi auttaa jos ei pahana oireet. Joskus se vaatii pari kolme kertaa ja sitten olo kohenee. Omt:n periaate on kuitenkin se, ettei siellä rampata yhtenään, vaan pyritään hoitamaan kehoa itse. Jos käyt monta viikkoa noissa hoidoissa, nikamasi tottuvat käsittelyihin ja vaativat lisää, eivät siis pysy aisoissa jos tottuvat että aina käsitellään, ne löystyvät. Kantsii siis kehittää lihaksia jotka tukevat nikamia. Näin minulle on tämä upea fys.terap. opettanut =) Heiltä pitäisi löytyä henk.kohtaiset sali sekä kotiohjeet kuvineen päivineen. Ihmettelen jos teille ei sellaista ole suositeltua kun pikaiseen luin muutaman jutun täältä. Mutta kysykää näistä, se kannattaa! Tsemppiä kaikille! =)
 
Mun piti heti tulla kirjoittaan Meduusan kirjoituksen jälkeen. Varmaan munkin käyntejä ihmettelit, kun niin kauan olen "juossut" omt:llä. Aikaisemmilla kerroilla kävin siis noin 4kk selkäni vuoksi. Silloin mulla ei käsitelty mitään nikamia, vaan lihakseni olivat niin jumissa alaselässä, että ne eivät toimineet. Silloin oli ehdottomasti kiellettyä tehdä mitään jumppia ennen kuin ne saatiin jotenkin toimimaan. Sen jälkeen varovaisesti aloitettiin, omt:n kuvallisten ohjeiden mukaan:) Olin myös mukana ryhmässä, jota omt piti "selkävaivaisille". Joka kerralla opeteltiin eri liikkeet, joita sitten tehtiin päivittäin kotona. Ja kaiken a ja o oli minun tapauksessa syvien vatsalihasten vahvistaminen. Ne tukevat selkälihaksia.
Nyt on taas ihan eri tilanne, koska entisen vaivan lisäksi, on mukana niska/hartiavaivat sekä rintaranka ongelma. Joka kerralla hoidetaan koko selkä, joten yksi kohta ei saa kovin kauan hoitoa. Kaikki jumipaikat auotaan varovaisesti, siksi käyntejä on useita. Ja mulla nikamalukot on vain yksi pieni osa näistä selkävaivoista. Parempi vähän kerrallaan, kuin liian äkkinäisesti aukaistaan paikkoja (kuten sanoitkin). Yksi tuttu sanoi myös, että oli käynyt kiropraktikolla aukaisemassa lukkoja ja silloin ne auttoi vain hetken verran, kunnes taas oli lukossa. Omt:n aukaisun jälkeen pysyi huomattavasti kauemmin kunnossa.
Olen siis aina ollut samaa mieltä, että kaiken perusta on jumppa/liikunta, jotta paikat pysyy kunnossa. Ja oikeilla ohjeilla tietysti.
Niin ja tuo yksi pahempi lukko, josta jo mainitsin. Sitä ei voida vielä edes yrittää aukaista, niin jumissa se on. Siksi sitäkin joudutaan pehmitellä, ennen kuin voidaan yrittää naksauttaa auki.
Tarkoitus on nytkin aloittaa oikeilla ohjeilla niska/hartia jumppa, kun siihen saan ohjeet.
Niin ja munkin omt-fysioterapeutti on erittäin kokenut, vuosia ammatissa toiminut ;) Olen käynyt toisellakin, mutta palasin takaisin tälle samalle, koska niin huomattava ero heissä oli.

Mielenkiinnosta kysyn, kuinka pitkiä hoitojaksoja sinulla Meduusa on yleensä ollut omt:llä? Ja kuinka usein, kerran viikossa vai? Ja kuinka usein joudut uudestaan mennä omt:lle? Ihan mielenkiintoista verrata esim. omiin käynteihin, miten muilla on.
 
Mulla ei ole vieläkään lakannut nää huimausoireet. Kohta on siis jo jatkunut tätä kärsimystä kolme viikkoa. Onneksi pääsen torstaina sinne yksityiselle neurologille, jotta saisin selvyyden, että tää huimaus ja pistely ei johdu mistään vakavammasta (esim. ms-tauti). Kiva kuulla susta Meduusa :) Kävin siis yksityisellä korvalääkärillä, joka teki erilaisia kävely-ja kallistustestejä. Näiden testien sekä korvien ja kuulon tutkimisen perusteella tää mun huimaus ei voi olla asentohuimausta. Mun huimaus ei siis pitäisi liittyä korviin. Jäljelle jää siis lihas/nikamaongelmat tai sitten hermosto/aivoperäinen juttu.

Olen siis käynyt vasta kerran tällä omt-fysioterapeutilla/ niksauttajalla ja yksi kerta ei ole auttanut mua ainakaan yhtään. Mutta mun kohdalla pätee varmaan juuri se, että pitää käydä monta kertaa, koska selkä ja niska on niin pahasti jumissa. Haluun nyt kuitenkin varmistaa eka siltä neurologilta, että taustalla ei ole mitään vakavampaa. Voi olla että joudun magneettikuviin, ja ehkä sitä haluaisinkin joka tapauksessa, jotta saisin mielenrauhan.

