Järkyttävät selkäkivut, reuma testi negatiivinen

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Selkä todella kipeä aamuisin, ei meinaa saada vaatteita päälle järkyttävän kivun vuoksi. Kipu kuitenkin helpottaa kun lähtee liikkeelle. Kävin lääkärissä joka arveli että minulla selkärankareuma, oireiden perusteella. Sain reumaan tarkoitetun särkyläkkeen(arcoxia), joka auttoi todella hyvin, kivut vähentyneet huomattavasti.
Sain lähetteen reumapolille josta määrättiin röntgeniin ja johonkin geenitestiin. Röntgenissä ei löytynyt reumamuutoksia, eli tämän perusteella minulla ei ole reumaa. Geenitestin tulokset ei ole vielä tullut. Jos minulla ei ole reumaa niin mistä johtuu tuskalliset invalidisoivat selkä kivut? Nyt jännittää kirjoittaako lääkäri arcoxia särkylääkettä enää koska reumaa ei ollutkaan.
Mistä voi johtua reuman kaltaiset kivut? Välilevynpullistuma se tuskin on koska kipu erilaista ja säteilykipuja ei ole. Välilevynpullistuma leikattu 10v sitten.
Onko kohtalotovereita?
 
r0s
Mua sattuu parhaillaan tauotta yläselkään ja käsiin ja sormiin ja oon menossa ihan just tarkastamaan kilpirauhasarvot.

Oikeasti persiistä, kun yön jälkeen pitäisi palautua mutta päivän aikana se ei ehdi tapahtua.
 
vierailija
Aika jännä, että heti on lähdetty liikeelle vakavimmista epäilyistä. Epäilen, että ihan on kyse välilevyjen rappeumasta, madaltumista (tuoevat iän myötä) ja voihan siellä välilevyissä olla repeämiä, joista se massa pääsee hieman pulpahtamaan ulos. Jos sulla on vielä yliliikkuvuutta nivelissä, niin paketti on valmis. Kaiken tosin kruunaa vielä huono patja... Keskivartalon syvät lihakset, elikäs "korsetti" pitäs ensitöiksi laittaa jumpalla kuntoon, niin se tukee niitä rangan tukilihaksia ja kivut saattaa helpata jo sillä. Mutta tuo selän aamujäykkyys yleensä kertoo välilevyongelmista.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Aika jännä, että heti on lähdetty liikeelle vakavimmista epäilyistä. Epäilen, että ihan on kyse välilevyjen rappeumasta, madaltumista (tuoevat iän myötä) ja voihan siellä välilevyissä olla repeämiä, joista se massa pääsee hieman pulpahtamaan ulos. Jos sulla on vielä yliliikkuvuutta nivelissä, niin paketti on valmis. Kaiken tosin kruunaa vielä huono patja... Keskivartalon syvät lihakset, elikäs "korsetti" pitäs ensitöiksi laittaa jumpalla kuntoon, niin se tukee niitä rangan tukilihaksia ja kivut saattaa helpata jo sillä. Mutta tuo selän aamujäykkyys yleensä kertoo välilevyongelmista.
Aamujäykkyys kuuluu myös reumaan ja sen voi helposti sulkea pois verikokeella ja röntgenillä. Hyvä se on heti tutkia. Itse kyllä melkein masennuin ennen kuin "disgnoosi" purettiin
 
vierailija
Aika jännä, että heti on lähdetty liikeelle vakavimmista epäilyistä. Epäilen, että ihan on kyse välilevyjen rappeumasta, madaltumista (tuoevat iän myötä) ja voihan siellä välilevyissä olla repeämiä, joista se massa pääsee hieman pulpahtamaan ulos. Jos sulla on vielä yliliikkuvuutta nivelissä, niin paketti on valmis. Kaiken tosin kruunaa vielä huono patja... Keskivartalon syvät lihakset, elikäs "korsetti" pitäs ensitöiksi laittaa jumpalla kuntoon, niin se tukee niitä rangan tukilihaksia ja kivut saattaa helpata jo sillä. Mutta tuo selän aamujäykkyys yleensä kertoo välilevyongelmista.
Selkäkivut alkoi jo viime talvena, silloin sain lähetteen fysioterapiaan josta sain jumppaohjeita, niitä tehnyt orjallisesti joka päivä. Niistä ei mitään apua. Minulla on välilevyn rappeuma ollut jo kymmenen vuotta, siinä kipu erilaista. Patjassakaan tuskin vikaa kun parivuotta vanhat patjat. Tää vaikeeta, saa nähdä miten lääkäri etenee asiassa. Määrääkö vielä jatko tutkimuksiin vai onko tämä nyt tässä. Arcoxia tulehduskipu lääkkeestä ollut iso apu. Burana ja panadol ei auttanut yhtään.

Ap
 
vierailija
Aamujäykkyys kuuluu myös reumaan ja sen voi helposti sulkea pois verikokeella ja röntgenillä. Hyvä se on heti tutkia. Itse kyllä melkein masennuin ennen kuin "disgnoosi" purettiin
Kyllä mä sen tiedän, mutta nuo välilevyongelmat kuitenkin taitaa olla yleisempi syy selkäkivuille, kun se reuma... Ja yleensähän lähdetään tutkimaan lievemmäsät vakavempaan. Siksi on aika yllättävää, että heti pamautettu reumakokeet.tutkimatta ensin noita yleisempiä syitä.
 
r0s
Aiheuttaako vajaatoiminta kipuja?
"Lihaskipu: Harjoituksen jälkeen lihakset palautuvat tavanomaista myöhemmin. Lihakset voivat tuntua jäykiltä tai jänteet muuttua jäykemmiksi. Fibromyalgian tapaiset kivut ja Akilles-refleksin katoaminen ovat mahdollisia."

https://kilpirauhasliitto.fi/kilpirauhasen-vajaatoiminnan-oireet-toteaminen-ulla-slama/

Ja toinen vaihtoehto on sit oikeasti toi fibromyalgia mulla. Jäykkyyttä ja jatkuvia kipuja jotka vaihtavat paikkaa miten sattuu. Varaan oitis lääkäriajan tutkimuksiin elleivät vaivat selity kilpirauhasella ja poistu tyroksiiniannosta lisäämällä.
 
Kyllä mä sen tiedän, mutta nuo välilevyongelmat kuitenkin taitaa olla yleisempi syy selkäkivuille, kun se reuma... Ja yleensähän lähdetään tutkimaan lievemmäsät vakavempaan. Siksi on aika yllättävää, että heti pamautettu reumakokeet.tutkimatta ensin noita yleisempiä syitä.
Mutta jos välilevyongelmaa tai reumaa ei ole niin mitäs muita syitä pitkittyneelle selkäkivulle voi olla? Vai voiko olla reuma mutta kokeissa se ei vielä näy.
 
r0s
Enpä saanut paulalle lainaten vastata joten tässä pelkästään mun vastausosuus.

Thyroxin ja joooo, siinä on maissitärkkelystä ja vaiks mitä mutta ilmankaan en hengissä pysy koska sädehoito nyt vaan melkis tappoi koko kilpirauhasen.
 

Yhteistyössä