JÄRKYTTÄVÄÄ (lapset ja autoilu)

Sattui mennä viikolla kaikki tämä:

Kaveri tuli kylään 1 vuotiaan lapsensa kanssa. Lapsi istui etupenkillä kiinnitettynä ainoastaa turvavyön lantio-osalla. Kaveri kertoi laittaneensa lapsen siihen, koska viihtyy paremmin siinä kuin takapenkillä turvaistuimessa. :headwall:

Meni pari päivää, ja serkkuni perhe poikkesi kylään. Kertoivat naureskellen että lapsi oli matkustanut koko matkan (350km) niin että turvaistuimen olkavyöt eivät olleet paikallaan, "kun ei poika halua niitä pitää" (lapsi 2 vuotta). :headwall:

Eilen ollessani kaupan pihassa siihen kurvasi tuttavaperhe autolla. Isä ajoi, äiti istui etupenkillä vauva sylissä ja takapenkillä hyppivät isommat lapset (ilman vöitä tietysti). \|O

SIIS H*LVETTI MIKÄ IHMISIÄ VAIVAA \|O \|O

Ja koska aina kerrotaan että tälläistä tekevät vähemmistönedustajat, teiniäidit, yh:t ja kouluttamattomat kotiäidit

niin korostan että
- kukaan ei edustanut vähemmistöryhmiä
- kukaan ei ollut teiniäiti (nuorin 28v)
- kaikki ovat avio- tai avoliitossa
- ja ammatiltaan sairaanhoitaja, opettaja ja taksikuski

\|O \|O \|O \|O \|O \|O
 
Kokemuksella voin sanoa, että taksikuskit ovat pahimpia. Luottavat kai omiin taitoihinsa vähän liikaa, kun "noita kilometrejä kertyy aikas tavalla". Heillä ei ole mitään käsitystä siitä mitä laki sanoo.
 
mä en ymmärrä! meillä lapset matkustaa AINA vöissä ja istuimissa oikein kiinnitettyinä. Varmuuden vuoksi. Mun ystävä aina kertoo, miten heidän lapsi (2.5v) matkustaa lähes aina äitinsä/isänsä sylissä etupenkillä. Vauvasta asti tottunu siihen, että kun pikkuisen inahtaa, lapsi pääsee vanhemman syliin eteen. Ja siihen on sit tottunu..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:00 Töllin Ruusa kirjoitti:
Taas näitä nykyvanhempia jotka eivät kykene kestämää pettymyksen tunnetta joka lapsen kieltämisestä/komentamisesta ja kiukusta/pettymyksestä aiheutuu.
nimenomaan........... :headwall: .........meillä kuuluu ja lujaa kun 2v ja 5v kinaa siitä miksi ja miten autossa ollaan kiinni...5v uskoo kyllä vähemmällä rällätyksellä kun 2v sitten meinas mennä lasista läpi kun unohtui vyö auki.. :headwall: .. mut ei anneta turvallisuudesta periks vaikka lapset huutais ja riehuis..maailmaan ääntä mahtuu..ja pahamieli kuuluu elämään..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:04 vieras kirjoitti:
Kokemuksella voin sanoa, että taksikuskit ovat pahimpia. Luottavat kai omiin taitoihinsa vähän liikaa, kun "noita kilometrejä kertyy aikas tavalla". Heillä ei ole mitään käsitystä siitä mitä laki sanoo.
en sitten lähtis yleistämään....

meillä joutuu autosta kävelemään samoin tuttavillani jos ei olla asianmukaisesti autossa.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:10 cabi777 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:04 vieras kirjoitti:
Kokemuksella voin sanoa, että taksikuskit ovat pahimpia. Luottavat kai omiin taitoihinsa vähän liikaa, kun "noita kilometrejä kertyy aikas tavalla". Heillä ei ole mitään käsitystä siitä mitä laki sanoo.
en sitten lähtis yleistämään....