Mtkä kaikki paikat teillä puutuu/ pistelee? Onko vain tietyt kehon osat? Musta tuntuu, että mulla on pistellyt jo lähes joka paikkaa mun kehossa. Eniten pistelyä on käsissä ja sitten jalkapohjissa. Jonkun verran myös kasvoissa. Se mun fysioterapeutti sanoi, että yleensä jalkojen pistely ei johdu selästä/niskoista, mutta ainakin tän palstan perusteella myös teillä on ollut pistelyä alavartalossa? Välillä musta tuntuu et lantiokin puutuu. Tää on aikas inhoittavaa, kun väkisin tulee mieleen kaikkee kauheeta. Mysan, munkin pitäisi varmaan tulla sun kaa sinne psykoterapiaan ;) Sen verran luulosairaaksi ja masentuneeksi nää oireet saa mun tuntemaan :p

Luen tätä palstaa joka päivä. Tuun taas joku kerta turiseen. Nyt on pakko mennä kattoon BB:tä B)
 
Heissan! Kävin nyt tänään tällä kalevalaisella tai perinneparantajalla mikä nimitys sitten onkaan oikea. Hän osasi todella yksityiskohtaisesti kertoa mulle, mitkä nikamat mulla on selässä ja niskassa vinksallaan (osa samoja mitä tätikin käsitteli, mutta täti löysi vain selän nikamat) Hänellä oli aikuisen kokoinen ihmisen muovinen luuranko, jonka avulla näytti miten minun nikamani olivat menneet ja kertoi tarkasti mihin kohti kehoa minkäkin nikaman virheasento vaikuttaa. Näytti myös ihmisen anatomiasta kuvia kirjasta, ja siis kertoi tosi yksityiskohtaisesti tästä vaivasta. Vihdoinkin tuntui, että joku oikeasti ainakin tietää teoriassa mistä tässä on kyse! Yläselän fasettilukot tekevät mulla kipuja oikeaan olkapäähän ja lavanseutuun ja tekee pistävää kipua hengittäessä, alaniskan fasettilukko tekee kipua oikealle puolelle kaulaa ja korvaa sekä kasvoille ja palan tunteen kurkkuun ja Yläniskan fasettilukko jumittaa yläniskaa ja tekee kipua päähän. Huomasi myös että mulla on yläniska ihan turvoksissa. Miehelleni olen itsekin tätä ihmetellyt, että onkohan tämä normaalia niskaturvotusta vai kuvittelenko vain jo. Kaikkea en muista mitä sanoi. Jep, mutta kaikki nämä vinksallaan olevat nikamani olivat kääntyneet väärään suuntaan, kaikki liikaa oikealle. Oli todella mielenkiintoista jo pelkästään kuulla, että kyllä siellä oikeasti jokin on vinksallaan.
Hän kyseli myös, että miten minun pomo on suhtautunut tähän vaivaa? Yleensähän monikaan ei ymmärrä miten hankala vaiva tämä on! Sanoin, että olen työtön. Ja kyseli miten lähipiiri on suhtautunut, onko tullut sieltä taholta ymmärrystä? Lääkäritkään eivät osaa aina ohjata niskavaivaisia oikeaan hoitoon vain mielialalääkkeitä ja lihasta rentouttavia syötetään ja itse vaivaa ei hoideta. He eivät osaa. Mutta tällä paikkakunnalla missä hän itse asuu, hän tekee kuulema yhteistyötä paikallisen terveyskeskuksen kanssa. Sieltä lääkärit ohjaavat ihmisiä hänen hoitoonsa. Lihakset mulla oli hänen mukaan hyvässä kunnossa, niissä ei ole ainakaan mitään vikaa. Juu ja sanoi, että keho kyllä ilmoittaa heti tällaisilla oireilla jos esim. työ mitä tekee on epäsopiva tai työasennot huonot.
Sitten hän hoiti ja aukoi ensin yläselän jumeja, ja lopuksi niskan jumit. Ei väännellyt ja käännellyt ja rusautellut minua, vaan pehmein kevein liikkein ja hitaasti pikkuhiljaa aukoi jumeja, ilman mitään kipua tai ikäviä tuntemuksia. Toivottavasti tehoaa, sen jälkeen ainakin tuli mieletön päänsärky, ja ilmeisesti veri alkoi kiertää päässä, kasvot alkoivat punoittaa. Hoito kesti vajaan tunnin. Täytyy käydä tarvittaessa uudestaan ellei olo heti ekalla kerralla helpottanut. Fysioterapeutin ohjeiden mukaan käski jatkosakin hoitaa niska hartiaseudun aluetta.
Sempä näkee huomenna sit ollaanko tässä pääkainalossa taas. Toivottavasti ei!

