jättäisitkö 2 vuotiaan ja 5 vuotiaan keskenään kotiin 15 minuutiksi?

  • Viestiketjun aloittaja ojsdakfjlkasd
  • Ensimmäinen viesti
Ssalla
Ei eskari oo pakollinen, en ikinä jättäisi 2 ja 5vtä yksin. Meillä se 5v keksii myös kaikkia temppuja kun silmä välttää.. Aikasemmin nukkumaan jossei se 2v jaksa herätä. Tai tee niinkuin minä, pue yöppärin päälle hattu, osta rattaisiin paksu makuupussi ja tuuppaa sinne yökkäreineen :D KYllä se herääminen tulee rutiiniksi jokusen viikon jälkeen. Nyt kyllä meillä 14v hoitaa 8kk ikäistä kun vien isommat; vauva kyllä nukkuu aina eikä ole koskaan vielä herännyt.
 
"vieras"
isä ja äiti maatilalla töissä. Ja isotsisarukset osas pitää huolta pienimmistä. Kyllä jättäsin 15 min. kun osaa käyttää puhelinta. Itse jo elin 10 veenä omaa elämää. Tein ruuat kävin kaupassa ja vahdittiin pienempiä lapsia. Nykysin on niin paapottua että ei anneta ottaa sitä vastuuta itsestään. Joku vielä laittaa 12 vee nukkumaan , luin vaan notta ei voi olla totta! Kyllä voi antaa vastuuta lapselle jonka tietää että osaa mutta ei kuitenkaan vierittää pienempien lasten kasvatusta isommalle. Huolehdi viellä äidistä ja isästä se ei ole oikein. Pieni vastuu ei koko vastuuta.
 
dfdf
[QUOTE="vieras";25279787]5-vuotiaan jättäisin mutta en 2-vuotiasta uskaltais jättää hetkeksikään yksin, 5v ei vielä osaa noin pienen perään katsoa jos jotain sattuu..[/QUOTE]

Näin minäkin tekisin. Siis siinä tapauksessa, että 5-vuotias pääsee itse ulos talosta tulipalon sattuessa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25281033:
Totta ihmeessä jättäisin. Samalla tyrkkäisin tikkuaskin pienemmän käteen ja sanoisin " tikuilla ei saa sitten leikkiä"
lapset. Kyllä tuhertaa tulitikkujan kanssa ilman että kukaan yksin niitä jättäs. Tiedän missä kävi näin. Äiti kotona pojat sai tulitikut ja piiloutuivat komeroon leikkimään ja parin tunnin päästä komero tulessa.
 
"Pikkuinen Jättiläinen"
[QUOTE="vieras";25281020]isä ja äiti maatilalla töissä. Ja isotsisarukset osas pitää huolta pienimmistä. Kyllä jättäsin 15 min. kun osaa käyttää puhelinta. Itse jo elin 10 veenä omaa elämää. Tein ruuat kävin kaupassa ja vahdittiin pienempiä lapsia. Nykysin on niin paapottua että ei anneta ottaa sitä vastuuta itsestään. Joku vielä laittaa 12 vee nukkumaan , luin vaan notta ei voi olla totta! Kyllä voi antaa vastuuta lapselle jonka tietää että osaa mutta ei kuitenkaan vierittää pienempien lasten kasvatusta isommalle. Huolehdi viellä äidistä ja isästä se ei ole oikein. Pieni vastuu ei koko vastuuta.[/QUOTE]


5-vuotias on kuitenkin ihan eri asia kuin 10-12-vuotias..
 
"vieras"
Näin minäkin tekisin. Siis siinä tapauksessa, että 5-vuotias pääsee itse ulos talosta tulipalon sattuessa.
ja tilasto tietoja katsoessa. Mikä on mahku että just kun jätin 5 vee vahtimaan 2veetä joka nukkuu niin 15minutiiksi heti syttyy tulipalo? Meterioottikin saattaa tippua taivaalta sitä ennen ja osua just teidän kotiin. Tai mietitään kaikki mahdolliset pelot mitä maailmassa on ja mitä voi sattua vaan kun jätti 15minsaks? Tuosta huomaa miten jotkut on pelkojensa vankia? Miten koskaan voit laskea lastas mihinkään entäs joku raiskari / sekopää kidnappaa tai joku ajaa päälle.? Nää on niitä miks paapotaan ei haluta menettää. ja pelätään menettämistä.
 
[QUOTE="vieras";25281118]ja tilasto tietoja katsoessa. Mikä on mahku että just kun jätin 5 vee vahtimaan 2veetä joka nukkuu niin 15minutiiksi heti syttyy tulipalo? Meterioottikin saattaa tippua taivaalta sitä ennen ja osua just teidän kotiin. Tai mietitään kaikki mahdolliset pelot mitä maailmassa on ja mitä voi sattua vaan kun jätti 15minsaks? Tuosta huomaa miten jotkut on pelkojensa vankia? Miten koskaan voit laskea lastas mihinkään entäs joku raiskari / sekopää kidnappaa tai joku ajaa päälle.? Nää on niitä miks paapotaan ei haluta menettää. ja pelätään menettämistä.[/QUOTE]

Vaikka vanhemmilla ei olis mitään pelkoja ja kauhukuvia mitä voi tapahtua. Niin silti se nyt on vaan niin, ettei 2 vuotiasta jätetä kotiin 5 vuotiaan vahdittavaksi edes 15 minuutiksi. Jokaisen normaalijärkisen tulisi se jo ymmärtää.
 