meillä joutuu autosta kävelemään samoin tuttavillani jos ei olla asianmukaisesti autossa.
Olen ollut yli kolme vuotta päivittäin tekemisissä kahden taksikyydin kanssa ja kuskeja ole näiden vuosien aikana "tavannut" kymmeniä, jollen kohta satoja. Järjestään ovat laittamassa alle 20 kiloista, alle 120 pitkää poikaa etupenkille. Minua mulkoillaan ja toimiani kommentoidaan, kun laitan lapsen itse aamulla turvavöihin, enkä anna taksi lähteä liikkeelle ennen kuin vyöt ovat kiinni. Ja pakko on sen verran vielä sanoa että ei ne miehet pelkästään ole väliinpitämättömiä, vaan naiskuskit myös.
Tämä on minun kokemuksesi. Jos sinun miehesi laittaa omat lapset autossa istuimiin ja vöihin, niin voitko vannoa että hän toimii niin myös koulu ym. kyydeissä.
 
Moppis
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:14 Mä kirjoitti:
Se on kanss mukavaa katseltaa, kun vanhemmat polttaa tupakkaa autossa ikkunat kiinni ja takapenkki on täynnä lapsia. :x

Mä oon nähny ihan saman...
ja siitä tulee henkisesti paha ja surullinen olo :\|
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:21 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:10 cabi777 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:04 vieras kirjoitti:
Kokemuksella voin sanoa, että taksikuskit ovat pahimpia. Luottavat kai omiin taitoihinsa vähän liikaa, kun "noita kilometrejä kertyy aikas tavalla". Heillä ei ole mitään käsitystä siitä mitä laki sanoo.
en sitten lähtis yleistämään....

meillä joutuu autosta kävelemään samoin tuttavillani jos ei olla asianmukaisesti autossa.
Olen ollut yli kolme vuotta päivittäin tekemisissä kahden taksikyydin kanssa ja kuskeja ole näiden vuosien aikana "tavannut" kymmeniä, jollen kohta satoja. Järjestään ovat laittamassa alle 20 kiloista, alle 120 pitkää poikaa etupenkille. Minua mulkoillaan ja toimiani kommentoidaan, kun laitan lapsen itse aamulla turvavöihin, enkä anna taksi lähteä liikkeelle ennen kuin vyöt ovat kiinni. Ja pakko on sen verran vielä sanoa että ei ne miehet pelkästään ole väliinpitämättömiä, vaan naiskuskit myös.
Tämä on minun kokemuksesi. Jos sinun miehesi laittaa omat lapset autossa istuimiin ja vöihin, niin voitko vannoa että hän toimii niin myös koulu ym. kyydeissä.
kyllä voin vannoa.
toiseksi olen itse taksikuski ja koulukyytejä ajanut monta vuotta.
aina vyöt kiinni lapsilla.
ja ainakin ne kuskit joiden kanssa töitä teen niin katsovat että vyöt kiinnitetään.
 
turvavyöllinen
Takapenkiltä alkaa kauhea huuto,että ei vielä saa lähteä jos jonkun vyöt unohtuneet auki! :) Lapsilla niin hyvät istuimet,että ne viihtyvät niissä vaikka turvavyö olisikin paikallaan :D Mutta vauvasta asti laitettu lapset vöihin ja ei mitään ongelmaa niiden kanssa!! Lapset 4v ja 6v.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:14 Mä kirjoitti:
Se on kanss mukavaa katseltaa, kun vanhemmat polttaa tupakkaa autossa ikkunat kiinni ja takapenkki on täynnä lapsia. :x
sama onko ikkunat kiini vai auki pahaa tekee siltikin..onko niin iso vaiva vetää tupakki pihalla. ja tuo vöiden käyttämättä jättäminen lapsilla on niin ärsyttävää, mikä niiden ihmisten päässä oikein likkuu :headwall:
 