Nyt jo seuraava päivä ja olo tämä, aamulla niskanseutu hieman kipeä, iltaa kohti kivut pahentuneet. Mutta aiemmin en saanut päätä taivutettua alaspäin, nyt pystyn taivuttamaan sen todella hyvin eikä se satu yhtään. Olen koko päivän testaillut silloin tällöin vieläkö pää taipuu alas, jee vieläkin taipuu. Fysioterapiassa aikanaan mitattiin pään taivutukset, alkuun olivat eteen ja taaksetaivutus tosi heikot ja viimeisellä fysioterapiakerralla ne olivat rajoittuneet entisestään!! Sitä terapeutti vain ihmetteli, mutta ei tiennyt mistä johtuu.
Soitin kuitenkin tälle parantajalle ja kysyin, että onko tämä normaalia että olen vielä näin kipeä. Sanoi, että on aivan normaalia, ois ollut todella outoa jos oisit sanonut jo nyt olevasi oireeton!!! Nikamat ja lihakset ovat olleet kovilla ja nyt kun niitä on vielä käsitelty, niin saattavat olla todella herkät ja arat. Olo helpottaa pikkuhiljaa. Jos viikon päästä on vielä yhtä huono olo niin sitten voisi käydä näyttämässä niitä uudestaan. Mutta koska olen vielä niin nuori ja minulla ei ole mitään kulumia ym niissä nivelissä, ne kyllä pysyvät siellä oikeilla paikoillaan. Eivät ainakaan yhdessä päivässä pääse luiskahtamaan väärään asentoon. Oli helpotus kuulla, että ei kipu nyt johdu siitä, että oisivat taas vinksallaan. Ja sanoi, että vielä saattaa tulla huimauksen tunnettakin ym. puutumista, mutta menee ajan kanssa ohi, kunhan kroppa on palautunut näistä rasituksista. Ja kivun rajoissa voi voimistellakin jo.
Eli ei varmaan sama pätee omt-fysioterapiaan, ettei kannata säikähtää jos sen jälkeen olo vain pahenee.
 
Heippa!
Taas on yksi käynti fysioterapiassa takana. Ja hyvää teki taas! Vasen puoli lavasta, niskasta ja hartiasta on jo hyvän tuntuinen. Tuntuu kuin käsi liikkuisi paljon paremmin kuin ennen. Oikea puoli on se pahempi ollut aina. Nytkin käsittely jouduttiin lopettamaan, kun pienestäkin kosketuksesta tuli kurja särky käteen ja yläselkään, ilmeisesti hermosärkyä. Fysioterapeutti ei halunnut ärsyttää sitä liikaa, vaan tehdään hoitoa pikku hiljaa.
Selkärangan nikamalukot on auottu pahimman kohdan ylä ja alapuolelta. Keskellä mulla on siis rintarangassa todella jäykkä kohta, joka vaivaa jopa lenkillä käydessä. Tuntuu, ettei jaksa/voi pitää selkää suorassa siitä kohdasta. Tämä kohta on niin jumissa ettei aukea vielä. Sitä yritettiin pari kertaa, mutta OMt-fysioterapeutti ei halua aukoa niitä pakolla, koska silloin tulee turhia kovia kipuja. Ei ole kuulema hyvä tehdä niin hänen mielestään. Aikamoinen kipu tuntuikin siinä kohdassa, vaikka sitä vain varovasti yritettiin aukaista. Kun se aikanaan aukeaa, niin mä varmasti kiljaisen, niin kipeä kohta on :)
Alaselkäni on kuulemma myös jo parempi kuin fysioterapian alussa. Vaikka oikea puoli siinäkin tuntuu koko ajan kipeältä, kun jotain tekee. Mutta ei ole kuulema enää niin lihakset jäykkänä. Mulla on selvä puoli ero, eli oikea puoli on koko selässä se huonompi puoli.
Puutumista on ollut taas joitakin kertoja, mutta ei niin voimakkaana kuin ennen.
Eilen oli taas niska jumissa, johtuen tyynystä. Mun terveystyyny alkaa olla huono. Olenkin käyttänyt tavallista tyynyä, mutta toissa yöksi kokeilin taas terveystyynyä, mutta oli heti niska jumissa ja kauhea päänsärky.

Kiva, jos Keisari olet saanut apua omalta "korjaajaltasi"! Hienosti oli sullekin selitetty vaivojen syyt. Minustakin on kiva tietäää, mistä mikäkin johtuu. Siitä se pareneminen nyt alkaa sinullakin varmasti.

Ensi kerralla aion kysellä tarkemmin, minkälaista jumpaa omt minulle suosittelisi. Selkää varten mulla on hyvät ohjeet, mutta niskaa varten tarvisin oikeat ohjeet juuri minun vaivoille. Samoin olen miettinyt kuntosalia, saisi vähän muutenkin kiinteytystä, kun alkaa olla koko kroppa sellaisen tarpeessa, vaikka painoa ei mitenkään paljon ole. Pari kiloa pitäisi saada tiputettua sitäkin.
 
Mammax3, voi kun sulla on todella laajalla alueella selässä nämä ongelmat. Hyvä, kun hitaasti lukkoja avataan, olisit varmaan tosi kipeä, jos kaikki olisi kerralla yritetty aukoa. Mutta hyvällä alulla homma...
Mulla on ollut jo ihan ok olo, ei muuta kuin hieman kipuja, mutta huomattavasti vähemmän kuin eilen. Meinasi aikast lailla ärsyttää, kun sain kommentteja, että reumaa sairastavan niskaa ei saisi käsitellä! Hitto! Loppuelämänikö mun olisi pitänyt tästä vaivasta sitten kärsiä! Reuma ei mulla ole kuitenkaan koskaan oireillut selkärangassa, jos en olisi antanut niskaani käsitellä en olisi sitten saanut mistään apua vaivani. Oispa tosi kurja loppuelämä tiedossa!!! No täytyy unohtaa tämä kommentti. ettei kummittele mielessäni enää.
Juu minä haluaisin kans tietää hyviä niskalihaksia vahvistavia jumppaliikkeitä...täytyy etsiä vaikka netistä...
 
Moikka!