[QUOTE="vieras";25281020]isä ja äiti maatilalla töissä. Ja isotsisarukset osas pitää huolta pienimmistä. Kyllä jättäsin 15 min. kun osaa käyttää puhelinta. Itse jo elin 10 veenä omaa elämää. Tein ruuat kävin kaupassa ja vahdittiin pienempiä lapsia. Nykysin on niin paapottua että ei anneta ottaa sitä vastuuta itsestään. Joku vielä laittaa 12 vee nukkumaan , luin vaan notta ei voi olla totta! Kyllä voi antaa vastuuta lapselle jonka tietää että osaa mutta ei kuitenkaan vierittää pienempien lasten kasvatusta isommalle. Huolehdi viellä äidistä ja isästä se ei ole oikein. Pieni vastuu ei koko vastuuta.[/QUOTE]hei haloo, viisi vuotias ei ole lähellekään kymmenen vuotias
 
"Manttu"
Onhan metsässä kävelyssä sekin riski, että kaatuu ja loukkaa itsensä niin pahasti ettei pääse ylös itse. Silloin iskee paniikki lasten puolesta ja maaseudulla voi joutua ambulanssia odottamaan helposti yli puoli tuntia.

En todellakaan jättäisi tuon ikäisiä keskenään vaan lähtisin kiertämään sen 2 km:n lenkin koko porukan kanssa jos kerran eskaria ei voi yksin laittaa kävelemään.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25281157:
Vaikka vanhemmilla ei olis mitään pelkoja ja kauhukuvia mitä voi tapahtua. Niin silti se nyt on vaan niin, ettei 2 vuotiasta jätetä kotiin 5 vuotiaan vahdittavaksi edes 15 minuutiksi. Jokaisen normaalijärkisen tulisi se jo ymmärtää.
veikkaan että lapses ei tottele sinua ja tekee mitä huvittaa huudat välillä niille ja jos ei huuto auta niin luunappia. Sillä lailla! Itse toit esille tulitikut? Sillon pelkäät että lapsilles tapahtuu jotain. Itse en käytä väkivaltaa en nytkä enkä koskaan, kaikkea muuta voi kokeilla. En tuomitse niitä jotka menettää hermonsa kun lapsi ei tottele ja antaa luunappia mutta mitä sanotaan eläimistä että kun lyöt eläintä se "lyö takaisin"? Se ei koskaan enää luota sinuun vaan pelkää sinua?
 
"noh"
Ihan ensiksi. Minä asun maalla ja korvessa ja meidänkin eskari on päiväkodissa, jonne lapsi ei voi mennä yksin eikä myöskään voi poistua sieltä yksin tai edes vanhemman sisaruksen kanssa. Jos kerta näkisin kodin ja eskarin koko ajan, jättäisin todellakin nukkuvan 2-vuotiaan valveilla olevan viisivuotiaan kanssa. Sopisin päikyn tätien kanssa, että valvon lasta portilta eskarin ovelle mutta en tule sinne sisälle pienempien lasten takia. Lisäksi hommaisin viisivuotiaalle kännykän (meillä on ns. kotikännykkä) jossa pikavalinnalla saa soitettua minulle ja isälle. Jos todellinen hätä tulisi, viisivuotias soittaisi minulle ja eskarilainen jäisi odottamaan niille sijoilleen. Itse esim. haen postin samanmoisen matkan päästä, enkä todellakaan raahaa lapsia joka kerta mukaani.
 
[QUOTE="vieras";25281211]veikkaan että lapses ei tottele sinua ja tekee mitä huvittaa huudat välillä niille ja jos ei huuto auta niin luunappia. Sillä lailla! Itse toit esille tulitikut? Sillon pelkäät että lapsilles tapahtuu jotain. Itse en käytä väkivaltaa en nytkä enkä koskaan, kaikkea muuta voi kokeilla. En tuomitse niitä jotka menettää hermonsa kun lapsi ei tottele ja antaa luunappia mutta mitä sanotaan eläimistä että kun lyöt eläintä se "lyö takaisin"? Se ei koskaan enää luota sinuun vaan pelkää sinua?[/QUOTE]

Pieni neuvo, se on siellä lääkekaapissa sun pilleripurkkis. Ota yksi ja vedä syvään henkeä. Kohta on parempi olo!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25281195:
toivottavasti, joku ulkopuolinen jos tietää asiasta, ymmärtää tehdä ls-ilmon
että sillä lailla voisko joku kertoa myös mitä lasten kasvatus on? Perättömistä lasten suojeluista voi tehdä rikos ilmoituksen häiriköinnistä!!!! Se on nimetön niin kuin nämä nettikirjoittelut mutta poliisi saa selville kuka niitä tekee!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä;25281235:
Pieni neuvo, se on siellä lääkekaapissa sun pilleripurkkis. Ota yksi ja vedä syvään henkeä. Kohta on parempi olo!
et muuta sitten osannut kuitata?:). Oisit ees laittanut jotain tietoo tai osaamistas?
 

Yhteistyössä