JJJO harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:04 vieras kirjoitti:
Kokemuksella voin sanoa, että taksikuskit ovat pahimpia. Luottavat kai omiin taitoihinsa vähän liikaa, kun "noita kilometrejä kertyy aikas tavalla". Heillä ei ole mitään käsitystä siitä mitä laki sanoo.
Asiasta vähän poiketen... Kävin riennoissa perjantai-iltana ja sit yöllä lähdin taksilla kotiin. Oli uusi taksikuski(eka viikkoa kuulemma töissä tällä paikkakunnalla) heti autoon päästyään sanoi et laitetaanhan sit turvavyöt päälle ettei suotta sakkoja oteta.
Ei koskaan oo aiemmin kukaan taksikuski sanonut et laitas nyt vyöt päälle. Ja harvoimpa tuota on tullutkin taksissa laitettua vöitä päälle... :ashamed:
 
sivusta seurannut
Tänään tuossa kylillä alle kouluikäinen lapsi roikkui auton liikkuessa apukuskin ikkunasta ulos ILMAN VÖITÄ \|O (pää ja kädet oli autosta ulkona) Vähän olis tehnyt mieli mennä sanomaan suorat sanat \|O \|O \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:28 cabi777 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:21 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:10 cabi777 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.05.2007 klo 15:04 vieras kirjoitti:
Kokemuksella voin sanoa, että taksikuskit ovat pahimpia. Luottavat kai omiin taitoihinsa vähän liikaa, kun "noita kilometrejä kertyy aikas tavalla". Heillä ei ole mitään käsitystä siitä mitä laki sanoo.
en sitten lähtis yleistämään....

meillä joutuu autosta kävelemään samoin tuttavillani jos ei olla asianmukaisesti autossa.
Olen ollut yli kolme vuotta päivittäin tekemisissä kahden taksikyydin kanssa ja kuskeja ole näiden vuosien aikana "tavannut" kymmeniä, jollen kohta satoja. Järjestään ovat laittamassa alle 20 kiloista, alle 120 pitkää poikaa etupenkille. Minua mulkoillaan ja toimiani kommentoidaan, kun laitan lapsen itse aamulla turvavöihin, enkä anna taksi lähteä liikkeelle ennen kuin vyöt ovat kiinni. Ja pakko on sen verran vielä sanoa että ei ne miehet pelkästään ole väliinpitämättömiä, vaan naiskuskit myös.
Tämä on minun kokemuksesi. Jos sinun miehesi laittaa omat lapset autossa istuimiin ja vöihin, niin voitko vannoa että hän toimii niin myös koulu ym. kyydeissä.
kyllä voin vannoa.
toiseksi olen itse taksikuski ja koulukyytejä ajanut monta vuotta.
aina vyöt kiinni lapsilla.
ja ainakin ne kuskit joiden kanssa töitä teen niin katsovat että vyöt kiinnitetään.
Meidän lapset ovat kulkeneet koulutaksin kyydissä useita vuosia, ja kyllä täytyy sanoa, että todella välinpitämätöntä on kahdella taksikuskilla (mies ja nainen) suhtautuminen turvavyöhön, toiset kaksi kyllä huolehtivat, että vyöt ovat kiinni. Olenkin sitten itse vannottanut lapsia laittamaan vyöt kiinni, siihen ovat usein kertoneet että on taksi niin täynnä ettei voi käyttää vöitä :eek:
 
Meillä auto ei liiku jos vyöt eivät ole kiinni. 2v neiti on muutaman kerran saanut kädet hartiahihnoista pois, auto tiensivuun ja vyöt kunnolla. Itsestä ainaskin tuntuu, ettei uskaltais ajaa jos lapset ois irti, no olenkin nainen ja yh, sekä muutaman kerran elämässäni auton saanut "rusinaksi". Mut vähän samahan se on pyöräilykypäröiden kanssa, monellako on päässä ja kyse on kummiskin lapsen turvallisuudesta.
 
toinen äippä
Onko kellään tullut vastaan että lapsi (2v) saa turvaistuimen vyöt auki? Lukko on aikas tiukka mutta silti auki lähtee. Ja tuo puheen ymmärrys vielä on sen verran heikkoa ettei kiristämisestä, lahjonnasta tai uhkailusta ole apua :) ja uskaltaako siihen luottaa vaikka kuinka komentaa ettei saa avata? Kuitenkin 2-vuotias on 2-vuotias...
 

Yhteistyössä