Kävin eilen neurologilla ja hänen mukaan mulla ei ole ms-tautia jota pelkäsin. Neurologi teki mulle erilaisia tunto- ja refleksitestejä, joiden perusteella mulla ei ollut niissä mitään häikkää. Hänen mukaan nää mun kaikki huimaus ym. oireet voi johtua juurikin tästä jumiutuneesta niskasta ja selän nikamalukoista. Kai se on pakko pikkuhiljaa uskoa, että kyseessä ei ole mitään vakavampaa :D Helpotti kyllä tosi paljon siellä nurologilla käynti. Nää oireet kun on henkisestikkin aikas rasittavia ja olen väkisinkin pelännyt vakavia sairauksia. Nyt vaan olis pakko saada selkä ja niskat kuntoon.

Kävin tänään toista kertaa siellä omt-fysioterapeutilla/kiropraktikolla. Oli kuulemma selkä hieman paremmassa kunnossa kuin viime kerralla, mutta edelleen jumissa. Sitten mun niskaakin käsiteltiin ja siellä mulla on toinen nikama aivan jumissa. Se siis saattaa vaikuttaa suurestikkin tohon huimaukseen. Niskassa oli myös sellaisia jumeja, jotka vaikuttaa tohon käden ja kasvojen puutumiseen. Saas nähdä millaiseen pökkiin meen tämänpäiväisestä käsittelystä, kun viimekerran jälkeen olin huonona 3 päivää. Tällä hetkellä on ainakin vielä siedettävä olo :p

Kysyin muuten siitä, että meneekö nikamat uudelleen helposti jumiin. Kuulemma nikamat saattaa lukkiutua herkemmin uudelleen juuri silloin, jos lihakset niiden ympärillä on aivan jumissa. Eli lihakset ikäänkuin vetää niitä nikamia kireänä ollessaan uudelleen lukkoon. Lihashuollosta täytyisi siis pitää huolta jumpalla ja venytyksillä. Meen taas tähän fysioterpiaan ensiviikon perjantaina. Toivottavasti alkaisi hellittään nää vaivat. Sain muuten sitä sirdaludia mistä muistaakseni te muutkin olette puhuneet. Onko auttanut teillä ja ootteko ottanut niitä vain illalla? Sain myös Voltaren rapid 50 mg:tä. Ootteko kokeilleet sitä? :whistle:

Mukavaa viikonloppua kaikille! :wave:
 
Hei Elina!

Helpotus varmasti kuulla, että ei ole häikkää neuro-puolella!! Ajatus ois varmaan kummitellut mielessä niin kauan kuin oireita ois riittänyt.
Mä söin aikoinaan sirdaludia vain 1tabl illalla ennen nukkumaan menoa. Yks lääkäri kirjoitti mulle kyllä pahimmassa jumivaiheessa reseptin, johon laittoi, että 1 tabl 3 kertaa päivässä ja antoi viikon sairaslomaa, että pystyisin niitä ottamaan myös päivällä. Ne tekivät niin uniseksi, että en pystynyt päivällä niitä syömään. Mulla kuitenkin pienet lapset joiden perään piti katsoa, ja olla vähän valppaana. Parina päivänä yritin ottaa tabletit reseptin mukaan, mutta tuli aivan tajuton väsy. piti laittaa torkkuherätys itselle 10 min välein, että pystyin edes aika ajoin tarkistamaan mitä lapset oikein touhuavat. Heh heh... Juu ja voltaren rapid tulehduskipulääkekuurin söin heti alussa. En osaa sanoa oliko näistä mitä apua...niiden vaikutus ei ainakaan tullut niin voimakkaina, että olisin sen heti huomannut...
Kerrotko, miten sulla vaikutti niskassa olevien jumien avaaminen? Mitä tarkoitit , että niskassa toinen nikama jumissa? Oisko sama nikama kun mullakin, ylhäältä päin laskettuna toinen nikama! Mulle kertoi, kun avasi juuri tämän "kallonpohjassa" olevan jumin, että tämä on varmaan ollut täällä jo aika kauan! Se siis teki aiemmin kipuja oikealle puolelle kallonpohjaa ja päätä. Nyt kun jumi on auki, on vasen puoli kallonpohjasta ollut kipeänä, oikeapuoli ei ole kipeänä enää ollenkaan. Muita kipuja mulla ei sitten enää liiemmälti ole ollutkaan! Itse arvelen, että vasemman puolen lihakset olivat ehtineet tottua tähän virheasentoon ja nyt tämä uusi asento tekeekin lihakset ärtyneiksi. Niillä menee ilmeisesti enempi aikaa palautua tästä rääkistä, kun ovat olleet pitkään jumissa.
Netissä luin yhdellä palstalla, että eräs nainen kertoi kärsineensä erinäisistä kivuista kropassa 4 vuotta, kaikki konstit kokeillut. Lopulta kävi jollain kansanparantajalla/kiropraktikolla ja se laittoi hänen selässään nikamat oikein. Nainen tuli siitä käsittelystä tosi kipeäksi ja oli kipeänä kaksi viikkoa. Mutta sen jälkeen on ollutkin terve.
Tämän jutun perusteella arvelin, että pitkään olleet jumit, varmaan kestävät aukomisen jälkeenkin pitempään parantua ja tottua uuteen tilanteeseen.
Menen maanantaina kokeilemaan miten pystyn tekemään toimistotöitä. iik!! Hieman pelottaa!! Mutta sovin, että en tee pitkää päivää. Itse ajattelin ma olla 4-5 tuntia töissä ja kuulostella vointia. Täytyy melkein rukoilla Jumalaa, Allahia tai vaikka Budhaa, että vihdoin työnteko jo onnistuisi. Siitä saisin hurjasti itseluottamusta!

