jättäisitkö 5v yksin kotiin tunniksi?

  • Viestiketjun aloittaja kaikkea sitä kuukee
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
En. Naapurini jättää 3,5-vuotiaansakin, kun hakee isoveljen kerhosta. Mun samanikäinen lapsi kuuli asiasta ja vähän ahdistuneena kysyi että ei kai hänen tarvitse jäädä yksin. Juttelimme, että ehkä vaikka viisivuotiaana voi harjoitella yksinolemista jos äiti käy vaikka viemässä pyykit kuivumaan tms.
 
appp
vuoden 2005 uutinen

Viisivuotias jäi liekkeihin

Yksin kotona ollut viisivuotias poika kuoli tulipalossa Kuopion Vehmersalmella eilen. Palo syttyi keskellä päivää omakotitaloalueella, mutta apu saapui liian myöhään.

Pohjois-Savon hätäkeskus sai kello 13.30 ilmoituksen, jonka mukaan talosta tulee savua. Palolaitos sijaitsee lähellä, mutta ensimmäisten palomiesten ehtiessä paikalle talo oli jo kauttaaltaan tulessa.

Palomiehillä oli tiedossa, että sisällä on lapsi. Palavaan taloon tunkeutuneet palomiehet saivat pojan ulos, mutta hän menehtyi elvytyksestä huolimatta.

IS:n tietojen mukaan talossa asuu hiljattain paikkakunnalle muuttanut perhe, jolla on muitakin lapsia. Muu perhe oli lähtenyt vähäksi aikaa ulos viisivuotiaan jäädessä yksin kotiin.

Vehmersalmen keskustassa tapahtunut murhenäytelmä järkytti naapureita ja muita asukkaita.
 
Riippuu niin lapsesta. Esikoinen oli 6-vuotiaana parikin tuntia yksin kotona ja asuttiin silloin metsän keskellä, nyt tätä keskimmäistä joka kohta 6v ei vois kuvitellakkaan että jättää yksin!

Jos lapsi itse tahtoisi ja olisi puhelin jota myös osaa käyttää niin saattaisin jättää tosin siten että yksin oloa olisi harjoiteltu etukätee.
 
Luin kaikki edellisen (sen, mihin tämä oletettavasti viittasi) ketjun viestit ja vastaan että kyllä, vaikka en ole sitä vielä koskaan tehnyt.
"Kyllä"-vastaus tarkoittaa tässä sitä, että pyrin tekemään noin heti, kun ensimmäinen sopiva tilaisuus tuohon harjoitteluun luonnostaan syntyy.
:)
 
riippuu varmaan lapsesta mutta en kyllä tuntia jättäis. Mä oo jättäny 3v yksin kotiin kattomaan lastenohjelmia kun oo käyny pyykillä/ lähikaupassa kork.15-20 min menny. ei mitään ongelmaa, lapsi oikein haluaa sitä
 
juutti
Riippuu varmaan hieman lapsesta. Ja muutenkin missä asuu. Me asuttaan täällä maalla ja lähin naapuri on tossa 600-700m päässä, ei siis näköyhteyttä. Tuskin tänne jättäisin yksin. Itse olen ollut noin 6 v kun olin 45 minuuttia yksin kotona. Äitini oli pph ja vei muut muksut seurakunnan kerhoon, mä olin toipilas flunssasta ja siks en "pääsyt" mukaan. Muistan että se oli älyttömän hienoa. Mulla oli piirrustus vehkeet ja piirisin. Olin niin onnellinen kun sain olla "yksin". Okei, meillä naapuri oli valjastettu vahdiksi, mutta ei ollut siinä sisällä meillä, vaan ulkona omassa pihassaan.
 
Kyllä, jos olisin itse samaan aikaan takapihassa tekemässä pihahommia, tai esim. pyykkituvalla & sen jälkeen postilaatikoilla naapurin kanssa juoruamassa (siihenkin saisi ehkä jotenkin menemään tunnin). Eli toisin sanoen pari metriä kotoa.