Halit kaikille!
 
Tuon viime perjantaisen toisen fysioterapiakäynnin jälkeen ei tullut läheskään yhtä heikko ja kipeä olo kuin ensimmäisen kerran jälkeen. Olo ei ole kuitenkaan kohentunut parempaankaan suuntaan, kun mikä mun perustila on. Eli jatkuva huimaus, oksettava olo ja puutumisen tunteet kehossa vain jatkuvat. On aikas turhautunut olo, kun tuntuu että mikään ei auta. Lääkäri määräsi mulle otettavaksi sitä sirdaludia 3 kertaa päivässä, mutta olen ottanut sitä vain ennen nukkumaanmenoa, koska se väsyttää niinkuin Keisarikin mainitsi. Mulla se myös lisää tätä huimausta, joten ei puhettakaan että ottaisin sitä päivällä. En ole ainakaan toistaiseksi huomannut tosta Sirdaludista tai Voltarenista oleva mitään apua.

Keisari, mulla on juurikin se toinen nikama ylhäältä laskettuna jumissa :p Muistaakseni vasemman puolen nikama on pahempi kuin oikean. Menen ensiviikon perjantaina hoidattaan lisää juuri tuota niskaa, koska se saattaa olla suurin syy tähän perskuleen huimaukseen. Mulla on myös todettu skoljoosi, joka altistaa kuulemma selkää juuri näihin jumeihin. Lisäksi mulla on tietzen oireyhtymä (oireillut jo puoli vuotta), eli mulla on tulehdus rintarangan ja rintalastan välisessä rustossa/nivelessä. Tämä on aiheuttanut mulle kipua ja tuntoarkuutta rinnan kohdalla. Nyt sain kuulla, että tämä oireyhtymä on saattanut tulla mulle selässä olevan kahdeksannen nikaman lukosta, joka säteilee rintarangan puolelle. Välillä en voi nukkua vatsallanikaan, koska siihen sattuu. Tämä myös aiheuttaa joskus pistosta rintaan hengittäessä.

Mulla on myöskin selkeästi toispuoleista nää vaivat. Vasen puoli mun selästä on ihan kohollaan, koska se on niin jumissa. Vasen puoli mulla myös puutuu enemmän esim. kasvot, lantio, käsi ja jalka. Tosin puutumista ilmenee myös oikealla puolella. :eek: Niin ja tuon niskajumien avaaminen ei ainakaan toistaiseksi auttanut mitään, mutta ei pahentanutkaan oloa. Saas nähä auttaako seuraava käsittelykerta sitten jotain. Mulla käsiteltiin tota niskaa nyt vain vartin, joten ei siinä ihmeitä saada aikaan :whistle: Mulle myös sanottiin, että mun niskan jumit ei ole todellakaan syntynyt ihan kuukaudessa, vaan pitkän ajan tuloksena. Niin pahasti ne oli jumissa. Mulla oli myös solisluu, tai oliko se sitten joku sen nikama, aivan jumissa oikealla puolella. Tämä kuulemma vaikuttaa oikelle puolelle käden ja pään puutumisiin. :/

Oon niin turhautunut ja malttamaton, kun haluisin nää oireet heti pois. Huimaustakin on jatkunut jo kohta kuukauden verran. Sitä kun ei millään pillerillä paranneta. Mä en ole uskaltanut urheilla yhtään, kun pelkään et paikat menee vaan pahemmin jumiin ja huimauskin haittaa jumppiin menoa. Tänään aattelin ees polkee kuntopyörää, kun siinä voi pitää niistä tangoista kiinni jos alkaa pahasti huippaa :headwall: Sit mulle neuvottiin, että pumppaava liike hartioille on hyväksi, eli kaippa jollain kevyillä käsipainoilla vois uskaltautua jumppaan.

Mites Keisari meni eilinen työpäivä? Halit kaikille :hug:
 
Moikka Meduusa!

Miten sulla saatiin selville, että sulla on toi aivoverenkiertohäiriö? Kävitkö neurologilla asian tiimoilta ja miten se aivoverenkiertohäiriö sulla oireili? Onko teillä suvussa alttiutta sille? Kerro kaikki :D Olis kiva tietää, että voisko mulla tää huippaus liittyä siihen. Eikös nuo aivoverenkiertohäiriöt ole yleensä aikas voimakkaita. Eli oireetkin on tyyliin sellaisia, että ambulanssilla suoraan sairaalaan. Sitten olen myös kuullut, että jotkut aivoverenkiertohäiriöt saattaa olla tosi lieviä, ja että niitä voi parantaa jollain lääkkeellä :/
 
Heippa vaan kaikille!

Lauantaina alkoi olo olemaan jo tosi hyvä, intouduinpa sitten hieman jumppaamaan ja venyttelemään isommalla sykkeellä. Arvata saattaa miten kävi! Sunnuntaina olin tosi kipeänä! Ilmeisesti jokin tulehdus oikeanpuolen hartiassa äityi, koska hartiaan tuli kipeä kivikova pallukka ja kipu säteili niskaan ja käteen, tuli ihan hermosätkäyksiä kyynärtaipeeseen ja sormiin. Tulehduslääkkeitä napsin ja levittelin voiteita hartianseutuun. Maanantaina olin vielä aika kipeä, mutta olin töissä kuitenkin 5 tuntia. Tein sitten kotia päästyäni "parantajan" neuvomaa rangan avaamisliikettä pitkin iltaa. Olo alkoi helpottaa pikkuhiljaa..
Tänään tiistaina oli jo aivan eri olo, ei juurikaan kipuja, hartian pallukka oli laskeutunut ja olin töissä ihan täyden työpäivän mitan. Nyt kyllä niskaa pakottaa, mutta se nyt jostain syystä keskittynyt väärälle puolelle, kun alunperin, vasemmalle.
Huomenna menen töihin 4:ksi tunniksi ja sitten "parantajalle" ja hän varasi myös minulle ajan toiselle yrityksensä työntekijälle, joka nikamakäsittelyn jälkeen tekee mulle lihaksia rentouttavan hieronnan. Ei setä edes tiennyt onko tällä toisella aikaa tehdä hierontaa mulle, mutta sanoi, että järjestetään se niin, että sulle saadaan aika! Kiva, kun saa hyvää palvelua.
Töissä on näköjään vielä muitakin tämän saman vaivan kanssa painivia, nyt meitä siellä ainakin 3 tension neck vaivaista. (uskonpa, että on muitakin) Kerroin tästä rangan avaamisliikkeestä ja tämä kolmas nainen yritti sitä tehdä, häntä alkoi vaan pyörryttää enemmän ja tuli huono olo. On meitä näköjään aika paljon tämän vaivan kanssa kärsiviä.
Tietzen oireyhtymä? Aivan outo mulle. Täytyi käydä ihan tutkimassa mikä se oikein on...eipä ole kiva kun on kaikenlaisia muitakin vaivoja. Mutta se hyvä puoli tuossa tietzenissä netin mukaan oli, että paranee ajan saatossa itsekseen. Ei onneksi ole ikuinen vaiva ja tietty helpotus tietää, että tästä johtuva rintaan pistäminen ei ole vakavaa. Ois vaan hyvä, jos siihen sais helpotusta jo nyt.
Joskohan tässä oli kaikki mitä mun mielessä oli................
 
Hei kaikki! En ole äiti, mutta kirjauduin tänne kun tämä oli paras löytämäni keskustelu tästä aiheesta.
Mulla on ollut tätä huimausta jo n. 9 vuotta. Joskus neurologi sanoi että jännitysniska se on, mutta en puoliksi uskonut. Mäkin oon pelännyt kaikki MS-taudit ja aivokasvaimet ym. Eli välttelen lääkärikirjoja ym. Nyt tää huimaus ym. on mennyt taas pahemmaksi ja välillä meinaa usko loppua. Ei meinaa millään jaksaa tätä.
On niin ihana lukea, kuinka samanlaisia ihmisiä sitä löytyykään, vaikka tuntuu, että oma lähipiiri ei ymmärrä tätä yhtään.
Neurologikin sanoi silloin joskus rohkaisevasti, että tämä johtuu mun päästä. Oireiden ollessa pahempia, pelkään että tuun hulluksi. Nuorempana pelkäsin kamalasti joutumista mielisairaalaan. Jossain välissä ajatukset muuttu taas toisin päin, eli vaikka sitten mielisairaalaan, kunhan tämä loppuu. Miten tätä jaksaa lopun elämänsä???
Perjantaina on taas lääkäri, eli saas nähdä mitä se sanoo.
 
Tervetuloa mukaan keskusteluun! Ei haittaa mitään vaikket ole äiti. Meitä yhdistää kuitenkin tämä saman ahdistava vaiva!
Tuntuu hurjalta, että olet KÄRSINYT tästä jo 9 vuotta!! Kyllä tämä vaiva tekee välillä hulluksi, pahimpina päivinä tuntuu vain ettei tätä jaksa! Mulla on nyt sellaista aaltoilua tässä vaivassa, välillä hyvä olo ja välillä huonompi olo. Jäsenkorjaajalta sain sen verran apua, että niska taipuu ja kääntyy taas niin kuin ennenkin. Nyt kun saisin vielä nämä kivut kuriin, ilmeisesti lihakset ovat niin sohjona, että tuppaavat ärtymään heti kun jotain vain teen ja eivät kyllä silläkään parane, kun en mitään tee. Tää on tällainen kurja oravanpyörä.
Miten sä pärjäät työelämässä tämän vaivan kanssa? Itsellä hirmuinen päänvaiva, et miten pärjään pitempiaikaisessa työsuhteessa tän kanssa.
Mulla kun on myös reuma, joka alkoi tietty nyt kans oireilla, stressi tietty pukkas sen päälle, sen avulla sain sit pidemmän sairasloman, huh, saan vähän levähtää. Niskavaivojen takiahan ei kovin pitkiä sairaslomia voi saada.
Vaikka olenkin reuman takia sairaslomalla, niin totuus on, että se ei juuri nyt vaivaa paljoakaan, niskahartian seutu sen sijaan aiheuttaa harmaita hiuksia.