En, jos itse olisin samaan aikaan jossain muualla kuin näkö-, ja kuuloetäisyydellä.
 
ei ne lait turhaan ole
Luin kaikki edellisen (sen, mihin tämä oletettavasti viittasi) ketjun viestit ja vastaan että kyllä, vaikka en ole sitä vielä koskaan tehnyt.
"Kyllä"-vastaus tarkoittaa tässä sitä, että pyrin tekemään noin heti, kun ensimmäinen sopiva tilaisuus tuohon harjoitteluun luonnostaan syntyy.
:)
Uhmaat siis lakia ja syyllistyisit heitteillejättöön
 
Uhmaat siis lakia ja syyllistyisit heitteillejättöön
Heitteillejättöön en koskaan. Pyrin myös siihen, että en koskaan syyllistyisi paapomalla pahoinpitelyyn vaikka se tällä hetkellä muodissa (samalla lailla kuin josksu oli eism lapsiin kohdistuva väkivalta).

Lakia sen sijaan, mikäli moinen laki löytyy, uhmaan ehdottomasti, mikäli laki on lasta vahingoittava. Samoin kuin muita lakeja joilla aiheutetaan ihmisille pahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Heitteillejättöön en koskaan. Pyrin myös siihen, että en koskaan syyllistyisi paapomalla pahoinpitelyyn vaikka se tällä hetkellä muodissa (samalla lailla kuin josksu oli eism lapsiin kohdistuva väkivalta).

Lakia sen sijaan, mikäli moinen laki löytyy, uhmaan ehdottomasti, mikäli laki on lasta vahingoittava. Samoin kuin muita lakeja joilla aiheutetaan ihmisille pahaa.
:flower: Mummeliisalle ;)
 
Huom harmaana
Lakia sen sijaan, mikäli moinen laki löytyy, uhmaan ehdottomasti, mikäli laki on lasta vahingoittava. Samoin kuin muita lakeja joilla aiheutetaan ihmisille pahaa.
Minä en ymmärrä logiikkaasi. Jos laissa todetaan, että 5-vuotiaan jättäminen tunniksi kotiin on heitteillejättö, uhmaat sitä ehdottomasti, koska sinun mielestäsi se, että ei jätä viisivuotiasta tunniksi kotiin, vahingoittaa lasta. Näinkö?
 
rautalanka
Heitteillejättöön en koskaan. Pyrin myös siihen, että en koskaan syyllistyisi paapomalla pahoinpitelyyn vaikka se tällä hetkellä muodissa (samalla lailla kuin josksu oli eism lapsiin kohdistuva väkivalta).

Lakia sen sijaan, mikäli moinen laki löytyy, uhmaan ehdottomasti, mikäli laki on lasta vahingoittava. Samoin kuin muita lakeja joilla aiheutetaan ihmisille pahaa.
Heitteillejättö on JOS JÄTÄT 5V YKSIN KOTIIN
 
Minä en ymmärrä logiikkaasi. Jos laissa todetaan, että 5-vuotiaan jättäminen tunniksi kotiin on heitteillejättö, uhmaat sitä ehdottomasti, koska sinun mielestäsi se, että ei jätä viisivuotiasta tunniksi kotiin, vahingoittaa lasta. Näinkö?
Ensinnäkään laki heitteilejätöstä ei sisällä mitään ikärajoja ja toisaalta ei - ikävä kyllä - ole lakia joka velvoittaisi vanhempia kunnioittamaan ja tukemaan lapsen kasvamista.
Mutta mikäli ikäraja olisi ja vilpittömästi uskoisin, että lain noudattaminen vahingoittaisi lapsen kasvua, ehdottomasti rikkoisin lakia. Ristiriitatilanteessapyrin aina toimimaan oikein , riippumatta sen hetken muodista.
 

Yhteistyössä