Mitä kaikkia hoitoja sinä olet kokeillut? Onko sinulla aukaistu nikamalukkoja?
Ärsyttää, kun tästä vaivasta sanotaan, että hyvänlaatuinen vaiva, eikä aiheuta työkyvyttömyyttä ym. Minusta tämä on todella hankala ja piinaava vaiva, aiheuttaa kyllä varmasti useille meistä masennusta ja mielenterveyden ongelmia, stressiä, unettomuutta, apeutta, lisää jännitystä ym...
eikö todellakaan ole mitään millä tämän saisi helposti kuriin!!!!
Mulla vielä oireet suht alussa, eli huimaus alkoi 2007 heinäkuussa, siitä pääsin onneksi eroon, ja vielä olenkin jaksanut olla aktiivinen ja yrittänyt tosissani hoitaa itseäni kuntoon. Voi kyllä olla mahdollista, että yritän jo aivan liikaakin, pitäisi osata välillä ottaa ihan relax. Olen jännittäjä-luonne, mutta tämä vaiva on vain pahentanut henkistä-jännittämistäni. Tuntuu, ettei enää missään osaa olla aivan rentona!
Tsemppiä sulle, käys kertomassa sitten perjantain lääkärin kommentit!

 
Alkuperäinen kirjoittaja keisari:
Olen jännittäjä-luonne, mutta tämä vaiva on vain pahentanut henkistä-jännittämistäni. Tuntuu, ettei enää missään osaa olla aivan rentona!
Tää jännittäminen onkin yks oravanpyörä. Mä kans jännitän helposti kaikkea ja sitten kun on huonompi olo, alan jännittään sitä että mitä jos pyörryn kaupassa, mitä jos saan yöllä hengenahdistuksen, mitä jos tää onkin jotain muuta, vakavampaa jne... Ja sitten alkaa jännittään enemmän ja niska/hartiaseutu on aivan jumissa. Musta tuntuu et mä kyttään jo liikaakin omaa oloani ja oon koko ajan venyttelemässä jostain päin :ashamed:
Mulle sanoi lääkäri kans viimeks, että se huimaaminen voi olla hyvälaatuista asentohuimausta. Ahaa... Mikä tekee siitä niin HYVÄlaatuisen kun se on tosi inhottavaa kun se iskee kesken työn teon vaikka.
Jaksamista kaikille! Kohta pääsen ENMG-tutkimukseen, jospa sieltä löytyis syy tähän jatkuvaan käden puutumiseen.
 
Mulla on tää aika kausittaista, eli voi mennä muutama vuosi, et pärjään vaan todistelemalla ittelleni, et kaikki on kunnossa. Tai että hengähdän jossain hetken ja taas mennään. Mutta kun tulee voimakkaampana, niin vie kyllä kaiken energian ja elämänilon. Tällä hetkellä oon työttömänä ja työntekoon yleensä vaikuttaa siten, että välttelen hakemasta sellasiin paikkoihin, missä mun pitäis olla jotenkin keskipisteenä tai joissa on tilanteita joista en pääse pois. Mulla on kai osaksi myös paniikkihäiriötä tms.
Aluksi sain jotain rentouttavia lääkkeitä, joita en uskaltanu syödä, kun luin mahdolliset sivuvaikutukset. Sitten oon vaan ittekseni jumpannu ja käyny fysioterapias. Jotenkin se on vaan menny ohi, kun oon saanu itteni vakuutettua, et ei mitään hätää.

Ilmottelen sitten mitä lääkäri sanoi.
 
Samoista vaivoista kärsin. En tiedä kumpi aiheutti kumman,jännitysniska paniikkihäiriön vai toisin päin...olen aiemminkin paniikista kärsinyt, mutta siitä on jo aikaa. Nyt sitten cipralexia mennyt taas 2 viikkoa,ja alku oli ihan kamalaa! Nyt paniikkioireet helpottanut, mut niskat edelleen tosi kipeenä. :/
 
Silloin tuota lääkettä noin 1,5vuotta. Sitten pärjäilin noin 4 kuukautta ilman tosi hyvin ennenkuin oireet palasi. Tsemppiä ja voimia,eiköhän se siitä kunhan lääkkeet alkaa vaikuttaa. Itellä nyt jo parempi olo, kunhan sais nuo niskatkin joskus kuntoon! :hug:
 
mies, jolla olen käynyt aukaisuttamassa fasettilukkojani totesi, että lääkärit usein vain määräävät tähän vaivaan paniikkihäiriölääkettä. Kun potilas tulee valittamaan niska tai sydänoireita ja on "hämillään/paniikissa", että mikä ihme mulla on, niin lääkäri katsoo vain että paniikkihäiriöhän tuo on. Eihän se ihme, että paniikkihäiriökin tulee, kun on outoja tuntemuksia, mihin ei saa apua ja mikään ei niihin auta. Osalla tietenkin diagnoosi voi olla täysin oikea, mutta osalla oireet johtuvat vain ja pelkästään niskarangasta.
Oletteko te riksu77 ja miliva tutkituttaneet onko teillä nikamalukkoja?
 
En ole nikamalukkoja tutkituttanut. Kellä se onnistuu?
Fysioterapeutti jolla käyn hieronnassa sanoi että niskassa ja alaselässä on liian liikkuva nikama. Joskus viisi vuotta sitten kävin osteopaatilla, jonka käsittelyn jälkeen niskat naksuu aika kuuluvasti.
Tällä hetkellä tämä masentaa mua aika lailla, joten toivon lääkkeestä apua siihen, jotta pystyn keskittymään muuhun elämään ja mahdolliseen niskan kuntoon saamiseen.
 
osaa tutkia kiropraktikot ja omt-fysioterapeutit. Varmaankin osteopaatti ja naprapaattikin osaa tehdä sen, mutta niistä mulla ei itsellä ole kokemusta. Olen kyllä lukenut, että jos on yliliikkuvat nivelet, tulee sitten juuri helpommin nikamalukkoja / fasettilukkoja. Käsittääkseni tämä naksuminen ei ole paha asia, tietää ainakin, että nivelet liikkuvat...
Kyllä minuakin vaiva masentaa ja aina välillä kun tilanne pahempi, niin mielessä kummittelee muiden sairauksien todennäköisyys...
Sinäkin olet siis työtön niin kuin minäkin. Minkälaista työtä olet aiemmin tehnyt? Minua pelottaa ihan sikana toi jossain vaiheessa vastaantuleva työn aloittaminen...Minun työ tulee olemaan istumatyötä ja sehän vain pahentaa tätä vaivaa...
Mitenkäs teillä, oletteko huomanneet onko Saunan jälkeen olo parantunut vai huonontunut? Mä rupesin nyt miettimään viimeaikaisia olotilojani, niin ainakin eilen kun kävin saunassa olo oli ihan hyvä heti sen jälkeen, mutta tänään onkin sitten taas huonompi olo. Näin kävi myös edellisen saunomisen jälkeen, seuraavana päivänä paikat kipeämmät. Jospa siellä sittenkin vielä jyllää jokin tulehdus lihaksissa tai jossain!!
Aion kysyä vielä reumalääkäriltä varmuutta ettei vain mulla sittenkin ois reumaattista tämä niskavaiva...yritän saada lähetteen magneettikuvaan ja pyydän saada kokeilla Triptyl-lääkettä, joka nostaa kipukynnystä. Sitä käytetään kait masennuksenkin hoitoon, reumakipujen, fibromyalgian, ja jännitysniskan hoitoon.

 
Heippa kaikille!

Voi onneksi eksyin näille sivuille!!

Mä sain yhden pahan huimauskohtauksen makuu asennossa. säikähdin tietty pirusti kohtausta, kun ei ole koskaan sellaista ollut. No asia jäi pahasti vaivaamaan ja menin lopulta päivystykseen. meni jo paniikin puolelle, koska kaikki mahdolliset sairaudet tuli mieleeni.Ne otti sydänfilmin ja perusverikokeet. kaikki oli ok. paniikkihäiriöstä en ole ikinä ennen kärsinyt. nyt kuitenki syke korkea ja itkeä tihrustin kun pelotti niin. olo oli niin surkea, että oli pakko mennä ihan päivystykseen. siis henkinen olo.

No, epätodellinen olo jatkui, väsymys, pistely, toisen puolen voimattomuus..lääkäri käski jumpata ja mennä hierojalle. jumppaaminen jäänyt vähemmälle, mutta hieroja sanoi, että olen todella jumissa. kannan lastani joka on 1v. en uskonut hierojaa, joka sanoi, että olen niin jumissa, että ei ihme että huimaa ja puuduttaa. puudutus lähinnä kihelmöintiä jaloissa ja käsissä. en ehkä tunne sitä, jos en ajattele asiaa. kädet ja jalat myös jääkylmät mutta se taitaa olla sukuvika.

no ajatus jäi silti kalvamaan, että mitä jos oireet ei sittenkään niskoista tai muuten jumiutuneesta kropasta.hieroja löysi todella kipeitä paikkoja mutta näin muuten niskat tai selkä ei niinkään särje, mutta ajoittain jäykkä olo. kallonpohjan lihakset varsinkin todella jumissa kuulemma.

no sitten alkoi tulemaan jo näköhäiriöitä tai ehkä huimausta, en tiedä.
en tiedä tosissani, että kuvittelenko kaiken, koska aloin hysteerisesti tarkkailemaan oloani. huimaus tulee yllättäin, sellainen keinuva kohtaus, mikä menee ohitse. tuntuu, että silmät väsyy, joutuu skarppaa katsetta ja on todella epätodellinen olo. ehkä sumeneekin, en tiiä enää sitäkään.

noh, uudelleen päivystykseen. olin jo hysteerinen, myönnettäköön, koska eksyin myös "väärille sivuille" nettii, eli ms taudin sivuille.

no mulla on sitten akuutti ahdistuneisuus häiriö, johon sain lääkettä. myönsin pelkääväni kuollakseni tämän olevan jotain vakavaa ja olo oli itkuinen ja myönsin että ajatus pyörii vain tämän olon ympärillä. lääkkeeksi sain xanoria, joka onkin vähentänyt ahdistusta. mutta lähinnä toisen puolen heikko olo ja kihelmöinti jatkuu. yritin sanoa lääkärille, että en tiedä enää että kumpi ajoi kumpaan. eli fyysisten oireiden tarkkailu paniikin puolelle. ja sitten ahdistus iskee ja tulee tietty ne fyysiset oireet joita tarkkailet. eli oravanpyörä. sen kummemmin mua ei tietty päivystysoloissa voitu tutkia.

alaselkä on jotenki outo, raskauden jälkeen en ole pystynyt nukkumaan masullaan kun tuntuu, että selkä menee ylinotkolle.

en tiiä. hullu tässä kai on. mutta helpotti lukea teidän kirjoituksia, koska nähtävästi oireet kuitenkin johtuu jumiutuneista niskoista. ja muut ajatukset kai sitten luulosairaudesta.

mietin vaan, että tilaisko silmälääkäriä, psykiatria vaiko jotain muuta.

sekava sepustus, mutta auttakaa jos osaatte ! miltä kuulostaa teistä. tarviin vertaistukea.
 

Yhteistyössä